Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Er det lov til å selge mailadresser i Norge?

NYTT TEMA
______Newt______
______Newt______Innlegg: 2698
29.04.09 18:03

Kan få tak i 13 millioner e-post adresser til en rimelig grei sum. Er det lov til å selge disse på Finn.no eller QXL for ekstempel?

drillern
drillernInnlegg: 6430
29.04.09 18:46
______Newt______: Kan få tak i 13 millioner e-post adresser til en rimelig grei sum. Er det lov til å selge disse på Finn.no eller QXL for ekstempel?

Det er jo et lovlig produkt om du har eiendomsretten.De fleste har jo god tilgang på grattisadresser,men det er jo mange som får stengt e-posten ved bytte av bredbåndsleverandør.Mulig at du må ha et register over alle brukere,i tilfelle poltietterforskning om du eier adressene og selger dem vidre .Men er det et produkt du har opphavsrett til,er det nok lovlig å selge både på qxl.no og finn.no

TPBFAN
TPBFANInnlegg: 254
30.04.09 00:37
______Newt______: Kan få tak i 13 millioner e-post adresser til en rimelig grei sum. Er det lov til å selge disse på Finn.no eller QXL for ekstempel?

13 millioner forskjellige domener? Eller 13 millioner versjoner av etellerannent@kukkksk.com ?

______Newt______
30.04.09 01:03
drillern: Det er jo et lovlig produkt om du har eiendomsretten.De fleste har jo god tilgang på grattisadresser,men det er jo mange som får stengt e-posten ved bytte av bredbåndsleverandør.Mulig at du må ha et register over alle brukere,i tilfelle poltietterforskning om du eier adressene og selger dem vidre .Men er det et produkt du har opphavsrett til,er det nok lovlig å selge både på qxl.no og finn.no

Eiendomsrett og eiendomsrett :-)

I prinsippet er det vel tyvegods jeg kjøper. Altså hackere som har fått tak i alle disse mailadressene på ulovlig vis.

Så jeg er ikke sikker, men tror neppe det er helt street legal.

______Newt______
30.04.09 01:09
TPBFAN: 13 millioner forskjellige domener? Eller 13 millioner versjoner av etellerannent@kukkksk.com ?

Litt over 1 million Yahoo-adresser (som jeg allerede har kjøpt). Det andre er jeg ikke sikker på hva er, men det står at det er hentet fra databaser fra folk som ønsker newsletters fra diverse steder.

Sikkert minst 90 % dritt. Men bare for å sjekke Yahoo-adressene kjørte jeg en stikkprøve på 30 mailadresser for å se om de var registrert i det hele tatt, noe de var.

Om de er i bruk vet jeg ikke.

TPBFAN
30.04.09 01:21

Altså du har kjøpt andres mail adresser. For å selge adresse lister. For å si det slik jeg setter folk som driver med spam i samme bås som Osama Bin Laden.... Og du havnet nettopp i den båsen..

TPBFAN
30.04.09 01:25

Eller har jeg misforstått? Har du kanskje fått tak i epost adresser med brukernavn og passord?

sjokolademelk
sjokolademelkInnlegg: 3298
30.04.09 10:17

Synes det er litt vansklig å ikke diskutere person her

______Newt______
30.04.09 19:13
TPBFAN: Altså du har kjøpt andres mail adresser. For å selge adresse lister. For å si det slik jeg setter folk som driver med spam i samme bås som Osama Bin Laden.... Og du havnet nettopp i den båsen..

Har ikke tenkt til å spamme i det hele tatt jeg. Lar evt. kjøpere ta seg av den oppgaven ;-)

______Newt______
30.04.09 19:16
TPBFAN: Eller har jeg misforstått? Har du kanskje fått tak i epost adresser med brukernavn og passord?

Nei, er det noen som selger det?

Det hadde jeg hatt null interesse av. Hva skal jeg grave i andres liv for?

DogbertITkonsulent
DogbertITkonsulentInnlegg: 7364
30.04.09 20:47
______Newt______: Har ikke tenkt til å spamme i det hele tatt jeg. Lar evt. kjøpere ta seg av den oppgaven ;-)

Som er like ille...  Forakter folk som holder på med sånt.

joaruls_1
joaruls_1Innlegg: 4636
30.04.09 21:10
______Newt______: Hva skal jeg grave i andres liv for?

Så grensa går ved å legge til rette for spamming?

Å selge mailadresser og derved indirekte bidra til spamming = greit, å grave i andres liv = ugreit? Artig.

Regner med dette er en tulletråd. Er det alvorlig ment, har man forstått bra lite av hvor stort problem spam er.

______Newt______
30.04.09 23:00
joaruls_1:   Å selge mailadresser og derved indirekte bidra til spamming = greit, å grave i andres liv = ugreit? Artig.

2 vidt forskjellige ting selvsagt.

Spam kan ikke ødelegge livet til noen. Hadde jeg derimot fått tak i brukernavn og passord til alle disse, så kunne jeg sikkert fucket opp livet til mange. Usammenlignbart.

TPBFAN
01.05.09 01:27
______Newt______: 2 vidt forskjellige ting selvsagt. Spam kan ikke ødelegge livet til noen. Hadde jeg derimot fått tak i brukernavn og passord til alle disse, så kunne jeg sikkert fucket opp livet til mange. Usammenlignbart.

Men siden jeg vet hva du heter kan folk donere litt cash til meg....

______Newt______
01.05.09 01:35
TPBFAN: Men siden jeg vet hva du heter kan folk donere litt cash til meg....

Trodde vi hadde en avtale da jeg sendte deg min identitet at den ikke skulle offentliggjøres?

Men for all del. Gjør hva du vil :-)

Speca
SpecaInnlegg: 10011
01.05.09 15:40

Så lenge ikke disse leadsene er opt-in, så er det direkte idiotisk i det hele tatt å kjøpe dem, med mindre man har en stor interesse av spam. Er de derimot opt-in, så ville jeg delt de opp i pakker og solgt dem som leads. Da kan du fort tjene endel grunker på 13 millioner adresser.

Dog, jeg kan fint skaffe 100 millioner epostadresser gratis, så å kjøpe spamadresser skjønner jeg ikke at folk engang gidder å tenke på.

drillern
drillernInnlegg: 6430
01.05.09 16:52
DogbertITkonsulent: Som er like ille...  Forakter folk som holder på med sånt.

Enig med deg,dette er bånn i bøtta.

WhaleinWhales
WhaleinWhalesInnlegg: 181
01.05.09 21:43

Hva skal man med så mange e-post adresser?

justanothername
justanothernameInnlegg: 10167
03.05.09 23:25
______Newt______: Litt over 1 million Yahoo-adresser (som jeg allerede har kjøpt). Det andre er jeg ikke sikker på hva er, men det står at det er hentet fra databaser fra folk som ønsker newsletters fra diverse steder.

Og fordi det sto det så trodde du det var sant?

En million mennesker ønsker at noen skal selge mailadressene deres til hvem som helst som har lyst til å spamme dem?

______Newt______
04.05.09 19:44
DogbertITkonsulent: Som er like ille...  Forakter folk som holder på med sånt.

Mailadressene jeg kjöpte til en utrolig billig penge er i söpla. Etter å ha sett deres reaksjoner forstår jeg det godt når jeg tenker meg om.

De kostet 4 euro, så ingen krise akkurat.

Så dere vil ikke finne noen som skal selge mailadresser på Finn eller QXL. I hvert fall ikke meg, noe TPBFAN kan bekrefte som har min identitet.

(Innlegget ble redigert 04.05.09 19:44)

sve_rik
sve_rikInnlegg: 93
08.05.09 17:57
______Newt______: Så dere vil ikke finne noen som skal selge mailadresser på Finn eller QXL. I hvert fall ikke meg, noe TPBFAN kan bekrefte som har min identitet.

Så betryggende.

______Newt______
08.05.09 19:14
sve_rik: Så betryggende.

Så jævla nødvendig av deg å dra opp dette.

Jeg har akseptert at dette ikke er riktig måte å tjene penger på. Så måtte du legge inn det her. Hva faen er det som feiler sånne som deg?

Hva var vitsen med å dra opp dette igjen når det er en sak jeg har valgt å droppe av respekt for synspunktene rundt denne type forretning, og samtidig forstått det selv at det er en uetisk måte å tjene penger på?

Hadde jeg hatt mailadressen din skulle jeg kjøpt alle de adressene igen, og skrevet et budskap til mange millioner som trigget de skikkelig så du ble spammet i hjel.

MrManUtd
MrManUtdInnlegg: 24840
08.05.09 19:21

Latskap å kjøpe lister med epostadresser egentlig. Hotmail, Yahoo og gmail brukes jo av så vanvittig mange at omtrent uansett hvilket alias man sender til, så treffer man, så kan egentlig ikke skjønne at det skal være noen som er villig til å betale i så veldig dyre dommer for noe slikt. Disse spammerne regner jeg med har sine metoder for å få tak i adresser uansett.

(Og ja, jeg vet du har lagt det på hylla, newt, var ikke et direkte svar til deg i grunn :-)

sve_rik
21.06.09 03:22
______Newt______: Hadde jeg hatt mailadressen din skulle jeg kjøpt alle de adressene igen, og skrevet et budskap til mange millioner som trigget de skikkelig så du ble spammet i hjel.

Beklager. Men det du sier her, viser vel egentlig at du ikke er helt til å stole på likevel?

sve_rik
21.06.09 21:25

Newt: Hvordan skulle du klare å spamme meg, om jeg ga deg min adr. ? Skjønte ikke helt hva du mente med å skrive et budskap som trigger. Kan jo ikke annet enn å tro deg når du sier du har sletta alle mailadressene, men en kopi er fort gjort å lage før man sletter....

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg