Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hvordan sette passord på internett?

NYTT TEMA
Itunit
ItunitInnlegg: 48
07.08.09 11:17

Hei.

Har akkurat flyttet til et mer folksomt sted, har kjøpt trådløst nettverk og er ikke veldig interessert i å dele det med hele kvartalet.

Spørsmålet er sikkert enkelt for dere som kan det; hvordan setter jeg passord på det linja vår? Slik at ingen kan benytte seg av det?

Vi har Get bredbånd, men en D-link trådløs ruter.

Takker på forhånd!

joaruls_1
joaruls_1Innlegg: 4631
07.08.09 11:33

Når man skal konfigurere en trådløs-router, er det best å koble til med kabel (mellom PC og routeren). Så logger du inn på konfigurasjonssiden til routeren ved å taste IP-adressen til den i adressefeltet til nettleseren din. Jeg tipper IP-adressen er 192.168.0.1. Taster du inn dette i adressefeltet i Internet Explorer, Firefox e.l., kommer du til en meny der du kan gjøre mange valg/innstillinger.

For sikkerhets skyld kan du sjekke hvilken IP-adresse routeren har ved å gjøre følgende:

- Klikke på Start - Kjør, taste CMD og klikke på OK

- Taste inn IPCONFIG og trykke ENTER.

- Sjekke IP-adressen som står ved Standard gateway. Dette er IP-adressen til routeren. (En IP-adresse er en tallrekke adskilt med punktum, for eksempel xxx.xxx.xxx.xxx.)

Når du kommer inn på routermenyen, skal du først finne ut hvor du kan skifte passord på innloggingen til denne menyen. Vanligvis er brukernavnet admin, og passordet kan være admin eller password. Eller så er det ikke noe passord (blankt). Det har liten hensikt å kryptere nettet sitt dersom menyen for konfigureringen er ubeskyttet. så skift passord!

Deretter finner du en meny hvor du kan sette opp kryptering. WEP holder ikke mål, så du må bruke WPA. Du sa du har en Dlink-router? Hvilken modell? Vet vi det, er det enklere å gi en mer detaljert oppskrift.

For ekstra sikkerhet kan du skjule nettverket (skjule SSID), samt gi det et "skremmende navn". For eksempel "virus_testnett" eller "Pers_hackingnett". Ikke bruk et navn som identifiserer deg.

Er du paranoid, kan du også legge inn MAC-adressene til de PC-ene som skal ha tillatelse til å bruke nettverket. Dette kalles MAC-filtrering.

sadness28
sadness28Innlegg: 1452
07.08.09 20:46

Hmm, jeg må vel være paranoid jeg da....... Men ihvertfall sikker på at det er kun oss i huset som benytter seg av nettet

Okkaland
OkkalandInnlegg: 5389
07.08.09 23:13

Det er som regel ingen grunn til å være paranoid :-)

Routeren din har adresse 192.168.0.1 som det skrives ovenfor.

Regner med at du nå har vært innpå routerens menyvalg etter først å ha logget deg inn med brukernavnet: admin og blankt passord.

Som vedkommende ovenfor skriver, endrer du innloggingspassord, evt også brukernavn (husk dette!).

Bruk, som han skriver, WPA-kryptering med hex-kode, dvs en kode på ti tegn, en blanding av tall fra 1-9 og bokstavene a-f (husk dette). Dette er det vanligste.

MAC-filtrering i tillegg er det bare paranoide og CIA som trenger, og det samme gjelder for å skjule routerens navn :-)

Jeg bruker kun MAC-filtrering ved utprøving av diverse linux-distroer, fordi noen kan ha problemer med nettverkskort og kryptering. Er selvsagt klar over at en etteretningstjeneste kan stå utenfor med spesialutstyr for å fange mine åpne signaler, men spesialutstyr kreves :-)))

(Innlegget ble redigert 07.08.09 23:21)

Itunit
ItunitInnlegg: 48
08.08.09 14:28

Tusen takk for hjelpen, det gikk som bare det til slutt :)

Men jeg valgte noe som het "WPA2 -PSK" , og skrev masse tall og bokstaver i en såkalt "preshare key". Regner med det også er greit? Fikk hvertfall opp passord og frn biten.

Igjen, takk! :)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg