Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Spotify på telefon kan bli dyrt!

NYTT TEMA
TommyLee32
TommyLee32Innlegg: 16523
28.06.13 18:50

Kjøpte meg ny tlf for en tid tilbake siden. Null peiling på smarttelefon har tydeligvis kostet meg 400kr

Forklarte situasjonen til selskapet jeg har abbonement, men de mener at jeg selv er ansvarlig og må derfor betale.

Har lastet ned 80kb?, dette skal de ha 400kr for, men har du et abbonement med fri sms, ringetid og 1000kb til nedlastning skal de ha 200kr i måneden.

Hvor er logikken?

Jeg visste ikke at jeg har vært på internett engang, trodde jeg kunne høre på spotify slik som på ipad, det kan man også, men da må telefonen være innstilt på en spesiell måte.

Man får lyst til å ordne seg abbonement i et annet selskap når man opplever så lite forståelse fra selskap man har vært kunde til i en årrekke.

400kr i internettregning er mere enn jeg har betalt i internettkostnader på telefon siden jeg fikk tilgang på netttelefon.

Surt!

petterG
petterGInnlegg: 9367
28.06.13 20:09
TommyLee32: Surt!

Surt? Fordi du ikke greide/orket/brydde deg om å lese betingelsene?

Og at Spotify innebar nedlasting av data burde du skjønne. Men jeg nekter å tro at de skal ha 400,- for 80 kilobyte.

Biscan2
Biscan2Innlegg: 15860
28.06.13 20:56

Last ned gjennom wi-fi til offlinemode. Billig løsning.

TommyLee32
28.06.13 20:57

Jeg trodde ikke at jeg var på nett, det er derfor jeg blir misfornøyd. Var ikke klar over at man måtte stille inn telefonen på et eller annet for at man kan benytte seg av appen uten at den går automatisk på nett.

399,- for makspris, dvs at jeg har overskredet det jeg kan bruke før jeg må betale makspris. Ser imidlertid ut som kb er feil, har brukt 80 000 kb

TommyLee32
28.06.13 20:58

Ja, har fixet det nå. Uansett surt å måtte betale 400kr for å høre på litt musikk.

antigoal
antigoalInnlegg: 1079
29.06.13 14:03

Er ganske utrolig at man har oversett Spotifys og andre applikasjoners mas om at mobilt nettverk kan bli dyrt.

Topguy
TopguyInnlegg: 7155
01.07.13 15:04
TommyLee32: Har lastet ned 80kb?, dette skal de ha 400kr for, men har du et abbonement med fri sms, ringetid og 1000kb til nedlastning skal de ha 200kr i måneden.

Da inser du kanskje at du har feil abonement for en smart-telefon.

Hva slags telefon har du egentlig ?

Hvis du har betalt 400,- for 80Mb så ville jeg bare slått av pakke/data trafikk først som sist.

twu
twuInnlegg: 10510
01.07.13 15:07
TommyLee32: Jeg trodde ikke at jeg var på nett,

Jeg får meg selv til å undres over hvordan man kan høre på Spotify på telefonen uten å være tilkoblet nett. 

TommyLee32
01.07.13 16:37

Ja, har et abbonent som ikke koster noe pr.mnd. Dette var selvsagt dyrt å benytte på nett.

Men som sagt tidligere i tråden, tanken min var og ikke være på nett, dvs å spille spotify på offline. Ergo har jeg ikke trengt å betale for nettbruk.

Problemet var at jeg ikke hadde fått ed meg at jeg måtte laste ned låtene jeg skulle spille på telefon før jeg kunne benytte meg av offline.

Har nå imidlertid fått ordnet opp i dette og dermed hører jeg nå musikk gratis :-) 

Tenkte bare å innformere andre om at det kan bli dyrt hvis man er like blank som meg på smarttelefon...

TommyLee32
01.07.13 16:37

Se svar over her :-) 

antigoal
antigoalInnlegg: 1079
01.07.13 18:46
twu: Jeg får meg selv til å undres over hvordan man kan høre på Spotify på telefonen uten å være tilkoblet nett.

Ved å lage offline spillelister.

kjell75
kjell75Innlegg: 4214
02.07.13 12:20
TommyLee32: Ja, har et abbonent som ikke koster noe pr.mnd. Dette var selvsagt dyrt å benytte på nett. Men som sagt tidligere i tråden, tanken min var og ikke være på nett, dvs å spille spotify på offline. Ergo har jeg ikke trengt å betale for nettbruk. Problemet var at jeg ikke hadde fått ed meg at jeg måtte laste ned låtene jeg skulle spille på telefon før jeg kunne benytte meg av offline. Har nå imidlertid fått ordnet opp i dette og dermed hører jeg nå musikk gratis :-) Tenkte bare å innformere andre om at det kan bli dyrt hvis man er like blank som meg på smarttelefon...

1- Det er ikke din skyld at du ikke har lest betingelsene til mobilabonnementet ditt godt nok?

2- Hvordan trodde du musikken kom til telefonen din uten datatrafikk?

Denne "advarselen" kunne du spart deg, for her er det brukerfeil, brukerfeil, brukerfeil.

Tips: det finnes mobilabonnementer med muligheter for noe datanedlasting for så lite som 99,-/mnd. Bruk wi-fi så langt det lar seg gjøre, så holder det i massevis.

kjell75
02.07.13 12:22

Tips 2: smarttelefoner kan som default stå med automatisk oppdatering av appene sine. Det være seg vær, børs, epost, facebook, twitter osv osv. Vet ikke hva slags telefon du har, men denne automatiske oppdateringen (som da vil koste deg datatrafikk og penger) kan deaktiveres, og du kan oppdatere manuelt ved behov (f.eks. når du er tilkoblet wi-fi).

TommyLee32
02.07.13 22:07

Fikk telefon fra mitt telefonselskap idag om at de var villige til å slette beløpet for internett i forrige måned. Ergo ble beløpet på 399,- slettet på faktura som kommer denne måned.

Dette er service som jeg liker. Selskapet viste forståelse for situasjonen og valgte heldigvis og ikke ta seg betalt for et beløp jeg hadde opparbeidet pga kunnskapløshet.

Det var som jeg skrev i åpningsinnlegget, det var aldri min hensikt og være inne på internett for å høre på spotify, tabben jeg gjorde var at jeg ikke var klar over at man må laste ned låtene man vil høre på telefon før man kan benytte seg av å høre på spotify offline.

DogbertITkonsulent
DogbertITkonsulentInnlegg: 7380
08.07.13 20:05
TommyLee32: jeg ikke var klar over at man må laste ned låtene man vil høre på telefon før man kan benytte seg av å høre på spotify offline.

Hvordan trodde du låtene da skulle overføres til telefonen din?
Magi?

Du har vært heldig.
Andre som har vært like kunnskapsløse som deg har fått regninger i 10.000 kr klassen.  At du slapp fra dette uten å betale, kan du se på som en lærepenge. 

TommyLee32
08.07.13 20:57

Neida, trodde ikke det var magi som gjorde at jeg kunne spille låtene på telefon.

Som jeg skrev lengre oppe her så hørte jeg på spotify på ipad før jeg kjøpte smarttelefon.

Gikk fint å høre på spillelisten uten nett på den når jeg aktiviserte listen på offline.

Trodde det var likedan på telefon også, har ikke lastet inn låtene på ipad heller.

Elektrolytt
ElektrolyttInnlegg: 568
09.07.13 01:14
TommyLee32: Trodde det var likedan på telefon også, har ikke lastet inn låtene på ipad heller.

Eh, jo. Men da via WiFi, vil jeg anta?

TommyLee32
09.07.13 09:09

Wifi, er ikke det når man kan være på nettet gratis?

hillebillys
hillebillysInnlegg: 9141
09.07.13 09:24
TommyLee32: Wifi, er ikke det når man kan være på nettet gratis?

ja men nei.

Wifi er trådløst net, og er tilkoblet som regel adsl eller kabel av noe slag.

Men også tilbys gratis på flyplasser, bensinstasjoner, mcdonalds osv. 

Men noen betaler for selve linjen.

Syntes det er veldig fint att selskapet du bruker har valgt rabattere mobilnett bruken din, trolig har dem ansett att det kan ha vært en missforståelse, og velger og rabattere.

Selskapet du bruker forstår tydeligvis att ikke alle har umiddelbar forståelse på hvordan det fungerer med smart telefon, og hjelper til for og gi informasjon og god bistand når ting blir litt feil.

Jeg syntes dette er veldig bra. Nå er jo dette fint for deg, og gir deg muligheter for og sette deg litt inn i dette, sjekk opp offline funksjon på spotify, pass på att du er koblet til wifi når du gjør dette.

Ring gjerne dem du har tlf abonnement om, og spør om info på abonnement med litt data inkludert. Kan være veldig greit på smarttelefon. Trolig får du tilbud om 1gb pr mnd, og kanskje fri samtale og sms for 199 kroner. Du kan og om du ikke vil ha slikt abonnement, trolig kjøpe 500 mb data til en rimelig sum i mnd.

Selskapet du bruker ser ut til og være veldig behjelpelige, så snak med dem og dem trur jeg vil hjelpe deg med og finne ut hva som er mest lønnsomt for deg og ha.

(Innlegget ble redigert 09.07.13 09:25)

kjell75
09.07.13 12:36

Til TS: Du kan enten laste data ned til telefon/ nettbrett via mobildata (sim-kort) eller Wi-Fi (trådløst).

Mobildata er datapakker som går via "telefonlinjen" din og belastes via telefonabonnementet. Ulike abonnementer gir ulike kostnader for datanedlasting.

Eller så kan du koble deg til internettet du har hjemme. Det enkleste er å sette opp en trådløs router (Wi-Fi). Du kan koble telefonen din til dette nettverket, og dermed så bruker du det allerede betalte internettabonnementet du har hjemme i stedet for å betale for datapakker over mobilen i tillegg. Sistnevnte gir deg altså muligheten til å laste ned data til, eller surfe på mobilen "gratis".

(Innlegget ble redigert 09.07.13 12:38)

Speciale
SpecialeInnlegg: 5115
10.07.13 12:27
kjell75: Det enkleste er å sette opp en trådløs router (Wi-Fi)

Ikke enig i det. Har man allerede datamaskinen tilkoblet kablet nett, så vil det suverent enkleste være å dele nett med telefonen og kjøre hotspot. Da trenger man ikke bruke en eneste krone på å kjøpe noe, og selve oppsettet for trådløst nett kan gjøres av Olga på 84 år, på 5 minutter.

Torotto
TorottoInnlegg: 11930
15.07.17 20:18

Jakeng.  Nå var tråden fra 2013, så han har nok funnet ut av det nå!

jakeng
jakengInnlegg: 1
15.07.17 22:59

Det er mulig, men svaret jeg gav kan likevel være nyttig for andre lesere med samme problem.

Speciale
SpecialeInnlegg: 5115
25.07.17 16:18
jakeng: Det er mulig, men svaret jeg gav kan likevel være nyttig for andre lesere med samme problem.

Vel, mr.Englund. Det er ikke tillatt med lenker for SEO på VGD.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg