Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Er bildene på Facebook komprimerte for alltid?

NYTT TEMA
FFK1903_
FFK1903_Innlegg: 9446
07.05.12 23:26

Kort om hva som skjedde (hopp til siste avsnitt for spørsmålet):

Juni i fjor: Tur til New York, mange bilder ble tatt.

La disse inn på den stasjonære PCen og den bærbare i tilfelle rottefelle.

For noen måneder siden så formaterte jeg den stasjonære og la inn Windows 7 i steden for Vista. Dagen etter, før jeg hadde fått lagt tilbake en kopi av bildene fra den bærbare til den stasjære igjen, så tar faen meg laptopen kvelden.

Garantisak på harddisken som tok kvelden. På to dager forsvant altså alle bildene fra både den ene og den andre kilden. Man skal tydeligvis ALLTID ha ting to steder, uansett om det bare er en dag overlapp.

Alle andre bilder hadde jeg heldigvis på en ekstern harddisk. Ville vært ille å miste 12 000 bilder fra ferier og opplevelser de siste syv årene.  Jeg trodde egentlig at USA-bildene lå der også, men av en eller annen grunn så ble de lagt over på laptopen da jeg skulle teste nettverket og hvordan det fungerte.

De eneste bildene jeg har igjen befinner seg nå på Facebook. Disse blir jo komprimerte når de legges inn vil jeg tro. Er det noen som helst måte å gjøre om dette, eller er bildene fortapt i den kvaliteten jeg ønsker?

(Innlegget ble redigert 07.05.12 23:28)

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 15588
07.05.12 23:34
FFK1903_: De eneste bildene jeg har igjen befinner seg nå på Facebook. Disse blir jo komprimerte når de legges inn vil jeg tro. Er det noen som helst måte å gjøre om dette, eller er bildene fortapt i den kvaliteten jeg ønsker?

Jeg vil tippe det, men hvor mye avhenger om du krysset av for høy kvalitet når du laget albumet.

Du kan lese om det her. 

Speca
SpecaInnlegg: 10011
08.05.12 19:44
FFK1903_: Dagen etter, før jeg hadde fått lagt tilbake en kopi av bildene fra den bærbare til den stasjære igjen, så tar faen meg laptopen kvelden. Garantisak på harddisken som tok kvelden. På to dager forsvant altså alle bildene fra både den ene og den andre kilden. Man skal tydeligvis ALLTID ha ting to steder, uansett om det bare er en dag overlapp.

Så lenge det ikke var en SSD, så er det sannsynligvis mulig å få ut bildene som ligger på harddisken.

http://ahlbergdata.com/no?gclid=CPzv36ae8a8CFfAtmAodYgtlVA

FFK1903_
08.05.12 21:00
Speca: Så lenge det ikke var en SSD, så er det sannsynligvis mulig å få ut bildene som ligger på harddisken.

Den ble sendt inn til Komplett.no og videre til et ekstern firma i Kongsberg (eller Kongsvinger) som de bruker. Jeg spurte da om det var mulig å hente ut data, og de ringte litt senere og sa at den harddisken der har gjort sitt og at det ikke var mulig. Dessverre.

Den harddisken har vel blitt destruert for lengst av dem også.

futureline
futurelineInnlegg: 3901
09.05.12 02:28
FFK1903_: Den ble sendt inn til Komplett.no og videre til et ekstern firma i Kongsberg (eller Kongsvinger) som de bruker. Jeg spurte da om det var mulig å hente ut data, og de ringte litt senere og sa at den harddisken der har gjort sitt og at det ikke var mulig. Dessverre. Den harddisken har vel blitt destruert for lengst av dem også.

Vil tippe at det kanskje er IBAS i Kongsvinger de har sendt det til da, og hvis ikke de klarer det, så er det neppe noen som klarer det.

Når det er sagt, så høres det rart ut at de ikke klarer det,- mistenker litt at de kanskje ikke er villige til å ta kostnaden for å hente ut dataene, for det er svindyrt hvis det er ett vrient tilfelle. 

Beklager, men det kan se ut som det bare er de komprimerte kopiene på Facebook du har igjen.

Alternativt, hvis du har slettet bildene fra minnekortet du brukte i kameraet, så er det til en viss grad mulig å gjenopprette dem (følger ofte med software til minnekortene), men det spørs helt om du har tatt haugevis av nye bilder etterpå og skrevet over de gamle minnekortene.

Om ikke annet, du kan jo prøve (når du har data i orden og muligheten til det) å gjenopprette minnekortene dine, og se hva som skjer,- bare husk å lagre de bildene som er på de pr. idag, på en harddisk eller usb-pinne.

FFK1903_
09.05.12 02:42
futureline: Når det er sagt, så høres det rart ut at de ikke klarer det,- mistenker litt at de kanskje ikke er villige til å ta kostnaden for å hente ut dataene, for det er svindyrt hvis det er ett vrient tilfelle. Beklager, men det kan se ut som det bare er de komprimerte kopiene på Facebook du har igjen. Alternativt, hvis du har slettet bildene fra minnekortet du brukte i kameraet, så er det til en viss grad mulig å gjenopprette dem (følger ofte med software til minnekortene), men det spørs helt om du har tatt haugevis av nye bilder etterpå og skrevet over de gamle minnekortene.

De ga meg en pris på hva det ville koste å prøve å få ut bildene fra harddisken, tror det var rundt 1000-1500 kroner, noe jeg sa var greit. Så prisen ville jeg har betalt, ikke dem. Så da har de nok prøvd og innsett at de var fortapt.

Har tatt et par hundre bilder siden den turen, men det kan jo kanskje være en mulig på minnekortene ennå ja. Tenkte jeg ikke på. Det er vel slik som med harddisker at ting ikke blir slettet helt før det er helt nødvendig? Altså at om man formaterer så forsvinner ikke alt av data før disken begynner å bli full og den trenger all plass?

Nå fulgte det ikke med noe software til selve minnekortet da jeg kjøpte det samme med kamera for syv år siden, så det kanskje bli vanskelig å finne software i dag som går?

futureline
09.05.12 02:52
FFK1903_: Har tatt et par hundre bilder siden den turen, men det kan jo kanskje være en mulig på minnekortene ennå ja. Tenkte jeg ikke på. Det er vel slik som med harddisker at ting ikke blir slettet helt før det er helt nødvendig? Altså at om man formaterer så forsvinner ikke alt av data før disken begynner å bli full og den trenger all plass?

Ja, når du tar nye bilder, så skriver disse over dataområdene hvor de gamle bildene lå (tilslutt),- men det vet du ikke før du har prøvd, så jeg vil anbefale å prøve det ut,- skader ikke så lenge du tar backup.   ;-)

Når det gjelder programvare, så finnes det sikkert en hel haug,- jeg brukte i gamle dager noe fra Sandisk, som fulgte med programmet,- ett eksempel fra dem finner du her, men det er en betalvariant,- google litt rundt på Software for memory card recovery og se om du finner noe, eller avvent svar her fra noen som bruker noe brukbart i dag.   :-)

futureline
09.05.12 02:53
FFK1903_: De ga meg en pris på hva det ville koste å prøve å få ut bildene fra harddisken, tror det var rundt 1000-1500 kroner, noe jeg sa var greit. Så prisen ville jeg har betalt, ikke dem. Så da har de nok prøvd og innsett at de var fortapt.

Ja, vanskelig å vite, de klarer jo å hente ut data fra brente disker og harddisker som ligger under høyt trykk på havets bunn, men disken er jo borte, så da spiller det ingen rolle.  

FFK1903_
09.05.12 09:12
futureline: Når det gjelder programvare, så finnes det sikkert en hel haug,- jeg brukte i gamle dager noe fra Sandisk, som fulgte med programmet,- ett eksempel fra dem finner du her,

Du er en jævla helt, vet du det? Det fungerte jo som fjell det greiene der.

Jeg fikk ikke tilbake et bilde fra New York, ikke to, ikke tre, men 513 bilder! Det er kun bildene fra de(n) første dagen(e) som ikke er med så vidt jeg kan skjønne. Alle bildene fra bussturen rundt i sentrum, Frihetsgudinnen, Empire State Building, nattbildene fra Top of The Rocks, hangarskipet og en del gatebilder er der. Vil tippe rundt 80% av bildene.

Dessuten oppussningsbilder fra leiligheten og noen Oslo-bilder som også hadde gått fløyten i samme slengen.

Du vil bli bombadert med tomler :o)

(Innlegget ble redigert 09.05.12 09:13)

futureline
09.05.12 13:30
FFK1903_: Det fungerte jo som fjell det greiene der.

Det er jo kjempebra, og flaks ikke minst.  ;-)
Jeg går utifra at du kjøpte recovery-programmet?
Normalt er det en grense på antalle bilder man kan gjenopprette på demoprogrammer, men hvis du klarte å få tilbake 513 stk, så regner jeg med at det ikke var dèt som var årsaken til at ikke alt kunne gjenopprettes.   

FFK1903_
09.05.12 15:04
futureline: Normalt er det en grense på antalle bilder man kan gjenopprette på demoprogrammer

Fikk kun se forhåndsvisning av bildene nå før jeg måtte ha serial key, men vel verdt pengene. Jeg tok en liten sjanse dog, for det var kun forhåndsvisning av jpg-filer og filene jeg hadde der var NEF, så jeg krysset fingrene for at det måtte være USA-bildene som var lagret som NEF, og det stemte jo ;)

futureline
09.05.12 18:36

Toppers,- glad det løste seg såpass bra som det gjorde.   :-)

petterG
petterGInnlegg: 9419
10.05.12 03:58
FFK1903_: Jeg fikk ikke tilbake et bilde fra New York, ikke to, ikke tre, men 513 bilder!

Flott at det ordnet seg! Det kan altså gå galt, selv med bra sikkerhet.

Vennene mine kaller meg paranoid som har alle bildene lagret på fire forskjellige disker, der to av dem er ute av huset på forskjellige steder. 

Tilfellet ditt viser med all tydelighet at man ikke kan være forsiktig nok! 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg