Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hvordan slette en harddisk helt?

NYTT TEMA
Student190
Student190Innlegg: 15
15.06.16 22:52

Har hatt samme PC i nesten 6 år nå og den begynner bli veldig treg. Er kjent med at man kan "formatere" den og har gjort dette flere ganger, men det gjør ikke nytten. Selv etter en formatering kan jeg bruke gjenopprettingsprogram som gjør at jeg finner igjen filer som er over 5 år gamle. Jeg lurer på om det er noen her inne som har kompetanse innen total sletting av harddisken? Har funnet flere måter hvor du kan overskrive den med tall slik at den er uleselig ved salg osv. men lurer på om man kan tømme den helt slik at den blir "god som ny"? Setter stor pris på alle svar da studentøkonomien gjør kjøp av ny PC uaktuelt de kommende årene... 

petterG
petterGInnlegg: 9367
15.06.16 23:13

Partisjoner den på nytt, det er så nær du kommer.

joaruls_1
joaruls_1Innlegg: 4755
15.06.16 23:17

På jobb "wiper" jeg alltid gamle disker før jeg kaster dem eller sender dem til firmaet jeg kjøper PC-er fra. De tilbyr sikker sletting av disker man sender inn, men jeg wiper diskene selv først. Jeg bruker Active Killdisk, som man finner blant annet på The Ultimate Boot CD. Gratisversjonen overskriver bare én gang. Vi lærde strides hvor mange overskrivinger man må ha for å være 100 % sikker på at dataene er ugjenopprettelige.

Har du skrevet med blyant på et ark, klarer du aldri å gjøre arket ubrukt igjen. Du kan viske ut det du har skrevet, eller skrible over, slik at det du skrev blir uleselig. Slik er det med harddisker også. Du kan overskrive, formatere, partisjonere og wipe, men ubrukt klarer du ikke å gjøre dem.

petterG
15.06.16 23:19
joaruls_1: På jobb "wiper" jeg alltid gamle disker før jeg kaster dem

Her i gården er en stor hammer/middels slegge løsningen. Du hører på lyden når du rister disken at alt håp er ute!!

joaruls_1
joaruls_1Innlegg: 4755
15.06.16 23:23
petterG: Her i gården er en stor hammer/middels slegge løsningen.

Joda, har gjort det et par ganger også. Spesielt på SAN-disker, eller disker som er så defekte at man ikke får wipet dem med programvare.

Torotto
TorottoInnlegg: 11925
15.06.16 23:23
Student190: men lurer på om man kan tømme den helt slik at den blir "god som ny"? Setter stor pris på alle svar da studentøkonomien gjør kjøp av ny PC uaktuelt de kommende årene...

6 år gammel disk?  God som ny?  Neppe !

Er du redd for innholdet, så ta den fra hverandre og bruk platene som Øl brikker. 

Kjøp en ny, gjene SSD. 

titan_sable
titan_sableInnlegg: 60441
15.06.16 23:34
Student190: Selv etter en formatering kan jeg bruke gjenopprettingsprogram som gjør at jeg finner igjen filer som er over 5 år gamle.

Hva er det egentlig du forsøker å løse her? At et program kan finne fram til gamle filer på harddisken påvirker ikke ytelsen på PC'en.

Yirah
YirahInnlegg: 6444
16.06.16 07:26
titan_sable: Hva er det egentlig du forsøker å løse her? At et program kan finne fram til gamle filer på harddisken påvirker ikke ytelsen på PC'en.

At ingen andre finner igjen de filene som opprinnelig var på disken ? Det kan jo være informasjon ikke skal komme andre i hende.

Da ville jeg gjort som de under sier! Ta HDD ut av maskinen og drep den :) Enkelt og greit. Det er vel to knallsterke magneter der som man kan bruke til forskjellige ting også. HDD er i dag så billige at jeg hadde ikke bare satset på en formatering, om jeg var bekymret for at ingen andre skulle få tak i innholdet.

titan_sable
titan_sableInnlegg: 60441
16.06.16 10:07
Yirah: At ingen andre finner igjen de filene som opprinnelig var på disken ? Det kan jo være informasjon ikke skal komme andre i hende.

Det er jo derfor de fleste vil slette harddisken, spurte bare fordi han begynner med et problem (treg pc) som ikke har sammenheng med dette.

Da jeg har kastet disker så har jeg kun ødelagt elektronikken. Hvis noen har tid og lyst til å gjøre det som trengs for å se feriebildene mine da så fortjener de det.

pusur44017
pusur44017Innlegg: 571
16.06.16 12:35
Yirah: At ingen andre finner igjen de filene som opprinnelig var på disken ? Det kan jo være informasjon ikke skal komme andre i hende.

Har hørt at man kan brenne dem, da smelter det magnetiske belegget på disken.

-pusur

petterG
16.06.16 14:23
pusur44017: Har hørt at man kan brenne dem, da smelter det magnetiske belegget på disken.

Det fikser de på CSI!

Grov vold er det tryggeste! Har åpnet en disk etter å ha "banket" den med hammer, og da er platene bare småbiter og støv. Umulig å rekonstruere selv for CSI...

perchri
perchriInnlegg: 7189
16.06.16 20:39
Student190: Har funnet flere måter hvor du kan overskrive den med tall slik at den er uleselig ved salg osv. men lurer på om man kan tømme den helt slik at den blir "god som ny"

...du kan magnetisere den. Da må den åpnes,og det er ikke så lurt grunnet støv etc. Men ønsker du den plain rein for noe som helst er dette måten. Da må den grunnformateres og bygges opp og det blir muligens i dag noe dyrt. I gamle dager, 70 tallet og på 10mb disker gjorde jeg dette mye.

Yirah
YirahInnlegg: 6444
17.06.16 15:36
titan_sable: Det er jo derfor de fleste vil slette harddisken, spurte bare fordi han begynner med et problem (treg pc) som ikke har sammenheng med dette.

Det er ikke verdt bryet om disken er 5 år gammel, de er så billige disse diskene nå, at jeg hadde kjøpt en ny, og satt den inn og så lastet operativ systemet inn på den, da en SSD disk faktisk.

tinnyme
tinnymeInnlegg: 10576
17.06.16 17:22
petterG: Her i gården er en stor hammer/middels slegge løsningen. Du hører på lyden når du rister disken at alt håp er ute!!

Jepp, ikke lenge siden jeg foretok en slik henrettelse på gamle PCen, et par eksterne HD fikk samme behandling.

Ufattelig at folk ikke bare tar frem slegga.

petterG
17.06.16 21:42
tinnyme: Ufattelig at folk ikke bare tar frem slegga.

Det enkleste er oftest det beste!

hillebillys
hillebillysInnlegg: 9141
18.06.16 09:55
petterG: Det fikser de på CSI!

Det spørs da helt på temperaturen du brenner med det da.
Passerer du 5000 grader i 10 minutter så er det nok også noe knotete for csi og få ut data av restene.

Men er vel fåtall som har muligheten for dette...

(Innlegget ble redigert 18.06.16 09:56)

petterG
18.06.16 13:12
hillebillys: Passerer du 5000 grader i 10 minutter så er det nok også noe knotete for csi og få ut data av restene.

Ikke for CSI på TV-Norge, der fikser de sånt på noen minutter i sin magiske Ultimate Datarecovery Recreator P2300!

hillebillys
hillebillysInnlegg: 9141
18.06.16 14:07
petterG: Ikke for CSI på TV-Norge, der fikser de sånt på noen minutter i sin magiske Ultimate Datarecovery Recreator P2300!

Haha :)

Nå trodde jeg når du skreiv csi i andre innlegget, att du tenkte seriøst på hva F.eks IBAS kan klare og få til...

Klart, smelter en disken, trekker ut platinum og så selger platinum i barrer.

Så tror jeg selv tv seriens CSI P2300 vil slite litt... (Om dem ikke klarer og spore opp og få tatt inn den platinum baren da)

(Innlegget ble redigert 18.06.16 14:08)

justanothername
justanothernameInnlegg: 11515
27.06.16 11:29
Student190: Jeg lurer på om det er noen her inne som har kompetanse innen total sletting av harddisken? Har funnet flere måter hvor du kan overskrive den med tall slik at den er uleselig ved salg osv. men lurer på om man kan tømme den helt slik at den blir "god som ny"? Setter stor pris på alle svar da studentøkonomien gjør kjøp av ny PC uaktuelt de kommende årene...

Om man skal wipe en disk før salg (og ikke driver med noe som noen med svære ressurser ville være interessert i) så er f.eks. Darik's Boot and Nuke (http://www.dban.org/) bra nok og gratis for privat bruk.

Men det er altså ikke det som er løsningen på problemet ditt. Reformattering er nok.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg