Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Tom D-partisjon

NYTT TEMA
JudasT
JudasTInnlegg: 5258
28.05.16 07:14

Jeg ble bedt om å hjelpe en bekjent: pcen hadde blitt ekstremt treg, og det kom opp meldinger om at disken var omtrent full. Det stemte, det var 40 kB ledig(!). Etter litt plunder fikk jeg slettet 4 GB søppel, og maskina fungerer igjen. Greit.

Men det merkelige er oppsettet på maskina: Win7 med en C-disk på kun 39,9 GB. Ikke rart at den løper full! Den andre disken (eller partisjonen, rettere sagt), som heter Temp_Part (D:), er på 400 GB og er (praktisk talt) tom. Hva er dette for idioti?

Hadde jeg hatt maskina, kunne jeg bare lagret alt jeg ville på D, og alle sorger var slukket. Men eieren er pensjonist uten 33 års dataerfaring, og synes at bilder må lagres i "Bilder", ellers er de ikke til å finne igjen.

Fabrikanten har visst bygget en maskin med harddisk på 440 GB som bare har plass til 3-4 GB egne filer før alt stopper opp – slik oppsettet er. Eller er det noe jeg har oversett?

fargerik
fargerikInnlegg: 46410
28.05.16 08:26

Opprett en mappe på D som heter bilder.

Opprett mapper til alt som skal lagres på D, slik at den lille partisjonen kan være i fred.

InternalExile
InternalExileInnlegg: 17761
28.05.16 09:34
JudasT: Hadde jeg hatt maskina, kunne jeg bare lagret alt jeg ville på D, og alle sorger var slukket. Men eieren er pensjonist uten 33 års dataerfaring, og synes at bilder må lagres i "Bilder", ellers er de ikke til å finne igjen.

Om du har erfaring med Windows så er det en enkel sak å flytte "Mine Dokumenter" ved å endre egenskapene på mappen over til D:

Om du ikke finner ut hvordan, så si hvilken versjon av Windows og jeg kan prøve lage en enkel forklaring på hvordan.

(Innlegget ble redigert 28.05.16 09:35)

petterG
petterGInnlegg: 9361
28.05.16 11:11
InternalExile: Om du ikke finner ut hvordan, så si hvilken versjon av Windows

Win7 står det i innlegget...

JudasT
28.05.16 11:20

Det ser ut til at jeg forklarte meg dårlig, etter svarene så langt å dømme. Jada, en kan flytte "Mine dokumenter" eller en kan slå ihop partisjonene (med en tredjeparts program). For meg er dette grei skuring. Men intet av dette er noe som nybegynnere gyver løs på!

Min forundring er at det sendes maskiner ut på markedet som i bunn og grunn er defekte, dvs. virker bare i kort tid etter at de er tatt ut av boksen. Når vi kjøper ei vaskemaskin, forventer vi ikke at den slutter å virke ei tid etterpå og først etter et inngrep eller reparasjon av en nevenyttig eier eller et verksted, er den fullt i orden og surrer og går i 5 -10 år til.
Dette virker uhyre useriøst.

(Innlegget ble redigert 28.05.16 11:23)

InternalExile
28.05.16 11:52
JudasT: Min forundring er at det sendes maskiner ut på markedet som i bunn og grunn er defekte, dvs. virker bare i kort tid etter at de er tatt ut av boksen. Når vi kjøper ei vaskemaskin, forventer vi ikke at den slutter å virke ei tid etterpå og først etter et inngrep eller reparasjon av en nevenyttig eier eller et verksted, er den fullt i orden og surrer og går i 5 -10 år til.
Dette virker uhyre useriøst.

Hvordan er maskinen defekt?

Det er helt genialt å dele opp harddisken i to partisjoner, en for OS og en for data, på den måten kan man reinstaller eller oppgradere OS uten å miste data(eller ta backup).

Dette var veldig vanlig med XP, men forsvant litt med Windows 7. Kanskje pga problemstillingen du legger fram her; Mangel på kunnskap hos kjøper som fører til klager.

I dag så lagrer mange av oss i "Skyen" så da er dette nesten total ikke av interesse.

Vil også nevne at en PC er en dynamisk ting, ikke så mye fysisk, men som i det som lagres, oppdateres osv. Bruken påvirker altså maskinen.

Det som jeg finner useriøst er at noen aldri tar sin PC til service, for er du ikke en PC-ekspert, så er det like dumt som å aldri ta bilen på service. Bare kjøre til alt står!

InternalExile
28.05.16 11:57
petterG: Win7 står det i innlegget...

Da må man ta mappe for mappe. Klikke på egenskaper og flytte de. I XP kunne man flytte hele "Mine Dokumenter".

I Windows 10, som W7, tar man også mappe for mappe. Så man kan velge f.eks. Bilder, høyreklikk, velg Egenskaper. Så Plassering og velge enten Bruk standard, Flytt eller Gå til Mål....

JudasT
28.05.16 12:12
InternalExile: vordan er maskinen defekt? Det er helt genialt å dele opp harddisken i to partisjoner, en for OS og en for data, på den måten kan man reinstaller eller oppgradere OS uten å miste data(eller ta backup).

Du har visst ikke fått med deg at D-partisjonen var TOM. Windows' standardmapper for brukerens datafiler var på C-disken, og der er det bare plass til 3-4 GB. Hadde lageret vært på D, ville det vært plass til 400 GB. Da blir det noe helt annet. Men slik var det ikke, hele D-partisjonen var til ingen nytte. Hvor er genialiteten du påpeker da?

InternalExile
28.05.16 12:22
JudasT: Du har visst ikke fått med deg at D-partisjonen var TOM. Windows' standardmapper for brukerens datafiler var på C-disken, og der er det bare plass til 3-4 GB. Hadde lageret vært på D, ville det vært plass til 400 GB. Da blir det noe helt annet. Men slik var det ikke, hele D-partisjonen var til ingen nytte. Hvor er genialiteten du påpeker da?

Selvsagt har jeg fått med meg det.

Med en standard installasjon av Windows så havner datafiler og deres mapper på C:. Men for oppgående brukere, eller de som kjøper PC hos en fagbutikk så endres dette etter installasjon.

Det jeg ikke skjønner er hvorfor du ikke bare fikset dette for vedkommende? Vi har mange kunder med samme problem, som dog ikke har kjøpt PC hos oss. Da løser vi bare problemet, får en fornøyd kunde, og tjener litt penger. Men vil aldri påstå at han har kjøpt et defekt produkt og ikke gjøre noe.

Bitterman
BittermanInnlegg: 1142
28.05.16 13:01
JudasT: Du har visst ikke fått med deg at D-partisjonen var TOM. Windows' standardmapper for brukerens datafiler var på C-disken, og der er det bare plass til 3-4 GB. Hadde lageret vært på D, ville det vært plass til 400 GB. Da blir det noe helt annet. Men slik var det ikke, hele D-partisjonen var til ingen nytte. Hvor er genialiteten du påpeker da?

Kan du ikke bare slå de sammen til en stor C da hvis du heller vil ha det (er vel sannsynligvis 1 fysisk disk fordelt på 2 partisjoner).

Ev. en annen fordeling med større C partisjon.

JudasT
28.05.16 13:12
InternalExile: Det jeg ikke skjønner er hvorfor du ikke bare fikset dette for vedkommende?

Jeg HAR løst hans problem.
Mitt problem, som jeg tok opp her, var hvorfor det selges pcer som "fagbutikken" og fabrikanten VET kommer til stoppe opp lenge før dens egentlige levetid er ute, på grunn av en feilkonfiguasjon. 
Indirekte har løsningen kommet her i tråden: dette er feil som bevisst legges inn slik at pcen skal tvinges inn på service og det kan tynes enda flere kroner ut av kunden. Dette kan ikke sammenlignes med service på bilen, som innbefatter utskiftning av utbrukte komponenter. I dataverdenen handler det om å rette opp en bevisst feilkonstruksjon.
En råtten bransje!

InternalExile
28.05.16 13:16
Bitterman: Kan du ikke bare slå de sammen til en stor C da hvis du heller vil ha det (er vel sannsynligvis 1 fysisk disk fordelt på 2 partisjoner). Ev. en annen fordeling med større C partisjon.

Er jo veldig enkelt i Windows 7. Bare gå inn på Diskbehandling og slette D: partisjonen og så høyre-klikke på C: og velg Utvid volum.

Men tror ikke det var løsning på problemet JudasT søkte, mer om at det var der.

JudasT
28.05.16 13:19
Bitterman: Kan du ikke bare slå de sammen til en stor C da

Joda, det var det jeg mente med "eller en kan slå ihop partisjonene (med en tredjeparts program). "  Beklager om det var for dårlig forklart.

JudasT
28.05.16 13:23
InternalExile: Er jo veldig enkelt i Windows 7. Bare gå inn på Diskbehandling og slette D: partisjonen og så høyre-klikke på C: og velg Utvid volum.

Takk for det, det så lettvint ut!

InternalExile
28.05.16 13:29
JudasT: Jeg HAR løst hans problem.
Mitt problem, som jeg tok opp her, var hvorfor det selges pcer som "fagbutikken" og fabrikanten VET kommer til stoppe opp lenge før dens egentlige levetid er ute, på grunn av en feilkonfiguasjon.
Indirekte har løsningen kommet her i tråden: dette er feil som bevisst legges inn slik at pcen skal tvinges inn på service og det kan tynes enda flere kroner ut av kunden. Dette kan ikke sammenlignes med service på bilen, som innbefatter utskiftning av utbrukte komponenter. I dataverdenen handler det om å rette opp en bevisst feilkonstruksjon.
En råtten bransje!

Flott at du har løst hans problem, det var jo egentlig bare en bagatell.

Skjønner ikke helt hva du syter om i denne tråden, så dette blir nok mitt siste innlegg her.

Nå stilles det heldigvis ingen krav til kompetanse for å kjøpe en PC, så alle kan gjøre det. Men det kreves en del kompetanse for å bruke og vedlikeholde den. Har man ikke den selv, så må man regne med å søke hjelp hos andre.

Ditt eksempel er jo ingenting mot de som ikke kom seg inn på nettbanken fordi Java var utgått, og som selv i dag sliter med Java oppdatering fordi de ikke har slettet Java fra sin PC etter de fikk Java-fri nettbank.

Så har vi Malware og Spyware. Vi har fått inn PCer som har vært trege et år med rundt 10000 Malware og mer.

Så har vi de som ikke får åpnet vedlegg i eposten, om de da klarer å åpne den, som da mangler PDF-leser eller en Office løsning.

Så vil bare si; Ditt eksempel på å definere vår bransje som råtten med ditt eksempel bare er patetisk.

pusur44017
pusur44017Innlegg: 571
28.05.16 14:13

Jeg føler at kunnskapen i for stor grad mangler når man skal kjøpe elektronisk utstyr. Husker for noen år siden at jeg skulle ha meg skjerm som var over 120Hz så jeg hadde mulighet til å bruke Nvidia 3D og fant en på Lefdal som virker grei, men det står uten Hz spesifikasjon. Det hastet ikke allverden så kom meg hjem og ringte Lefdal for å spørre. Det tok en stund, men de kom frem til at Hz var 50. (Da er dette mest sannsynelig med hensyn til strøm...) Og jeg spurte da, bare for gøy, om denne ville virke med Nvidia 3D (som trenger 120Hz eller mer) og det ville den absolutt.

Om jeg da ikke hadde vist at dette var bare tull, hadde jeg kanskje gått for den. De som har kunnskaper innefor feltet er ærlig og redelig, mens de som ikke har peiling gjerne sier bare tull fordi "Jeg vet ikke" plutselig er blitt forbudt. Dette er forøvrig ikke knyttet til noen bransje. Jeg husker jeg engang spurte om hva som var på en kake, og damen bak disken bare gjettet. (Ikke noen god gjetning heller.)

Jeg tviler også på at noen PC produsenter lager til partisjoner slik for å få dem inn på service. Dette er jo ikke et problem som krever utskiftning av deler og derfor tjener ikke produsenten noe på det. Tviler også på at personer i butikken har kunnskaper nok til å gjøre dette for butikken sin del...

-pusur

Torotto
TorottoInnlegg: 11894
28.05.16 14:16
JudasT: Du har visst ikke fått med deg at D-partisjonen var TOM. Windows' standardmapper for brukerens datafiler var på C-disken, og der er det bare plass til 3-4 GB. Hadde lageret vært på D, ville det vært plass til 400 GB. Da blir det noe helt annet.

Det tydeligvis ikke du har fått med deg, er at plassering av ulike filer, er en oppgave som tillegger bruker. 

Fordelen med å gjøre C liten er at du mister mindre, ved feil eller crash på C, hvor du bare kan legge inn alt på nytt, uten å miste bilder og dokumenter. 

Så er kanskje 40GB lite, men dette kunne jo vedkommende fått orden ved å krympe D og øke C.

InnocentBystander
InnocentBystanderInnlegg: 7234
28.05.16 16:40
Torotto: Det tydeligvis ikke du har fått med deg, er at plassering av ulike filer, er en oppgave som tillegger bruker.

Det er delvis rett, men Windows har ein standard folder som heiter "mine dokumenter". For ein vanlig brukar vil det vera naturlig å plassera dokumentene der. Då bør også ein standard installasjon sørga for at det er plass til brukarane sine filer der.

Når det er sagt, så har vel dei fleste PCane idag kun ein partisjon (iallefall alle eg har kjøpt dei siste årene), slik at det ikkje er eit problem. 

petterG
28.05.16 17:51
JudasT: En råtten bransje!

Det var fryktelig til grining og sutring over et enkelttilfelle. Har aldri opplevd tilsvarende på mine 30 år i bransjen. Det du beskriver er så langt jeg kjenner til ikke standard oppsett hos noen leverandører.

JudasT
28.05.16 20:21
petterG: Det var fryktelig til grining og sutring over et enkelttilfelle. Har aldri opplevd tilsvarende på mine 30 år i bransjen. Det du beskriver er så langt jeg kjenner til ikke standard oppsett hos noen leverandører.

Da har du ikke fulgt så godt med. Tidligere var oppsettet med en liten C-partisjon ganske vanlig – hos flere produsenter, er det blitt meg fortalt. 
Men gudskjelov er det nå gått av moten, som flere i denne tråden nevner.

Torotto
28.05.16 20:36
InnocentBystander: Når det er sagt, så har vel dei fleste PCane idag kun ein partisjon (iallefall alle eg har kjøpt dei siste årene), slik at det ikkje er eit problem.

Det er jo virkelig da problemer oppstår, ettersom crash i windows tar med seg bilder. 

Ligger de på D så vil ikke bilder bli involvert i en crash. 

InternalExile
28.05.16 21:49
JudasT: Da har du ikke fulgt så godt med. Tidligere var oppsettet med en liten C-partisjon ganske vanlig – hos flere produsenter, er det blitt meg fortalt.
Men gudskjelov er det nå gått av moten, som flere i denne tråden nevner.

Hvorfor sier du gudskjelov? Det er jo den beste løsningen.

Et veldig godt eksempel er jo dagens situasjon da de fleste blir presset til å oppgradere til Windows 10. Det er ekstremt mye bedre å ta en ren installasjon av Windows 10, og at du har dine data lagret på D:

Og, ja, jeg har mye erfaring med oppgradering til Windows 10. Ofte går det bra, du får opp en del meldinger etter oppgradering om at diverse programmer er slått av(kommer en melding inn fra siden nede til høyre på skjermen ved slutten av oppgraderingen), men nesten uten unntak så er det bedre med en ren installasjon. Og da er det veldig mye enklere når du har dine data lagret på D:

Enkelte ganger krasjer også oppgraderingen, og det kan bli mye jobb å hente ut data som er lagret på C:.  Skru ut disken, koble den til en annen maskin og kopiere ut data.

(Bare til informasjon så forenkler jeg ved å bruke C: og D:, de fleste av mine maskiner har sin optiske stasjon som D: og jeg bruker alltid E: som lagringsplass. Men nå er nesten alt flyttet til OneDrive i "Skyen".)

InnocentBystander
InnocentBystanderInnlegg: 7234
28.05.16 22:03
Torotto: Det er jo virkelig da problemer oppstår, ettersom crash i windows tar med seg bilder.  Ligger de på D så vil ikke bilder bli involvert i en crash.

Alle krasj eg har sett som har medført at disken ikkje er tilgjengelig har vore på grunn av fysisk feil på disken. Og då er partisjon likegyldig.

InternalExile
28.05.16 22:09
InnocentBystander: Alle krasj eg har sett som har medført at disken ikkje er tilgjengelig har vore på grunn av fysisk feil på disken. Og då er partisjon likegyldig.

Tror det Torotto vil frem til her er et "krasj" av OS, om det kommer av virus, malware, en oppdatering eller annet.

Dette er mye mer vanlig enn fysisk feil på disken.

(Innlegget ble redigert 28.05.16 22:10)

Torotto
28.05.16 23:17
InternalExile: Tror det Torotto vil frem til her er et "krasj" av OS

Jepp!   Ryker disken så gjelder det alle partitioner!

(Innlegget ble redigert 28.05.16 23:20)

InternalExile
28.05.16 23:37
Torotto: Jepp! Ryker disken så gjelder det alle partitioner!

Vel.....Ja og nei. Oppstår det feil på en vanlig disk så oppdages det nok først om det er på en partisjon med OS. Det er faktisk veldig uvanlig at en harddisk ryker komplett. Som ofte er det bare noen sektorer og filer som er skadet og kan fikses med CHKDSK eller ikke, men de fleste filer kan man få ut.

Advarsel! med SSD disker så er det mer som en av/på-bryter. Ryker disken, så er alt borte. Der har ikke vi noen verktøy som kan hjelpe, men kanskje IBAS kan? Men da koster det penger.

(Innlegget ble redigert 28.05.16 23:38)

petterG
28.05.16 23:59
InternalExile: Advarsel! med SSD disker så er det mer som en av/på-bryter. Ryker disken, så er alt borte. Der har ikke vi noen verktøy som kan hjelpe, men kanskje IBAS kan?

Alle har selvsagt minst én backup! Eller...?

Torotto
29.05.16 11:13
InternalExile: ..Ja og nei. Oppstår det feil på en vanlig disk så oppdages det nok først om det er på en partisjon med OS.

Nå snakket jeg om ødelagte skrive/leserhode, som er den vanligste feilen når disken ryker.  Samt at disker er montert for tett og blir ødelagt av varme.

Tikking og klikking utover normal lyd som folk ikke bryr seg om. 

IBM disker for noen år siden og deretter Seagate. Feil som gjorde at flere store aktører ble borte som blant annet Maxtor, som i sin tid leverte kvalitets disker.

(Innlegget ble redigert 29.05.16 11:16)

Speciale
SpecialeInnlegg: 5102
30.05.16 19:41
Torotto: Nå snakket jeg om ødelagte skrive/leserhode, som er den vanligste feilen når disken ryker.  Samt at disker er montert for tett og blir ødelagt av varme. Tikking og klikking utover normal lyd som folk ikke bryr seg om.  IBM disker for noen år siden og deretter Seagate. Feil som gjorde at flere store aktører ble borte som blant annet Maxtor, som i sin tid leverte kvalitets disker.

Det var overhodet ikke feil som gjorde at Maxtor forsvant, vel ihvertfall ikke diskfeil andre steder enn i hodene på styret. Maxtor ble kjøpt opp av Seagate i 2006. 

Men spørsmålet ift. varme er interessant. For datasenteret som har grunnlaget for denne artikkelen, kan kun finne en disk som får en økt failrate ved varme. Selvsagt, har man diskene i ett miljø på 50 grader+, så ville nok de også se enorme forskjeller.

Her er diskoppsettet mitt, og det er her faktisk den disken som har kortest levetid, som er den eneste med problemer. (Den har vært ekstern før jeg tok den ut av kabinettet sitt, og det er årsaken til vanvittig hyppige startraten ift. antall brukte timer.) De andre diskene har foreløpig gått 28-32000 timer, uten noen gravererende feil. Tempereturmessig er hva som regnes som innafor. 

Torotto
30.05.16 22:25
InnocentBystander: Alle krasj eg har sett som har medført at disken ikkje er tilgjengelig har vore på grunn av fysisk feil på disken. Og då er partisjon likegyldig.

Ja der er vi enig ;-)   Vi hadde samme konklusjon når det gjelder diskcrash!

Det jeg siktet til lengre opp, var det som ble understreket her!

Sitat:

Tror det Torotto vil frem til her er et "krasj" av OS, om det kommer av virus, malware, en oppdatering eller annet.

Dette er mye mer vanlig enn fysisk feil på disken.

Sitat slutt. 

(Innlegget ble redigert 30.05.16 22:25)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg