Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Ikke bruk WEP til kryptering

NYTT TEMA
William S
William SInnlegg: 10189
20.03.12 10:09

Det er sikkert nevnt mange ganger og er kjent som et 10 år gammelt problem, men jeg vil nesten si at folk som bruker WEP kryptering fortjener å få nettet sitt hacket. Tok meg bare noen minutter i går for å komme inn på et nettverk i nabolaget og vips satt jeg på masse informasjon om hva slags pcer  osv som fantes. Bruk helst WPA2 som trådløs kryptering. Sånn til råd til dere alle.  Telenor routerne var iallefall for to år siden satt opp med standard WEP kryptering. 

(Innlegget ble redigert 20.03.12 10:09)

engafever
engafeverInnlegg: 12540
20.03.12 10:16

Er det virkelig noen som ennå bruker WEP?

William S
20.03.12 12:17
engafever: Er det virkelig noen som ennå bruker WEP?

Tydeligvis en i nabolaget mitt som sagt. Heldigvis er de nyere routerne stilt inn med WPA2 som standard nå.

engafever
20.03.12 12:42
William S: Tydeligvis en i nabolaget mitt som sagt. Heldigvis er de nyere routerne stilt inn med WPA2 som standard nå.

Ditt råd er godt, men :

http://www.dagbladet.no/dinside/2005/08/10/439776.html

Les siste avsnitt!

(Innlegget ble redigert 20.03.12 12:43)

bbonga
bbongaInnlegg: 3999
20.03.12 13:14
William S: Tok meg bare noen minutter i går for å komme inn på et nettverk i nabolaget og vips satt jeg på masse informasjon om hva slags pcer osv som fantes

... og samtidig har alle andre i nettverket mulighet til å sjekke hva du holder på med... snappe opp passord og nettsider du besøker osv.

Jeg logger meg aldri på åpne nettverk for å sjekke email o.l. Surfe på vg er greit, men der stopper det for min del. Ikke så mange som tenker på at dette med åpne nett faktisk slår begge veier. Mange som kan legge nettet sitt åpent for å lure til seg naboer.

InnocentBystander
InnocentBystanderInnlegg: 4257
20.03.12 13:33
bbonga: snappe opp passord

Passord skal uansett ikkje gå i klartekst over nettet. Dersom det blir brukt https så er all trafikken kryptert uavhengig av nettverk.

Torotto
TorottoInnlegg: 5115
20.03.12 13:49
bbonga: Jeg logger meg aldri på åpne nettverk for å sjekke email o.l.

Eller bruker WIFi keyboard?  Link

William S
20.03.12 13:58
bbonga: ... og samtidig har alle andre i nettverket mulighet til å sjekke hva du holder på med... snappe opp passord og nettsider du besøker osv. Jeg logger meg aldri på åpne nettverk for å sjekke email o.l. Surfe på vg er greit, men der stopper det for min del. Ikke så mange som tenker på at dette med åpne nett faktisk slår begge veier. Mange som kan legge nettet sitt åpent for å lure til seg naboer.

Om du sitter på et WPA2 nett så sitter du med en kryptert forbindelse til nettet. WPA2-Enterprise er det beste. Om man bruker åpne nett så bør man ha en  VPN forbindelse i tillegg.

William S
20.03.12 14:03
InnocentBystander: Passord skal uansett ikkje gå i klartekst over nettet. Dersom det blir brukt https så er all trafikken kryptert uavhengig av nettverk.

Dette er sant, men Facebook har ikke dette slått på som standard. Man må selv inn instillingene for å sette det. VGD har det heller ikke og det er latterlig. De aller fleste mailservere osv går på krypterte forbindelser nå over SSL, men online.no gjorde ikke det på lange tider.

Bitterman
BittermanInnlegg: 792
20.03.12 18:59
engafever: Er det virkelig noen som ennå bruker WEP?

Er vel bare et par år siden en av de store kjedene i USA brukte trådløs overføring (og WEP kryptering) når folk betalte med kort i kassene.

Satt noen gutta utenfor på parkeringsplassen og sniffet opp all informasjonen :) Var et 60 minutes program eller noe. 

engafever
20.03.12 19:03
Bitterman: Er vel bare et par år siden en av de store kjedene i USA brukte trådløs overføring (og WEP kryptering) når folk betalte med kort i kassene. Satt noen gutta utenfor på parkeringsplassen og sniffet opp all informasjonen :) Var et 60 minutes program eller noe.

Får håpe den tiden er over da....Men det er nok noen som sitter med gammelt utstyr ennå. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg