Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

VGA - DVI / HDMI ?

NYTT TEMA
Kanlite
KanliteInnlegg: 629
09.02.12 03:08

Min pc er ca 10 år gammel, har vga, men min nye tv har dvi og hdmi kontakter...hvilken type kabel / kabler trenger jeg da for å koble til tv, vil jo gjerne se filmene på den, fremfor å sitte foran en 22" skjerm....

petterG
petterGInnlegg: 6946
09.02.12 03:43

..

(Innlegget ble redigert 09.02.12 03:44)

InnocentBystander
InnocentBystanderInnlegg: 1776
09.02.12 07:36

Det er enklare å kopiera filmane over på USB minnepinne og spill av direkte i TV.

Naresa
NaresaInnlegg: 1245
09.02.12 08:12

Du trenger isåfall VGA til HDMI. VGA overfører ikke lyd, så da må du ha kabler for det og. 

petterG
09.02.12 08:39

Denne for bilde: link

Denne for lyd: link 

Topguy
TopguyInnlegg: 6595
09.02.12 14:07

Dessverre tror jeg ikke overgangen som PetterG linker til vil fungere, den er ment som overgang ifra DVI-plugger som har både analoge og digitale signaler (typisk skjermkort uten VGA) til VGA. (kommentarene på produktet hos komplett nevner det samme)

Som noen andre har nevnt her, hvis TV'n din er en type SmartTV med nettverksplugg er det kanskje enklere å streame lyd/bilde på den måten.

petterG
09.02.12 14:42
Topguy: Dessverre tror jeg ikke overgangen som PetterG linker til vil fungere, den er ment som overgang ifra DVI-plugger som har både analoge og digitale signaler (typisk skjermkort uten VGA) til VGA.

Det har du nok rett i, da lærte jeg noe nytt i dag også...!

Pelle_Parafin
Pelle_ParafinInnlegg: 1526
09.02.12 18:02

spørs om en 10 år gammel pc klarer å spille av filmer i høy kvalitet.

Du får fortsatt kjøpt PCI-skjermkort med HDMI utgang som jeg tror vil løse problemet for deg.

hillebillys
hillebillysInnlegg: 5803
09.02.12 19:34
Pelle_Parafin: spørs om en 10 år gammel pc klarer å spille av filmer i høy kvalitet.

Min 10 år gammle pc spiller av 1080P så det griner. Ingen problemer..

Pelle_Parafin
09.02.12 19:45

Da er det jo ikke noe problem.

Jeg ser ingen passende adaptere på komplett så det enkleste er nok å spille av fra USB-stick eller kjøpe ett nytt PCI-skjermkort med HDMI. Skjermkort med kabel koster nok 600 kroner og det er litt dyrt med tanke på bruksområdet ditt.

Kanlite
09.02.12 20:24

Da blir det nok USB til jeg får råd til ny pc....

Takk for svar! :)

En far fetch-tanke...ene eksterne disken bruker firewire, men har usb kontakt også...kan det funke å bruke denne usb fra disken til tv?
Hadde vært moro....

Pelle_Parafin
09.02.12 22:13
Kanlite: En far fetch-tanke...ene eksterne disken bruker firewire, men har usb kontakt også...kan det funke å bruke denne usb fra disken til tv?
Hadde vært moro....

prøv

Topguy
10.02.12 14:38
Kanlite: En far fetch-tanke...ene eksterne disken bruker firewire, men har usb kontakt også...kan det funke å bruke denne usb fra disken til tv?
Hadde vært moro....

Antagelig, men du kan ikke ha den koblet med firewire til en påslått PC samtidig hvis det var det du tenkte.

(Innlegget ble redigert 10.02.12 14:38)

Bitterman
BittermanInnlegg: 257
10.02.12 19:58

Sikkert et dumt forslag, men du er sikker på at tv'en ikke har et standard vga inntak? Trodde nye tv'er stort sett hadde det.

Bitterman
10.02.12 20:01
InnocentBystander: Det er enklare å kopiera filmane over på USB minnepinne og spill av direkte i TV.

På hvilken måte er det enklere å kopiere ett eller annet hver gang man vil se på noe over på en usb pinne, en å ha pc'en direkte koblet opp til tv'en?

Bare for å fortsette forrige "krangelen" vår :P Synes fortsatt ikke du svarer på det folk faktisk spør om :) sorry. 

InnocentBystander
10.02.12 20:48
Bitterman: På hvilken måte er det enklere å kopiere ett eller annet hver gang man vil se på noe over på en usb pinne, en å ha pc'en direkte koblet opp til tv'en? Bare for å fortsette forrige "krangelen" vår :P Synes fortsatt ikke du svarer på det folk faktisk spør om :) sorry.

Om det er enklare veit eg ikkje, men eg ser eg at trådstartar vil bruka tipset mitt om å bruka USB, så svaret var tydeligvis ikkje så dumt.

Er det viktigare å svara eksakt på det som det blir spurt om enn å gi tips om noko som faktisk vil fungera?

Elles, ettersom du ikkje likar svarene mine, så skal eg passa på ikkje å svara når du spør.

Bitterman
10.02.12 21:13
InnocentBystander: Er det viktigare å svara eksakt på det som det blir spurt om enn å gi tips om noko som faktisk vil fungera?
Elles, ettersom du ikkje likar svarene mine, så skal eg passa på ikkje å svara når du spør.

Det må du gjerne la være. Er ikke så fryktelig seriøst fra min side men du må gjerne bli sår.

Det er flott at du gir tips, for all del. Det jeg har reagert på tidligere er at du gjerne ignorerer spørsmålet og presenterer en måte og omgå problemstillingen som en bedre løsning en hva som faktisk blir spurt om.  (for all del bra at man kommer med alternative løsninger men hvis jeg spør om en måte å koble pc'en til tv'en så er det ikke bedre for meg at det går an å kopiere filene over på en usb stikke. Det er en tungvin løsning, men i alle fall en måte for meg å kunne se film på tv'en hvis det ikke er mulig å løse mitt opprinnelige problem.)

Grunnen til at jeg kommenterer er at jeg opplever mye sånn når det hjelper datasupport på jobben. Jeg spør support om hjelp, så tar det 2 dager så får jeg en quickfix som fungerer akkurat da, men som overhodet ikke løser problemet mitt på generelt basis. 

Men vet du ikke er enig, sorry for kverulering. God helg.

InnocentBystander
10.02.12 21:46
Bitterman: så er det ikke bedre for meg at det går an å kopiere filene over på en usb stikke. Det er en tungvin løsning,

For meg som ikkje har permanent oppkopla PC i stua så er det faktisk den enklaste metoden.

Og eit lite tips: Eg har jobba med IT support tidligare, og kverulerande brukarar har ein tendens til ikkje å få raskast eller best hjelp. Berre som eit tips.

Bitterman
10.02.12 22:11
InnocentBystander: Og eit lite tips: Eg har jobba med IT support tidligare, og kverulerande brukarar har ein tendens til ikkje å få raskast eller best hjelp. Berre som eit tips.

Nå har jeg ganske omfattende kunnskap om data, og når jeg spør support om noe vil jeg ha svar på det jeg konkret spør om, ikke en løsning som ikke har noe med saken å gjøre.

Hvis jeg hadde ringt til en supportfunksjon jeg betaler penger for og eksempelvis spurt om hvordan jeg skal koble pc'en min til en tv og hadde fått til svar at det er bedre for meg å kopiere over til en usb og brukke denne hadde jeg blitt forbannet.

Enten får de gi meg svar på hvordan jeg skal gjøre det eller si beklager, vi klarer ikke å hjelpe deg med det du spør om, men som en nødløsning/alternativ går det an å kopiere filer til en usb og koble denne direkte til tv'en.

Hvis personen på support synes det er kverulerende gjør de i mine øyne en dårlig jobb i support. Det er ikke support sin jobb og omdefinere mitt supportspørsmål, det er deres jobb og supportere meg i det jeg spør om hjelp til.

Når det er sagt hadde jeg et glimrende forhold til support fra vår tidliegere asp og software leverandør. De skjønte hva jeg spurte om og svarte meg på det. 

(Innlegget ble redigert 10.02.12 22:18)

InnocentBystander
10.02.12 22:34
Bitterman: Hvis jeg hadde ringt til en supportfunksjon jeg betaler penger for og eksempelvis spurt om hvordan jeg skal koble pc'en min til en tv og hadde fått til svar at det er bedre for meg å kopiere over til en usb og brukke denne hadde jeg blitt forbannet.

Sikkert.

Men du glømmer heile tida at svaret eg gav viste seg å vera nyttig for trådstartar i hans situasjon. Kanskje det rett og slett betyr at eg har evnen til å foreslå ein enkel løyning som fungerar i den konkrete situasjonen. Trådstartar har nemlig stilt ei rekke spørsmål på forumet den siste tida. Ut frå den kunnskapen det har gitt om hans situasjon kunne eg gi eit svar som han kunne bruka. Er det ikkje meire nyttig å gi eit svar som kan brukast heller enn å dogmatisk svara på eksakt det som det blir spurt om?

Hadde eg drive betalt support så hadde eg funne eksakt kablane han trengte. Han skulle fått koplingsskjema og delenummer og fått vita kva knappar han skulle trykka på. No er det slik at eg blir ikkje betalt. Då synest eg det er betre å gi eit kjapt tips som eg har erfart kan vera nyttig, så kan han velga om han vil ignorera det. Det er også del av eit slikt forum.

At svaret ikkje passar deg er forsåvidt heilt irrelevant, for det var ikkje du som spurte.

(Innlegget ble redigert 10.02.12 22:35)

Bitterman
10.02.12 22:52
InnocentBystander: Sikkert.
Men du glømmer heile tida at svaret eg gav viste seg å vera nyttig for trådstartar i hans situasjon. Kanskje det rett og slett betyr at eg har evnen til å foreslå ein enkel løyning som fungerar i den konkrete situasjonen.

Har ikke glemt det. Jeg sa vel også over at det er flott at du kommed med alternativer. Det har jeg da heller ikke vært negativ til.

Det jeg har reagert på nå og tidligere er at du fremsetter det som en bedre løsning og som den update tråden at du forteller han som spør om updates at det trenger han ikke vite noe om.

Da har du uten videre overkjørt et mye mer nyansert spørsmål i mine øyne. Men som jeg sa tidligere, flott at du kommer med andre alternativer som også kan fungere.

Hvis du derimot som du skriver faktisk vet om en kabel som fungerer for trådstarter men ikke gidder å hjelpe ham er du kjip :)  Da kunne du i det absolutt aller minste sagt ifra til ham at det faktisk er en løsning for å direktekoble pc'en til tv'en. Det kommer klart frem at det er dette han aller helst vil få til.

Men er ikke noe vits i å krangle mer, tror ikke du skjønner poenget med det jeg sier. Honnør til hjelp men konstruktiv kritikk i det å ikke i tillegg fokusere på det som konkret blir spurt om. 

(Innlegget ble redigert 10.02.12 22:58)

Kanlite
11.02.12 16:32

Takker igjen for mange forslag og svar.
Tross litt usaklig diskusjon, klarte jeg å bli litt klokere :)
Med gammel pc blir det nok USB, event. noen rare overganger/konverter+kabler, men skal absolutt
prøve ekstern disk -> tv med USB, som i følge Topguy kanskje ikke er så far-fetch som jeg trodde. :)

Kanlite
11.02.12 17:07

Topguy:

Litt usikker....du mener at disken ikke skal være tilkoblet påslått pc?
Bruke den kun som en USB - enhet, uavhengig av pc?

Kanlite
11.02.12 19:20

Ang. det med USB....får beskjed om at pc ikke finne usbe mass storage device...lurer på hva som har skjedd, har sjekket i device manager, og ikke noe rart der.
Den er forøvrig hurtigsvar-premie fra en bokklubb, og merkeløs, eneste som står på den er "2 GB", som er greit å vite...
Har prøvd å restarte med den plugget i, og restarte for så å plugge den i...den vil ikke vises...

Kanlite
11.02.12 19:22

Litt skriveleifer i første linje... :/

Topguy
17.02.12 10:49
Kanlite: Topguy: Litt usikker....du mener at disken ikke skal være tilkoblet påslått pc?
Bruke den kun som en USB - enhet, uavhengig av pc?

Det jeg mente var at selv om den externe disken har både USB og Firewire så kan du ikke koble Firewire til PC og USB til TV, samtidig.

Jeg regnet også med at siden du nevnte Firewire så var dette kontakten du brukte mot PC.

VivaNorwegen
VivaNorwegenInnlegg: 975
19.02.12 11:55

Kanskje du kan bruke en VGA HDMI Video Converter Adapter

Mulig prisen er i høyeste laget m/ frakt, men du slipper moms da vareprisen er under 200 kr

Chobby
ChobbyInnlegg: 414
20.02.12 21:07

Du har ikke s-videokontakt på pc og tv?

(Innlegget ble redigert 20.02.12 21:08)

Kanlite
22.02.12 04:03

Fra pc har jeg alle mulige utganger, mangler bare dvi...men er ikke så farlig, jeg har 2 eksterne disker, og begge kan jeg koble som "usb-enhet" direkte på tv :)

icaros
icarosInnlegg: 805
22.02.12 14:07

DinSide hadde en test på en adapter (vel å merke snart to år gammel artikkel).

Siste innlegg