Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Lesefeil på DVD

NYTT TEMA
kjm
kjmInnlegg: 6
26.05.16 23:09

Jeg skal kopiere DVD'er jeg har hjemme-video på. Disse har ligget noen år, og jeg får lesefeil på to av dem. Har trykket "ignore" noen hundre ganger, for det er ikke krise om jeg mister noen minutter - men det gir seg ikke. 

Jeg har ikke vasket/renset DVD'ene. Noen god råd mht det?

Finnes det noen kopi-programmer som auto-ignorerer uleselige data?

Takknemlig for hjelp.

Tankefrihet
TankefrihetInnlegg: 1297
26.05.16 23:31
kjm: Jeg skal kopiere DVD'er jeg har hjemme-video på. Disse har ligget noen år, og jeg får lesefeil på to av dem. Har trykket "ignore" noen hundre ganger, for det er ikke krise om jeg mister noen minutter - men det gir seg ikke. Jeg har ikke vasket/renset DVD'ene. Noen god råd mht det? Finnes det noen kopi-programmer som auto-ignorerer uleselige data? Takknemlig for hjelp.

Jeg har hatt litt erfaring med gamle og slitte disker. Jeg tar forøvrig ikke noe ansvar for eventuelle feil som følge av det jeg sier her.

Hvis det er slik at diskene dine bare er skitne, så kan mye utrettes med ei myk og ren fille og litt dugg fra munnen din. Eventuelt noe rensevæske for disker.

Min erfaring er at rensesett fra Clas bare er dritt, men rensevæskene du finner i settene er fin fine. Du kan jo likevel prøve å bruke et sett hvis du vil.

Det hjelper også at laserhodet på driven din er ren. Her er rensesett fra Clas ikke så verst. Eventuelt bør driven være så ny som mulig.

Jeg har dessverre aldri funnet noe program som er godt til å ignorere feil. DVD-decrypter er derimot bra for å hente ut data, men hjelper ikke så godt hvis du skal ignorere lesefeil. Hvor du skal hente programmet fra er derimot verre, for de la ned hele greia for over 10 år siden. Men noen andre har kanskje bedre forslag?

Har hørt enkelte liker ripperen DVDfab decrypter. Men igjen er jeg usikker på hvor man laster det ned.

I verste fall kan du kanskje sitte med DVD spiller til DVD-opptaker gjennon SCART-kabel og ta opp så mye som mulig på gamlemåten? Sånn man satt med VHS i gamle dager, for jeg tviler på at det er macrovision på hjemme-videoene dine.

Og hvis problemet er riper, så kan du kanskje stikke til noen som driver med DVD-utleie eller noe slikt og høre om de kan slipe plata ned litt. Men det fordrer jo at de vet hva de driver med, og at de faktisk er villige til å gjøre det.

Også til dette formålet kan du få fatt i noen hjemme-sett for disc-doctoring, da med varierede kvalitet.

(Innlegget ble redigert 26.05.16 23:42)

LSP-4445
LSP-4445Innlegg: 1023
28.05.16 11:55
kjm: Jeg skal kopiere DVD'er jeg har hjemme-video på. Disse har ligget noen år, og jeg får lesefeil på to av dem. Har trykket "ignore" noen hundre ganger, for det er ikke krise om jeg mister noen minutter - men det gir seg ikke.
Jeg har ikke vasket/renset DVD'ene. Noen god råd mht det?
Finnes det noen kopi-programmer som auto-ignorerer uleselige data?
Takknemlig for hjelp.

Alltid viktig med backup,spesielt av ting som gamle hjemmevideoer.
Hvis platene er rene og ikke for mye riper så ville jeg prøvd forskjellige dvd brennere i i pc.....du kan få lesefeil på en pc men ikke en annen.
Selv har jeg 3 forskjellige pcer i huset med forskjellige dvd-drives...får jeg feilmelding på en så prøver jeg en annen og i 90% av tilfellene så klarer en av dem å lese en disc som skaper problemer.

superknott
superknottInnlegg: 1036
30.05.16 21:40

Kjøpte et dvd kit repair set en gang. De gangene noe ikke har funks har jeg kjørt plata i reprasjonsdisken og det funker hver gang. 

Tror jeg betalte 299.for kittet. Aldri angra. 

kjm
01.06.16 12:49

Kjøpte du repair-kit'en hos Clas Olsson? Jeg leste omtale av den, og de var blandet - kanskje ikke uventet siden noen DVD'er ganske enkelt er ødelagte for godt.

Jeg forsøker nå å kopiere DVD'en med CD Burner XP. Den har auto-ignore av uleselige områder. Etter å ha kopiert 18% av DVD'en begynte feilmeldingene å komme. Nå, etter 5 døgn(!) og tusenvis av feilmeldinger har den kommet til 27%, og sier at det er ca. 50 000 minutter igjen. Det er vel om resten av DVD'en er uleselig. 

Jeg lar den gå en stund til før jeg gir opp og forsøker ytterligere rens og behandling i en repair-kit. Jeg har forsøkt å kopiere på  to forskjellige PC'er; Lenovo og Toshiba. Noen som vet om Mac er mer avanserte på dette?

petterG
petterGInnlegg: 9363
01.06.16 16:42
kjm: Jeg har forsøkt å kopiere på  to forskjellige PC'er; Lenovo og Toshiba. Noen som vet om Mac er mer avanserte på dette?

Mye av denne jobben gjøres av hardware. "Vanlig" PC og eplePC har stort sett innmat laget av samme produsenter. Det skader ikke å prøve, men resultatet blir sannsynligvis det samme.

Torotto
TorottoInnlegg: 11914
01.06.16 17:41
kjm: CD Burner XP

Prøv denne!

kjm
01.06.16 18:58

Ser ikke ut som den støttes av Windows 10?

petterG
petterGInnlegg: 9363
01.06.16 22:00
kjm: Ser ikke ut som den støttes av Windows 10?

Velg Win 8 og prøv - skader ikke!

Herinacius
HerinaciusInnlegg: 3172
06.06.16 00:57

høres veldig ut som den dvd'en er boss.. man bør rippe til iso før dette skjer..

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg