Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

AVANSERT SØK

Lukk

PC VS MAC

[ Trådet ] NYTT TEMA
vws11
vws11Innlegg: 6932
26.07.10 15:24
Barelekkert: Hva i huleste betyr det da?

Iphone.

Barelekkert
BarelekkertInnlegg: 79
26.07.10 15:27
petterG: The hardest part of buying a mac is telling your parents that you're gay

Jeg tviler på at bare de som er homo bruker Mac! LOL! ;-)

Barelekkert
26.07.10 15:30
vws11: Iphone.

Okey du sa det bare på en norsk måte! ;-)

Anatlola
AnatlolaInnlegg: 3991
26.07.10 15:53
Barelekkert: Jeg lurer på om hva som er best å kjøpe: Sony Vaio med blu-ray disc eller en MacBook Pro?

Sony Vaio er tingen da. Pass på å få med SSD. Apple er for tullinger det. 

(Innlegget ble redigert 26.07.10 15:53)

FrancescoTotti
FrancescoTottiInnlegg: 4158
26.07.10 16:36

Macbook Pro er verdens beste og lekreste bærbare datamaskin. Det finnes rett og slett ikke noe bedre.

Barelekkert
26.07.10 16:39
Anatlola: Sony Vaio er tingen da. Pass på å få med SSD. Apple er for tullinger det. 

Mulig det, men Mac sies å være best når det gjelder videoredigering, og det er jo det jeg er ute etter. :-)

Anatlola
26.07.10 17:46
Barelekkert: Mulig det, men Mac sies å være best når det gjelder videoredigering, og det er jo det jeg er ute etter. :-)

Okei. Men de er veldig dyr kontra kvalitet. Men om den er best til ditt bruk så. Bare pass på å kjøpe en med ssd. Det gjør enhver pc mye bedre. 

(Innlegget ble redigert 26.07.10 17:46)

Barelekkert
26.07.10 18:01
Anatlola: Okei. Men de er veldig dyr kontra kvalitet. Men om den er best til ditt bruk så. Bare pass på å kjøpe en med ssd. Det gjør enhver pc mye bedre. 

Takk for tipset! :-)

FrancescoTotti
FrancescoTottiInnlegg: 4158
26.07.10 22:02
petterG: The hardest part of buying a mac is telling your parents that you're gay.

Å forbinde Mac med gay-people er jo bare teit. Mac er for alle. Både "mannen i gata", designere, programmerere/utviklere, fotografer og videofolk.

Barelekkert
27.07.10 01:04
FrancescoTotti: Å forbinde Mac med gay-people er jo bare teit. Mac er for alle. Både "mannen i gata", designere, programmerere/utviklere, fotografer og videofolk.

Enig! ;-) Er det nødvendig på Mac'en å ha 250-500 GB og Intel HD eller holder det med den billigste MacBook Pro "13" som har mindre minne og bildekvalitet, for MacBook Pro "15" og "17" er både bedre  og dyrere! Hvem er verdt å betale for?

Barelekkert
27.07.10 01:23
FrancescoTotti: Å forbinde Mac med gay-people er jo bare teit. Mac er for alle. Både "mannen i gata", designere, programmerere/utviklere, fotografer og videofolk.

* Hvilken er verdt å betale for?

silkshade
silkshadeInnlegg: 327
27.07.10 01:36

Ville styrt unna 13-tommeren, da denne har endel dårligere prossessor, samt dårligere skjermkort enn 15 og 17-tommers utgavene.

Du kan få en bedre bærbar PC for mindre penger om du styrer unna Mac, men samtidig er byggekvaliteten ut av en annen verden på Apple sine Macbooks, skjermen er vannvittig god å arbeide på, og de føles veldig kjappe.

Personlig ville jeg valgt 15-tommeren med Core i7-prossessor til ditt bruk. SSD er fantastisk, men fryktelig dyrt og upraktisk om du skal drive med videoredigering og lagrer mange filer på harddisken.

Barelekkert
27.07.10 01:46
silkshade: Ville styrt unna 13-tommeren, da denne har endel dårligere prossessor, samt dårligere skjermkort enn 15 og 17-tommers utgavene. Du kan få en bedre bærbar PC for mindre penger om du styrer unna Mac, men samtidig er byggekvaliteten ut av en annen verden på Apple sine Macbooks, skjermen er vannvittig god å arbeide på, og de føles veldig kjappe. Personlig ville jeg valgt 15-tommeren med Core i7-prossessor til ditt bruk. SSD er fantastisk, men fryktelig dyrt og upraktisk om du skal drive med videoredigering og lagrer mange filer på harddisken.

Hva er nøyaktig SSD og hvorfor er ikke det bra til videoredigering? Og er mac bedre enn pc til videoredigering selv uten å kjøpe final cut pro til mac'en?

silkshade
silkshadeInnlegg: 327
27.07.10 02:56

Dette sier Wikipedia om SSD. Det er bra til videoredigering, siden SSD kan overføre og flytte data svært raskt, men det er upraktisk om du arbeider med mange store filer, da prisen per GB er vannvittig mye høyere enn for vanlige harddisker.

Videoredigering av HD-materiale krever mye diskplass, derfor er SSD upraktisk. Men klart, har du pengene til det kan du jo gå for 2x512GB SSD-disker. De koster kun rundt 12000 kroner per stk.

Anatlola
27.07.10 10:19
silkshade: Dette sier Wikipedia om SSD. Det er bra til videoredigering, siden SSD kan overføre og flytte data svært raskt, men det er upraktisk om du arbeider med mange store filer, da prisen per GB er vannvittig mye høyere enn for vanlige harddisker. Videoredigering av HD-materiale krever mye diskplass, derfor er SSD upraktisk. Men klart, har du pengene til det kan du jo gå for 2x512GB SSD-disker. De koster kun rundt 12000 kroner per stk.

Det er sant. Hvis man trenger stor plass går nok ikke SSD. 

Det beste er nok om laptopen kommer med med en ssd og hdd.

Om så ikke er tilfelle og man trenger stor plass så må man nok ta hdd ja. 

(Innlegget ble redigert 27.07.10 10:29)

Anatlola
27.07.10 10:22
Barelekkert: MacBook Pro "13" som har mindre minne og bildekvalitet, for MacBook Pro "15" og "17" er både bedre  og dyrere! Hvem er verdt å betale for?

13 er perfekt om man skal drasse rundt på den.

(Innlegget ble redigert 27.07.10 10:27)

Barelekkert
27.07.10 13:00
silkshade: Dette sier Wikipedia om SSD. Det er bra til videoredigering, siden SSD kan overføre og flytte data svært raskt, men det er upraktisk om du arbeider med mange store filer, da prisen per GB er vannvittig mye høyere enn for vanlige harddisker. Videoredigering av HD-materiale krever mye diskplass, derfor er SSD upraktisk. Men klart, har du pengene til det kan du jo gå for 2x512GB SSD-disker. De koster kun rundt 12000 kroner per st

Jeg har nok ikke råd til SSD da, men jeg skal prøve å skaffe meg en bra Sony Vaio, Asus eller Mac! Jeg må se hva jeg får råd til først, men jeg tar den med best minne og bildekvalitet for pengene jeg har da! ;-)

Barelekkert
27.07.10 13:04
Anatlola: Det er sant. Hvis man trenger stor plass går nok ikke SSD.  Det beste er nok om laptopen kommer med med en ssd og hdd. Om så ikke er tilfelle og man trenger stor plass så må man nok ta hdd ja. 

Koster ssd ekstra og hdd er hardisken, ikke sant? Og hdd kommer vel gratis med?

Anatlola
27.07.10 13:21
Barelekkert: Koster ssd ekstra og hdd er hardisken, ikke sant? Og hdd kommer vel gratis med?

Mm. SSD og HDD er begge hardisker bare at SSD er raskere og lydløs. Ser at det ikke er noe problem å få tak i en med 256GB fra amerikanske nettbutikker men vet ikke hvordan det er her til lands. 

(Innlegget ble redigert 27.07.10 13:22)

Torotto
TorottoInnlegg: 698
27.07.10 14:40
Baggio1972: skal video redigeres, kan ingen PC konkurrere med Mac.  

Hvorfor ikke?

Så når jeg problemfritt redigerer video og foto, så er  det bare uvitenhet?

Denne testen er altså bare eventyr?

Kan heller ikke se at Barelekkert har tilkjennegjort noe budsjett for det totale kjøp. 

Bruksområde ute på reiser eller stasjonært er ikke klarlagt prosentvis.  Alternativer med billigere Laptop og produksjonsarbeid hjemme på stasjonær. 

Barelekkert
27.07.10 15:27
Torotto: Hvorfor ikke? Så når jeg problemfritt redigerer video og foto, så er  det bare uvitenhet? Denne testen er altså bare eventyr? Kan heller ikke se at Barelekkert har tilkjennegjort noe budsjett for det totale kjøp.  Bruksområde ute på reiser eller stasjonært er ikke klarlagt prosentvis.  Alternativer med billigere Laptop og produksjonsarbeid hjemme på stasjonær.   

Jeg har planlagt å kjøpe enten en bra Mac eller Pc, og hvis ikke jeg har penger til en bra Mac da kjøper en bra Pc. Mac er best på videoredigering, men Pc er bra også med de beste programmene. Jeg kommer til å prøve å få kjøpt en "15" eller "17" MacBook Pro, men hvis de blir for dyre vil jeg ha en Asus eller Sony Vaio! ;-)

SirSillyLlama
SirSillyLlamaInnlegg: 76
29.07.10 19:38
Barelekkert: Hva i huleste betyr det da?

Han bare troller, ta det med ro ;)

den1m
den1mInnlegg: 8493
29.07.10 21:15
Trymmern: Premiere finnes også til Mac, og om du trenger videoredigering finnes et godt utvalg av sinnsykt gode Apple-programmer.    http://www.apple.com/finalcutstudio/

http://www.kdenlive.org/

Kdenlive er utviklet for linux men finnes også til mac, open source og helt gratis :)

Trymmern
TrymmernInnlegg: 427
30.07.10 02:53
den1m: http://www.kdenlive.org/ Kdenlive er utviklet for linux men finnes også til mac, open source og helt gratis :)

Dessverre kan åpen kildekode aldri måle seg med komersielle alternativer, i hvertfall ikke inne video/bilde/lyd-redigering. Når det er sagt er jeg tilhenger av Linux.

Trymmern
30.07.10 02:54
Anatlola: Sony Vaio er tingen da. Pass på å få med SSD. Apple er for tullinger det. 

Morroklumpen du... Om man skal skaffe seg en ikke-mac maskin så kjør i det minste linux. Styr unna windows.

Er man ute etter en maskin med sabla god byggekvalitet så kjøper man heller ikke en vaio. hint: MacBook Pro er helstøpt aluminium.

dobbelj
dobbeljInnlegg: 803
30.07.10 14:53
Trymmern: Dessverre kan åpen kildekode aldri måle seg med komersielle alternativer, i hvertfall ikke inne video/bilde/lyd-redigering.

Jada. Det var det de sa før også. "Linux kommer aldri til å måle seg med kommersiell UNIX"; "Linux kommer aldri til å bli brukt til servere."; "Linux er for hobbybrukere". Det kommer, sakte men sikkert.

Aebriol
AebriolInnlegg: 9930
30.07.10 15:28

Skal du ha best mulig ytelse er alltid PC veien å gå, for samme pris får du bedre ytelse. 

Men du er kulere hvis du har mac. 

Så spørsmålet er - betaler du mer for merkeklær? Kjøp mac: )

Eller mer seriøst: 
For å svare på dette er det viktig å vite budsjett, og om det må være bærbar, og hvilke bruksområder utenom videoredigering det skal brukes til. Samt dine generelle datakunnskaper. 

Eller for å gjøre det enkelt.
http://www.techradar.com/reviews/pc-mac/laptops-portable-pcs/laptops-and-netbooks/sony-vaio-vpc-f12m0e-b-706039/review

Men uansett, vanskelig å svare ordentlig på dette uansett da jeg føler vi mangler litt opplysninger. 

Ett tips: kjøp en 24'' skjerm i tillegg til laptopen uansett hva du velger.

den1m
30.07.10 18:05
Trymmern: Dessverre kan åpen kildekode aldri måle seg med komersielle alternativer, i hvertfall ikke inne video/bilde/lyd-redigering. Når det er sagt er jeg tilhenger av Linux.

Ehhhh... har du egentlig testet ut kdenlive?

Forresten.... Lightworks har gått open source.

Og hva med blender? Inkscape? Gimp?

den1m
30.07.10 18:12
dobbelj: Jada. Det var det de sa før også. "Linux kommer aldri til å måle seg med kommersiell UNIX"; "Linux kommer aldri til å bli brukt til servere."; "Linux er for hobbybrukere". Det kommer, sakte men sikkert.

Jeg skal være enig i en ting. Open source alternativene bruker lenger tid enn de kommersielle variantene på å modnes. Men det kommer til et punkt hvor kommersiell programvare har fylt rollen sin og vel så det og utvikles til å bli mer bloatware med fancy animasjoner og dilldall 10 andre programmer du har installert også gjør enn et fornuftig, brukbart program.

(Innlegget ble redigert 30.07.10 18:14)

Trymmern
30.07.10 19:01
den1m: Ehhhh... har du egentlig testet ut kdenlive? Forresten.... Lightworks har gått open source. Og hva med blender? Inkscape? Gimp?

Har prøvd Inkscape og Gimp. Ingen av dem kan måle seg med Photoshop.

Samfunn

Forbruker

Sport

Helse, sex og livsstil

Musikk, TV og film

Kultur og Fritid

Utdebattert

Siste innlegg