Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Nettbrett slår seg av

NYTT TEMA
Osloidol28
Osloidol28Innlegg: 577
18.05.16 09:45

Har en samsung galaxy tab som fyller 2 år neste måned.

Har nå fått problemer med at skjermen begynner og flimre og så slår den seg av. Hvis laderen er tilkoblet så oppfører den seg helt normalt. Men selv om det fortsatt er 80-90 % igjen på batteriet så klikker den altså. Noen som vet hva som er årsaken?

(Innlegget ble redigert 18.05.16 09:45)

InnocentBystander
InnocentBystanderInnlegg: 7243
18.05.16 10:18

Typisk reklamasjon. Kontakt butikken.

jeangabin
jeangabinInnlegg: 24134
18.05.16 22:42

Gå til "innstillinger", "enhet" og til slutt "skjerm". Se hva innstillingen er for hvor lang tid det skal ta før hvilemodus setter i gang.

Osloidol28
19.05.16 20:27

Nei, problemet er at skjermen flimrer og så slår det seg av hvis det ikke er tilkoblet lader.

Glottis
GlottisInnlegg: 50
19.05.16 22:57

Hadde samme problem med min, men da var det flimring da den mistet nettverket (2/3/4G). Tok en full reinstallasjon og problemet forsvant. Var mest sannsynlig noe app-relatert ifølge support.

Det er også mulig at du må koble fra og til skjermen igjen. Dette ble gjort da skjermen ble svart etter en tur i bakken. Du finner videoer på nett om hvordan åpne og fikse det.

(Innlegget ble redigert 19.05.16 22:59)

Yirah
YirahInnlegg: 6444
20.05.16 19:43
Osloidol28: Nei, problemet er at skjermen flimrer og så slår det seg av hvis det ikke er tilkoblet lader.

Tyder på at batteriet ditt er gåent, at det viser 80% betyr faktisk ikke noe, det kan være gåent for det. Ville reklamert på dette, begynner du å åpne brettet er det løpet kjørt.

supersubben
supersubbenInnlegg: 567
22.05.16 00:19

.

(Innlegget ble redigert 22.05.16 00:22)

Managern_2
Managern_2Innlegg: 9515
22.05.16 11:29

Problemet forklart med ett ord: Android

petterG
petterGInnlegg: 9366
22.05.16 14:15
Managern_2: Problemet forklart med ett ord: Android

Managern_2 forklart med ett ord: Fjott

(Innlegget ble redigert 22.05.16 14:16)

Osloidol28
22.05.16 16:58

Nå har den tatt helt av. Slår seg av og starter på nytt hele tiden' Helvetes dritt!

petterG
22.05.16 20:35
Osloidol28: Nå har den tatt helt av. Slår seg av og starter på nytt hele tiden' Helvetes dritt!

Da er det inn til forhandler, husk du har fem års reklamasjonsrett!

nordfrost
nordfrostInnlegg: 5041
23.05.16 12:27

Jeg hadde en pc for noen år siden der skjermen begynte å flimre,og så kom det regnbuens farger som noen gardiner over hele skjermen.

Pc-en var 5 år,og jeg leste på nettet at all moderne elektronikk er laget slik, at etter 4-5 år så er den programmert til å ødelegge seg selv-den slutter bare å virke:dette er gjort for at industrien som lager dem, skal kunne produsere nye i ett kjør.

Blant annet så kan lyspærer lages slik at de varer i 50 år,men da tjener ikke industrien som lager dem penger.

Det finnes fremdeles lyspærer som er produsert på 1920 tallet som fremdeles lyser,men dette har industrien selvfølgelig gått bort i fra, for å kunne melke markedet etter nye pærer.

De gamle radioene som ble laget på 1930 tallet fungerer fremdeles i dag:det skulle tatt seg ut om dagens pc-er hadde vart like lenge ?

Din galaxy tab har en viss levetid ,etter at dens livsløp er beregnet kynisk av produsenten,så begynner den å blinke med farger over skjermen,og batteriet er umulig å bytte,da det er støpt fast inne i elektronikken.

(Innlegget ble redigert 23.05.16 12:28)

InnocentBystander
23.05.16 13:09
nordfrost: Pc-en var 5 år,og jeg leste på nettet at all moderne elektronikk er laget slik, at etter 4-5 år så er den programmert til å ødelegge seg selv-den slutter bare å virke:dette er gjort for at industrien som lager dem, skal kunne produsere nye i ett kjør.

Dette er bare tull. Eg har både stasjonære PCar, skjermar og laptoppar som er adskillig meire enn 5 år gamle. Stort sett alt datautstyr eg har hatt har eg kassert fordi det er blitt erstatta av betre utstyr.

nordfrost
nordfrostInnlegg: 5041
23.05.16 14:02
InnocentBystander: Dette er bare tull.

Det er ikke bare tull:det gikk et program på tv for noen år siden som dokumenterte mine påstander:vi lever i et forbrukersamfunn, der industrien lever av at produktene deres ikke er laget for at de skal vare,de skal forbrukes hurtigst mulig.

Søppelfyllingene er stappfulle av nesten ny elektronikk,så det er nok du som prater tull her !

(Innlegget ble redigert 23.05.16 14:03)

Troenderfury
TroenderfuryInnlegg: 4143
23.05.16 16:52
Managern_2: Problemet forklart med ett ord: Android

Dette er bare fjas.

Jeg jobber med mobilt utstyr for en organisasjon med ca 10.000 aktive brukere, og vi opplever SVÆRT sjeldent at det faktisk er feil på et produkt (>0,5%) hvor brukeren selv ikke er ansvarlig. Dette gjelder både iOS og Android.

I akkurat dette tilfellet kan det se ut som om det er feil på produktet, med forbehold om at nettbrettet ikke har falt i gulvet eller lignende. Ta med nettbrettet til forhandler og reklamer på kjøpet. 

InnocentBystander
23.05.16 16:53
nordfrost: Søppelfyllingene er stappfulle av nesten ny elektronikk

Når vi har 5 års reklamasjonstid på elektronikk, så må du ha litt annan vurdering av "nesten ny" enn dei fleste av oss.

Troenderfury
23.05.16 16:59
nordfrost: Jeg hadde en pc for noen år siden der skjermen begynte å flimre,og så kom det regnbuens farger som noen gardiner over hele skjermen. Pc-en var 5 år,og jeg leste på nettet at all moderne elektronikk er laget slik, at etter 4-5 år så er den programmert til å ødelegge seg selv-den slutter bare å virke:dette er gjort for at industrien som lager dem, skal kunne produsere nye i ett kjør. Blant annet så kan lyspærer lages slik at de varer i 50 år,men da tjener ikke industrien som lager dem penger. Det finnes fremdeles lyspærer som er produsert på 1920 tallet som fremdeles lyser,men dette har industrien selvfølgelig gått bort i fra, for å kunne melke markedet etter nye pærer. De gamle radioene som ble laget på 1930 tallet fungerer fremdeles i dag:det skulle tatt seg ut om dagens pc-er hadde vart like lenge ? Din galaxy tab har en viss levetid ,etter at dens livsløp er beregnet kynisk av produsenten,så begynner den å blinke med farger over skjermen,og batteriet er umulig å bytte,da det er støpt fast inne i elektronikken.

Forsøkte du reklamere på PCen din?

At all moderne teknologi er laget for å kun vare i 5 år er selvfølgelig ikke riktig. Sitter med en haug av iPhone 4/4S som fungerer helt fint, selv om de begynner å bli fire-fem år. De blir trege med alderen, ja, men dersom du installerer operativsystemet som var beregnet på telefonen (gammel versjon av iOS) vil du faktisk oppleve at telefonen blir "smooth" igjen.

Har også en laptop fra 2010 som jeg fremdeles bruker hver dag. Helt fin.

Angående lyspærer og radioer må jeg innrømme at jeg ikke har peiling.

petterG
23.05.16 18:05
Troenderfury: Angående lyspærer og radioer må jeg innrømme at jeg ikke har peiling.

Lyspærer(glødepærer) hadde en fellesavtale med alle produsenter om planlagt levetid. Forventet levetid som var ca. 40.000 timer før andre verdenskrig ble redusert stegvis ned til 1.000 timer nå.

På TV viste NRK(tror jeg) et program der en russer "hacket" seg inn på en død printer og restartet telleverket for "planlagt foreldelse". Printeren livnet til igjen og levde lenge og lykkelig etterpå! Planned obsolescence på engelsk...

pusur44017
pusur44017Innlegg: 571
23.05.16 21:57

Jeg tror at det på noen produkter har større grad av planlagt levetid enn andre, spesielt printere og GPSer er å nevne. Jeg tror også at det finnes en noe planlagt levetid på mobilprodukter, men at dette har mer med redusert batteritid og økt treghet å gjøre enn slike fysiske feil som TS beskriver. Uansett har vi gode forbrukerkjøpslover og jeg tror at produsentene som benytter seg av slik planlagt levetid i stor grad baserer seg på at lysten på noen nytt er større enn lysten på et reparert eller tilsvarende nytt produkt.

-pusur

Troenderfury
24.05.16 23:05
pusur44017: Jeg tror også at det finnes en noe planlagt levetid på mobilprodukter, men at dette har mer med redusert batteritid og økt treghet å gjøre enn slike fysiske feil som TS beskriver.

Finnes det batteri som ikke blir dårligere med alderen? Finnes det teknologi som gjør det mulug å utvikle batteri som ikke blir slitt?

Som jeg skrev litt lenger oppe, dersom du installerer programvaren som kom orginalt med enheten, vil enheten bli "smooth" igjen.

(Innlegget ble redigert 24.05.16 23:05)

vadefugl
vadefuglInnlegg: 39721
25.05.16 04:53

Kjenner til en person med samme problem. Best å levere den inn for reklamasjon. Den type modell fra Samsung er nettopp sånn for enkelte.

pusur44017
pusur44017Innlegg: 571
25.05.16 17:12
Troenderfury: Finnes det batteri som ikke blir dårligere med alderen? Finnes det teknologi som gjør det mulug å utvikle batteri som ikke blir slitt? Som jeg skrev litt lenger oppe, dersom du installerer programvaren som kom orginalt med enheten, vil enheten bli "smooth" igjen.

Jeg har to Galaxy S5 i familien som ble tatt i bruk på samme tid. Den ene blir alltid ladet opp ved ca 50%, noe som skal tilsi at batteriet holder seg optimalt lengst mulig. Den andre blir ladet når den nærmer seg tomt. Det må da kunne betegnes som merkelig at begge mister betydelig batteritid på samme tid. 

Jeg har en GPS som etter ett år fullstendig mistet noe form for batteri. Det var da selvfølgelig innenfor reklamasjon, men det er lite jeg kan gjøre med det i Tyskland. Også er det merkelig at den plutselig er 50-70% tregere. Alt dette er vage ting, og som du sier forventes det at batteri skal ha en slitasje, men jeg tror det er nettopp dette som er tingen, slik at man ikke kan ta dem på noe...

Jeg føler at alle de elektroniske produktene jeg har før eller siden opplever en eller annen plutselig form for nedsettelse i funksjon og det er det som får meg til å reagere, den store mengden med ting som plutselig fungerer dårligere.. Som jeg sier har jeg bare opplevd slikt innenfor reklamasjonen, så jeg lider som oftest ikke noe tap fordi jeg benytter meg av reklamasjon, men jeg tror at en hel del mennesker av ulike grunner ikke bruker den.

-pusur 

nri-20
nri-20Innlegg: 11757
27.05.16 23:54

Om det er en Tab 3 eller 4 så er det ett vanligt feil åpne taben og ta loss batterikabeln fra skjermen i 30 sek sen nuller batteriet sig og så går det fint i 6 mnd till , men va veldigt forsiktig når du åppner taben så ikke  skjermen blir ødelagt 

https://www.youtube.com/watch?v=lIi__P86hyA

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg