Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Windows utforsker virker ikke

NYTT TEMA
audioslave1984
audioslave1984Innlegg: 3
23.02.10 17:14

Fikk plutselig problemer her forleden. Beskjeden "Windows utforsker virker ikke", etterfulgt av "Starter på nytt" kom. Dette skjedde flere ganger, og til slutt ble linja med startmeny etc. borte.

Etter restart får jeg samme beskjed, og jeg får kun opp skrivebordet(uten snarveier) + MSN. Det vil si at jeg i utgangspunktet ikke kommer meg inn på noen programmer, men jeg kommer inn på IE via MSN, og kan gjennom IE også komme inn på alle mapper. Men så fort jeg prøver på dette (etc skriver C: i adressefeltet på ID og går inn på mine dokumenter, går det ca 10 sekunder før jeg får beskjed om at Windows utforsker ikke virker igjen).

Har kjørt virusscan, fjernet spyware etc. Siste windosoppdateringer er nedlastet. Kan heller ikke huske å ha gjort noe spesielt før dette problemet dukket opp. Eneste jeg kan komme på er å ha lastet ned noen videofiler via Limewire for noen dager siden (disse er slettet nå). I forbindelse med åpning av en av disse filene ble det også lastet ned en fil til Windows Media Player.

Noen som vet hva årsaken til dette kan være??

Takknemlig for hjelp!

hagebark
hagebarkInnlegg: 148
23.02.10 19:14

sjekk at windows utforsker kjører etter at du har startet maskinen. Det gjør du ved å trykke ctrl+alt+delete, og velger oppgavebehandling. Bla til fanen "prosesser", og se om du finner explorer.exe. Hvis du finner den, og du fortsatt har problemet, så kan du avslutte explorer.exe. Gjør så neste steg(fet skrift):

Finner du den ikke, trykker du (i oppgavebehandlingsvinduet selvsagt) fil --> ny oppgave. Skriv så inn explorer.exe. Windows utforsker skal da starte.

Hvis dette ikke er problemet, er jeg ikke helt sikker på løsningen....

joaruls_1
joaruls_1Innlegg: 4635
23.02.10 19:33

Jeg ville prøvd følgende:

- Evt avslutte og restarte prosessen explorer.exe (slik Hagebark har tipset deg om).

- Starte i sikkermodus og sjekke om problemet kommer da også.

- Flytte alle filer du har på skrivebordet til en midlertidig mappe et annet sted, for å se om det gjør noen forskjell. Windows Utforsker er ikke alltid så glad i video-filer.

- I sikkermodus velge Start - Kjør, taste SFC /SCANNOW og trykke ENTER. Dette sjekker systemfilene dine.

- Prøve en systemgjenoppretting til et tidspunkt før problemene oppstod.

Hvilken Windows-versjon snakker vi om? XP? Vista? W7?

audioslave1984
23.02.10 22:06

Takk for svar!

explorer.exe kjører ikke i hele tatt etter oppstart. Jeg får altså feilmeldingen med en gang etter oppstart, og programmet lukkes. Hvilket også medfører at oppgavelinjen blir borte. Får heller ingen reaksjon på windowsknappen.

I sikkerhetsmodus fungerer alt som det skal. Skal sjekke systemfilene i sikkerhetsmodus nå..

Forøvrig er det Vista

joaruls_1
joaruls_1Innlegg: 4635
23.02.10 22:21

Hvilket antivirus-program har du? Jeg var borti samme problem på jobb, der Symantec viste seg å være synderen. Den forårsaket at prosessen explorer.exe ikke ville starte. Det skjedde ikke ofte (hver 10.-20. gang).

Funker det i sikkermodus, kan du kjøre MSCONFIG, velge arkfanen Oppstart, og prøve å deaktivere enkelte oppstartselementer, for å teste om det gjør noen forskjell. Antivirus-prosessene (og evt antispyware) er det første jeg ville deaktivert.

audioslave1984
23.02.10 22:39

Kjørte systemgjenoppretting nå, og ser faktisk ut til at det har ordnet seg.
Noen som vet hva det kan ha seg at denne feilen plutselig kommer? Tilsynelatende uten at jeg har gjort noe utenom det vanlige?
Har McAfee antivirus.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg