Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Kjøpe Ipad

NYTT TEMA
MissAlly
MissAllyInnlegg: 314
17.06.12 22:46

Hei :)

Jeg skal kjøpe meg ipad, og trenger litt hjelp.

Trenger jeg 3G? Vil jo gjerne kunne surfe når jeg er ute å reiser, men kan man ikke logge seg på internett på hoteller, flyplasser og andres trådløse nettverk uten 3G? Isåfall føler jeg 3G er bortkastet penger. Og man betaler ikke annet enn man allerede gjør for bredbåndet? Noen snakket om månedspris på telenor eller netcom, men skjønner ikke det?? Jeg har bredbånd gjennom canal digital. Har ikke trådløst hjemme, men det må fikses. Hvordan finner jeg evt "koden" for å logge på det trådløse nettverket? Det finner jeg kanskje ut av når jeg installerer trådløs router? (Sikkert mange dumme spørsmål her, men pytt pytt :o)

Hvor stor lagringsplass? Kan 16 GB holde hvis jeg ikke skal laste ned masse filmer? Tenkte i utgangspunktet å satse på ipad 2, 16 GB uten 3G, høres det ut som en plan? Ellers noe jeg må vite..?

Takk for hjelp :)

Eplerot
EplerotInnlegg: 2351
17.06.12 22:47

Har en uten sim. Savner det når i er ute å reiser.

MissAlly
17.06.12 22:55

Er sim det man kan bruke istedenfor 3G for å komme på nett overalt? Eller?

Et spørsmål til, leser at flere savner flash på ipad 2, at denne mangelen gjør at man ikke får sett bl.a youtubeklipp så bra?

MissAlly
17.06.12 22:58

Har visst flere spørsmål, hehe:

Jeg har pc fra før, kan jeg overføre dokument fra den til ipad? Er det komplisert? (Siden ipad er et apple-produkt, tenker jeg på).

Hvis jeg skriver et dokument på ipad'en, kan jeg koble ipaden til en skriver som ikke er trådløs? Med usb-kabel..? Eller må jeg få tak i en trådløs skriver for å få dette til?

KingKongHalvor
KingKongHalvorInnlegg: 37612
17.06.12 23:03

Du vet best selv hvilke behov du har, men 16 GB er ikke veldig mye. Har en 64GB selv, uten 3G, da jeg stort sett bruker den hjemme. Har jo en iPhone i tillegg hvis det virkelig skulle knipe. 

colombo
colomboInnlegg: 16839
17.06.12 23:04

"Sim" = 3G 

Ellers er jeg usikker på om du har riktige forventninger til en iPad. "Overføre dokumenter" fra en (Windows?) PC er såmenn ikke hva man bruker en iPad til. 

16GB bør rekke for de fleste. Det er film som tar mye plass, samt hvis man fyller opp med heftige spill og apps. 

Torotto
TorottoInnlegg: 4844
17.06.12 23:14
MissAlly: Hvor stor lagringsplass? Kan 16 GB holde hvis jeg ikke skal laste ned masse filmer? Tenkte i utgangspunkte

Spørsmålet er jo hva du skal bruke den til.  Musikk, Bilder, Blader, Aviser etc.

Ville gått for en 32GB   Har en med moderat av program, endel blader, bilder og tidskrift, musik.  Tar allerede 20GB 

848 sanger 11 videoer 315 bilder og 38 program

Savner ikke 3G   Les her

Idag ville jeg gått for denne

(Innlegget ble redigert 17.06.12 23:16)

drillern
drillernInnlegg: 6430
17.06.12 23:23
MissAlly: Hvis jeg skriver et dokument på ipad'en, kan jeg koble ipaden til en skriver som ikke er trådløs? Med usb-kabel..? Eller må jeg få tak i en trådløs skriver for å få dette til?
Torotto
17.06.12 23:30
MissAlly: Jeg har pc fra før, kan jeg overføre dokument fra den til ipad? Er det komplisert? (Siden ipad er et apple-produkt, tenker jeg på).

Normal prosedyr er å synke Ipad mot PC og printe ut dokumente på PC.

Samt at det finnes APP for å skrive via Mac / PC, trådløst.

Du får også Flash Apps Youtube er ikke noe problem på ipad

MissAlly
18.06.12 00:15

Takk for svar :)

Går det an å koble seg på et trådløst nett i området hvis man er på besøk med noen som ikke har trådløst nett? Uten 3G?

På flyplasser, hoteller og lignende så får man koblet seg på nett uten 3G?

MissAlly
18.06.12 00:28

- Og de som har eget abonnement til ipad'en, er det de som bruker den til å ringe med og sende sms'er?

Torotto
18.06.12 08:40
MissAlly: Går det an å koble seg på et trådløst nett i området hvis man er på besøk med noen som ikke har trådløst nett? Uten 3G?

Du kan koble deg opp der hvor de finnes åpne WiFi nettverk eller der hvor du får utlevert tilgangkode.

Det vil si at du ikke kan kople deg opp, der hvor du er på besøk uten WiFi.

3G På Ipad kan ikke brukes til å ringe med.

(Innlegget ble redigert 18.06.12 08:41)

MissAlly
18.06.12 12:06

Takk!

Aha, det er selvfølgelig de som har 3G som må ha abonnement. Skjønner :)Jeg trenger sårt tilgang til internett når jeg er ute å reiser, men er bare på tur ca 5-6 ganger helger i året, og bortsett fra de helgene hadde jeg ikke trengt 3G. Syns kanskje det blir litt bortkasta penger med 3G (både dyrere ipad og minst 1200kr i året på abonnement) bare pga de få helgene.. hm.. what to do..

Godt å ha et sted og spørre dumme spørsmål, så slipper jeg virke helt bak mål i butikken ;)

Justice 96
Justice 96Innlegg: 24062
18.06.12 18:53

Det er vel ikke vanskelig å finne wifi på flyplasser? Hotell med en anelse selvrespekt tilbyr også fri wifi til kundene. Ofre 3G og heller kjøp en iPad med større harddisk. Det er mitt råd.

GaTr
GaTrInnlegg: 2473
18.06.12 18:55

Du trenger absolutt ikke 3G på iPad.

Det er bare å bruke iPhone som wifi mot iPad'en.

MissAlly
18.06.12 21:42

Jeg kjøpte en ipad 2 med 16 GB uten 3G :)

Ipad 2 var visst ikke å få tak i med 32GB, men de mente absolutt at 16GB var nok. Kom glad og fornøyd hjem, installerte trådløst nett (har ikke hatt dette tidligere), og vips, så var ipaden på nett. Gøy! Surfet og koste meg et par timer, så la jeg den fra meg for å spise middag, og når jeg tok tak i den igjen, så kom jeg ikke på nett!! Nå skjønner jeg ingenting, begynner å bli irritert! Prøvde å slå av/på routeren, prøvde å slå av/på ipaden, ingenting funket. Hva skjer??????

MissAlly
18.06.12 22:02

- det er ikke bare det at jeg ikke kommer på nett, men jeg får ikke opp skrivebordet engang, bare så vidt, men så forsvinner det igjen. Skjermen blir svart, og den søker og søker, men faller tilbake til sida der det står "lås opp". Kommer liksom ikke videre.. er det ipaden det er noe i veien med???

Og nei, det er ikke lite batteri på den..

Torotto
18.06.12 22:29
MissAlly: Kommer liksom ikke videre.. er det ipaden det er noe i veien med???

Prøv dette:

Forsøk en hard reset (hold sleep knappen + home knappen nede til ipaden stopper (8-10 sekunder) og så slår du på iPaden igjen). Dette er en mer grundig restart enn å holde inne sleep knappen til du får opp en slider med teksten "Slå av".

Dette blir som å restarte en PC, og løser ofte mange problemer.   Hentet herfra

MissAlly
18.06.12 22:32

Tuuuusen takk, Torotto!!!!! Det funket!!!!!!!!!!!!!!!

Syns det var litt rart at jeg måtte ty til dette allerede etter to timers bruk, håper ikke dette er et problem som vedvarer. Men for denne gang er iallefall alt bra igjen, tusen takk :D

lthilien
lthilienInnlegg: 6019
18.06.12 23:13
MissAlly: Tenkte i utgangspunktet å satse på ipad 2, 16 GB uten 3G, høres det ut som en plan? Ellers noe jeg må vite..?

Det er utrolig greit å alltid ha tilgang på nettet. Den tiden jeg tidligere kastet bort til ingenting (til/fra jobb, venting på buss/tog/t-bane/fly) kan jeg nå bruke til å oppdatere meg på nyheter, lese dokumenter etc... Helt uvurderlig for meg. Drar jeg til utlandet kobler jeg dog ut mobilnettet, just in case (i Norge har jeg fri bruk). Elsker også å ha tilgang på nettet på møter/seminarer/forelesninger etc - helt fantastisk å raskt kunne finne relevant informasjon.

Jeg har bl.a. en Ipad 2 på 64 GB, og den er fylt til randen... Har kjøpt siste generasjons Ipad også, til et familiemedlem, men til meg selv var det uaktuelt når de ikke tilbød 128GB (eller enkel mulighet for utvidelse). Jeg liker å ha noe film og spill (og gjerne spill av litt størrelse) på Ipaden, og det tar veldig mye plass.

Koden til det trådløse nettet er som regel blank (søk på navnet på ruteren, så finner du standard påloggingsnavn og passord). Om det er satt, og du ikke husker det, kobler du deg bare direkte til ruteren (med kabel), og setter det på nytt.

frodeskibrek
frodeskibrekInnlegg: 4
22.06.12 04:50

Har selv kjøpt meg iPad 3 med wifi+3G og 64 Gb,og er etter to uker kjempefornøyd både med iPad og 3G-abonnementet jeg valgte fra Telenor, Mobilt Superbredbånd Large (L) til 399/mnd for 20 GB/mnd.

Så kommer jo spørsmålet...klarer jeg virkelig å nyttiggjøre meg av 20 GB i løpet av en mnd,eller burde jeg gått for Medium (M) som kun har 8 GB/mnd  ?

Mer info om Telenor sine abonnement : http://www.telenor.no/privat/mobiltbredband/

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg