Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Windows aktivering

NYTT TEMA
Okkaland
OkkalandInnlegg: 5389
25.09.10 03:23

Jeg kjøpte for ca ett år siden en HP Pavilion Entertainment PC. Denne ble levert med Vista. Jeg kunne da bestille en W7 oppgradering til denne, og mottok to plater. Disse brukte jeg til å oppgradere systemet til Windows7.

Poenget er: Jeg driver en del med Linux, og har reinstallert med W7-platen et titalls ganger for å boote med Ubuntu eller Mint. Jeg har da på W7 lenge, mellom hver installasjon, fått beskjed om å aktivere Windows, selv om koden på platen er slått inn ved installasjon. Jeg har reinstallert Windows så ofte at dette ikke har vært noe problem, og er det mulig å gjøre noe med det.

Nå booter jeg med Mint Debian, som er en "rolling release", og har tenkt å beholde denne til jeg får alvorlige problemer med den, noe jeg ikke tror, men hvem vet :-).  Jeg ønsker å holde på den, for den er meget bra...

Da melder jo spørsmålet seg om jeg får problemer med Win7-aktiveringen som ofte dukker opp og ber meg aktivere... selvom jeg har brukt koden på oppgraderingen hver gang  ??? 

En kan nemlig enten oppgradere eller nyinstallere(noe jeg har gjort utallige ganger) fra samme cd/dvd.

Jeg har selvsagt andre Windows-pcer jeg kan bruke om det går til helvete med min W7-installasjon, for da kutter jeg den bare ut og bruker kun linux på maskinen...

Spørsmålet er: Har jeg et lisensproblem??  Er det mulig å gjøre noe gratis med det?

(Innlegget ble redigert 25.09.10 03:33)

Okkaland
25.09.10 03:41

Jeg blir fortsatt validert og kan motta oppdateringer og installere programmer(f.eks antivirus fra MS Essentials) fra Microsoft, men blir jeg snart sperret ??

Bruker nesten aldri W7 nå,men det er greit å ha på maskinen for Sumo, nettbank, etc...det er noen som fortsatt sverger til explorer(Fokus bank), silverlight med kopisperre og MS(Sumo)...

Sumo fungerer forresten greit i Linux på alt som ikke er utenlandsk(DRM-sperre) ved bruk av Moonlight 3. For fotball må en bruke forenklet portal...

(Innlegget ble redigert 25.09.10 03:53)

Okkaland
25.09.10 04:07

Andre direktesendinger fungere ikke. Derfor Win7. Når jeg først BETALER for et dyrt abbonement. Ellers sier jeg det opp, for det er ikke bra nok på mine 2-3 (mine døttre sine) netbooks...men mulig jeg kan se mine fotballkamper der i dårlig kvalitet...eller stole på linux-kvaliteten hos tv2, nei...selv om jeg har en eller toandre muligheter, så er tv på laptoppen det beste...

HJELP MEG !!

(Innlegget ble redigert 25.09.10 04:18)

Okkaland
25.09.10 04:20

NRK fungerer...men det er adecco+alt annet...

Hvis det er en fotballfrelst/TV2-frelst datafantom der ute, så kanskje jeg får et svar, ellers får jeg prøve/feile  :-)

Eller bli forbannet og droppe Win7, hvis det slutter å virke...men det er ikke slik jeg vil ha det...

(Innlegget ble redigert 25.09.10 04:30)

juvik85
juvik85Innlegg: 120
25.09.10 09:43
Okkaland: Jeg har da på W7 lenge, mellom hver installasjon, fått beskjed om å aktivere Windows, selv om koden på platen er slått inn ved installasjon.

Når du har formatert pc'n og legger inn cd key når du holder på med installasjonen, så må du aktivere det online etter på uansett når du har komt inn på skrivebordet innen noen dager. Høyre klikk på min computer, egenskaper og trykk aktiver. Du kan aktivere så mangen ganger du vil, bare det er på samme pc, Da jeg rekner med det er OEM W7 du har. Bytter du ut komponenter som er anna enn det du har i pc'n fra før, kan du risikere å miste lisensen din til slutt.

En OEM-lisens er maskinbunden, den kan ikke flyttes til en annen maskin under noen omstendigheter Hvis man bytter ut et fungerende hovedkort, defineres dette som en ny maskin og en ny Windows OEM-lisens kreves Hvis man bytter ut et defekt hovedkort med et nytt hovedkort av samme merke og med tilsvarende spesifikasjoner som oppgitt av produsent, defineres det ikke som en ny maskin og ingen ny Windows-lisens kreves

Det vil si at en bruker av en OEM-versjon som passerer 25 poeng, må kjøpe en ny lisens.

CD-ROM/CD-RW/DVD-ROM (1 poeng) IDE adapter (3 poeng) Fysisk operativsystem-harddisk - nytt Harddisk serienummer (11 poeng) Grafikkort (1 poeng) SCSI adapter (2 poeng) Lydkort (2 poeng) Nettverkskort - ny MAC adresse (2 poeng) Prosessor - CPU (3 poeng) RAM (0->512MB, 512MB->1GB, 2GB->4GB, osv) (1 poeng) BIOS (bios ID) (9 poeng)

Så lenge dette er samme pc, skal ikke dette være noe problem i det heile tatt, og du skal kunne aktivere så mye du vil. Men Om det er en vanlig W7 lisens, kan man installere den på så mangen forksjellige pcere man vil.. MEN, bare EN lisens kan være aktiv om gangen.

Okkaland
25.09.10 11:41

Takker for svar. Skal prøve og se om det ordner seg. Det er samme pc og ellers samme maskinvare, ja.

(Innlegget ble redigert 25.09.10 11:42)

Ræser
RæserInnlegg: 466
25.09.10 20:09

Blir det problemer med aktiveringen, så ring aktiveringstelefonen, forklar saken at det er kun snakk om mange re installeringer av samme pc, skyld på problemer med pcen eller noe, så nullstiller de telleren over antall ganger den er reinstallert. Har gjort dette flere ganger selv, aldri noe problem.

Okkaland
25.09.10 23:19
Ræser: Blir det problemer med aktiveringen, så ring aktiveringstelefonen, forklar saken at det er kun snakk om mange re installeringer av samme pc, skyld på problemer med pcen eller noe, så nullstiller de telleren over antall ganger den er reinstallert. Har gjort dette flere ganger selv, aldri noe problem.

Må nok gjøre det, for her vil den ikke aktivere. Har reinstallert 8-10 ganger med en oppgraderings-plate fra HP beregnet for oppgradering fra Vista til Win 7.

Jeg har jo den opprinnelige Vistakoden under pc-en og koden for win7 på oppgraderingsplatens papircover. Oppgraderingen fikk jeg gratis, bortsett fra frakt og noe i fjor høst ved å registrere meg for det like etter jeg kjøpte ny maskin med Vista.

En skal vel ikke bli sabotert og win7 stemplet for piratversjon(noe som gjøres nå med sort skjerm og diverse tekst) om en flere ganger reinstallerer win7 sammen med et annet operativsystem ?

Får vel ta en telefon. Synes bare det bør være så farbannet unødvendig. Jeg har i praksis betalt for win7...og får bare et helvetes problem om jeg vil bruke det. 

Er det kun lov med oppgradering og ikke reinstallasjon? Platen tillater jo også å reinstallere hele win7? Noe jeg har gjort mange ganger...Aktiveringskoden(e) blir ikke godkjent...

(Innlegget ble redigert 25.09.10 23:31)

Ræser
RæserInnlegg: 466
26.09.10 13:46

Disse sperrene fra Microsoft er for å hindre piratkopiering, ikke for å lure legitime lisenseiere. Det virker også avskrekkende for pirater å måtte ringe MS for å få windows til å virke. Når man først ringer dem er de veldig medgjørlige, og det tar 10 sekunder før det er fikset. Det virker faktisk som de er overbevist om at pirater ikke ringer, så alle som ringer blir som regel trodd i årsaken til at de trenger hjelp. Den gangen jeg var nyutdannet og tjente lite, testet jeg med å bruke en OEM plate fra en Fujitsu-Siemens maskin på en selvbygd maskin, ringte inn og sa den hadde vært på service og ikke gikk å aktivere etter dette, og vips så låste de opp slik at den virket.(Ikke si det til noen, idag har jeg selvfølgelig lovlige lisenser ;-) ). Telefonnummeret til MS er også grønt nummer, gratis å ringe.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg