Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Koble til trådløs internett

NYTT TEMA
engavif
engavifInnlegg: 10058
23.04.10 11:39

Har en bærbar PC som jeg har lenge brukt å være på internett, men plutselig så ville den ikke på nett mer av en eller annen mekelig grunn.

Har prøvd å skifte router til ingen nytte.

Får også beskjed om at jeg må skrive inn en sikkerhetsnøkkel når jeg prøver å koble meg til den stasjonære PC'en. Noen som vet hva det er?

joaruls_1
joaruls_1Innlegg: 4635
23.04.10 12:13

Sikkerhetsnøkkelen er et passord/en kode som gjør at nettet ditt er beskyttet slik at andre ikke kan bruke det uten din godkjennelse.

Du bør logge inn på routeren din, og sjekke innstillingene for det trådløse nettverket. Har man problemer med å få det trådløse nettverket til å virke, bør man vurdere å fjerne alle sikkerhetsinnstillinger (kryptering, MAC-filtrering og skjuling av SSID), og sørge for å komme seg på nett uten disse innstillingene. Deretter kan man reaktivere sikkerheten.

Du logger inn på routeren ved å taste IP-adressen til routeren i adressefeltet i nettleseren din (IE, Firefox osv). Du finner denne IP-adressen ved å klikke på Start - Kjør, taste CMD og trykke ENTER, og deretter taste IPCONFIG og trykke ENTER. IP-adressen som står ved Standard gateway er adressen til routeren.

Fortell oss hvilken router/modem du har, hvilket operativsystem du har på PC-ene, og hvilken internettleverandør du har.

engavif
23.04.10 12:17
joaruls_1: Sikkerhetsnøkkelen er et passord/en kode som gjør at nettet ditt er beskyttet slik at andre ikke kan bruke det uten din godkjennelse.

Men hvor er dette passordet? Prøver det passordet jeg pleide å bruke for å koble meg til nett på den stajonære, men den fungerer ikke. Har heller ikke byttet kode!

For det er den koden som man bruker for å koble seg på nett?

Takker for hjelpen!

torreslfchelt
torreslfcheltInnlegg: 30150
23.04.10 12:19
engavif: Men hvor er dette passordet?

Passord skal være under boksen (ruteren) på en liten papir med navnet på

(Innlegget ble redigert 23.04.10 12:20)

joaruls_1
joaruls_1Innlegg: 4635
23.04.10 12:25

Har du glemt denne koden, må du logge inn på routeren. Der finner du den. Det kan også hende den står på undersiden av routeren.

Forteller du oss hva routeren din heter (navn og modellnr), kan noen evt. hjelpe deg med hvor i routerens menysystem du finner infoen.

engavif
23.04.10 12:29
joaruls_1: Forteller du oss hva routeren din heter (navn og modellnr), kan noen evt. hjelpe deg med hvor i routerens menysystem du finner infoen.

Det er en D-Link model Di-524UP.

engavif
23.04.10 12:39

Hm, det ser ut som at routeren min er helt død!

Ingen lamper som lyser, så må nok bytte den.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg