Når du skriver inn et passord i Excel (eller stort sett hvor som helst) så blir ikke passordet sammenlignet / lagret i klartekst. Det blir oversatt i en såkalt hash-algorimte. I praksis så blir passordet ditt oversatt til en haug med tall/bokstaver/tegn.
Denne oversettelsen går bare den ene veien. Dvs. at dersom du har hasen så kan du ikke regne deg tilbake til passordet, du må begynne å prøve deg fram, med alle mulige kombinasjoner.
Svakheten i Office er at hashen ikke er så særlig komplisert (lang). Dette gjør at hashen for passordet "test" er den samme som hashen for passordet "zzyw"!
Dette betyr at selv om du bruker et sinsykt langt og vanskelig passord, så kan det kanskje låses opp av passordet "jduw" (eller noe tilsvarende). Da blir det straks mer overkommelig å knekke passordet, siden det er langt færre alternativ du må prøve ut. En Excel-makro kan fort løpe igjennom alle potensielle passord (eller mer korrekt: hash-koder) på noen sekunder.
Derfor beskytter jeg Excel ark jeg vil beskytte slik:
Legg alle data du vil sikre i et eget ark, og så legger du formler i det synelige arket inn mot dette. Gå inn i makroeditoren og endre parametrene for det "hemmelige" underarket ditt til "Very-Hidden". Da kan du ikke ta det frem ved vanlig "unhide". Så legger du passord på VBA (dvs. makro-programmeringen). Legg så passord på det synlige arket og så på strukturen.
Da vil du selv om du kjører en makro som knekker det synlige arket ikke komme deg inn i makro-editoren for å få frem det skjulte arket.
For de som virkelig vil så er det nok mulig å knekke dette også, men det krever litt mer enn å google seg frem til en makro som så knekker hele greia på sekuner.
I dette har noe å si for numbers på mac aner jeg ikke.