Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Sperre enkelte nettsider for barn

NYTT TEMA
mondeodude
mondeodudeInnlegg: 291
14.11.11 09:19

Jeg har to unger i ungdomsskole alder. De bruker pc hver dag i leksearbeid.

Men youtube og facebook er lette fristelser å klikke på istedenfor lekse arbeid.

Vi har win7 og explorer som nettleser. hvordan kan jeg sperre enkelte nettsider for å prøve å holde unga til leksearbeidet?

Naresa
NaresaInnlegg: 1482
14.11.11 09:39

Det kan du vel ordne på i ruteren.

Garmino
GarminoInnlegg: 289
14.11.11 10:52

Sjekk ut dette programmet, koster 135 kr.

Her er en liste over slike programmer.

Edit: Ser at programmet kan omgås ved å avslutte prossessen i oppgavebehandling, dersom routeren din har mulighet for å blokkere websider ville jeg undersøkt det først.

(Innlegget ble redigert 14.11.11 11:07)

Nothingtown
NothingtownInnlegg: 897
14.11.11 16:03
mondeodude: Vi har win7 og explorer som nettleser. hvordan kan jeg sperre enkelte nettsider for å prøve å holde unga til leksearbeidet?

Jeg kan hjelpe deg med å sperre nettsidene og gjøre det så grundig at kidsa dine sannsynligvis ikke kommer seg rundt, men jeg mener det er helt feil tilnærming til problemet.

Bruk gulrøtter, ikke nihalet katt.

Edit: å betale for programmer som gjør dette for deg er ren idioti. Dette kan fikses rett i Windows.

Edit2: routeren er også en tåpelig omvei. Routeren er enkel å resette. Windows sin metode er langt langt mer effektiv.

(Innlegget ble redigert 14.11.11 16:05)

MalCarne
MalCarneInnlegg: 1250
14.11.11 19:10
Naresa: Det kan du vel ordne på i ruteren.

MEd slike svar kan du likegodt holde kjeft! 

Naresa
14.11.11 19:39
MalCarne: MEd slike svar kan du likegodt holde kjeft!

Skjønner ikke hvorfor, da dette er den enkleste løsningen. 

MalCarne
MalCarneInnlegg: 1250
14.11.11 19:57
Naresa: Skjønner ikke hvorfor, da dette er den enkleste løsningen.

Fordi han ber om hjelp, og det du skriver hjelper svært lite. Hadde du skrevet fremgangsmåte så hadde det hjulpet. 

Naresa
14.11.11 20:00
MalCarne: Fordi han ber om hjelp, og det du skriver hjelper svært lite. Hadde du skrevet fremgangsmåte så hadde det hjulpet.

Vet ikke om du vet dette men. Det finnes mange forskjellige rutere, med mange forskjellige fremgangsmåter. 

Vil han gjøre dette via ruteren så trenger han bare lese litt i manualen som fulgte med ruteren. 

(Innlegget ble redigert 14.11.11 20:01)

joaruls_1
joaruls_1Innlegg: 4636
14.11.11 20:18

Det er mange måter å løse dette på, så det å be folk som foreslår noe om å holde kjeft, er neppe et konstruktivt bidrag.

Er dette datakyndige ungdommer, skal man ha peiling for å klare å blokkere enkelte nettsteder.

Internet Explorer har muligheter for å sperre nettsider. Men det hjelper lite om ungene har rettigheter til å installere andre nettlesere (Firefox, Chrome eller lignende). Det betinger at man stripper brukeren for rettigheter i Windows.

Man kan legge inn sperringer på routeren. Dette er kanskje det sikreste. Man må fysisk sikre routeren, slik at ingen kan resette (nullstille) den.

Er tanken å sperre Youtube og Facebook fullstendig, er de nevnte metodene aktuelle. Er derimot tanken at man blokkerer diverse nettsider bare deler av døgnet, blir det langt mer komplisert.

Eu-Lars
Eu-LarsInnlegg: 149
14.11.11 20:57

Om jeg ikke tar helt feil, så kan du lage flere brukere, og admin kan styre hva de kan og ikke kan gjøre/se, dette gjelder i Windows 7 og Vista, men uansett så kan det sikkert omgås dersom man kan litt, er vel noe som heter foreldre kontroll i kontrollpanelet, men da er det en mulighet at du kun kan bruke MS IE8 eller9

Torotto
TorottoInnlegg: 5303
14.11.11 21:53

Sette sperre i  Windows 7.

Det er vel  bare for barna og hente ned  en Live utgave av  Linux og  kjøre fra USB? 

(Innlegget ble redigert 14.11.11 21:55)

Tvbenken
TvbenkenInnlegg: 375
15.11.11 11:35

Enkel forklaring på hvordan du sperrer sider finner du på

http://www.wikihow.com/Restrict-Web-Browsing-Using-Internet-Explorer

Hornsalt
HornsaltInnlegg: 1528
17.11.11 17:25
Torotto: Live utgave

Hvis kidsa kan å bruke livecd/liveusb kommer de seg antagelig rundt alle sperringene de skulle møte på uansett.

Torotto
17.11.11 18:11
Hornsalt: Hvis kidsa kan å bruke livecd/liveusb kommer de seg antagelig rundt alle sperringene de skulle møte på uansett.

Tror jeg ikke!  

Når noen møter ett problem ser de etter muligheten for å komme rundt.

Treskelen  for å brenne ut en ISO live plate er ikke så himla høy.

Da må eventuelt foreldre sette passord på Bios og stenge av for Boot fra CD og USB.

Hornsalt
HornsaltInnlegg: 1528
17.11.11 18:17
Torotto: Tror jeg ikke!

Mulig at du misforstod meg. Jeg tror det ikke nytter å sperre ute så kunnskapsrik ungdom, fordi ungdommen finner en løsning/omvei uansett.

Torotto
17.11.11 19:54
Hornsalt: Mulig at du misforstod meg. Jeg tror det ikke nytter å sperre ute så kunnskapsrik ungdom, fordi ungdommen finner en løsning/omvei uansett.

Ja jeg gjorde nok det ;-).

joaruls_1
joaruls_1Innlegg: 4636
17.11.11 20:13

Og da ender vi kanskje opp med routeren som det beste stedet å regulere tilgangen likevel?

I tillegg kan man bruke OpenDNS.

Esp3nn
Esp3nnInnlegg: 104
20.11.11 01:18

Kanskje litt off topic, men vil heller si det er smartere å sette en times begrensning for barn på bruk av nettsider som facebook og youtube. Er ungdom selv (15 år), og veit om mange som har prøvd med det fra før av, men da tar omveier for å komme seg på facebook. Da kan det jo faktisk hende at de bruker mer tid på å prøve å komme seg på facebook enn de faktisk bruker på facebook daglig. Og da suger det jo ut leksetiden dems, for å si det slik.

Garmino
GarminoInnlegg: 289
22.11.11 20:03

Å stenge i routeren er nok det beste, og er vanskelig å omgå. Du bør også blokkere proxy servere som gjør at du kan koble deg til facebook gjennom en annen server.
F.eks. disse: http://freak.no/forum/showthread.php?t=172475

Dersom du sier hva slags type router du har kan vi sikkert hjelpe deg blokkere. Routeren jeg har har et enkelt brukergrensesnitt slik at du kan blokkere gjennom windows.

06erifla
06eriflaInnlegg: 71
21.08.14 19:18

jeg vil anbefale dette programmet men du bør også block eks:

proex.com

kproex.com

og andre proex sider, men vis dem bruker mobil\tablet elller en enna pc så vil det ikke fungere og dem bør heller ikke ha en bruker med admin retigheter

(Innlegget ble redigert 21.08.14 19:22)

06erifla
06eriflaInnlegg: 71
21.08.14 19:26

Google Chrome her blocka filen siden dan gjør endringer i chrmoe

men du kan tryke på "Vis alle nedlasting" og deretter på "Last ned den skadelige filen allikevel" og "Vis i mappen" og instarer programet

haraldwno
haraldwnoInnlegg: 1242
23.08.14 18:29

Enkleste er vel bare å endre hosts fila.

Da kommer man ikke inn på sidene uansett hvilken web-leser man bruker.

Gjør så her:

Windowsknapp + R (evt. starmeny --> Run/Kjør)

Lim inn: "notepad c:\windows\system32\drivers\etc\hosts"

(uten " ")

Lag ny linje og skriv lim inn/skriv inn

0.0.0.0    www.facebook.com

0.0.0.0    www.youtube.com

Lagre og lukk!

Et voila.

For å endre tilbake fjerner du bare linjene i revers.

Hvis de så ikke har administratorprivilegier kan ikke de endre denne fila.

Du kan også lage en liten snarvei som åpner denne fila for deg.

(Innlegget ble redigert 23.08.14 18:35)

Torotto
23.08.14 19:37
haraldwno: Enkleste er vel bare å endre hosts fila.

Nå er vel denne tråden egentlig  14.11.2011.  Så det har med stor sannsynlighet løst seg ;-)

haraldwno
haraldwnoInnlegg: 1242
23.08.14 20:42

hehe la ikke merke til det :P

Torotto
24.08.14 12:27
haraldwno: hehe la ikke merke til det :P

Jeg har falt i samme fella selv flere ganger ;-)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg