Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Biblioteket i Win mediaplayer...hjeelp!

NYTT TEMA
fargerik
fargerikInnlegg: 47242
16.03.13 13:09

Jeg tror jeg postet denne i feil forum, så jeg kopierer innlegget og legger det inn her også:

Hvordan kan jeg slette biblioteket i WMP uten å slette noen musikkfiler som er på datamaskinen?

Jeg har jyst til å lage bibliotek på nytt fra scratch, siden det er blitt så mye feil der. Jeg har backup av filene på en ekstern disk, men jeg har også backup av den eksterne disken på en intern disk, og nå har WMP ført opp dee fleste låtene tre ganger, pluss at biblioteket også inneholder masse musikk som slett ikke er i hverken maskinen eller på den eksterne disken fordi de er slettet.

Så en artist som jeg har f. eks. hundre låter av, kommer opp med tre hundre oppføringer, ikke sant...skal jeg slette de oveflødige oppføringene èn etter èn har jeg jobb i ukesvis.

Det er litt over 30 GB MP3-musikk totalt nå, men jeg skal legge inn mye mer, og vil gjerne ha et system før jeg fortsetter.

Er det noen som kan hjelpe?

(Innlegget ble redigert 16.03.13 13:19)

fargerik
16.03.13 13:21

Eventuelt er jeg også interessert i tips til andre spillere, som kan fungere som jukebox, og som kan være et oppdatert bibliotek.

madigan
madiganInnlegg: 9250
16.03.13 17:00

Det er ganske sært å organiserere musikk i windows,men det er fult mulig.

For å rydde opp i arkivet må du ha litt tolmodighet,det letteste er kansje å flytte all musikken over på en ekstern hardisk,eller minnepenn før du gjør noe som heldst.

Når dette er gjort må du gå på min musikk,(ikke slette fra spilleren da den atomatisk leser fra min musikk) når du har safet all musikk ,klikker du organiser (øverst oppe til venstre i skjærmen) merk alt og slett,nå slettes alt du hadde i mappa ''Min Musikk''!

Så plugger du inn eksternhardisk/minnepenn,også rydder du i den før du drar over på pc'n (ellers får du jo alt omgjen) du katigoriserer-tagger album- og gjør alt klart før du drar musikken over på pc'n igjen

Dermed har du et ny friskt arkiv igjen:))

JudasT
JudasTInnlegg: 5266
16.03.13 17:42
fargerik: Eventuelt er jeg også interessert i tips til andre spillere

MediaMonkey er den beste av de som er gratis (som jeg kjenner til). Lett å tagge, spiller alle format, og stor kapasitet: 200000 spor går som en drøm.

fargerik
16.03.13 17:50
madigan: Det er ganske sært å organiserere musikk i windows,men det er fult mulig. For å rydde opp i arkivet må du ha litt tolmodighet,det letteste er kansje å flytte all musikken over på en ekstern hardisk,eller minnepenn før du gjør noe som heldst. Når dette er gjort må du gå på min musikk,(ikke slette fra spilleren da den atomatisk leser fra min musikk) når du har safet all musikk ,klikker du organiser (øverst oppe til venstre i skjærmen) merk alt og slett,nå slettes alt du hadde i mappa ''Min Musikk''! Så plugger du inn eksternhardisk/minnepenn,også rydder du i den før du drar over på pc'n (ellers får du jo alt omgjen) du katigoriserer-tagger album- og gjør alt klart før du drar musikken over på pc'n igjen Dermed har du et ny friskt arkiv igjen:))

Men jeg har ikke tenkt å slette noe musikk, da. Og all musikken ligger både i PC, på ekstern disk, og som backup på den andre disken i maskinen.

Jeg vil egentlig bare nullstille, altså slette, hukommelsen i Winsows Media Player, uten å slette en eneste fil fra datamaskinen, slik at jeg selv kan bestemme hva som skal legges inn i biblioteket.

JudasT...kan det være en god idè å rett og slett slette Windows Media Player, og heller teste f. eks. den du nevner?

Siden all musikken er lagret trygt, kan det kanskje være verd det å teste noe nytt?

(Innlegget ble redigert 16.03.13 17:51)

JudasT
JudasTInnlegg: 5266
16.03.13 20:06
fargerik: JudasT...kan det være en god idè å rett og slett slette Windows Media Player, og heller teste f. eks. den du nevner?

Du trenger ikke avinstallere Windows Media Player foreløbig, bare installer MediaMonkey og bruk den. Uansett, pass på å skru av automatisk søk etter mediafiler, det er det som er årsak til dobbeltoppføringene. 

(Innlegget ble redigert 16.03.13 20:08)

fargerik
17.03.13 01:03
JudasT: Du trenger ikke avinstallere Windows Media Player foreløbig, bare installer MediaMonkey og bruk den. Uansett, pass på å skru av automatisk søk etter mediafiler, det er det som er årsak til dobbeltoppføringene.

OK. Jeg skal gjøre som du sier.

Og selvfølgelig skal jeg komme tilbake med rapport, eventuelt teite spørsmål når jeg setter i gang og begynner å bruke dette :-)

madigan
17.03.13 15:12
fargerik: Jeg vil egentlig bare nullstille, altså slette, hukommelsen i Winsows Media Player,

Funker ikke ''tøm liste'' i mediaplayeren?

Høyreklikk ett sted på spilleren og klikk opp ''vis liste'' deretter Øverst ''tøm liste'':))

(Innlegget ble redigert 17.03.13 15:13)

Tom-L
Tom-LInnlegg: 34
17.03.13 23:02

Hva med WinAmp som spiller.  Jeg liker den 1000X bedre en windows mediaplayer.
( kan styres fra smarttelefon på pc'n også )

aWARemote  :) 

Pelle_Parafin
Pelle_ParafinInnlegg: 2967
18.03.13 05:37

bruker vlc for filmer og winamp for musikk, organisering gjoer jeg med kataloger etc i windows utforsker.

fargerik
18.03.13 07:04
madigan: Funker ikke ''tøm liste'' i mediaplayeren? Høyreklikk ett sted på spilleren og klikk opp ''vis liste'' deretter Øverst ''tøm liste'':))

Nei, det funket ikke.

Men jeg merket alt i biblioteket, jeg, og slettet alt.

Deretter slettet jeg WMP og installerte det på nytt, og da fikk jeg opp en konfigurasjonsliste hvor jeg kunne bestemme hvor WMP skulle søke.

Jeg klikket "ignorer" på alle stasjoner unntatt den eksterne disken....og vips, ble biblioteket riktig.

Jeg er klar over at det er andre spillere, men jeg er så vant til denne, at det blir vel foreløpig til å fortsette å bruke den.

Takk for alle tips, uansett!

madigan
18.03.13 12:16
fargerik: .og vips, ble biblioteket riktig.

Bra,du fikk det til:))

fargerik
18.03.13 15:05
madigan: Bra,du fikk det til:))

Det er så fort gjort å spørre når det butter i mot, og ja, det kommer jo tips...og så blir man sittende og kåle selv, og prøve det ene og det andre. Men jeg har lært i denne tråden at ingen har en oppskrift til å slette biblioteket uten å slette alle filene.

Videre vil WMP øyeblikkelig sette i gang med å laste opp rubbel og bit på nytt dersom man sletter biblioteket, dersom man altså ikke klarer å komme inn i konfigurasjonsmenyen. Og dersom WIN får bestemme selv, søker programmet vilt over alt, og lager disse dobbel- og trippeloppføringene i biblioteket fordi programmet legger til alt av backup.

Og dithen at problemet fant en løsning, kom jeg altså først etter å ha slettet programmet, og fikk konfigurasjonsmenyen opp som en del av installasjonen når jeg installerte det på nytt.

Det neste spørsmålet er jo da naturligvis:

Åssen kommer man inn i denne menyen når dette er i daglig drift?

(Innlegget ble redigert 18.03.13 15:10)

madigan
18.03.13 17:21
fargerik: Åssen kommer man inn i denne menyen når dette er i daglig drift?

Windows7 har dette innebygget,så du trenger ingen tillegsprogrammer for å bruke WMP,hele grea er basert på at WMP spilleren laster inn fra 3 mapper--Min Musikk-Mine Videoer og mine bilder.

Du drar altså filene derfra å over i spillelista (dra og slipp prinsippet),så lagrer du den-enkelt og greit.

Hele hemligheten til WMP ligger i at det som skal redigeres/slettes eller forandres må gjøres i disse mappene,så får du dobbelt opp med filer,sletter du de overflødige flene fra disse mappene,disse mappene brukes også om du skal svi ut,da må du dra de over til brennelista derfra.

Velger du derimot noen andre spillere som noen nevner her,så kan det hende at man må gjøre ting annerledes.

Jeg også er glad i WMP,unntaket er når jeg ser på DVD/BD filmer,da bruker jeg VLC player,den spiller av nesten alt mulig:))

(Innlegget ble redigert 18.03.13 17:32)

kpX
kpXInnlegg: 857
18.03.13 17:33
fargerik: Jeg klikket "ignorer" på alle stasjoner unntatt den eksterne disken....og vips, ble biblioteket riktig.

Bare husk og ha en backup så du ikke mister alt.  Hørtes ut som du bare bruker eksterne disken nå, og disker kan dø etter ett enkelt strømbrudd.  Mista akkurat 1TB med komiserier selv pga. latskap med backup og dro sporenstreks ut å kjøpte disker til å backe opp resten av samlinga.  Det er ittno gøy å miste så mye. :/

kpX
18.03.13 17:41
fargerik: Åssen kommer man inn i denne menyen når dette er i daglig drift?

Alle options ligger vel under: høyreklikk øverste linja>tools>options>library

Alt du trenger burde ligge her.  Hak vekk "delete folders from computer when deleted from library" så kan du slette så mye du vil i library uten å miste filene.  Kan være kjekt å hake vekk et par andre ting og som f.eks. add files from external sources to library when played eller noe i den duren.

Tilbake i vanlig windows media player view kan du høyreklikke på music og angi hvilke mapper som skal brukes til å danne biblioteket.

kpX
18.03.13 17:47

Bare for å teste sletta jeg alle mappene fra høyreklikk music>manage music library nå og da ble hele biblioteket tomt så det burde funke. :)

fargerik
18.03.13 18:04
kpX: Bare husk og ha en backup så du ikke mister alt. Hørtes ut som du bare bruker eksterne disken nå, og disker kan dø etter ett enkelt strømbrudd. Mista akkurat 1TB med komiserier selv pga. latskap med backup og dro sporenstreks ut å kjøpte disker til å backe opp resten av samlinga. Det er ittno gøy å miste så mye. :/

Ja, disker kan dø. Det vet jeg godt, siden det samme skjedde meg forrige gang jeg nesten hadde gjort meg ferdig med å legge inn alle CD`er og konvertert nesten all vinyl til MP3 og lagt det inn. For to- tre år siden.

Det er derfor jeg har backup av den eksterne disken på en intern disk.

Men nå fikk jeg angst, jeg tror på Murpheys lov. Derfor skal jeg sporenstreks dra avgårde i morgen og kjøpe enda en ekstern disk og lage kopi av både den eksterne og de interne og lagre denne et sikkert sted ;-)

Og jeg har ikke kopiert èn eneste vinyl så langt. Mye jobb.

(Innlegget ble redigert 18.03.13 18:06)

kpX
18.03.13 18:52
fargerik: Ja, disker kan dø. Det vet jeg godt, siden det samme skjedde meg forrige gang jeg nesten hadde gjort meg ferdig med å legge inn alle CD`er og konvertert nesten all vinyl til MP3 og lagt det inn. For to- tre år siden.

Urk, du har min dypeste medfølelse for den der.  Det må ha vært utrolig kjipt.  

Ble kanskje litt forvirra av at du hadde tatt backupen på interndisk i stedet for motsatt.  Det er litt uvanlig!

Mye jobb med vinylen ja, men med backup kan du trygt gjøre det og vite at det er den eneste gangen i livet ditt du trenger det! =)

Kos deg ellers videre med musikken din! :-)

fargerik
18.03.13 21:01
kpX: Ble kanskje litt forvirra av at du hadde tatt backupen på interndisk i stedet for motsatt. Det er litt uvanlig!

Litt forvirrende, kanskje, men vi kan kanskje kalle det en dobbeltsikring. Jeg har backup av alle data i maskinen på den eksterne disken, men siden jeg har opplevd denne krasjen har jeg også lagt en kopi av den eksterne disken på en disk som er inne i datamaskinen.

Sist det krasja, var det jo den eksterne, og dersom jeg hadde hatt backup av den eksterne inne i maskinen, ville det jo ikke vært noe problem.

Så uansett hvilken disk som dør, så er det altså en backup enten eksternt eller internt. Plassproblemer er jo noe som hører fortiden til.

(Innlegget ble redigert 18.03.13 21:03)

kpX
18.03.13 23:58
fargerik: Plassproblemer er jo noe som hører fortiden til.

i wish, for musikk kanskje, men er nok en stund til jeg blir fornøyd.  Hdvideo tar plass gitt!

fargerik
19.03.13 06:08
kpX: wish, for musikk kanskje, men er nok en stund til jeg blir fornøyd. Hdvideo tar plass gitt!

Men disker, både interne og eksterne, er jo blitt så billige, da.

Du kan vel lagre videoene eksternt, og så bare kjøpe en ekstern disk til når den du har er full, egentlig :-)

Jeg har i hvertfall lært at C (med operativsystemet) ikke må bli helt full, for da lar den seg ikke defragmentere, og kan krasje. Derfor lagrer jeg sjeldent noe i den partisjonen.

(Innlegget ble redigert 19.03.13 06:14)

kpX
20.03.13 22:37

Joda, de har blitt veldig rimelige.  Har per nå 9TB med stash og 9TB backup og tror jeg klarer meg en stund.  Ideelt seet burde jeg hatt en NAS eller fler eller en server, men da snakker vi kroner og jeg har begrenset budsjett.

C  bruker jeg kun til windows og installerte programmer på filserver pcn.  Fordi den er mest i bruk og fordi windows får diverse sykdommer plutselig har jeg funnet ut at det enkleste er å ikke ha noe man trenger å spare på der.  Faktisk skjedde det i forrige uke at strømmen gikk og selv om harddisken funker vil ikke windows starte på noen måte, antagelig ble noen oppstartsfiler korrupte eller noe lignende, men siden jeg ikke har noe der bare reinstallerte jeg windows, det går ofte fortere enn å lokalisere feilen og gir ikke hodebry.  Dokumenter har jeg på google disk og bilder på dropbox så de er alltid trygge og tilgjengelige.  Anbefales. :)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg