Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Finn-torget burde vært en nettauksjon

NYTT TEMA
reodorfelg1
reodorfelg1Innlegg: 754
27.05.13 17:43

Det er synd at Finn-torget, Norges største markedsplass for brukte saker og ting, ikke er en nettauksjon, slik Ebay og QXL er. Jeg ser mange fordeler med nettauksjon framfor slik Finn-torget er i dag - fremfor alt åpenhet. I en nettauksjon er alt åpent; alle kan se hvilke bud som er kommet inn på en gjenstand, og selgere kan ikke lyve på seg bud man ikke har fått i håp om at noen skal by mer enn dette. På nettauksjoner pleier man kan man også se alle spørsmål som er stilt og man kan lese anmeldelser av kjøpere og selgere. I alle fall kan man dette hos QXL. Dette savner jeg virkelig hos Finn.no.

Nå eksisterer vel riktignok QXL enda, en norsk nettauksjonsside, men de er ikke på langt nær så store som Finn har blitt. Så Finn.no er ikke til å unngå om man skal kjøpe noe brukt.

ehall
ehallInnlegg: 18495
27.05.13 19:24

Vi har QXL og finn.no så folk kan velge. Jeg liker ikke auksjoner og bruker dermed bare finn. I går solgte vi en sak på finn, fikk svar etter den hadde vært bare en time på nettet. Kjapt og enkelt er det viktigste. Finn har blitt store nettopp slik de satser, hadde de vært en nettauksjon hadde de i alle fall mistet meg som kunde.

(Innlegget ble redigert 27.05.13 19:24)

reodorfelg1
27.05.13 20:05
ehall: Vi har QXL og finn.no så folk kan velge. Jeg liker ikke auksjoner og bruker dermed bare finn. I går solgte vi en sak på finn, fikk svar etter den hadde vært bare en time på nettet. Kjapt og enkelt er det viktigste. Finn har blitt store nettopp slik de satser, hadde de vært en nettauksjon hadde de i alle fall mistet meg som kunde.

Vi har QXL, ja, men jeg har inntrykk av at nesten ingen bruker dem lenger. Eksempelvis er jeg selv på utkikk etter noe om dagen, og fant ikke én til salgs på QXL, mens det var flere til salgs på Finn. Så i realiteten har man ikke noe valg. Folk bruker Finn.

Finn har ikke nødvendigvis blitt store på grunn av at Finn-torget er lagt opp slik det er. Det skyldes nok mange andre forhold, blant annet at de har brukt mye penger på markedsføring. De fleste har jo hørt eller sett noen Finn dått enno-reklamer de siste årene. En annen grunn til at de er store kan være at de tilbyr mange tjenester på samme nettsted.

Se bare på Ebay, som jeg antar er verdens største markedsplass for brukte ting. Det er en nettauksjon.

På en nettauksjon er det også mulig å få solgt ting kjapt. Man bestemmer selv hvor lenge auksjonen skal vare, og man har mulighet til å legge ut gjenstanden til en kjøp nå-pris. Jeg la selv ut en ettertraktet gjenstand en gang til en ganske høy kjøp nå-pris, og det tok ikke mange timene før den var solgt.

En annen fordel med nettauksjoner er at man forplikter seg til å selge gjenstanden etter at auksjonen er over om minsteprisen er nådd. Selv venter jeg på flere svar fra folk jeg har kontaktet på Finn.no. Det er ikke hva jeg vil kalle kjapt.

(Innlegget ble redigert 27.05.13 20:14)

futureline
futurelineInnlegg: 3901
27.05.13 20:30

For min egen del så er jeg glad jeg slipper auksjoner, og jeg kjøper masse på Ebay, det er en ganske stor misforståelse at det kun er auksjoner der.

Jeg er som regel ikke interessert i å slåss om det jeg vil kjøpe, jeg ønsker å vite prisen det koster, uten å være nødt til å gå og vente på å få det avgjort,- og sånt sett passer Finn perfekt for meg, selv om jeg som regel gjør mesteparten av kjøpene på Ebay.
Hvis flesteparten har de kravene til kjøp og salg, så forstår man også hvorfor Finn lykkes bedre enn QXL.

Dessuten, man kan fint prute på Finn for å få ned prisen. 

reodorfelg1
27.05.13 21:08
futureline: For min egen del så er jeg glad jeg slipper auksjoner, og jeg kjøper masse på Ebay, det er en ganske stor misforståelse at det kun er auksjoner der.

Nå regner jeg med at du snakker om gjenstander til kjøp nå-pris? Da slipper man selvsagt å ha noen auksjon.

futureline
futurelineInnlegg: 3901
28.05.13 00:10
reodorfelg1: Nå regner jeg med at du snakker om gjenstander til kjøp nå-pris? Da slipper man selvsagt å ha noen auksjon.

Ja, poenget er jo at det er masse som er lagt ut med en fastpris, altså  ganske likt Finn.no, med unntaket av at du kan prute på Finn.no.  :-)

Dessuten, du kan ikke alltid by på en "kjøp-nå pris", det er lenge siden jeg har sett det, så jeg tror ikke det er mulig lenger,- så i realiteten er det auksjoner og "kjøp-nå priser" det går i.

Rettelse: Det er noen få som har mulighet for "best offer" hvis man ikke vil kjøpe til annonsert pris, men jeg vet ikke om det vil ha akkurat samme funksjon som en vanlig auksjon ville ha.

(Innlegget ble redigert 28.05.13 00:13)

drillern25
drillern25Innlegg: 1449
28.05.13 00:19
reodorfelg1: Det er synd at Finn-torget, Norges største markedsplass for brukte saker og ting, ikke er en nettauksjon

Finn.no burde også hatt et karaktersystem for å gi tilbakemeldinger fra kjøper om de var fornøyd eller ikke med handel derfra.Da kunne de ha luket vek mange kjeltringer.

reodorfelg1
28.05.13 16:30
drillern25: Finn.no burde også hatt et karaktersystem for å gi tilbakemeldinger fra kjøper om de var fornøyd eller ikke med handel derfra.Da kunne de ha luket vek mange kjeltringer.

Ja, dette savner jeg også.

camillamariastrand
camillamariastrandInnlegg: 2
17.11.15 17:52

Jeg syns at det er på tide at få inn nettbutikker på finn.no.De burde følge med i utviklingen der flere og flere handler på nett.

Og som han ovenfor skrev da kan man gi tilbakemeldinger om den nettbutikken man handlet av.Da vil mange useriøse nettbutikker forsvinne fra markedet.Og ingen flere blir lurt.

d-ovesen
d-ovesenInnlegg: 1
18.03.17 19:10

I startperioden fra jeg  begynte å kjøpe&selge på auksjon var jeg mye på finn..no også!Men.jeg sluttet fort etter at jeg forsto hvor lang tid det tok å få varene(opptil 3-4mnd. -eller mer) !hvor dyrt det som regel ble, mye juksing og juggel!:-(

Siden jeg sluttet der for snart ti år siden begynte jeg å kjøpe og selge på ebay.com;-OG DET VILLE ALDRI SLUTTET MED Å GJØRE :-) DET ER TRYGGERE,RASKERE, OG BILLIGERE OG SIKRERE DET ER DESSUTEN ET MYE ENKLERE PRINSIPP OG MAN KAN STØTTE EN VELDIG GOD SAK NÅR MAN SELGER NOE(FRIVILLIG,SELVFØLGELIG :-) ) :-) :-)

petterG
petterGInnlegg: 9155
18.03.17 22:03
d-ovesen: Siden jeg sluttet der for snart ti år siden begynte jeg å kjøpe og selge på ebay.com;-OG DET VILLE ALDRI SLUTTET MED Å GJØRE :-) DET ER TRYGGERE,RASKERE, OG BILLIGERE OG SIKRERE DET ER DESSUTEN ET MYE ENKLERE PRINSIPP OG MAN KAN STØTTE EN VELDIG GOD SAK NÅR MAN SELGER NOE(FRIVILLIG,SELVFØLGELIG :-) ) :-) :-)

JAVEL DET ER GREIT DET!!!!!! :):)::):):):):):):)):):):

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg