Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Trenger ny laptop, lenovo fortsatt et bra merke?

NYTT TEMA
UgIerufsen
UgIerufsenInnlegg: 1855
08.08.11 21:43

Heihei alle sammen.

Jeg tenkte å kjøpe en ny laptop nå. Men vet liksom ikke helt hvor jeg skal starte. Søkte på komplett og ble overlesset med Acer Aspire og andre modeller, men fant det ganske vanskelig å velge noe (som er bra). Har fått høre om at Aspire-serien visstnok skal være helt forferdelig, men nok om det.

I snart 5 år har jeg brukt min kjære Lenovo C200, som _aldri_ har gitt meg noen problemer. Dette er jo nesten helt utrolig, mtp at mange av vennene mine klager på laptopene sine i et sett. Bruker bare pc'en til skolebruk, surfing og film, samt at jeg frakter den litt rundt så den må tåle det.

Spørsmålet er egentlig, hvordan kan jeg finne noe slikt "igjen"?

Gidder ikke å kjøpe det første og beste jeg finner i en elkjøp-katalog bare for å sitte med alle verdens problemer etter noen måneder. Men har heller ikke peiling på markedet, spør derfor om det her. Er Lenovo fortsatt å stole på, evt. hvilke andre budsjett pc'er som også er solide finnes der ute for tiden...

(PS Jeg trenger som sagt ikke noe fancy shit til 10000kr ++ :)

(Innlegget ble redigert 08.08.11 21:43)

engsi
engsiInnlegg: 764
08.08.11 22:20

Lenovo, er det tidlige IBM? Isåfall er de jo bankers. Tror du trygt kan holde deg til de. Ellers er det absolutt kjøpers marked på pc-fronten om dagen, prisene er jo veldig hyggelige rundt omkring. Kan få mye for pengene nå, så hvis du legger deg et sted rundt 6000 +, og styrer unna de "kjempetilbudene" på dårlig plastikk til 2500,- så tipper jeg du blir fornøyd nesten uansett. Lykke til, hold oss gjerne oppdatert :)

UgIerufsen
08.08.11 23:04

Ja, det er vel tidligere IBM. Vet ikke hva de de driver med nå for tiden, men de hadde vel på seg et rykte for å lage solide PC'er med lang levetid selv om det var til budsjettpris. Vet ikke helt hvordan ståa er nå, jeg søker på komplett.no og får opp en mengde med Lenovo ThinkPads jeg ikke vet noe om.

Rundt 6000 høres vel ut som det jeg kommer til å bruke, men ønsker ikke problemer med overoppheting, løse deler, svart skjerm blabla. Orker ikke mas om reparasjon osv., spesielt siden jeg kommer til å reise en del det neste året.

HusebyD
HusebyDInnlegg: 2474
08.08.11 23:19
engsi: Lenovo, er det tidlige IBM? Isåfall er de jo bankers.

Lenovo er langt fra konkurs.

Om historie hukommelsen min er riktig, kjøpte lenovo opp data avdelingen til IBM, da de holdt på å gå konkurs.
IBM lever i beste velgående og forsetter å selge servere.

Statistisk sett er Asus de med minst problemer, hvor stor skjerm er du på utkikk etter?, 13, 14, 15 tommer?

engsi
08.08.11 23:21
HusebyD: Lenovo er langt fra konkurs.

Det har jeg da heller aldri påstått? 

engsi
08.08.11 23:24
UgIerufsen: og får opp en mengde med Lenovo ThinkPads jeg ikke vet noe om.

Det er vel de som tidligere het IBM ThinkPad, som var og er knallmaskiner. Kvalitet fra ende til annen. 

UgIerufsen
08.08.11 23:31
HusebyD: Statistisk sett er Asus de med minst problemer, hvor stor skjerm er du på utkikk etter?, 13, 14, 15 tommer?

Er selvfølgelig åpen for andre merker og, bare la inn lenovo her siden jeg har gode erfaringer med de. En slags debatt rundt dette er helt fint, har hørt en del bra om Asus og.

Skjermen tror jeg ikke det er så nøye med. Alt mellom 13 og 15 " er akseptabelt (den jeg har nå er 15), men vil helst ikke ha noe over eller under de grensene.

engsi
08.08.11 23:42
UgIerufsen: Skjermen tror jeg ikke det er så nøye med. Alt mellom 13 og 15 " er akseptabelt

Hvis du er vant til 15" så tror jeg 13" blir litt stusselig.

Har en 13" selv, men den er i tillegg til og ikke istedet for. Det hadde jeg ikke klart. Men meg om det :)

(Innlegget ble redigert 08.08.11 23:43)

UgIerufsen
08.08.11 23:47
engsi: Hvis du er vant til 15" så tror jeg 13" blir litt stusselig. Har en 13" selv, men den er i tillegg til og ikke istedet for. Det hadde jeg ikke klart. Men meg om det :)

Tja..

Har som sagt fraktet denne 15" rundt en del, og det har nok vært et par ganger jeg skulle ønske den var mindre :).

Men er som sagt "vant" til 15" så det kan jo hende 13" blir litt for lite.

retardedjimmy
retardedjimmyInnlegg: 25
09.08.11 00:17

Sitter med samme problemstilling. Jeg har tidligere hatt 2 HP-er, har en Acer Aspire nå (kjøpt februar 2010) - alle disse har kostet ~5000 i sin tid. Jeg har hatt problemer med alle sammen.. Er iferd med å gi opp å kjøpe en laptop i den prisklassen igjen, og vurderer å gå til innkjøp av Mac (noe jeg helst vil slippe siden jeg er på studentbudsjett).

Er skeptisk til å gå for en Asus. Jeg er åpen for en Lenovo - var ikke kjent med leverandøren før inntil nylig, men jeg vil være sikker på at den neste PCen jeg kjøper er levedyktig! Dette er noe av grunnen til at jeg har vurdert å kjøpe Mac, så jeg slipper å kjøpe en helt ny PC halvannet år etterpå.

cbx750f85
cbx750f85Innlegg: 2812
09.08.11 19:47

Har vært en tur innom Fujitsu Siemens, proff modellen jeg hadde på jobben var ok. Budsjett utgaven til kona ikke fullt så bra.......

Har hatt Thinkpad før, og gikk tilbake til det. Og har ikke angret. Jeg har en R61 som begynner å bli noen år nå. Har satt inn SSD og Win7, og den er frisk som bare det igjen :-)  Solid rakker, for denne har vært utsatt for virkelig hard bruk, også oppe i støvfylt industri. Slept rundt i sekk overalt. Like solid. Ikke en sprekk, ikke en knirk.

Kjøpte en Thinkpad L512 til kona for snart ett år siden, og hu er veldig fornøyd. Stillegående og fin.

Dette er vel etterfølgeren. Jeg kjøpte en ekstra 2GB brikke RAM og satte inn. 4GB totalt.

Så min erfaring tilsier at Lenovo Thinkpad er til å stole på. Du får litt mindre ytelse for pengene i forhold til mange konkurenter, men du får en tøff rakker som tåler å brukes.

UgIerufsen
09.08.11 22:52

Da endte jeg etter litt om og men opp med å kjøpe en Asus U41JF 14 " til litt over 6000. Det virket som om specs'ene var greie i forhold til prisen, får bare håpe at pc'en vil ha en lang levetid slik som min gode gamle C200..

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg