Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Ny Pc

NYTT TEMA
Kanlite
KanliteInnlegg: 795
19.06.12 05:05

Er på jakt etter ny stasjonær pc, gjerne med 22" skjerm.
Det jeg har nå er Medion Life 2600 Ghz + som jeg kjøpte for 11 år siden. Er vel gamle ATA-disker inni der, jeg har ikke peiling på innmat.
Det jeg helst vil ha, er en pc med 6/8 ram, helst to "plasser" for HD, mange usb 3. (USB-hub kan jo kjøpes...)
Kan jeg uten videre bruke ATA-diskene som eksterne disker?
Jeg bruker maskina kun til surfing og litt billedbehandling, har vel egentlig ikke bruk for mer enn 4 ram, men er jo greit å ha 6/8...
Budskjettet er på ca. 6000, max 7500. (litt ironisk at maskina mi, uten skjerm, kosta 8500 for 11 år siden).
Har sett ferdigpakker med fin skjerm til 6500, men er usikker på slike.
Skjermen min er crt/vga 18", men hadde vært fint med en ny på 22" (har ikke plass til større). Jeg må også ha hdmi eller hva det nå heter mellom pc og tv. Streaming kan være gøy.
Jeg har en annen tråd her med samme navn, men ble ikke så mye klokere egentlig, derfor prøver jeg å få svar med "teskje-metoden". 
Maskina jeg vil ha skal være enkel å koble til usb-enheter (3.0 helst) bra med minne, helst plass til to disker, kan vel ikke koble på en gammel disk på win home 64 bit(?), derav spørsmålet om ATA disker som eksterne disker.
Ser at dette vil bli mye å svare på, men det jeg trenger er en pc med mange tilkoblingsmuligheter (spesielt om jeg kan bruke gamle harddisker som eksterne.) og bra med ram. 
Om noen har tips, blir jeg glad :)
Siden jeg maser fælt her nå, anbefaler jeg Revo Uninstaller for å fjerne programmer og rester i registry og mapper. Klikk på norsk: "Avinstaller-knappen" i midten av menyene, velg så Avansert, så blir register og mapper fjernet. 
Mitt lille tips, mot gode tips og svar, håper jeg.
På forhånd takk.

Kanlite
19.06.12 13:33

Cyber-high five til de som har bra svar/kan hjelpe meg..

Torotto
TorottoInnlegg: 3363
19.06.12 13:38
Kanlite: Cyber-high five til de som har bra svar/kan hjelpe meg.

Det holde vel med en tråd? 

Ettersom du har fått en rekke svar der, så er det vel bedre og legge denne død!

Kanlite
19.06.12 15:49

Forsåvidt enig, men ville ha et bredt spekter av svar. Liker ikke å måtte spørre om hjelp, men det haster. Beklager om jeg har plaget deg.

Torotto
19.06.12 16:36
Kanlite: Beklager om jeg har plaget deg.

Ingen grunn til å beklage ;-)  Men for å få en mening i tråden og eventuelt oppfølging, istedet for dobbelt postering, så er vel 1 tråd å fortrekke.

Quaresma07
Quaresma07Innlegg: 3551
19.06.12 19:42

Kan skaffe deg en veldig veldig bra PC verdt pengene. Bygget fra scratch til tops med alt innkludert. 

Kanlite
20.06.12 01:14

Jaha...? Tror jeg fikk fram mine "behov" og hva jeg bruker maskina til...ikke noe gaming-pc, akkurat, men likevel bra nok til multitasking på ett nivå høyere enn en newbie.
Både ditt og andres forslag/meninger mottas med takk.

Hageslangen2k
Hageslangen2kInnlegg: 23
20.06.12 10:58

Hei, du kan jo prøve å sett litt nærmere her:

Stasjonær PC, bærbare og skjermer

Om du ønsker ferdig byggd så er vel amds apuer ok saker, ihvertfall i forhold til pris.

coyotito
coyotitoInnlegg: 1746
20.06.12 11:09

Til dine behov her skal vel en rimelig maskin evt pakke med skjerm etc gjøre jobben.

ATA eller IDE disker sliter du med å bruke som ekstern, men hvis hovedkortet du får har IDE tilkobling kan de vel kobles til hvis du absolutt vil. Det fins IDE til USB adaptere men de er upålitelige og kabinettet må åpnes for å få koblet dem til.

Plass til 2 eller fler disker er det i alle nye maskiner med SATA.

mange USB enheter kan bli problem fordi USB bussen ikke leverer nok strøm. Ihvertfall med USB2, vet ikke om dette er blitt vesentlig bedre med USB3.

Du kan sikkert få en rimelig pakke fra Datakjeden som kanskje er lettere å oppgradere senere enn en billigmaskin fra Elkjøp der alt kanskje er integrert og bygd sammen på hovedkort.

HDMI er vel på alt av nye maskiner nå?

Nei, selg/kvitt deg med den gamle skrabben og få deg en rimelig pc og en usb ekstern disk eller to.

Kanlite
24.06.12 01:42

Takk for svar. Har i grunn grei plass med de 2 eksterne diskene jeg har, Datakjeden så ikke så fristende ut, selv om de har salg, det med usb...tenkte ikke på å ha alle disker koblet på samtidig Forskjellige dingser som kanskje ikke er kompitable...ha alle disker koblet på samtidig

Kanlite
26.06.12 05:53

Drar denne opp igjen, siden jeg kom på at jeg ikke vet hvordan jeg eksporterer/importerer instillinger og "Bokmerker" i Chrome...
Noen som kan forklare meg dette? Må jeg ha en kabel mellom den gamle og nye pc for å få til dette?

Hageslangen2k
26.06.12 15:51

Bare å loge inn i chrome, så ordner google resten med sync osv. fra pc1 til pc2.

Kanlite
26.06.12 18:00

Takker...høres enkelt ut, men jeg klarer sikkert å rote det til likevel :)

futureline
futurelineInnlegg: 3827
26.06.12 18:30
Kanlite: Takker...høres enkelt ut, men jeg klarer sikkert å rote det til likevel :)

Det er en forholdsvis ny funksjon som gjør at du logger deg inn på gmail-kontoen din i Chrome på første pc'n, så den synkroniserer favoritter og bokmerker, deretter logger du inn med den kontoen i Chrome på nye maskinen, da skal alt være tilgjengelig der.

En genial løsning.  ;-)

Hageslangen2k
26.06.12 20:00

Hm, du må vel ha gmail konto ja, for å bruke sync greia i chrome. Hva for pc ble det foresten?

Kanlite
27.06.12 06:43

Det ble denne: Dell Inspirion 660-6823

Kanlite
27.06.12 06:46

Tok en skjerm også... 

BENQ 21,5" LED GL2250 1920x1080, 12M:1, 2ms, VGA/DVI
Kanlite
27.06.12 06:49

Har noen greier på ekstern disk som ikke vil spilles av på tv, tror det er .mkv ...
Må jeg flytte disse tilbake til pc, og konvertere?
Og i såfall, til hvilket format?

(Innlegget ble redigert 27.06.12 06:59)

Kanlite
27.06.12 07:24

Dette med sync i Chrome....dette gjør jeg på denne maskina, så importerer jeg instillingene når jeg har koblet opp den nye? 
Så enkelt?

Hageslangen2k
27.06.12 11:42

ja, ivertfall bookmarks og addons blir med når du gjør det. Så det er så enkelt ja. Du må nesten sjekke hva for format tven tar, og konvertere til et av disse.

futureline
27.06.12 13:03
Kanlite: Dette med sync i Chrome....dette gjør jeg på denne maskina, så importerer jeg instillingene når jeg har koblet opp den nye? 
Så enkelt?

Det er riktig, men du trenger ikke gjøre annet enn å logge inn på Chrome på nye maskinen, trenger ikke importere eller noe sånt, det ligger der automatisk.

Kanlite
03.07.12 01:56

Da syncer jeg nå....

Kanlite
03.07.12 06:39

Eh...gjorde ikke...tror jeg skjønner litt mer...

Kanlite
03.07.12 06:47

Har vill noia, først lete og grave etter ting jeg må ha med meg, så er det noe med en ISO fil jeg har lastet ned, den gir "clean install" så jeg slipper å fjerne alt av prøveutgaver av ting jeg ikke vil ha, men har gjort det på sletting med gamlemetoden før (googlet remove *program*) og brukt Revo Uninstaller.
Det med ISO-fila skjønner jeg, men skjønner ikke hvordan det funker.
Har fila på dvd, må jo ordne så den starter med dvd 1st boot, men det høres litt for enkelt ut å "kjøre" ei ISO fil...aldri gjort det før.
Om det går av seg selv, er det deilig, om ikke går jeg for den tungvindte veien som jeg har gjort på ei anna si maskin før, og det gikk strålende :)

(Innlegget ble redigert 03.07.12 06:58)

engafever
engafeverInnlegg: 10421
03.07.12 13:22
Quaresma07: Kan skaffe deg en veldig veldig bra PC verdt pengene. Bygget fra scratch til tops med alt innkludert.

Hvor veldig veldig bra er den da, og hva er spesifikasjonene og pris?

Torotto
03.07.12 14:08
Kanlite: Det med ISO-fila skjønner jeg, men skjønner ikke hvordan det funker.
Har fila på dvd, må jo ordne så den starter med dvd 1st boot, men det høres litt for enkelt ut å "kjøre" ei ISO fil...aldri gjort det før.

ISO fil, må du brenne til en DVD som Imagefile.   Først da vil den boot opp med installasjon av Windows 7. 

Så må du huske på å laste ned diverse drivere til DVD elelr minnepen.

futureline
03.07.12 14:13
Kanlite: Det med ISO-fila skjønner jeg, men skjønner ikke hvordan det funker.

Iso-fila må "mountes" på en cd/dvd-plate, altså du må bruke ett program for å brenne iso-filer til disc, altså ikke LAGE iso-filer,- når du så har brent denne på en plate så skal den starte opp automatisk.

Det går også an å mounte filen til en virtuell drive på pc'n, men kan være litt vanskeligere å forstå hvis du ikke har gjort det før.

Den enkleste veien for meg, uten å brenne iso til dvd,- er å høyreklikke på iso-fila, extract files - og enter...
Dette krever at du installerer programmet 7-zip, gratis program, høyreklikker du på fila så skal programmet  dukke opp, og da tar du extract files derfra.
Da skal du normalt sett kunne starte setup-funksjonen i det programmet du har på iso-fila.
Hadde kanskje vært greit om du sa hvilke program det dreide seg om, men på generelt grunnlag så skal dette funke. 

Edit: Torotto kom meg i forkjøpet der.. 

(Innlegget ble redigert 03.07.12 14:14)

Kanlite
03.07.12 14:39

Det dreier seg om clean install av win 64bit, på helt ny maskin. Er endel dritt som følger med ferdiginstallert, jeg fikk et tips om å kopiere ei fil til dvd som skulle ordne dette...starte maskina, sjekke at dvd er som 1st boot, legge i dvd og restarte.
Fila er på 3-4 GB.
Dette skal da gjøre at jeg slipper å ta et og et uønsket program.
Om denne skulle mountes, og extract, måtte jeg vel også sørge for at dvd er i autokjør-modus?
Er noe forvirret.

futureline
03.07.12 14:43

Hvis det er installering av Windows er det beste å brenne fila på  dvd,- punktum!
Grunnen er at dette er ett program som SKAL starte opp med innstalleringa fra scratch,- så da må du gjøre som foreslått av Torotto, brenne iso-fila til en plate som imagefile, ikke legge den på plata som en datafil. 

Og ja, da må dvd være i autokjør-modus

(Innlegget ble redigert 03.07.12 14:44)

Kanlite
Klikk for å gå tilbake til toppen