Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

ANTIVIRUS?

NYTT TEMA
Amour
AmourInnlegg: 38
22.12.10 23:11

Jeg vil gjerne kjøpe meg en topp kvalitets antivirus program. Men jeg kommer ikke helt fram til hvilken jeg skal kjøpe fra nettet. Kan noen gi meg noen navn på kvalitets antivirus programmer. En antivirus program som beskytter pc'en 100 % og som er kåret til testvinner 2010 eller 2011 :). Gjerne rangere dem i rekke følge topp 3.

1. ?

2. ?

3. ?

På forhånd takk til alle besvarelsene.

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 11414
22.12.10 23:45
Amour: Jeg vil gjerne kjøpe meg en topp kvalitets antivirus program.

Du kan da gjerne kjøpe, men hvorfor ikke bruke MS sitt som akkurat har kommet i ny versjon. Jeg har nå kjørt den første versjonen siden den ble sluppet på egne maskiner og hos 2 venner. Ingen har hatt noen som helt problemer, og det er også snill når det gjelder ytelse. Skal innrømme at jeg ikke bare er på snille web-sider. ;-)
Jeg kommer i alle fall aldri til å kjøpe noe antivirusprogram igjen.

hanspshansen
hanspshansenInnlegg: 2111
23.12.10 00:44

fins vel hundre innlegg om hvilke antivirusprogram som er det beste, og hundrevis av tester på det, og ingen er enige.

det beste er vel å lese om de forskjellige, og finne ut hva som er viktigst for deg.

er det hvor bra den er for å finne virus.

er det at den ikke varsler feil.

hastighet.

minnebruk.

hvor forstyrrende det er.

pris.

oggen
oggenInnlegg: 2322
23.12.10 00:45
Amour: En antivirus program som beskytter pc'en 100 %

Det  eksistere ikke.   

HusebyD
HusebyDInnlegg: 1978
23.12.10 07:32
oggen: Det  eksistere ikke.   

Den må jeg si meg enig i, antivirus kan bare beskjytte mot virus den kjenner til.

Og det varierer i grunnen til hvor bred bedskyttelse du trenger, eks. et antivirus som driver konstant å sjekker om nye filer.

(Innlegget ble redigert 23.12.10 07:34)

Viking1965
Viking1965Innlegg: 4
29.12.10 19:13
Amour: Jeg vil gjerne kjøpe meg en topp kvalitets antivirus program. Men jeg kommer ikke helt fram til hvilken jeg skal kjøpe fra nettet. Kan noen gi meg noen navn på kvalitets antivirus programmer. En antivirus program som beskytter pc'en 100 % og som er kåret til testvinner 2010 eller 2011 :). Gjerne rangere dem i rekke følge topp 3. 1. ? 2. ? 3. ? På forhånd takk til alle besvarelsene.

Hei,

Jeg kan anbefale NOD 32 fra ESET.

Sjekk siden deres her: http://www.eset.com/

madigan
madiganInnlegg: 8378
29.12.10 20:23

Jeg synes KIS (Kaspersky internett security) er et godt valg,fordi de er lengst fremme på forskning av virus,den oppdaterer seg derfor flere ganger om dagen ca 6-7 ganger i døgnet med de siste definisjonene.

Den har blitt lett som en fjær de siste årene,og er treg når man skanner (bruker gjerne to tre timer) avhengig hvor nye men har på disken,men når det er sagt,er dette bare bra,for de skannerne som bruker kort tid skanner bare der det er kjent at virus legger seg inn.

Kaspersky snoker gjennom alle mulige steder der det kan tenkes at noen prøver seg,derfor er det bra at den bruker tid,flott nattprosjekt ,man starter kasper før man legger seg,og maskinen er ren når man står opp,dessuten tar den spy og malware og annet småkryp i samme slengen,så man trenger ikke tenke på det.

Konkurenten heter Microtrend og har omtrent samme opplegget,det er disse to som som gjør den beste jobben,uansett tester og uenige folk som ikke har peiling.

Det folk stort sett ikke skjønner er at de fleste andre kjøper de siste oppdateringene fra nettopp disse to,de ligger fremst i virus forskning,selv Microsoft er kunder hos dem når de stårfast.

Men de er dyre,man må regne 5-600 kr i året,men da er full support betalt også,dersom noe uventet skjer.

Noe annet man trenger er et godt register cleaner som renser registeret,det er det ingen antivirus som gjør,disse retter også opp feil i systemet osv,viktig greie .

ser at det er tillbud på kasper nå:))

http://www.kaspersky.com/no/paidsearch/christmascampaign2.html

Sånn var det hos microtrend også:))

http://www.trendmicro.no/titanium-ppc-t2c-offers/

Anbefaler denne reg cleaneren,fordi man får masse  ekstra for pengene:))

http://www.iobit.com/advancedsystemcareper.html

(Innlegget ble redigert 29.12.10 20:26)

thomas007
thomas007Innlegg: 2240
29.12.10 20:38

AVG er også å anbefale. Relativt billig og krever mindre ressurser enn sine konkurrenter.

Jeg har god erfaring med AVG ihvertfall

Kanlite
KanliteInnlegg: 806
04.01.11 02:25
madigan: Jeg synes KIS (Kaspersky internett security) er et godt valg,fordi de er lengst fremme på forskning av virus,den oppdaterer seg derfor flere ganger om dagen ca 6-7 ganger i døgnet med de siste definisjonene. Den har blitt lett som en fjær de siste årene,og er treg når man skanner (bruker gjerne to tre timer) avhengig hvor nye men har på disken,men når det er sagt,er dette bare bra,for de skannerne som bruker kort tid skanner bare der det er kjent at virus legger seg inn. Kaspersky snoker gjennom alle mulige steder der det kan tenkes at noen prøver seg,derfor er det bra at den bruker tid,flott nattprosjekt ,man starter kasper før man legger seg,og maskinen er ren når man står opp,dessuten tar den spy og malware og annet småkryp i samme slengen,så man trenger ikke tenke på det. Konkurenten heter Microtrend og har omtrent samme opplegget,det er disse to som som gjør den beste jobben,uansett tester og uenige folk som ikke har peiling. Det folk stort sett ikke skjønner er at de fleste andre kjøper de siste oppdateringene fra nettopp disse to,de ligger fremst i virus forskning,selv Microsoft er kunder hos dem når de stårfast. Men de er dyre,man må regne 5-600 kr i året,men da er full support betalt også,dersom noe uventet skjer. Noe annet man trenger er et godt register cleaner som renser registeret,det er det ingen antivirus som gjør,disse retter også opp feil i systemet osv,viktig greie . ser at det er tillbud på kasper nå:)) http://www.kaspersky.com/no/paidsearch/christmascampaign2.html Sånn var det hos microtrend også:)) http://www.trendmicro.no/titanium-ppc-t2c-offers/ Anbefaler denne reg cleaneren,fordi man får masse  ekstra for pengene:)) http://www.iobit.com/advancedsystemcareper.html

Høres bra ut, men hva er den store forskjellen, om det finnes noen, på KIS og AVG?
Jeg snylter på AVG ved å laste ned full pakke, fjerner den med Revo Uninstaller litt før trial perioden går ut.
Vurderer å teste KIS, Avira og andre på samme måten.
AVG kommer også med definisjonsoppdateringer gjerne flere ganger daglig.
Den bruker endel krefter ved scanning, men den gjør jobben grundig. I tillegg kjører jeg House Call online scan ca. en gang i uka.
Diskusjon om dette er som å diskutere pc vs. mac.

Men sammenligninger og erfaringer er jo bare greit for oss å vite om.

madigan
madiganInnlegg: 8378
04.01.11 03:41
Kanlite: Men sammenligninger og erfaringer er jo bare greit for oss å vite om.

Den største forskjellen på KIS vs AVG er vel at KIS gjør en overlegen jobb,samt har de siste virusdeffinisjonene lenge før AVG får den dvs (kjøper dem enten fra Kasper eller Microtrend) Men når det er sagt er kommer det jo selvsagt an på hvor du surfer mye også da,om du strengt tatt trenger å betale for et antivirus,(om du synes AVG funker) men er du mye på sider som er populære er du også på steder som har en viss risiko.

F-eks Facebook,der er det slik at man ''Kan'' risikere å klikke på en link som ikke er det det gir seg ut til å være,man kan være uheldig,og masse sånt,men dette er kjente ting,både kasper og AVG plukker som regel dette rimlig effektivt om de er oppdaterte,i værste fall må du innom supporten,men det ordner seg som regel.

Det som er med Kasper vs AVG er mere sofistikerte og utspekulerte trussler som f-eks hackere- keyloggere og skimmere osv,de er mye vanskligere å oppdage enn vanlige virus,og her er det mere trygghet hos Kasper vs AVG for dette er folk som nærmest har tatt over maskinen,og de er fryktlig flinke til å skjule seg og de lurer de fleste antivirus programmer til å overse dem,fordi de kan kodene.

Da må man ha stærkere lut,kasper har f-eks noe som heter blacklight og rootkit som snooker i dos, (det er faktisk det som er en del av verktøyet til hackere),de skriver komandoer i dos,og dette er folk som som-regel har peiling på data,men de gjør feil før eller senere,og da plukker kasper dem.

Kasper ser etter mønstere,og det er det eneste antiviruset  jeg vet om som også snoker i script og sertifikater og kryperinger.

Så jeg sverger til denne vaktbikkja,vi har Microtrend som også er nesten like omhyggelig,så om du først har bestemt deg for å betale,hadde jeg gått for en av de to:))

Eagle50
Eagle50Innlegg: 549
04.01.11 12:48
Amour: Jeg vil gjerne kjøpe meg en topp kvalitets antivirus program.

1. BitDefender (2011-versjonen er blitt rangert øverst i flere tester). Prisgunstig.

2. Kaspersky

3. Norton m.fl.

Gratisprogrammene er som regel enklere.

Kanlite
KanliteInnlegg: 806
19.01.11 18:53
Eagle50: 1. BitDefender (2011-versjonen er blitt rangert øverst i flere tester). Prisgunstig.   2. Kaspersky   3. Norton m.fl.   Gratisprogrammene er som regel enklere.            

Sikkert. Men merka meg en ting (bortsett fra at alle har gratis testperiode av fullversjon), BitDefender har en kjekk sak mot Facebook, ang. "virus-linker". Oppegående folk klarer seg jo uten, men er grei ting å ha med i pakka, for de som klikker på alt som ser gøy ut.

Pekka2813
Pekka2813Innlegg: 10992
21.01.11 09:29

Mye bra svar her. 

Vær obs på en ting: Hvis du installerer to antivirusprogrammer, vil de betrakte hverandre som et virus, og vil gjøre det de kan for å slå hverandre ut. Det vil ta ressurser fra maskinene din, og maskinen vil gå tregere, omtrent som sirup i noen tilfeller. 

Det skjedde hos meg. Jeg hadde Norton og installerte AVG. Da begynte de to og "sloss" og maskinen gikk som sirup. 

(Innlegget ble redigert 21.01.11 09:31)

Bjartesen
BjartesenInnlegg: 2842
24.01.11 07:16

Avast, uten tvil, har selv hatt AVG og Norton.

Avast har raskere scans, fjerner faktisk problemene den finner, bruker mindre CPU og RAM.

Bare husk å last ned Malwarebytes, om du skulle gå for en av disse, det er en kjekk ting å ha.

DogbertITkonsulent
DogbertITkonsulentInnlegg: 7364
24.01.11 19:45

Det beste anti-virus "programmet" er helt gratis og du finner det mellom tastaturet og stolen din.

ebern
ebernInnlegg: 6758
24.01.11 22:29
Pekka2813: Vær obs på en ting: Hvis du installerer to antivirusprogrammer, vil de betrakte hverandre som et virus, og vil gjøre det de kan for å slå hverandre ut. Det vil ta ressurser fra maskinene din, og maskinen vil gå tregere, omtrent som sirup i noen tilfeller. 

Gjelder det for Microsoft Security Essentials og Ad-Aware også?

Installerte MC etter at prøveperioden med McAfee gikk ut og er fornøyd med det. Vedkommende som anbefalte meg Microsofts eget antivirusprogram mente jeg ville ha nok med det, men er litt usikker. På den forrige laptop'en hadde jeg Avast og Ad-Aware og lurer på om jeg trenger Ad-Aware i tillegg Til MC på denne også?

Har i tillegg C-Cleaner som jeg kjører daglig 

Pekka2813
Pekka2813Innlegg: 10992
24.01.11 23:01

To antivirusprogrammer vil se på hverandre som virus, og vil ta resurser fra maskinen i kampen om å slå ut den andre. 

Hvis du har mange skanne og renseprogrammer som går i bakgrunnen, vil de også bremse ned maskinen. 

Selv har jeg gratis AVG som antivirus, og Spywaredoctor som renseprogram. 

Har du flere renseprogrammer, vil de også bremse ned maskinen da de vil ta resurser når de begynner å skanne. 

DogbertITkonsulent
DogbertITkonsulentInnlegg: 7364
25.01.11 15:08
ebern: Gjelder det for Microsoft Security Essentials og Ad-Aware også?

Nei, det går fint.  Grunnen til dette er at Ad-Aware ikke er et anti-virus program.  Det  er et anti-malware program. Malware (malicious software) er et samlebegrep på skadelig programvare (spyware, adware osv) som IKKE er virus.

Myrkant
MyrkantInnlegg: 513
26.01.11 10:51

Jeg har god erfaring med Avast og Norton.

Folk jeg kjenner sier at Norton er dårlig etc., men PCen min ble faktisk raskere etter at jeg skaffet meg det.

HusebyD
HusebyDInnlegg: 1978
26.01.11 17:56
Myrkant: Jeg har god erfaring med Avast og Norton. Folk jeg kjenner sier at Norton er dårlig etc., men PCen min ble faktisk raskere etter at jeg skaffet meg det.

Norton har skaffet seg et sabla dårlig rykte igjennom årene. 

Så er i grunnen ikke så rart at dem sier akkurat det. 

Selv bruker jeg f-secure når jeg er på Windows, når jeg kjører linux baserte løsninger(som jeg vanligvis gjør), ingenting. 

(Innlegget ble redigert 26.01.11 17:57)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg