Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Microsoft og oppdateringer

NYTT TEMA
Vgdprofil
VgdprofilInnlegg: 2096
23.03.16 17:10

Nå går snart Microsoft i søpla for mitt vedkommende.
Har en par år gammel bærbar som jeg reinstallerte Win 7 på her om dagen.
Etter et par år blir det jo noen oppdateringer som windows må laste ned, men dette er rene galskapen.
Siste oppdatering tok over ti timer å laste ned. Herregud, microsoft sine oppdateringer er jo større enn selve operativsystemet. Det virker som at Microsoft aldri har klart å lage et operativsystem som er ferdig. Nei, det blir nok snart Linux ubuntu på den PC'en etterhvert.

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 15460
23.03.16 21:29
Vgdprofil: Siste oppdatering tok over ti timer å laste ned. Herregud, microsoft sine oppdateringer er jo større enn selve operativsystemet

Hvis du bruker original Win7 fra oktober 2009 er det ikke rart det er mye som skal oppdateres. Er det Win7 SP1 så er det fortsatt over fem år siden - så igjen ikke rart med mange oppdateringer.

Hvis du bruker 10 timer på å laste ned oppdateringer bør du vurdere en bedre linje, for så stor er ikke oppdateringene. Men du trenger da heller ikke å sitte å se på dette, og bør derfor ikke være så stort problem.

gjespe
gjespeInnlegg: 17127
24.03.16 04:40
Vgdprofil: Etter et par år blir det jo noen oppdateringer som windows må laste ned, men dette er rene galskapen.

Ja det er galskap og installere windows 7 i år 2016.

Speciale
SpecialeInnlegg: 5119
24.03.16 07:10
Vgdprofil: Siste oppdatering tok over ti timer å laste ned. Herregud, microsoft sine oppdateringer er jo større enn selve operativsystemet.

Sitter du på en oppringt linje også da eller? Jeg lastet ned alle oppdateringene til W7 for noen uker tilbake, og da tok det 50 minutter på en 12 mbit linje. Problemet med windows update er ikke nedlastingstiden, men installeringstiden. Sistnevnte tar helvetes lang tid, men selv legger jeg inn oppdateringene i installeringen, så hele prosessen blir gjort under installasjon, fremfor 7 år med oppdateringer etter at man har installert Win.

petterG
petterGInnlegg: 9367
24.03.16 08:27
gjespe: Ja det er galskap og installere windows 7 i år 2016.

Fordi at??

fargerik
fargerikInnlegg: 46627
24.03.16 09:27
nometalhorse: Hvis du bruker original Win7 fra oktober 2009 er det ikke rart det er mye som skal oppdateres. Er det Win7 SP1 så er det fortsatt over fem år siden - så igjen ikke rart med mange oppdateringer. Hvis du bruker 10 timer på å laste ned oppdateringer bør du vurdere en bedre linje, for så stor er ikke oppdateringene. Men du trenger da heller ikke å sitte å se på dette, og bør derfor ikke være så stort problem.

Jeg skiftet HD og reinstallerte win 8 på en gammel laptop forleden, og jaggu var det mye oppdateringer, og det tok sin tid.

Men jeg sa bare ja til alt, og lot maskinen drive med sitt i fred.

Det gikk noen dager hvor det var oppdateringer hver gang jeg slo av maskinen, men til slutt var visst alt på stell, og nå er den blitt bra. Angrer forøvrig ikke på at jeg skiftet til en moderne harddisk. Mye kjappere maskin.

Vgdprofil
24.03.16 11:33
nometalhorse: Hvis du bruker 10 timer på å laste ned oppdateringer bør du vurdere en bedre linje, for så stor er ikke oppdateringene. Men du trenger da heller ikke å sitte å se på dette, og bør derfor ikke være så stort problem.

Optisk fiberkabel, linjen er bra nok. Oppdateringen startet om kvelden og drev fortsatt på til langt ut på morgenen.

petterG
24.03.16 16:18
Vgdprofil: Oppdateringen startet om kvelden og drev fortsatt på til langt ut på morgenen.

Sannsynligvis er det selve PC'n som er flaskehalsen, ikke antallet eller størrelsen på oppdateringene.

Med en rimelig rask nyere PC tar en nyinstallering av Win 7 Pro, SP1 med alle oppdateringer 2-3 timer hos meg.

hillebillys
hillebillysInnlegg: 9141
24.03.16 18:59

Er ikke enig i han ene om att W7 er galskap og installere i 2016. 
Selv om W10 funker for meg og min bruk. Så ser jeg att det fint er gode grunner for og bruke W7 enda.  Og ser veldig godt att enkelte foretrekker W7.

Men syntes og att det var litt lang tid, selv om ved ny installering klart er mange oppdateringer som skal inn, men noe må ha bremset her.

Men er ikke så mye og tenke på nå vel? nå som det er ferdig?

MyDeuxCents
MyDeuxCentsInnlegg: 7548
25.03.16 13:37
Vgdprofil: Nei, det blir nok snart Linux ubuntu på den PC'en etterhvert.

For der er det ingen oppdateringer, altså?

Etter ti år slutter vel Microsoft å oppdatere produktene sine, så om du holder ut noen år til, så blir det ingen flere oppdateringer å kaste bort tiden på :-)

petterG
25.03.16 16:48
MyDeuxCents: Etter ti år slutter vel Microsoft å oppdatere produktene sine, så om du holder ut noen år til, så blir det ingen flere oppdateringer å kaste bort tiden på :-)

14. januar 2020 er det slutt på oppdateringer for Win 7!

Vgdprofil
25.03.16 19:27
MyDeuxCents: For der er det ingen oppdateringer, altså?

Linux lager nye versjoner, i motsetning til Microsoft som reparerer og flikker  på uferdige og problematiske operativsystemer i det uendelige. Jeg har hatt datamaskiner siden lenge før PC'en ble lansert, og Microsoft har en lang og skamfull historie med å lansere halvferdige operativsystemer. Win 95, 98, 98SE, ME, Vista etc. Søppel som ikke funket. Win XP var ikke så aller verst, men til og med der ble det lansert ikke mindre enn fire servicepakker nesten like store som selve operativsystemet.
Windows 2000 Pro som bygget på NT funket for så vidt greit, og en jeg kjente i databransjen nesten svimte av av bare fryd over at han hadde fått PC'en til å kjøre kontinuerlig i to uker uten kræsj. 
Microsoft burde ha slått seg konkurs den gangen Apple lanserte et grafisk bruker-grensesnitt og gjorde Microsoft DOS til et steinaldersystem. 
Installerte forøvrig Linux på en gammel PC for fjorten dager siden. Ingen oppdateringer hittil.

(Innlegget ble redigert 25.03.16 19:38)

Yirah
YirahInnlegg: 6444
25.03.16 22:58
Vgdprofil: Linux lager nye versjoner, i motsetning til Microsoft som reparerer og flikker  på uferdige og problematiske operativsystemer i det uendelige. Jeg har hatt datamaskiner siden lenge før PC'en ble lansert, og Microsoft har en lang og skamfull historie med å lansere halvferdige operativsystemer. Win 95, 98, 98SE, ME, Vista etc. Søppel som ikke funket. Win XP var ikke så aller verst, men til og med der ble det lansert ikke mindre enn fire servicepakker nesten like store som selve operativsystemet.
Windows 2000 Pro som bygget på NT funket for så vidt greit, og en jeg kjente i databransjen nesten svimte av av bare fryd over at han hadde fått PC'en til å kjøre kontinuerlig i to uker uten kræsj. 
Microsoft burde ha slått seg konkurs den gangen Apple lanserte et grafisk bruker-grensesnitt og gjorde Microsoft DOS til et steinaldersystem. 
Installerte forøvrig Linux på en gammel PC for fjorten dager siden. Ingen oppdateringer hittil.

Det står deg da for pokker fritt å velge om du vil ha dette eller ikke! Alle vet at Windows versjoner ikke er endelige og at det kommer en drøss med oppdateringer. Linux rekker ikke Windows til knærne en gang på brukervennlighet. Jeg har prøvd begge deler. Linux sliter fremdeles stor med å få kompatibiliteten til alle programmer, og duppedingser til å fungere optimalt! Jeg gidder ikke bruke masse tid på å tråle alle forum i verden for å få dette til å fungere. Jeg snakker ikke dritt om Linux overhodet, sikkert fin for de som har tid og evner til å få dette skreddersydd. Men for massene fungerer det bare ikke.

Men ikke kom drassende med Apple, de fungerer for alle idioter som vil ha noe som fungerer "plug an play" helt fair, men det passer ikke for meg. Så jeg bruker Windows, tilpasser all min bruk, og kan leve godt med at de stanser oppdateringer mange år etter operativsystemet har gått av moten.

Har aldri hatt problemer med Windows, jo det ligger åpent mot trusler fordi det er så omfattende og brukt av så mange. Det ville også Linux blitt om alle hadde brukt det. Det er er forsvinnende liten del som gjør akkurat det.Men dette fikser man med å få med alle oppdateringer, og bruke flere forskjellige sikkerhetssystemer.

(Innlegget ble redigert 25.03.16 23:00)

jeangabin
jeangabinInnlegg: 24134
26.03.16 01:54

Jeg har brukt både linux og windows. Jeg liker linux best fordi det er så lett å få hjelp med linux gjennom chat'en. Dessuten er alle programmene gratis. I tillegg driver windows og kommuniserer over skyen hele dagen, noe som gjør maskinen utrygg. Jeg skulle ha skiftet helt til linux om utvalget av wysiwyg html editorer og vpn løsninger hadde vært større for linux. Det er også få brannmurer.

Vgdprofil
26.03.16 05:43
Yirah: Linux rekker ikke Windows til knærne en gang på brukervennlighet.

Har ikke prøvd alle versjonene, men ubuntu begynner å bli rimelig brukervennlig. 

Vgdprofil
26.03.16 09:02
jeangabin: Jeg skulle ha skiftet helt til linux om utvalget av wysiwyg html editorer og vpn løsninger hadde vært større for linux.

Selv skulle jeg ha skiftet til BeOS hvis det bare hadde vært bruktbart med programmer til operativsystemet. Testet BeOS på nitti-tallet og fikk bakoversveis. BeOS ble programmert fra bunnen av og utnyttet arkitekturen i PC'er maksimalt. Dette resulterte i at gamle og utdaterte maskiner med sløve prosessorer og små minnebrikker parkerte nye maskiner når det gjaldt hastighet. Windows/Linux/Apple er alle sammen OS'er som er tunge som bly og som krever enorme resursser for å kunne være raske. I BeOS kunne man kjøre tyve svære videofiler samtidig uten å få problemer og systemet kræsjet aldri. Markedsmekanismer med at de største kan surre som de vil og fremdeles overleve har ødelagt for mange operativsystemer som ville sende Windows og de andre store tilbake til steinalderen.

Yirah
26.03.16 09:42
jeangabin: Jeg har brukt både linux og windows. Jeg liker linux best fordi det er så lett å få hjelp med linux gjennom chat'en. Dessuten er alle programmene gratis. I tillegg driver windows og kommuniserer over skyen hele dagen, noe som gjør maskinen utrygg. Jeg skulle ha skiftet helt til linux om utvalget av wysiwyg htm

Det samme her, brukte begge deler en stund. Men fikk ikke en rekke ting til å fungere, dette gjelder spesialprogrammer som få andre bruker. Problemet er at den dagen Linux blir så bra som Windows når det gjelder kompatibilitet med alt som kan brukes på en pc av software, og ikke minst kobles til som "Hardware" så vil disse gratis operative systemene bli like utsatt som eventuelt Windows er. 

Yirah
26.03.16 09:53
Vgdprofil: Har ikke prøvd alle versjonene, men ubuntu begynner å bli rimelig brukervennlig

Jeg testet dette for noen mnd siden, bootet da opp fra usb. Første problemet startet da nettverkskortet var umulig å få opp trådløst. Da gadd jeg rett og slett ikke bruke mye tid på det.

jeangabin
26.03.16 11:23
Yirah: Problemet er at den dagen Linux blir så bra som Windows når det gjelder kompatibilitet med alt som kan brukes på en pc av software, og ikke minst kobles til som "Hardware" så vil disse gratis operative systemene bli like utsatt som eventuelt Windows er.

Det var et meget mistenkelig hackerangrep mot linux mint nylig. De brøt seg inn på nettsiden og la ut falske distroer. Helt klart gjort for å skremme folk bort fra linux. 

Torotto
TorottoInnlegg: 11943
26.03.16 12:05
Yirah: Jeg testet dette for noen mnd siden, bootet da opp fra usb. Første problemet startet da nettverkskortet var umulig å få opp trådløst. Da gadd jeg rett og slett ikke bruke mye tid på det.

For det ene så har mange hatt trøbbel med drivere ved overgang til Windows 10, så der må også enkelte slite litt.  Så det blir det samme i Linux.  Mint 17.3 funker stort sett ut av boksen og er ett komplett system med programmer for de fleste. 

Så er linux bygget opp på en annen måte en Windows, som selvfølgelig ikke gjøre det imunt mot virus og skadevare. Men er i utgangspunktet mye sikre. 

return_of_drakkar
return_of_drakkarInnlegg: 15432
26.03.16 15:48

Det er et litt filosofisk problem med Linux.

På gamle maskiner fungerer ikke Linux særlig bra, til tross for påstander.
Har man ikke mer enn 1GB i minne og ikke all verdens prosessor, så er det treigt og tungt.
Nettlesere jobber ofte tungt.
Firefox og Chrome blir ultratreige på store tråder på VGD.
Office-pakker blir også treigt.

Har man 2GB og en bra prosessor så funker det bra.
Har her en Acer Extensa 7630g og det går fint.
Den har 2GB, og kan oppdateres til 4GB.
På en travelmate 2490 med 2GB og svakere prosessor er det treigt.

Det filosofiske er at dersom man kjøper en ny PC som har Windows er det liksom kjipt å bare vrake Windows.
Dual Boot...jo, men...
Her er jeg sikkert litt rar  :).

Jeg bruker nå Lubuntu.
Firefox til noe, men mest Slimjet og Vivaldi.
Godtar man engelsk som språk er WPS2016 (Kingsoft) en offive-pakke hvor man kjenner seg igjen fra Microsoft Office ( i alle fall 2010, nyere kjenner jeg ikke).

Men Linux på PC har vel nærmest stoppet opp i markedandeler?

Torotto
26.03.16 16:58
return_of_drakkar: På gamle maskiner fungerer ikke Linux særlig bra, til tross for påstander.

Hadde en maskin som var ca. 5 år med en Intel pros som kostet ca kr. 500,00 den gangen.

Kjørte XP og hadde ett WiFi kort som skulle installeres.  Problem.

La inn Mint Xfce og alt fungerte ut av maskinen. Inkl WiFi kort. 

Etter å ha lagt inn windows 10 på den bærbare, så hadde jeg problemet med touch pad og WiFi,  I Windows stopper plutselig touchscreen å fungere som eksempler.   

Derfor la jeg inn Linux mint Xfce 17.3 i dualboot.  Her har touchscreen fungert hele tiden. WiFi kjører med mindre dropout enn i Windows. 

Men for å si det slik, vil ikke bruke penger på å kjøpe Windows til +1000,00 når jeg får noe som er bedre gratis.  

At l

Linux er vanskelig er en myte, skapt av hvordan det var før.  Eneste problemet er hvis du kjører dyre grafisk program du har skaffet deg sånn litt utenom. 

Men folk får gjøre som de vil, og Windows er intet problem for min del!

Yirah
26.03.16 19:21
Torotto: Men for å si det slik, vil ikke bruke penger på å kjøpe Windows til +1000,00 når jeg får noe som er bedre gratis.   At l Linux er vanskelig er en myte, skapt av hvordan det var før.  Eneste problemet er hvis du kjører dyre grafisk program du har skaffet deg sånn litt utenom.

Har aldri betalt for noe Windows lisens, ikke annet en den som følger med maskinen når man kjøper den, og har ført den videre til nye harddisker uten problemer. Men jeg kunne tenkt meg å bruke linux også, har dette på en del andre ting, men som operativsystem blir det for klorete. Har oppdatert 5 pc i hjemmet med Windows 10, gikk helt knirkefritt. Men da jeg skulle kjøre en Ubuntu versjon ble det trøbbel med nettverkskortet med en gang.

Torotto
26.03.16 19:37
Yirah: Men da jeg skulle kjøre en Ubuntu versjon ble det trøbbel med nettverkskortet med en gang.

Da har vi ulike erfaringer. 

Poenget var forøvrig em sammenligning av installasjon av Linux Mint Xfce kontra Windows fra USB eller DVD.  Linux raskere å sette inn. 

Ettersom jeg bygger maskinene selv, så blir kjøp aktuelt.  Har en Windows 7 Ultimate  fullversjon, som sist kjøpte. 

Når jeg bygger nytt så følger den med over og sammen med Linux. 

Normalt kan du ikke bruke en OEM versjon over på en ny maskin, men for de fleste,  har liten betydning ettersom folk kjøper med operativsystem installert. 

Dessuten er OEM under Windows 10 priset opp mot fullversjoner. 

(Innlegget ble redigert 26.03.16 19:38)

jeangabin
26.03.16 20:04
Yirah: Men da jeg skulle kjøre en Ubuntu versjon ble det trøbbel med nettverkskortet med en gang.

Det er ikke trøbbel med nettverkskortet. Du må ha kabel tilkobling for å laste ned wifi driverne, eller så må du ha driverne på usb. Jeg vet ikke hvorfor de gjør dette, men det er trolig for å gi deg valget mellom ulike driverpakker. 

return_of_drakkar
return_of_drakkarInnlegg: 15432
26.03.16 20:40
Torotto: Derfor la jeg inn Linux mint Xfce 17.3 i dualboot.

Jo, der funker selv på en maskin fra 2005, og godt på den med litt kraft fra cirka 2008-2009, men mye blir treigt om det er liten kapasitet.

Det er også en liten emachine i bildet, den hadde Win 7 starter, og det gikk noenlunde, men bedre med Lubuntu eller LXLE.
Her er da oftest etter mitt syn, for mitt bruk, nøkkelen å finne en lett men noenlunde slagkraftig nettleser.

jeangabin
27.03.16 00:33
Torotto: La inn Mint Xfce og alt fungerte ut av maskinen. Inkl WiFi kort.  Etter å ha lagt inn windows 10 på den bærbare, så hadde jeg problemet med touch pad og WiFi,  I Windows stopper plutselig touchscreen å fungere som eksempler.    Derfor la jeg inn Linux mint Xfce 17.3 i dualboot.  Her har touchscreen fungert hele tiden. WiFi kjører med mindre dropout enn i Windows.

Dette hackerangrepet mot Linux Mint ble svært kostbart for Mint fellesskapet. Det er mye som må skiftes ut, i tillegg til at sikkerhetshullet må spores opp. Så kommer all den tapte oppslutningen om distroen pga sikkerhet. Alt i alt, kan det være snakk om tap i millionklassen. 

I tillegg virker det ikke som om hackerne var ute etter noe spesielt. De ville bare vise sin makt. De ble sporet til øst europa, tror det var romania eller bulgaria, men siden vet jeg ikke om de fant noe mer. Folk spekulerte i om ubuntu eller noen andre konkurrenter sto bak, men det virker litt søkt. Det kan være hvem som helst, og motivene får vi vel aldri greie på. 

Yirah
27.03.16 11:07
jeangabin: Dette hackerangrepet mot Linux Mint ble svært kostbart for Mint fellesskapet. Det er mye som må skiftes ut, i tillegg til at sikkerhetshullet må spores opp. Så kommer all den tapte oppslutningen om distroen pga sikkerhet. Alt i alt, kan det være snakk om tap i millionklassen.

Linux har vært trygt tidligere fordi det er veldig få som bruker dette operativsystemet, folk med ondsinnede intensjoner gidder ikke bruke tid på dette en gang. Slik har det vært -og slik forblir det frem til dette operativsystemet brer om seg. Jeg lever med oppdateringer med jevne mellomrom for å tette eventuelle hull. 

KjellAaen
KjellAaenInnlegg: 2
27.03.16 11:57

Windows er søppel, vi forbrukere blir lurt hele tiden, hadde dette vært en bil hadde alle veier vært fylte av biler som ikke virka, at det er mye oppdatering på w7 er helt sikkert, helt uholdbart, og w10 er helt ubrukelig.

jeangabin
27.03.16 12:18
Yirah: folk med ondsinnede intensjoner gidder ikke bruke tid på dette en gang

Det var det jeg trodde før, men det er visst ikke grenser for hva folk kan finne på. Dette er selvsagt litt på siden av tema for denne tråden. Linux er ikke skybasert. Windows er noe midt i mellom og chrome OS er helt skybasert. Alt som er skybasert er fullstendig åpent for gud og hvermann. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg