Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

MSN hacket, hvordan finne den skyldige?

NYTT TEMA
Skrtel
SkrtelInnlegg: 8473
02.10.09 21:49

Hei folkens, er ny her på forumet. For et par uker innstallerte jeg den nyeste MSN versjonen selv om jeg i utgangspunktet var fornøyd med den gamle. Det sto at den nye var sikrere og bedre, men her om dagen sto det at jeg var pålogget et annet sted også. Jeg skiftet derfor passord for å hindre vedkommende å komme inn og sende ut meldinger til andre på min kontaktliste. For lit siden var vedkommende inne igjen samtidig som meg. Jeg skrev til en på MSN at jeg var hacket, men at jeg hadde funnet IP og ville anmelde det fordi jeg visste at vedkommende kunne lese det. Da forsvant vedkommende med en gang. Jeg har sotre probelemer med å skjønne hva en kjent eller ukjent vil på min MSN og vil derfor finne IP for å avsløre vedkommende/konfrontere vedkommende siden jeg leste at det i de fleste tilfeller er folk man har på kontakter eller kjenner.

Noen som vet hvordan jeg kan gjøre det?  Takker for tips :)

Ribbentrop
RibbentropInnlegg: 1079
02.10.09 23:38
Skrtel: Hei folkens, er ny her på forumet. For et par uker innstallerte jeg den nyeste MSN versjonen selv om jeg i utgangspunktet var fornøyd med den gamle. Det sto at den nye var sikrere og bedre, men her om dagen sto det at jeg var pålogget et annet sted også. Jeg skiftet derfor passord for å hindre vedkommende å komme inn og sende ut meldinger til andre på min kontaktliste. For lit siden var vedkommende inne igjen samtidig som meg. Jeg skrev til en på MSN at jeg var hacket, men at jeg hadde funnet IP og ville anmelde det fordi jeg visste at vedkommende kunne lese det. Da forsvant vedkommende med en gang. Jeg har sotre probelemer med å skjønne hva en kjent eller ukjent vil på min MSN og vil derfor finne IP for å avsløre vedkommende/konfrontere vedkommende siden jeg leste at det i de fleste tilfeller er folk man har på kontakter eller kjenner. Noen som vet hvordan jeg kan gjøre det?  Takker for tips :)

Menge nyter gleden ved å kapre andres passord. Har ikke gjort det selv noen gang, men jeg har mange gode historier fra ganger det har hendt med andre.

Til tross for at skremmeteknikken din fungerte, så undrer jeg meg på hvorfor du sa til din venn at du visste at hackeren kunne lese det. Henviser til følgende setning:

"Jeg skrev til en på MSN at jeg var hacket, men at jeg hadde funnet IP og ville anmelde det fordi jeg visste at vedkommende kunne lese det."

Uansett er du nok fortapt. MSN-korporasjonen gidder nok aldri å hjelpe deg så lenge du ikke politianmelder forholdet. Jeg anbefaler deg å bytte sikkerhetsspørsmål, da det er ofte denne veien at folk kaprer en konto. Enkle spørsmål som navn på husdyr, studentnummer osv. er lite sikre spørsmål.

Skrtel
03.10.09 00:03

Jeg skrev ikke at jeg visste det, det sto i samtale vinduet at denne samtalen kunne leses av to personer. Sikkerhetsspørsmål har jeg aldri giddet å fylle ut eller så har jeg bare skrevet en masse bokstaver. Har forøvrig også byttet til et vanskelig passord. Om det blir hacket igjen lager jeg nok en ny account selv om det er er veldig irriterende å måtte gjøre det.

Det er altså ingen måtte å tracke IP på? En logg som fører opp hvor jeg har logget inn? MSN.com apparatet må jo ha en slags form for oversikt over slikt.

bbonga
bbongaInnlegg: 3999
03.10.09 00:13

Det hjelper ikke om du har ip adresse. Den er 0 verdt. Selv om Microsoft vet hvilken ip det ble logget inn fra, så hjelper det deg ingenting. Hvordan har du tenkt å finne personen vha den?

Dessuten; Bytt til et passord som ingen kan gjette. Det er bra at du ikke har lagt inn hemmelig spørsmål. Hvis noen fortsatt "hacker" kontoen din, så må du sjekke maskina di for keylogger.

(Innlegget ble redigert 03.10.09 00:16)

Skrtel
03.10.09 10:48

Hvordan finner jeg ut om maskinen inneholder keylogger?

KitWalker_1516
KitWalker_1516Innlegg: 8944
03.10.09 11:57
Skrtel: Hvordan finner jeg ut om maskinen inneholder keylogger?

Hei.

Du kan begynne med å laste ned Malwarebytes Anti-Malware(MBAM) til skrivebordet. Kjør og installer programmet. Velg norsk språk, oppdater programmet og velg å kjøre "hurtig systemscan", klikk scan. Det kommer en meldingsboks om at scannen er ferdig, klikk Ok.

Klikk på 'Vis resultat'-knappen.Hvis det er funnet malware, vil du nå se hva som er funnet.
Klikk så på Fjern valgte -knappen for å fjerne malwaren som ble funnet.
MBAM vil i en del tilfeller be om en restart av pc'n.

Kjør for sikkerhets skyld Malwarebytes i sikkermodus, gjenta samme fremgangsmåte.

Malwarebytes er et program som søker-og fjerner malware på din pc. Dette er en av de beste anti-spyware programmene som finnes på markedet idag. Og ikke minst: Det er helt gratis!

Hvis den finner en masse dritt kan jeg sende deg en lenke til et forum der det finnes dyktige brukere som kan lese diverse logger som viser om det eventuelt ligger igjen noe som programmet har oversett.

Jeg synes det blir helt feil overfor VGD å henvise til et annet debattforum ved å vise en lenke til det forumet til alle og enhver. Men det skal ikke være noe i veien for at jeg kan sende deg lenken på privat melding.

Skrtel
03.10.09 15:35

Takk :) Har gjort det og den fant endel filer den slettet. Dessuten oppdaget jeg at jeg hadde latt brannmuren være slååt av, så da har jeg vel meg selv å takke, har skrudd den på nå og lastet ned et virusprogram (gratis versjon). Så da håper jeg at evt. keylogger er slettet.

mozzart
mozzartInnlegg: 626
03.10.09 16:41
Skrtel: Takk :) Har gjort det og den fant endel filer den slettet. Dessuten oppdaget jeg at jeg hadde latt brannmuren være slååt av, så da har jeg vel meg selv å takke, har skrudd den på nå og lastet ned et virusprogram (gratis versjon). Så da håper jeg at evt. keylogger er slettet.

Han har antaglig et spion program eller en trojaner som sladrer alt du taster inn av nye passord,(når du forandrer dem) du må først å fremst slette hele MSN (ta back up først av vennelisterog det du vil bevare) så kan ta et program  her fra :  http://www.iobit.com/ 

Advanced system care er i utgangspunktet gratis i basis versjonen,men skal du ha godt utbytte av det,bør du koste på å oppgradre til pro versjonen (litt over en hundrings i året) og da får du mye nytiige og bra tilleggs funksjoner som hjelper til med å holde Pc'n rein for små bugs og  spy ad og malware mini trojanere osv,det er slike ting som ikke vanlige antivirus programmer reagerer på.

Når du har fått rensa pc'n,så oppretter ny MSN konto,og finner et avansert passord med både store og små bokstaver,ta gjerne med et par tall også.

Glem dette IP nr du har ferska,sikkert falsk allikevel,de er smarte disse hackerne ser'u,de har programmer som hjelper seg med å slette de fleste spor,og som viser falske IP nr osv,det er berdre å bruke tia på å fixe  pc'n din,enn å kaste bort tid på å prøve  ta hackere,hadde det vært så enkelt,hadde de vært tatt for lenge siden :)

(Innlegget ble redigert 03.10.09 16:43)

den1m
den1mInnlegg: 13660
06.10.09 17:06
Skrtel: Takk :) Har gjort det og den fant endel filer den slettet. Dessuten oppdaget jeg at jeg hadde latt brannmuren være slååt av, så da har jeg vel meg selv å takke, har skrudd den på nå og lastet ned et virusprogram (gratis versjon). Så da håper jeg at evt. keylogger er slettet.

En annen ting her er at det kanskje kunne vært en ide å laste ned et krypteringsprogram som f.eks OTR. Det er litt for lett å snuse rundt i folks private samtaler når folk verken har brannmur, kryptering, skikkelige passord eller noe som helst. Jeg har konkludert med at så talentløse mange er mht på det med sikkerhet er f.eks et program som simplite ganske ubrukelig, i OTR skifter du nøkkel hver gang du chatter med noen.

Skal noen da lese samtalene dine på din PC, må de ha et fysisk skjermbilde av det.

catomann
catomannInnlegg: 7
05.11.09 23:35

For å finne mal-ware og trojanere er det nødvendig å benytte seg av en real cocktail av programmer.

Spybot search and destroy, malwarebytes anti-malware, combofix, sdfix, rootkitty og aller viktigst, ett godt fullblods antivirusprogram. Alle ovennevnte er gratis og enkle og finne. Jeg jobber i IT og "rengjør" maskiner daglig, og om du laster ned disse programmene og kjører dem nå og da er du ganske trygg.

I mange tilfeller er det slik at man ikke får kjørt hverken antivirusprogrammer eller anti-spyware/malware programmer da man allerede er infisert, infeksjonene deaktiverer antivirusprogrammer og skjuler ofte snarveier til kontrollpanel etc. , da kan man som siste utvei benytte seg av online scannere som trend micros house-call eller panda sin online scanner. Hvis man lever i steinalderen og kjører windows XP enda må man regne med at man til enhver tid har en eller flere trojanere og annet dritt.  I tillegg gjemmer disse seg i gjenopprettingsfilene til windows, så man må gå inn i gjenopprettingskonsollet og skru av systemgjenopprettingsfunksjonen, scanne systemet i alle kriker og kroker, restarte og så reaktivere gjenopprettingsfunksjonen. En gylden regel er forøvrig å kjøre maskinen i sikkermodus når man jakter på spyware og malware/trojanere o.l.

Forøvrig, bytt ut Windows XP, windows XP er ikke skrevet for å fungere i ett miljø som konstant er tilkoblet internett. Mange lytter til skremselspropaganda om hvor dårlig Vista er etc etc, så javel kjøp deg windows 7 da.

Velger du windows 7 Professional utgaven, inneholder den en virtuell Xp som lar deg kjøre de utgamle programmene og driverene du trenger til den gamle fotoskanneren og go' printeren du arva etter far din fra 1997.

Cato

(Innlegget ble redigert 05.11.09 23:35)

petterG
petterGInnlegg: 8072
06.11.09 00:26
catomann: Hvis man lever i steinalderen og kjører windows XP enda må man regne med at man til enhver tid har en eller flere trojanere og annet dritt.

Og du jobber med IT? Latterlig påstand.

Her lukter det "selvutnevnt forumverdensmester" lang vei

(Innlegget ble redigert 06.11.09 00:27)

amef
amefInnlegg: 4
13.11.09 06:08
petterG: Og du jobber med IT? Latterlig påstand. Her lukter det "selvutnevnt forumverdensmester" lang vei

Helt enig.

Mjeldarini
MjeldariniInnlegg: 3871
14.11.09 01:10

Jeg valgte å holde meg til denne tråden ettersom det handler om sånn cirka det samme som i åpningsinnlegget.

Facebook- og MSN-profilen min har blitt hacket. Den eller de som har hacka har forandret passord på mailen (og dermed også MSN) og de har endret det ekstraspørsmålet eller hva det heter. Så vidt jeg veit så er det ingenting jeg kan få gjort da? Stemmer det?

Og spørsmål 2: Bør jeg politianmelde det? Skal legge til at jeg har en viss mistanke om hvem som kan ha gjort det.

Håper noen kan hjelpe meg...

godt_vann
godt_vannInnlegg: 5325
14.11.09 01:14
Mjeldarini: Jeg valgte å holde meg til denne tråden ettersom det handler om sånn cirka det samme som i åpningsinnlegget. Facebook- og MSN-profilen min har blitt hacket. Den eller de som har hacka har forandret passord på mailen (og dermed også MSN) og de har endret det ekstraspørsmålet eller hva det heter. Så vidt jeg veit så er det ingenting jeg kan få gjort da? Stemmer det? Og spørsmål 2: Bør jeg politianmelde det? Skal legge til at jeg har en viss mistanke om hvem som kan ha gjort det. Håper noen kan hjelpe meg...

Høres fryktelig kjipt ut. For lett passord er vel årsaken vil jeg tro?

Selv har jeg et MEGET vanskelig passord på min facebook og msn :P

drillern
drillernInnlegg: 6430
14.11.09 01:35
Mjeldarini: Facebook- og MSN-profilen min har blitt hacket. Den eller de som har hacka har forandret passord på mailen (og dermed også MSN) og de har endret det ekstraspørsmålet eller hva det heter. Så vidt jeg veit så er det ingenting jeg kan få gjort da? Stemmer det? Og spørsmål 2: Bør jeg politianmelde det? Skal legge til at jeg har en viss mistanke om hvem som kan ha gjort det. Håper noen kan hjelpe meg...

Egentlig hadde vel et balltre gjort susen,tror ikke du får hjelp av politiet om du anmelder,den/de vil nok nekte,og saken henlagt.Det beste er vel å oprette en ny Hotmailadresse og lage ny konto for msn og facebook,om du ikke kommer inn der og forandrer passord.Virker som du omgås dårlige venner.

Mjeldarini
14.11.09 01:59
drillern: Egentlig hadde vel et balltre gjort susen,tror ikke du får hjelp av politiet om du anmelder,den/de vil nok nekte,og saken henlagt.Det beste er vel å oprette en ny Hotmailadresse og lage ny konto for msn og facebook,om du ikke kommer inn der og forandrer passord.Virker som du omgås dårlige venner.

Et balltre hadde nok gjort susen ja, men samtidig så er jeg jo ikke sikker på at det er han. Blir litt kjipt å bruke balltreet på han hvis det viser seg at han er fullstendig uskyldig ;)

Jeg er helt grønn når det gjelder datatekniske greier, så nå kommer det sikkert et dumt spørsmål. Men hvordan er det med ip-adresse og sånn? Hvis jeg anmelder det så kan vel de gå inn og finne ip-adressen og hvem ip-adressen tilhører eller noe sånn? Jeg veit som sagt ingenting om det. Han jeg mistenker er forresten ikke en venn, men en kollega. Og jeg har bare valgt arbeidsplass, jeg har ikke valgt kollegaer ;)

drillern
14.11.09 02:53
Mjeldarini: Jeg er helt grønn når det gjelder datatekniske greier, så nå kommer det sikkert et dumt spørsmål. Men hvordan er det med ip-adresse og sånn? Hvis jeg anmelder det så kan vel de gå inn og finne ip-adressen og hvem ip-adressen tilhører eller noe sånn? Jeg veit som sagt ingenting om det. Han jeg mistenker er forresten ikke en venn, men en kollega. Og jeg har bare valgt arbeidsplass, jeg har ikke valgt kollegaer ;)

Tror ikke du finner ip adressen hans,han har nok logget seg inn som deg,og foandret passord.Veldig dårlig gjort av en kollega,da fingret han vel på maskina du hadde brukt,og pc,en hosket passord og brukernavn.Veldig simpelt gjort,og ip som er brukt ,er nok ip til den datamaskina som du har på jobben,som dere begge har hatt tilgang til.Slike pc,er husker det meste hvis du ikke er veldig varsom.

Du må huske på og IKKE hake av for HUSK.Og slette alle infokapsler,midlertidige filer ,logg og passord  bestandig,og i alle nettlesere du bruker,og helst gå inn via web.Tror nok drittsekken var stolt over seg sjøl,etter slik faenskap.Men det er ikke slik en skaffer seg gode venner,og samhold på arbeidsplassen.Desverre er noen født slik,helst er de vært utsatt for en overgriper,eller vært mobbeoffer.

Du kan jo be han om å logge deg inn på facebook?

(Innlegget ble redigert 14.11.09 02:56)

Mjeldarini
14.11.09 15:38
drillern: Tror ikke du finner ip adressen hans,han har nok logget seg inn som deg,og foandret passord.Veldig dårlig gjort av en kollega,da fingret han vel på maskina du hadde brukt,og pc,en hosket passord og brukernavn.Veldig simpelt gjort,og ip som er brukt ,er nok ip til den datamaskina som du har på jobben,som dere begge har hatt tilgang til.Slike pc,er husker det meste hvis du ikke er veldig varsom.

Arbeidsplassen vår er sånn at vi ikke har pc-tilgang der, eller det er sånn typisk ekstrajobb på kveldstid, så der vi er så er vi aldri på pc'en. Så jeg tror han som har gjort det har vært på hjemme-pc eller en annen pc. La oss si at jeg politianmelder det, kan ikke de da på noen måte finne ip-adressen til den pc'en som han har logget seg inn på?

Og hva med ip-adresse når det gjelder bærbar pc med trådløs nettverk? Og hva om han har logget seg inn på min facebook/msn på en pc, og så byttet pc etter det?

Er det så og si umulig å finne ut?

drillern
14.11.09 16:15
Mjeldarini: Og hva med ip-adresse når det gjelder bærbar pc med trådløs nettverk? Og hva om han har logget seg inn på min facebook/msn på en pc, og så byttet pc etter det? Er det så og si umulig å finne ut?

Det er nok desverre ikke hjelp å få av politiet til  å etterforske slike ting.De vil ikke.Eneste som hjelper er å være forsiktig i ettertid,og som du sier ,han kan ha koblet seg til andres  åpne nettverk også,og bruke deres ip.Om du anmelder,får du bare beskjed om å være mere forsiktig med   ditt  passord.Har han missbrukt kontoene dine og sendt falske meldinger da,eller ser noen av dine venner at fyren er pålogga.Lag nye kontoer og vær forsiktig i ettertid med passordet.Men som sagt,fra din pc er det velig enkelt å komme inn,om du bruker automatisk pålogging.

Mjeldarini
14.11.09 21:48
drillern: Det er nok desverre ikke hjelp å få av politiet til  å etterforske slike ting.De vil ikke.Eneste som hjelper er å være forsiktig i ettertid,og som du sier ,han kan ha koblet seg til andres  åpne nettverk også,og bruke deres ip.Om du anmelder,får du bare beskjed om å være mere forsiktig med   ditt  passord.Har han missbrukt kontoene dine og sendt falske meldinger da,eller ser noen av dine venner at fyren er pålogga.Lag nye kontoer og vær forsiktig i ettertid med passordet.Men som sagt,fra din pc er det velig enkelt å komme inn,om du bruker automatisk pålogging.

Han har ikke misbrukt kontoene egentlig. Eller, han har logget seg inn på facebook og pratet litt med mine venner, men han har ikke skrevet så mye gæærnt. Men han har laget en MSN-profil hvor navnet antyder at det er meg det er snakk om, og bildet er av meg. Også har han prøvd å sjekke opp hu og opptrådd veldig ufint, noe som har skapt problemer for meg, ettersom andre kollegaer tror jeg er fullstendig idiot.

drillern
15.11.09 02:06
Mjeldarini: Han har ikke misbrukt kontoene egentlig. Eller, han har logget seg inn på facebook og pratet litt med mine venner, men han har ikke skrevet så mye gæærnt. Men han har laget en MSN-profil hvor navnet antyder at det er meg det er snakk om, og bildet er av meg. Også har han prøvd å sjekke opp hu og opptrådd veldig ufint, noe som har skapt problemer for meg, ettersom andre kollegaer tror jeg er fullstendig idiot.  

Lei sak når drittsekker oppfører seg slik.Du får bare håpe at dine beste venner vil tro deg,og at de ser på han som den drittsekken han er som gjør slik.Mulig at en hjelpsom politi kan hjelpe deg med den msn adressen han har oppretta og brukt bilde av deg og navn som ligner,for er kontoen aktiv vet jo msn ip,og de gir den ut hvis politiet spør. Men balltre hadde vært det rette,men kan jo også koste dyrt.

Om du ikke klager for mye,vil nok også kollegaene se hva slags drittsekk han er,og mobbing er også en bedriftsak.Trodde fyren bare hadde sperra dine sider,ikke at han var så frekk,og brukte dem.

Mjeldarini
16.11.09 23:58
drillern: Lei sak når drittsekker oppfører seg slik.Du får bare håpe at dine beste venner vil tro deg,og at de ser på han som den drittsekken han er som gjør slik.Mulig at en hjelpsom politi kan hjelpe deg med den msn adressen han har oppretta og brukt bilde av deg og navn som ligner,for er kontoen aktiv vet jo msn ip,og de gir den ut hvis politiet spør. Men balltre hadde vært det rette,men kan jo også koste dyrt. Om du ikke klager for mye,vil nok også kollegaene se hva slags drittsekk han er,og mobbing er også en bedriftsak.Trodde fyren bare hadde sperra dine sider,ikke at han var så frekk,og brukte dem.

Ja det er dritkjipt. På facebook har han bare så vidt prata med folk, men på msn-adressen han har opprettet så har han brukt bilde av meg, adresse som veldig klart får fram at det liksom er meg, også har han snakket gris med kvinnelig kollegaer på jobben. Så dette skal jeg få klarhet i og gjøre livet jævli vanskelig for han.

Men det jeg lurer på er......la oss si at en hjelpsom politi finner ip-adressen. Hvilke informasjon får man ut av det? Kan man finne ut at det er den og den personen? Eller finner man adressen det er skrevet fra? Eller får man bare fram hvilket området det er skrevet fra? Og hva om han har tjuvlånt det trådløse nettverket til noen andre? Eller f.eks mobilt bredbånd?

drillern
17.11.09 00:25
Mjeldarini: Kan man finne ut at det er den og den personen? Eller finner man adressen det er skrevet fra? Eller får man bare fram hvilket området det er skrevet fra? Og hva om han har tjuvlånt det trådløse nettverket til noen andre? Eller f.eks mobilt bredbånd?

IP adressen er til eieren av nettverket,så det er fullt mulig med en laptop i bilen,og koble seg opp til helt fremmede sitt nettverk.Ikke lenge siden en ble annholdt for barnepornografi,mens brukeren egentlig var hybelboeren som hadde brukt hans nettverk.Om han bruker sitt eget nettverk er det mulig å spore han.Ihvertfall den fiksa MSN adressen burde være mulig å spore,da de gjerne beholder ip til eier av konto.Håper du klarer å få fersket han!

petterG
petterGInnlegg: 8072
17.11.09 10:35
Mjeldarini: Men det jeg lurer på er......la oss si at en hjelpsom politi finner ip-adressen. Hvilke informasjon får man ut av det?

Internettleverandørene(ISP) har logger som viser hvem som hadde de forskjellige IP-adressene på et gitt tidspunkt(i hvert fall et stykke bakover i tid). Dette er informasjon som kun politiet får tilgang til.

Likevel sier det ingenting om hvilke personer som brukte adressen. I et usikret eller dårlig sikret trådløst nett kan det teoretisk være hvem som helst.

(Innlegget ble redigert 17.11.09 10:35)

Mjeldarini
17.11.09 22:18
drillern: IP adressen er til eieren av nettverket,så det er fullt mulig med en laptop i bilen,og koble seg opp til helt fremmede sitt nettverk.Ikke lenge siden en ble annholdt for barnepornografi,mens brukeren egentlig var hybelboeren som hadde brukt hans nettverk.Om han bruker sitt eget nettverk er det mulig å spore han.Ihvertfall den fiksa MSN adressen burde være mulig å spore,da de gjerne beholder ip til eier av konto.Håper du klarer å få fersket han!

Jeg regner det som 99% sikkert at saken blir henlagt og alt det der, men får jeg vite noe som helst om hvem som gjemmer seg bak ip-adressen da? Eller får ikke jeg noen som helst informasjon før en eventuell dom? En dom ser jeg for øvrig på som total urealistisk.

drillern
17.11.09 22:40
Mjeldarini: Jeg regner det som 99% sikkert at saken blir henlagt og alt det der, men får jeg vite noe som helst om hvem som gjemmer seg bak ip-adressen da? Eller får ikke jeg noen som helst informasjon før en eventuell dom? En dom ser jeg for øvrig på som total urealistisk.

Du har nok helt rett i det,du får nok ikke ut info fra politiet ,uten at de oppretter straffesak,og du er innkalt som vitne og ser tiltalte i retten.I beste fall vil vel en hjelpsom politi anmode han om å slutte med trakaseringa,helst bare en advarsel,eller muligens en bot.I såfall gir politiet bare ut info at en gjerningsmann er bøtlagt,ikke hvem.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg