Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hvordan bytter man søkemotor?

NYTT TEMA
Charme74
Charme74Innlegg: 3602
28.05.10 02:11

Er det noen som vet hvordan jeg kan bytte søkemotoren i nettleseren?

For tiden har jeg Bing som innlagt søkemotor og jeg har prøvd å endre hjemmeside til Google uten at dette hjalp.

Bing er nettleseren til msn, må jeg slette msn fra maskinen for å slippe å ha Bing. Jeg syntes Bing er en drit dårlig søkemotor og foretrekker mye heller Google, noen som har et råd?

petterG
petterGInnlegg: 8072
28.05.10 02:14

Jeg har også hatt problem med dette i IE.

Løsningen jeg brukte var å installere Google Toolbar, da får du spørsmål om du vil ha Google som standard søkemotor. Deretter avinstallerte jeg Google Toolbar.

Charme74
28.05.10 03:29
petterG: Jeg har også hatt problem med dette i IE. Løsningen jeg brukte var å installere Google Toolbar, da får du spørsmål om du vil ha Google som standard søkemotor. Deretter avinstallerte jeg Google Toolbar.  

Takker for forslag jeg har prøvd å finne ut av det, men klarte det ikke helt. Selvom google står som min hjemmeside kommer fremdeles bing opp når jeg søker. Jeg tror at jeg må kvitte meg med msn for å bli kvitt dette problemet.

XtraGal3
XtraGal3Innlegg: 75442
28.05.10 05:48

Har ikke peiling hvordan du ordnet dette aldri hatt problem med det i Ie7 gjør som petterG sier hører fornuftig ut

Mrc3
Mrc3Innlegg: 541
28.05.10 08:51

Regner med du bruker IE7 el 8? Klikk på pilen ved siden av søkefeltet. Der kan du velge "endre søkestandarder. Velg google og trykk "angi standard"

Charme74
28.05.10 12:48
Mrc3: Regner med du bruker IE7 el 8? Klikk på pilen ved siden av søkefeltet. Der kan du velge "endre søkestandarder. Velg google og trykk "angi standard"

Jeg bruker Firefox, har vært borti en meny hvor det stod at standard var avgitt.

joaruls_1
joaruls_1Innlegg: 4636
28.05.10 13:27

I Firefox skifter man standard søkemotor slik:

- Skriv about:config i adresselinjen of trykk ENTER

- Finn browser.search.defaultenginename og endre denne til Google

- Finn browser.search.selectedEngine og endre denne til Google

- Restart Firefox

Dette betinger at Google er installert som søkemotor. Navnet du skriver inn (i dette tilfellet Google) må altså eksistere i lista over installerte søkemotorer du har.

For å installere flere søkemotorer, klikker du på knappen like til venstre for søkefeltet, og velger Behandle søkemotorer.

Charme74
28.05.10 13:38
joaruls_1: I Firefox skifter man standard søkemotor slik: - Skriv about:config i adresselinjen of trykk ENTER - Finn browser.search.defaultenginename og endre denne til Google - Finn browser.search.selectedEngine og endre denne til Google - Restart Firefox   Dette betinger at Google er installert som søkemotor. Navnet du skriver inn (i dette tilfellet Google) må altså eksistere i lista over installerte søkemotorer du har. For å installere flere søkemotorer, klikker du på knappen like til venstre for søkefeltet, og velger Behandle søkemotorer.

Takk for svar :-)

Jeg skrev config i nettleseren og fikk opp en melding hvor det står at "this might void your warranty" og videre at dette kunne skade sikkerheten osv.. så jeg tar på meg kyllingvinger og flyr fra den, ellers takker jeg for rådet ditt.

Jeg har en liten nettleser til høyre for hovedleseren og den har google, så jeg bruker den.

(Innlegget ble redigert 28.05.10 13:40)

joaruls_1
28.05.10 15:19

Dette er bare en morsomt formulert advarsel fra Mozilla (de som har laget Firefox). Å bruke denne konfigurasjonssiden er ganske så ufarlig.

Normalt gjør man innstillinger ved hjelp av dialogbokser. Programmeringskoden som ligger bak disse dialogboksene sjekker verdiene du velger, slik at du ikke får lov til å taste inn noe som programmet ikke tåler (for eksempel en verdi som er for høy, eller en bokstav i et tallfelt).

Ved å redigere denne laaaaange konfigurasjonssiden i Firefox, er det ingen kontroll av verdiene du velger. Men så lenge du ikke er total klums, er det kurant å gjøre dette.

Det blir litt som å redigere Windows-registeret. Microsoft advarer ukyndige mot det. Jeg redigerer direkte i registeret ofte/innimellom. Generelt anbefaler jeg ikke ukyndige å gjøre det, men av og til har det vært enkleste løsning på noen problemer som har blitt postet her på VGD. Da skriver jeg alltid en advarsel om at man må redigere direkte i registeret med varsomhet. Det er ikke verre enn det.

Så du kan trygt gå inn på denne konfigurasjonssiden og fikse dette.

frode777
frode777Innlegg: 393
28.05.10 19:07

Klikk på verktøy, så innstillinger, skriv ønsket startside i adressefeltet.

Over adressefeltet kan du velge om du vil : Når firefox starter Vis startside, Vis tom side eller Vis vinduer og faner som ble brukt sist.

Charme74
29.05.10 05:42
frode777: Klikk på verktøy, så innstillinger, skriv ønsket startside i adressefeltet. Over adressefeltet kan du velge om du vil : Når firefox starter Vis startside, Vis tom side eller Vis vinduer og faner som ble brukt sist.

Jeg har gjort det du skriver her og valgt google som min start side, men når jeg søker etter noe kommer alltid bing opp.

joaruls_1
29.05.10 10:20
Charme74: Jeg har gjort det du skriver her og valgt google som min start side, men når jeg søker etter noe kommer alltid bing opp.

Nå må du forklare litt bedre. Hvordan går du fram når du søker? Startsida di har ikke noe med søkefeltet oppe til høyre i Firefox å gjøre.

Om du går inn på www.google.no (enten manuelt eller om du har den som startside), og du søker etter noe der (dvs taster inn søkeordet på den nettsiden, og ikke i søkefeltet oppe til høyre i Firefox), nekter jeg å tro at det er Bing som gir deg søkeresultatet. Da er det GOOGLES søkeresultat du får.

Hva du har som startside er irrelevant hvis du bruker søkefeltet oppe til høyre i Firefox. Følger du min oppskrift, kobles søkefeltet oppe til høyre i Firefox til Google.

justanothername
justanothernameInnlegg: 10167
29.05.10 13:58
Charme74: Jeg har en liten nettleser til høyre for hovedleseren og den har google, så jeg bruker den.

Det var ikke umiiddelbart forståelig... nettleseren er jo Firefox-en. Tenker du på de to feltene nær toppen der du skriver inn adressene du vil gå til, og feltet til høyre for det igjen? I såfall er du på riktig spor ettersom sistnevne er nettopp "søkefeltet".

Se denne hjelpevideoen fra Firefox-folkene (søkefeltet beskrives helt på slutten av videoen)

http://www.mozilla.com/en-US/firefox/video/?video=tour

Charme74
29.05.10 23:03
justanothername: Det var ikke umiiddelbart forståelig... nettleseren er jo Firefox-en. Tenker du på de to feltene nær toppen der du skriver inn adressene du vil gå til, og feltet til høyre for det igjen? I såfall er du på riktig spor ettersom sistnevne er nettopp "søkefeltet".   Se denne hjelpevideoen fra Firefox-folkene (søkefeltet beskrives helt på slutten av videoen) http://www.mozilla.com/en-US/firefox/video/?video=tour

Takker for videoen, den er veldig informativ. Jeg mente søkeboksen oppe i høyre hjørne ved siden den lange tynne boksen hvor man skriver adresser. Jeg bruker den lange også til søk.

Jeg får opp google som hjemmeside når jeg åpner firefox, men søket går automatisk til bing, det har noe med msn å gjøre fordi de har bing som søkemotor på sin hjemmeside, så jeg regner med at jeg må kvitte meg med den.

joaruls_1
30.05.10 09:40

Har du prøvd å endre de to innstillingene jeg foreslo? Hvordan gikk det?

Premotus
PremotusInnlegg: 15526
30.05.10 12:02
Charme74: Jeg syntes Bing er en drit dårlig søkemotor og foretrekker mye heller Google

Dårlig i hva?

petterG
30.05.10 14:09
Premotus: Dårlig i hva?

I å søke.

Premotus
PremotusInnlegg: 15526
30.05.10 14:48
petterG: I å søke.

Så bing finner ingen ting altså?

petterG
30.05.10 15:19
Premotus: Så bing finner ingen ting altså?

Jo, litt.

Søkte på etternavnet mitt:
Bing:      3690 hits
Google: 26500

joaruls_1
30.05.10 17:49
petterG: Søkte på etternavnet mitt:
Bing:      3690 hits
Google: 26500

Nå sporer vi av tråden, men det får nå så være.

Antall treff er jo ikke spesielt interessant for om en søkemotor er god eller ikke. Det kan jo være at Bing viser de 3690 relevante treffene, mens Google viser alt mulig rusk og rask. Å søke på et etternavn er antakelig for generelt til å være et godt eksempel, men ingen har vel noensinne bladd forbi side 3 etter å ha søkt etter noe, så er ikke det du søker etter blant de 30 første treffene, har det liten betydning hvor mange treff søket gav.

Jeg må tilføye at jeg nå setter det litt på spissen, og at jeg selv aldri har prøvd Bing. Jeg har heller ikke sammenlignet søk med ulike søkemotorer.

return_of_drakkar
return_of_drakkarInnlegg: 5092
30.05.10 19:30

Nettsøk er egentlig en kunst om man skal finne fram til noe spesielt.
Ofte blir det et slit og det er lurt å ha flere søkere for hånden.

Her er forresten en morsom liten sak, en test du selv kan ta for Google, Bing og Yahoo.
Hvor god testen må du selv vurdere...

dali80
dali80Innlegg: 343
30.05.10 21:50

Bruk google chrome. enkelt og greit. Jeg bruker både den og IE, og det er enorm forskjell. Fanefunksjonen til chrome er mye raskere og bedre enn konkurentene.

Ormetunge
OrmetungeInnlegg: 14254
31.05.10 11:10
joaruls_1: men ingen har vel noensinne bladd forbi side 3 etter å ha søkt etter noe, så er ikke det du søker etter blant de 30 første treffene, har det liten betydning hvor mange treff søket gav.

En liten digresjon
Jeg jobba en del med Google for noen år siden og mener å huske at de 3 første treff har omtrent 90% av klikkene.

justanothername
justanothernameInnlegg: 10167
31.05.10 17:26
Charme74: Takker for videoen, den er veldig informativ. Jeg mente søkeboksen oppe i høyre hjørne ved siden den lange tynne boksen hvor man skriver adresser. Jeg bruker den lange også til søk.

Ok, Location bar eller addresse feltet (hva heter det egentlig på norsk?). Det er keyword.URL som bestemmer hvordan søk skal virke der. Se http://support.mozilla.com/en-US/kb/Location+bar+search

Hos meg står den til:

http://www.google.com/search?ie=UTF-8&oe=UTF-8&sourceid=navclient&gfns=1&q=

Et par andre muligheter er beskrevet på

http://kb.mozillazine.org/Location_Bar_search

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg