Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

KOmpliser excel-spm

NYTT TEMA
larson8
larson8Innlegg: 3806
11.04.12 23:54

jeg har en nøtt her.

har et dokument hvor jeg skriver inn inntekter fra salg, uke for uke. disse summerer jeg deretter i et annet dokument. så langt er det greit. 

problemet er at etter x-antall solgte produkter, skal salgsummen inn i en annen celle. er det noen måte å gjøre dette enkelt på? 

altså, jeg må ha to regneskap, pga at utgiftene inntil x-antall er Y, mens etter x-antall, er den Z. Dermed skal den inn i et annet regnestykke. 

krollar
krollarInnlegg: 906
15.04.12 13:15

Jeg er ikke helt sikker på hva du vil, men det virker som om antalla(..)-funksjonen er den du leter etter.

Du kan også bruke forflytningsfunksjonen (husker ikke navnet akkurat nå) for å summere alt fra rad X og nedover.

Glee
GleeInnlegg: 4742
15.04.12 23:48
larson8: altså, jeg må ha to regneskap, pga at utgiftene inntil x-antall er Y, mens etter x-antall, er den Z. Dermed skal den inn i et annet regnestykke.

Hva med SumIf?

Heter vel SumHvis på norsk? 

Glee
16.04.12 10:13
larson8: problemet er at etter x-antall solgte produkter, skal salgsummen inn i en annen celle. er det noen måte å gjøre dette enkelt på?

Er det sum salg pr uke som er utslagsgivende?

I så fall er det et par momenter du må ta hensyn til. Du må nemlig lage en eller annen slags sum pr. uke. En måte å få dette til er vha. pivottabell eller delsum.

Skal du ha det løpende så er det også mulig å lage hjelpekolonne. Da må du ha en som angir første linje i ny uke. Dvs. sum = verdi på denne posten. De andre er lik denne posten + hittill. Dernest må du ha en kolonne som angir at dette er siste post i en uke, dvs. det er disse verdiene du skal se på.

I utgangspunktet enkle IF setninger, men det kan bli litt uryddig med så mange kolonner.

I tillegg så må du ha med ukenummer. En skulle jo tro at det var enkelt, med formelen WEEKNUM(), men skal du ha det helt korrekt så gir ikke denne korrekte ukenummer, i alle fall ikke etter norsk standard.

Men det gjør denne:

=1+INT((INT(A1)-DATE(YEAR(INT(A1)+4-WEEKDAY(INT(A1)+6));1;5)+WEEKDAY(DATE(YEAR(INT(A1)+4-WEEKDAY(INT(A1)+6));1;3)))/7)

larson8
27.06.12 14:02

Det er ikke sum pr uke, men etter at 2000 solgte enheter, vil faste utgifter være nedbetalt, og derfor skal det som ev skulle selges etter dette, over i et eget skjema. Så det er vanskelig å si hvor lang tid det tar å selge disse 2000, så derfor går det heller ikke på uker. 

Ideelt sett ville man hatt en funksjon som gjorde at alt som kom inntil 2000 gikk i skjema A, mens det som kom etterpå gikk til skjema B

litt vanskelig å forklare, men jeg skal prøve det du skrev over, og se om det hjelper meg

JudasT
JudasTInnlegg: 2275
27.06.12 14:57

Du må vel ha ei kolonne med antall solgte enheter, og celle med sum av dem (REF1).
Så ei kolonne med salg (REF2), og ei kolonne med salg under 2000 eksemplar:
=hvis(REF1 er mindre enn 2001;REF2;"") kopiert nedover.
Så ei ny kolonne. for salg over 2000 ex:
=hvis(REF1 er større enn 2000;"";REF2) kopiert nedover. 

Omsetninga vil da havne i to ulike kolonner, alt etter om du har solgt under eller over 2000. Men det var kanskje ikke det du hadde bruk for?  

(Mindre/større enn-tegna ødelegger innlegget - tekst forsvinner. Ubrukelig system!)

(Innlegget ble redigert 27.06.12 15:11)

JudasT
JudasTInnlegg: 2275
27.06.12 15:16

Marerittet forsetter: fikk ikke rettet siste formelen. Skal være:
=hvis(REF1 er større enn 2000;REF2;"") 

larson8
12.09.12 12:39

Jeg har et nytt komplisert spm. Er det noen måte å unngå at et exceldokument som er beskytta, kan åpnes i numbers på mac? 

Glee
12.09.12 22:12
larson8: Jeg har et nytt komplisert spm. Er det noen måte å unngå at et exceldokument som er beskytta, kan åpnes i numbers på mac?

Når du skriver inn et passord i Excel (eller stort sett hvor som helst) så blir ikke passordet sammenlignet / lagret i klartekst. Det blir oversatt i en såkalt hash-algorimte. I praksis så blir passordet ditt oversatt til en haug med tall/bokstaver/tegn.

Denne oversettelsen går bare den ene veien. Dvs. at dersom du har hasen så kan du ikke regne deg tilbake til passordet, du må begynne å prøve deg fram, med alle mulige kombinasjoner.

Svakheten i Office er at hashen ikke er så særlig komplisert (lang). Dette gjør at hashen for passordet "test" er den samme som hashen for passordet "zzyw"!

Dette betyr at selv om du bruker et sinsykt langt og vanskelig passord, så kan det kanskje låses opp av passordet "jduw" (eller noe tilsvarende). Da blir det straks mer overkommelig å knekke passordet, siden det er langt færre alternativ du må prøve ut. En Excel-makro kan fort løpe igjennom alle potensielle passord (eller mer korrekt: hash-koder) på noen sekunder.

Derfor beskytter jeg Excel ark jeg vil beskytte slik:

Legg alle data du vil sikre i et eget ark, og så legger du formler i det synelige arket inn mot dette. Gå inn i makroeditoren og endre parametrene for det "hemmelige" underarket ditt til "Very-Hidden". Da kan du ikke ta det frem ved vanlig "unhide". Så legger du passord på VBA (dvs. makro-programmeringen). Legg så passord på det synlige arket og så på strukturen.

Da vil du selv om du kjører en makro som knekker det synlige arket ikke komme deg inn i makro-editoren for å få frem det skjulte arket.

For de som virkelig vil så er det nok mulig å knekke dette også, men det krever litt mer enn å google seg frem til en makro som så knekker hele greia på sekuner.

I dette har noe å si for numbers på mac aner jeg ikke. 

larson8
20.09.12 21:13

Satte meg og skulle prøve dette i kveld, men så er hele arbeidsboka beskytta. jeg har brukt et gammelt dokument, der jeg har kunnet låse opp selve arket, men får ikke låst opp boka, og dermed heller ikke laget et nytt ark, eller kopiert ting over i et nytt dokument. 

hvordan gjør jeg det? skjønner at dette er det motsatte av det jeg egentlig trengte hjelp til :)

Glee
24.09.12 14:30
larson8: hvordan gjør jeg det? skjønner at dette er det motsatte av det jeg egentlig trengte hjelp til :)

Sjekk på denne siden:

http://www.office-archive.com/14-excel/478a36b257e57f5f.htm

Du oppretter en makro, og limer inn teksten (fra og med "Sub AllInternalPasswords() " til og med "End Sub", og kjører makroen.

larson8
15.10.12 12:29

Hei igjen, mine genierklærte excellvenner. Har til nå fått svar på alt jeg har lurt på, selv ting folk på andre dataforum, og folk som underviser i Excel ikke har kunnet hjelpe med. Derfor henvender jeg meg hit igjen

Jeg har laget et stort skjema, som er en salgsoversikt, der kunden jeg og min kollega kan fylle inn etter hvert som vi selger våre produkt. Etter hvert er vi oppe i ca 55 forskjellige produkter, og det blir en ganske lang liste å scrolle gjennom for hver gang. 

Derfor ønsker jeg å lage en enklere versjon, der vi bare kan skrive inn varenavn (og ev nummer) og antall, og at dette legger seg automatisk inn i det store skjemaet. Er dette mulig? 

Og om dere synes dette er for enkelt, så lurer jeg også på om det går an å fylle inn månedsnr eller ukenr, sånn at vi får en fin oversikt over når produktene er solgt? (Jeg har allerede laget et skjema for innfylling, der vi kan sette tallene inn for hver uke,)

Glee
15.10.12 23:17
larson8: Og om dere synes dette er for enkelt, så lurer jeg også på om det går an å fylle inn månedsnr eller ukenr, sånn at vi får en fin oversikt over når produktene er solgt? (Jeg har allerede laget et skjema for innfylling, der vi kan sette tallene inn for hver uke,)

For å ta det siste først:

Merk hele data-tabellen og velg Sett inn => Pivot Tabell

Sleng f.eks. artikkel inn i rad og uke eller mnd i kolonne.

I data (salg) i verdier.

Eksprimenter litt, det går veldig kjapt å lage slike tabeller bare du har OK rådata.

Men du trenger ikke fylle ut uke eller måndenummer. Begrens deg til dato, og så lager du ekstra kolonne med månde eller uke. 

Glee
15.10.12 23:24
larson8: Jeg har laget et stort skjema, som er en salgsoversikt, der kunden jeg og min kollega kan fylle inn etter hvert som vi selger våre produkt. Etter hvert er vi oppe i ca 55 forskjellige produkter, og det blir en ganske lang liste å scrolle gjennom for hver gang. 
Derfor ønsker jeg å lage en enklere versjon, der vi bare kan skrive inn varenavn (og ev nummer) og antall, og at dette legger seg automatisk inn i det store skjemaet. Er dette mulig?

Det du kan bruke er Datavalidering.

Velg Liste og så peker du mot listen med alle varene.

Da får du fremdelens en scrollmeny.

For å få dette til å funke bedre kan du legge inn listen med valg rett over der du taster inn produkt.

Sett at du har produkt i kolonne B. I B1:B55 har du så alle produktene. I Linje 56 har du overskriften i tabellen din (dvs. at tabellen begynner først på linje 56) og så taster du produkt inn fra celle B57 og nedover. Når du da begynner å skrive produkt, kommer da forslaget opp. Bruk ev. et tall foran for å få det til å gå lettere om du foretreker det.

Linjene 1 til 55 kan du ev. skjule.

Dette er en litt "bambus"-løsning, men jeg bruker den bl. annet i et matbestillingsskjema, og der funker det fint. 

larson8
18.10.12 13:19

OK, jeg skjønte delvis dette her. Jeg får laga scrollelista på produktene, men hvordan gjør jeg sånn at jeg får lagt inn antall, og får det til å gå inn i tabellen på rett sted? 

Har produkter i kolonne D, og har laga scrollelista der. Så skal antallene inn i kolonne F.

Når det gjelder pivottabellen, så fikk jeg også det delvis til. Det som mangler er datoen. Og så får jeg ikke skrevet inn verdier i pivottabellen, og det er jeg jo avhengig av, dersom jeg skal gjøre dette enklest mulig. 

Glee
19.10.12 00:22
larson8: Når det gjelder pivottabellen, så fikk jeg også det delvis til. Det som mangler er datoen. Og så får jeg ikke skrevet inn verdier i pivottabellen, og det er jeg jo avhengig av, dersom jeg skal gjøre dette enklest mulig.

Pivot er for å summer / vise data du har i en tabell, det er ikke der du putter data inn.

Det er litt av det som er poenget mitt. Du taster inn data i et underark, der hver enkelt linje er en "record", så bruker du Pivot i et annet underakr for å summer opp og vise tallene du har tastet inn.

Pinnemannen
PinnemannenInnlegg: 2857
19.10.12 20:51

Det høres nesten ut som du ville ha det lettere med å bruke en eller annen SQL-database (alt. MS Access) som bare lagrer data i ett excelark for deg.

larson8
01.11.12 10:52

OK, skjønner. 

Det jeg mangler, (en da må jeg kanskje ha noe mer komplisert enn excel) er en mulighet til å kunne skrive inn EPLER i en celle, og antall i cellen etterpå, og så få dette til å føye seg inn i oversikten over epler i vareoversikten over (eller på et annet ark)

Glee
01.11.12 22:20
larson8: Det jeg mangler, (en da må jeg kanskje ha noe mer komplisert enn excel) er en mulighet til å kunne skrive inn EPLER i en celle, og antall i cellen etterpå, og så få dette til å føye seg inn i oversikten over epler i vareoversikten over (eller på et annet ark)

Burde ha vært mulig å gjøre med en makro det.

Kanskje enda bedre ville ha vært at du trykte på en knapp (dvs. startet makroen), og så fikk opp en boks der du fylte ut EPLER og antall, så kunne makroen sette inn det du ville.

Kunne sikkert ha laget noe slikt dersom jeg hadde en mer korrekt beskrivelse. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg