Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Lage internettside/hjemmeside..

NYTT TEMA
Hjelpepleier
HjelpepleierInnlegg: 323
30.03.09 20:35

Er det noen som vet hvor mye det koster å få lagd en internettside av profesjonelle grafikere eller webdesignere?

Tenkte starte selvstendig virksomhet....

Mahdi1
Mahdi1Innlegg: 2248
30.03.09 22:16
Hjelpepleier: Er det noen som vet hvor mye det koster å få lagd en internettside av profesjonelle grafikere eller webdesignere? Tenkte starte selvstendig virksomhet....

Kommer helt an på. Hvor mye penger har du?

En profesjonell løsning basert på EPIServer koster nesten 100.000 bare i lisens. I tillegg kjører man gjerne et forprosjekt på et par uker for å definere layout, innhold, og funksjon, før utvikleren bruker 2-4 uker på å kode sakene. Parallelt kjøres et designprosjekt på gjerne 2 - 6 uker, før man bruker en uke på implementasjon, og en uke til på testing. Legg på 2-3 ukers prosjektledelse og du er oppe i omtrent 4 månedsverk, eller ca 600 timer.

Med en pris på 1100-1200 kr timen blir det 660 - 720k bare for selve siten. I tillegg betaler du sikkert en 8-10 k i måneden for hosting og trafikk, eller 120 k i året.

Så oppunder millionen første året (pluss mva) er nok svaret. Hvis du skal ha det skikkelig profesjonelt...:)

Men du er kanskje ikke helt der ennå? Hvis du føler at dette kanskje blir i drøyeste laget finnes det heldigvis andre løsninger. Det finnes en del mindre selskaper som leverer egenutviklete CMS - løsninger for Web som de selger sammen med hosting-tjenester og gjerne også designpakker. Det finnes mange, men to stykker jeg kommer på i farten er Mosoft og Digitroll. Begge leverer gode løsninger, webdesign og support. Det koster deg nok fort en 30-50 lapper, men du får en grei og representativ løsning som presenterer bedriften din på en ryddig måte.

Det finnes sikkert enda billigere løsninger, men da blir det fort hjemmesnekrede. Og en hjemmeside som ser hjemmesnekret ut gir i hvert fall ikke meg tillit til selskapet...

Ellers er det lurt å tenke gjennom hvordan du ønsker at siden skal se ut og hva som skal ligge av informasjon der. Lager du deg et lite oppsett (gjerne på papir) av hvordan det ser ut, er det mye enklere (og dermed også billigere!) for dem du bruker å lage sidene dine. Jo mer detaljert og konkret, jo bedre. Webutviklere og webdesignere er ikke tankelesere.

Avslutningsvis kan jeg jo trekke frem et eksempel på at det ikke nødvendigvis går bra selv om man bruker masse penger på det (Disse har brukt MOSS 2007 for Internett, bare lisensen koster 250 k så vidt jeg har hørt. Jeg bruker siden som et skrekkeksempel i jobben hver gang noen nevner SharePoint på web. Skjønt det kan jo gå bra også...)

Hjelpepleier
30.03.09 23:13
Mahdi1: Kommer helt an på. Hvor mye penger har du? En profesjonell løsning basert på EPIServer koster nesten 100.000 bare i lisens. I tillegg kjører man gjerne et forprosjekt på et par uker for å definere layout, innhold, og funksjon, før utvikleren bruker 2-4 uker på å kode sakene. Parallelt kjøres et designprosjekt på gjerne 2 - 6 uker, før man bruker en uke på implementasjon, og en uke til på testing. Legg på 2-3 ukers prosjektledelse og du er oppe i omtrent 4 månedsverk, eller ca 600 timer. Med en pris på 1100-1200 kr timen blir det 660 - 720k bare for selve siten. I tillegg betaler du sikkert en 8-10 k i måneden for hosting og trafikk, eller 120 k i året. Så oppunder millionen første året (pluss mva) er nok svaret. Hvis du skal ha det skikkelig profesjonelt...:) Men du er kanskje ikke helt der ennå? Hvis du føler at dette kanskje blir i drøyeste laget finnes det heldigvis andre løsninger. Det finnes en del mindre selskaper som leverer egenutviklete CMS - løsninger for Web som de selger sammen med hosting-tjenester og gjerne også designpakker. Det finnes mange, men to stykker jeg kommer på i farten er Mosoft og Digitroll. Begge leverer gode løsninger, webdesign og support. Det koster deg nok fort en 30-50 lapper, men du får en grei og representativ løsning som presenterer bedriften din på en ryddig måte. Det finnes sikkert enda billigere løsninger, men da blir det fort hjemmesnekrede. Og en hjemmeside som ser hjemmesnekret ut gir i hvert fall ikke meg tillit til selskapet... Ellers er det lurt å tenke gjennom hvordan du ønsker at siden skal se ut og hva som skal ligge av informasjon der. Lager du deg et lite oppsett (gjerne på papir) av hvordan det ser ut, er det mye enklere (og dermed også billigere!) for dem du bruker å lage sidene dine. Jo mer detaljert og konkret, jo bedre. Webutviklere og webdesignere er ikke tankelesere. Avslutningsvis kan jeg jo trekke frem et eksempel på at det ikke nødvendigvis går bra selv om man bruker masse penger på det (Disse har brukt MOSS 2007 for Internett, bare lisensen koster 250 k så vidt jeg har hørt. Jeg bruker siden som et skrekkeksempel i jobben hver gang noen nevner SharePoint på web. Skjønt det kan jo gå bra også...)  

Jeg er ikke millionær for å si det slik.....så det første er jo utelukket. Regnet med noen tusen, men at det kanskje vil koste opp mot 50.000? Jaja.....litt imeste laget det og, men jeg har jo ikke peiling på dette.....:-)

Takk for ditt utfyllende svar.

hillebillys
hillebillysInnlegg: 9141
31.03.09 07:43

Jeg vil nevne att jeg har sett hjemmesider med mer profesionelt utseende en hva enkelte webdesign firmaer har gjort for bedrifter.

forje jobben min betalte ett firma 70 000 for og sette opp en bedrifts side og der etter 9 000 i måneden for drift.

resultatet så ut som en sol hjemmeside, lagd på hjemesidegenerator.

dem la derfor hjemmesiden på egen server og brukte fiberlinja si. og ga jobben til en lærlig (mekanisk lærling) noe som resulterte i en proft utseende bedrifts side med god info og enkel navigasjon.

så finner du rett person så kan du få en bra nok side uten og bruke såkalte proff firmaer.

Hjelpepleier
31.03.09 09:29
hillebillys: Jeg vil nevne att jeg har sett hjemmesider med mer profesionelt utseende en hva enkelte webdesign firmaer har gjort for bedrifter.   forje jobben min betalte ett firma 70 000 for og sette opp en bedrifts side og der etter 9 000 i måneden for drift.   resultatet så ut som en sol hjemmeside, lagd på hjemesidegenerator.   dem la derfor hjemmesiden på egen server og brukte fiberlinja si. og ga jobben til en lærlig (mekanisk lærling) noe som resulterte i en proft utseende bedrifts side med god info og enkel navigasjon.   så finner du rett person så kan du få en bra nok side uten og bruke såkalte proff firmaer.

Takk for tipset...må nok undersøke litt ser det ut til.

Speca
SpecaInnlegg: 10011
31.03.09 09:56

Hva skal nettsiden brukes til? Det er ikke noe poeng å bruke en haug med penger til en smal nisje.

Hjelpepleier
31.03.09 10:46
Speca: Hva skal nettsiden brukes til? Det er ikke noe poeng å bruke en haug med penger til en smal nisje.

Rett og slett bare tilby omsorgstjenester for eldre mennesker....Starter opp bare med meg i første omgang - se etterhvert hvordan responsen blir....

Speca
SpecaInnlegg: 10011
31.03.09 12:39

Slik jeg ser det, så kan ikke en nettside selge det for deg, det er den altfor lokal til å gjøre. Den kan være en god informasjon om dine tjenester, men lokale medier overgår nok internett for å få deg kjent i markedet.

Hjelpepleier
31.03.09 13:26
Speca: Slik jeg ser det, så kan ikke en nettside selge det for deg, det er den altfor lokal til å gjøre. Den kan være en god informasjon om dine tjenester, men lokale medier overgår nok internett for å få deg kjent i markedet

Det har du sikkert rett i, men likevel ønsker jeg en enkel hjemmeside med informasjon  om meg og det jeg kan tilby.....

Mahdi1
31.03.09 17:56
Hjelpepleier: . Regnet med noen tusen, men at det kanskje vil koste opp mot 50.000? Jaja.....litt imeste laget det og, men jeg har jo ikke peiling på dette.....:-)

Dette er typiske SMB-løsninger som også inkluderer support CMS - verktøy som gir deg enkel mulighet til redigering av sidene dine. Det er sikkert mulig å få lagd noe mye billigere enn dette, men du er ikke garantert at opplegget blir profft.

Du kan alltids kjøpe deg et domene for en 500-lapp og leie serverplass for en 10 - 20 kr i måneden, men da må du også investere litt tid i å lære deg hvordan du skal vedlikeholde siden, gjennomføre endringer, oppdatere sider, etc. I tillegg bør du vel ha en designer til å lage siden. Du må da også være villig til å akseptere at sidene tidvis går tregt, og at det kanskje er nede innimellom.

Du kan sikkert finne noen som gjør slikt skikkelig billig, men det er ikke sikkert at resultatet blir bra. Be vedkommende om referanser og arbeidseksempler. Jeg ville heller gått til noen jeg kjente personlig som jeg visste hadde laget gode websider, enn å kontakte et vilkårlig enkeltpersonsforetak innenfor dette. De nedre sjikt av IT-bransjen er notorisk useriøse...

Hvis du skal engasjere noen på timebasis til dette, må du huske at vedkommende ikke kan lese tankene dine og gi deg den siden du skal ha uten at du forklarer i detalj hvordan du vil ha det. Det høres kanskje selvsagt ut, men etter noen år som konsulent har jeg opplevd gjentatte ganger at folk later til å tro at jeg både er clairvoyant og utvikler...

Lag deg en detaljert plan for hvordan siden skal se ut. Tegn opp menyer, og lag gjerne skisser av logoer og andre figurer - selv om du ikke kan tegne. Webdesigneren kan helt sikkert hjelpe deg med å finne ut av det. Har du en idé om hvilke farger du vil bruke reduserer du sikkert timeantallet videre. Jo klarere du er i kommunikasjonen med personen som skal hjelpe deg, jo mindre tid kommer vedkommende til å bruke på det. Som sagt, det høres kanskje selvsagt ut, men mange mennesker tar utrolig lett på kommunikasjonen mot IT-folk. Bare fordi vi kan data betyr ikke det at vi kjenner din bedrift, din bransje, dine behov og din smak.

hillebillys
hillebillysInnlegg: 9141
31.03.09 18:45
Hjelpepleier: Rett og slett bare tilby omsorgstjenester for eldre mennesker....Starter opp bare med meg i første omgang - se etterhvert hvordan responsen blir....

da trur jeg du bør finne ett smaklig design. utrolig enkel webside. med tydlig tlf nr og epost. og kanskje litt stor skrift.

og ha den slik att anonser i lokale aviser kan ligne på web siden.

Hjelpepleier
31.03.09 18:46
Mahdi1: Dette er typiske SMB-løsninger som også inkluderer support CMS - verktøy som gir deg enkel mulighet til redigering av sidene dine. Det er sikkert mulig å få lagd noe mye billigere enn dette, men du er ikke garantert at opplegget blir profft. Du kan alltids kjøpe deg et domene for en 500-lapp og leie serverplass for en 10 - 20 kr i måneden, men da må du også investere litt tid i å lære deg hvordan du skal vedlikeholde siden, gjennomføre endringer, oppdatere sider, etc. I tillegg bør du vel ha en designer til å lage siden. Du må da også være villig til å akseptere at sidene tidvis går tregt, og at det kanskje er nede innimellom. Du kan sikkert finne noen som gjør slikt skikkelig billig, men det er ikke sikkert at resultatet blir bra. Be vedkommende om referanser og arbeidseksempler. Jeg ville heller gått til noen jeg kjente personlig som jeg visste hadde laget gode websider, enn å kontakte et vilkårlig enkeltpersonsforetak innenfor dette. De nedre sjikt av IT-bransjen er notorisk useriøse... Hvis du skal engasjere noen på timebasis til dette, må du huske at vedkommende ikke kan lese tankene dine og gi deg den siden du skal ha uten at du forklarer i detalj hvordan du vil ha det. Det høres kanskje selvsagt ut, men etter noen år som konsulent har jeg opplevd gjentatte ganger at folk later til å tro at jeg både er clairvoyant og utvikler... Lag deg en detaljert plan for hvordan siden skal se ut. Tegn opp menyer, og lag gjerne skisser av logoer og andre figurer - selv om du ikke kan tegne. Webdesigneren kan helt sikkert hjelpe deg med å finne ut av det. Har du en idé om hvilke farger du vil bruke reduserer du sikkert timeantallet videre. Jo klarere du er i kommunikasjonen med personen som skal hjelpe deg, jo mindre tid kommer vedkommende til å bruke på det. Som sagt, det høres kanskje selvsagt ut, men mange mennesker tar utrolig lett på kommunikasjonen mot IT-folk. Bare fordi vi kan data betyr ikke det at vi kjenner din bedrift, din bransje, dine behov og din smak.

Det viktigste for meg er at det skal se skikkelig ut. Jeg har alt "klart" i mitt hode - gjør som du råder meg til,å tegne skisser. Det eneste er vel logo som jeg ikke riktig vet hvordan skal se ut.

Jeg er glad for alle innspillene du har gitt meg...

Hjelpepleier
31.03.09 18:48
hillebillys: da trur jeg du bør finne ett smaklig design. utrolig enkel webside. med tydlig tlf nr og epost. og kanskje litt stor skrift. og ha den slik att anonser i lokale aviser kan ligne på web siden.

Der er jeg enig med deg....

Somle
SomleInnlegg: 267
03.04.09 13:17

Sjekk ut noen gratis CMSer, f. eks. Joomla eller Wordpress. De er enkle å sette opp, koster ingenting og krever ingen kompetanse innen koding/programmering. For å få et profesjonelt preg på disse kan du kjøpe ferdiglagde themes utviklet av profesjonelle designere. Det koster lite, maks noen hundre dollar.

(Innlegget ble redigert 03.04.09 13:18)

Hjelpepleier
03.04.09 15:44
Somle: Sjekk ut noen gratis CMSer, f. eks. Joomla eller Wordpress. De er enkle å sette opp, koster ingenting og krever ingen kompetanse innen koding/programmering. For å få et profesjonelt preg på disse kan du kjøpe ferdiglagde themes utviklet av profesjonelle designere. Det koster lite, maks noen hundre dollar.

tusen takk for tipset.... :-)

niky
nikyInnlegg: 5423
03.04.09 17:37

Jeg har også noen spørsmål.

Jeg er ikke så flink med data, så jeg håper dere ikke sitter å fniser nå.

Vi er en gjeng gutter i 30års alderen som spiller fotball på hobbybasis. Vi ønsker oss en hjemmeside. Men koster det å lage alle slags hjemmesider?

Er det noen som kan gi meg en link til veiledning, et eller annet.

Vi skal bare ha en enkel hjemmeside, som sagt jeg er ikke noe flink med slik, men er det umulig å lage en ok hjemmeside, for oss amatører?

kimeribo
kimeriboInnlegg: 28
06.04.09 13:18
niky: Er det noen som kan gi meg en link til veiledning, et eller annet. Vi skal bare ha en enkel hjemmeside, som sagt jeg er ikke noe flink med slik, men er det umulig å lage en ok hjemmeside, for oss amatører?
DenSisteBohem
DenSisteBohemInnlegg: 49489
06.04.09 13:21
niky: Jeg har også noen spørsmål. Jeg er ikke så flink med data, så jeg håper dere ikke sitter å fniser nå. Vi er en gjeng gutter i 30års alderen som spiller fotball på hobbybasis. Vi ønsker oss en hjemmeside. Men koster det å lage alle slags hjemmesider? Er det noen som kan gi meg en link til veiledning, et eller annet. Vi skal bare ha en enkel hjemmeside, som sagt jeg er ikke noe flink med slik, men er det umulig å lage en ok hjemmeside, for oss amatører?

Nå vet ikke jeg hvilken nettleverandør du bruker, men de fleste leverandører gir vel fortsatt litt plass til enkle hjemmesider? Hvis du gir meg navnet på leverandøren kan jeg sjekke litt for deg.

tofi
tofiInnlegg: 4554
06.04.09 14:44

one.com; Her får du webhotell, hjemmesidemaler, fotoalbum pluss mye mer for 10 kroner måneden.

jornkk
jornkkInnlegg: 1
06.08.09 11:56

Hei

Jeg kan tilby en god løsning for deg til ett rimelig budsjett der vi lager en nettside du garantert blir fornøyd med. Har gode referanser som du kan kontakte. Ta gjerne kontakt på epost adresse: jornkk@gmail.com

XtraGal3
XtraGal3Innlegg: 75441
06.08.09 13:21

Jeg har 8 års ærfaring med personlige internet sider
profesjonelle websider er ikke akkurat mitt men her er de rådene jeg kan gi:

1. For å bli tatt seriøst må du ha eget domain , det beste er vel å leie et domain navn å betale det for 2-3 år (da slipper du fornye det hvert år)

2. Så Servere nettsiden må ligge på en server som er rask ofte er servere i usa de raskeste og også blligst

3. Nettsiden må ha støtte for de fleste nettlesere og web 2.0
nettsiden må være så ryddig og clean som mulig
Det anbefales lyse farger som Hvit med en annen lys farge men ikke farger som skader øyet

4. Musikk som spiller automatisk i bakgrunnen er fy

5. Pop-up reklamer og store lydreklamer er fy

6. Hvis foretnings aktiviteten øker bør Websiden ha en LIVE-web chat for kontakt dette er den beste komunikasjons måten per dags dato på internet men da må det også være noen som kan svare Web-chat clienten

Det meste av dette vet du nok allerede fra før.

Det fins nok mange bransjer som tilbyr webtjenester

og ja jeg tror at det blir mindre tidskrevende at andre gjør jobben.

Du kan også gjøre jobben selv ved å lære Html og annet men har du liten tid så er det best å ha kontakt med proffe bransje folk som lager websider

Jeg kan desverre ikke anbefale noe for eneste ærfaring jeg har med betal tjenester er domain navn og servere som hoster nettsiden

(Innlegget ble redigert 06.08.09 13:23)

ThorSAN
ThorSANInnlegg: 7
06.08.09 17:15

Sjekk at WEB serveren støtter php og mysql. Så har du "ett hav" med gratis muligheter, bla joomla. Vet ikke hva du skal ha på serveren din jeg?

Arcticblue
ArcticblueInnlegg: 15669
06.08.09 18:47

Kjøpte eget domene og bruker Joomla (dette er mest for å teste ut hvordan slikt fungerer og sånt da, samt presentere noen bilder jeg har tatt etc.)

Domenet mitt ble kjøpt hos one.com
http://www.one.com/no/

Dette støtter Joomla f.eks. og fikk support hos one.com slik at jeg kom igang den gangen jeg startet opp.
Ikke er det spesielt dyrt i året... ca. 600 kr. om jeg ikke husker feil... mitt domene ender med .info og ikke .com og er ikke sikker men tror du må ha en bedrift for å få .no da altså registrert i brønnøysundregisteret eller noe slikt.

Ellers er det som folk her sier, skal du bli tatt seriøst må du ha en look på siden som viser at du er seriøs... det bør ikke flashe ikoner med teksten "under construction" hehe husker det var mye sånt i tiden rundt 1995-2000 og folk lagde websider med Frontpage og slikt.

Mahdi1
06.08.09 23:00
ThorSAN: Sjekk at WEB serveren støtter php og mysql. Så har du "ett hav" med gratis muligheter, bla joomla. Vet ikke hva du skal ha på serveren din jeg?

Nei... Vi må ha .NET...Må ha....Må ha... .NET... :-)

WebDesign
WebDesignInnlegg: 6
21.05.13 01:23

Jeg er en web arkitekt/designer selv. Det han på første posten der sa er helt tullete. Det er hvis du skulle ha hatt en nettside som www.elkjop.no eller no og skulle ha noen andre til å drive firmaet ditt. Jeg tar meg betalt +/- 10 000 kroner for å lage en profesjonell nettside. Hvis du vil hoste den selv så betaler du til hosting servicen rundt +/- 1000 kroner i året, kommer ann på hvor mye lagringsplass du skal ha. Eller du kan betale til meg litt ekstra i året så jeg hoster for deg på en bra server. slik at du slipper å tenke på noen problemer i det hele tatt.

tofi
tofiInnlegg: 4554
23.05.13 00:46
WebDesign: Jeg er en web arkitekt/designer selv. Det han på første posten der sa er helt tullete. Det er hvis du skulle ha hatt en nettside som www.elkjop.no eller no og skulle ha noen andre til å drive firmaet ditt. Jeg tar meg betalt +/- 10 000 kroner for å lage en profesjonell nettside. Hvis du vil hoste den selv så betaler du til hosting servicen rundt +/- 1000 kroner i året, kommer ann på hvor mye lagringsplass du skal ha. Eller du kan betale til meg litt ekstra i året så jeg hoster for deg på en bra server. slik at du slipper å tenke på noen problemer i det hele tatt.

Kanskje er du litt sent ute. Innlegget er over fire år gammelt.

perchri
perchriInnlegg: 7189
28.05.13 17:15
Mahdi1: Det finnes sikkert enda billigere løsninger, men da blir det fort hjemmesnekrede. Og en hjemmeside som ser hjemmesnekret ut gir i hvert fall ikke meg tillit til selskapet...

.puh..en pro hjemmeside blir ofte utrolig "tung" å laste ned og da gidder ikke folk åhenge ved den....en hjemmegjort kan bli like og vel så det mer "synlig" og da velger du selv grafikk etc og det bestemmer hurtigheten ved nedlasing på nettet. Utrolig maaaange proffe sider som en lider eller blir pensjonist før nedlastingen er ferdig..................et godt eks er VG sin forside.....så full av movis og for store bilder og for en alfor lang side.....isteden for flere korte sider...prøv den tenker du går lei...et av tusen eks.

Wizzard
WizzardInnlegg: 19962
08.11.17 19:01

Sjekk ut wix.com. Billig og svært enkel å redigere hjemmesiden din. Trenger ingen erfaring selv siden oppsettet lages automatisk(mange muligheter med templates), og vises også profesjonelt ut. Du får også egen domene her med noen ekstra kroner. Har brukt denne i et år snart og er svært fornøyd. Også hastigheten.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg