Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

FDD (Floppy Disk Drive ) Feil

NYTT TEMA
Poke
PokeInnlegg: 7488
27.11.16 16:13

Har en bærbar Toshiba Satellite C660-11K, der jeg får opp en feilmelding når jeg starter opp PC, om at det er feil på FDD (Floppy Disk Drive), og at den må reparereres(?). Bruker Windows 10.

Har vært inne på BIOS, men ble ikke noe klokere av den grunn.

Noen som kan forklare hvordan jeg kan får fikset dette "problemet" (helst på en lettfattelig måte)?

petterG
petterGInnlegg: 9101
27.11.16 16:52

Så sant feilmeldingen er korrekt(og det er den mest sannsynlig), så er nok et verksted(eller en lokal handyman) løsningen.

Men er den fryktelig gammel? Har ikke sett diskettstasjoner på fryktelig mange år!

Poke
27.11.16 18:25

------

(Innlegget ble redigert 27.11.16 18:28)

Poke
27.11.16 18:28
petterG: Så sant feilmeldingen er korrekt(og det er den mest sannsynlig), så er nok et verksted(eller en lokal handyman) løsningen. Men er den fryktelig gammel? Har ikke sett diskettstasjoner på fryktelig mange år!

Takk for svar! Kjøpte den ny i februar 2011, men det er kun en CD/DVD rom på siden, ingen diskettstasjon.

Har Googlet litt, og lurer på om det er en driver som er "ødelagt", og må repareres?

Det kan visst gjøres i BIOS, men er skjønner ikke helt fremgangsmåten, da jeg er rimelig blank på dette.

joaruls_1
joaruls_1Innlegg: 4736
27.11.16 18:29

1. Har PC-en diskettstasjon? Bilder på nettet tyder på at den ikke har det. 

2. Når kommer feilmeldinga? Under oppstart, eller når du er kommet inn i Windows?

3. Så du i det hele tatt noe om FDD (Floppy disk) i BIOS-en? 

Jeg tenker at dette ikke er et reelt problem. Dvs at du enten ikke har diskettstasjon, eller at du i alle fall ikke bruker den. Problemet trenger derfor ikke løses på annet vis enn at du deaktiverer noe i BIOS eller Enhetsbehandling.

(Innlegget ble redigert 27.11.16 18:30)

silas
silasInnlegg: 18186
27.11.16 18:34
Poke: Takk for svar! Kjøpte den ny i februar 2011, men det er kun en CD/DVD rom på siden, ingen diskettstasjon.

Tipper det har noe med boot sequence i BIOS å gjøre.

Poke
27.11.16 18:52
joaruls_1: 1. Har PC-en diskettstasjon? Bilder på nettet tyder på at den ikke har det.  2. Når kommer feilmeldinga? Under oppstart, eller når du er kommet inn i Windows? 3. Så du i det hele tatt noe om FDD (Floppy disk) i BIOS-en?  Jeg tenker at dette ikke er et reelt problem. Dvs at du enten ikke har diskettstasjon, eller at du i alle fall ikke bruker den. Problemet trenger derfor ikke løses på annet vis enn at du deaktiverer noe i BIOS eller Enhetsbehandling.

1. Det stemmer.

2. Under oppstart (før Windows)

3. Det står noe i BIOS, men jeg skjønner ikke helt hvordan det gjøres.

Du har rett i at jeg må deaktivere noe (FDD) (?), men det er litt avansert til at jeg finner ut av det.

Poke
27.11.16 18:53
silas: Tipper det har noe med boot sequence i BIOS å gjøre.

Det er godt mulig, men aner ikke helt hvordan jeg skal får fikset dette.

joaruls_1
27.11.16 20:58

Litt rart om det har med boot-sekvensen å gjøre. Noe må ha endret seg, siden feilmeldingen begynner å komme. For den har ikke vært der hele tiden?

Ser ut som F12 tar deg til boot-menyen. Skru av PC-en, skru den på, sitt og trykk gjentatte ganger på F12 like etter oppstart. Da skal du få boot-menyen. Sjekk om Floppy disk er et av valgene der. Velg så Enter Setup. (NB! Endringer du gjør i BIOS er på eget ansvar.)

Inne i BIOS skal du ha en menylinje øverst. Er Boot det nest ytterste valget på høyre side? Gå i så fall dit. Ta bilde og last opp på bildr.no, eller skriv ned det du har på skjermen under Boot, så får vi vurdert om det ligger noe der som du bør endre på.

Menyvalget til venstre for Boot er Advanced, tipper jeg. Mulig vi skulle hatt et bilde av alternativene du har der også.

(Innlegget ble redigert 27.11.16 21:01)

Torotto
TorottoInnlegg: 9933
27.11.16 22:33
Poke: Det er godt mulig, men aner ikke helt hvordan jeg skal får fikset dette.

Sjekk på side 109 i denne manualen. 

Poke
28.11.16 00:32
joaruls_1: Litt rart om det har med boot-sekvensen å gjøre. Noe må ha endret seg, siden feilmeldingen begynner å komme. For den har ikke vært der hele tiden?   Ser ut som F12 tar deg til boot-menyen. Skru av PC-en, skru den på, sitt og trykk gjentatte ganger på F12 like etter oppstart. Da skal du få boot-menyen. Sjekk om Floppy disk er et av valgene der. Velg så Enter Setup. (NB! Endringer du gjør i BIOS er på eget ansvar.) Inne i BIOS skal du ha en menylinje øverst. Er Boot det nest ytterste valget på høyre side? Gå i så fall dit. Ta bilde og last opp på bildr.no, eller skriv ned det du har på skjermen under Boot, så får vi vurdert om det ligger noe der som du bør endre på. Menyvalget til venstre for Boot er Advanced, tipper jeg. Mulig vi skulle hatt et bilde av alternativene du har der også.

Takk! Det ble litt sent, men jeg gir en tilbakemelding i morgen ettermiddag, med mer info.

Poke
28.11.16 00:33
Torotto: Sjekk på side 109 i denne manualen.

Takk! kommer med en tilbakemelding i morgen ettermiddag.

Poke
28.11.16 17:17
joaruls_1: Litt rart om det har med boot-sekvensen å gjøre. Noe må ha endret seg, siden feilmeldingen begynner å komme. For den har ikke vært der hele tiden?   Ser ut som F12 tar deg til boot-menyen. Skru av PC-en, skru den på, sitt og trykk gjentatte ganger på F12 like etter oppstart. Da skal du få boot-menyen. Sjekk om Floppy disk er et av valgene der. Velg så Enter Setup. (NB! Endringer du gjør i BIOS er på eget ansvar.) Inne i BIOS skal du ha en menylinje øverst. Er Boot det nest ytterste valget på høyre side? Gå i så fall dit. Ta bilde og last opp på bildr.no, eller skriv ned det du har på skjermen under Boot, så får vi vurdert om det ligger noe der som du bør endre på. Menyvalget til venstre for Boot er Advanced, tipper jeg. Mulig vi skulle hatt et bilde av alternativene du har der også.

Noen dager  før feilmeldingen oppførte PC'n seg merkelig. Den hang seg opp på enkelte nettsider. Da jeg slo den på dagen etter, kom feilmeldingen.

Har tatt bilde av Boot siden og Advanced siden.

Advanced

Boot

Håper det kan være til hjelp

joaruls_1
28.11.16 17:50

Mulig vi skulle sett undermenyen System Configuration under Advanced også. Og et bilde av selve feilmeldinga hadde vært nyttig.

Kommer feilmeldinga hver gang du skrur på PC-en?

Det du kan prøve, er å disable FDD i Boot-menyen. Gå inn i BIOS, gå på Boot-menyen, bruk piltastene til å bla deg ned på FDD, og trykk Shift + 1, slik det står til høyre på det bildet. Da bør FDD enten forsvinne, eller bli disablet (svakere tekstfarge). 

Mitt beste forslag er at disken din begynner å feile, og at PC-en ikke klarer å boote fra den. Da går den videre på CD-stasjonen, der det ikke står noen plate i. Neste på lista er floppy disken, som gir ei feilmelding. Har ikke helt trua på dette. Denne teorien forutsetter at det er tidlig i oppstart, under valg av boot-enhet, at feilmeldinga kommer. Det vet vi jo ikke enda. Det er derfor jeg vil se feilmeldinga.

Poke
28.11.16 19:35
joaruls_1: Mulig vi skulle sett undermenyen System Configuration under Advanced også. Og et bilde av selve feilmeldinga hadde vært nyttig. Kommer feilmeldinga hver gang du skrur på PC-en? Det du kan prøve, er å disable FDD i Boot-menyen. Gå inn i BIOS, gå på Boot-menyen, bruk piltastene til å bla deg ned på FDD, og trykk Shift + 1, slik det står til høyre på det bildet. Da bør FDD enten forsvinne, eller bli disablet (svakere tekstfarge).  Mitt beste forslag er at disken din begynner å feile, og at PC-en ikke klarer å boote fra den. Da går den videre på CD-stasjonen, der det ikke står noen plate i. Neste på lista er floppy disken, som gir ei feilmelding. Har ikke helt trua på dette. Denne teorien forutsetter at det er tidlig i oppstart, under valg av boot-enhet, at feilmeldinga kommer. Det vet vi jo ikke enda. Det er derfor jeg vil se feilmeldinga.

Nei, nå gikk den inn i Windows, for så å henge seg fullstendig opp. Har slått den av og på noen ganger uten at jeg får opp nevnte feilmelding igjen...

Men den henger (fryser), og nettleser svarer ikke etter at jeg har trykket på den.

Bilde av undermenyen

System Configuration

_roffe_
_roffe_Innlegg: 5374
28.11.16 19:49

Se om du har noe liknende av dette skjermbildet i bios'en din..

Sørg for deretter at:

Legacy diskette A: (settes til NONE)

Legacy diskette B: (settes til NONE)

Poke
28.11.16 20:21
joaruls_1: Det du kan prøve, er å disable FDD i Boot-menyen. Gå inn i BIOS, gå på Boot-menyen, bruk piltastene til å bla deg ned på FDD, og trykk Shift + 1, slik det står til høyre på det bildet. Da bør FDD enten forsvinne, eller bli disablet (svakere tekstfarge).

Tusen takk for hjelpen!

Nå funker den. Men noen ting er forandret etter oppstart. Blant annet er en påminnelse fra Toshiba om å ta en backup av operativsystemet, forsvunnet, og opp kommer "Min Sky registrering" opp (har Min Sky. men har aldri brukt den).

Er det slik at PC'n synger på siste verset, eller er dette "normalt"?

Poke
28.11.16 20:24
_roffe_: Se om du har noe liknende av dette skjermbildet i bios'en din.. Sørg for deretter at: Legacy diskette A: (settes til NONE) Legacy diskette B: (settes til NONE)

Ser ut til at problemet er løst enn så lenge.

Men takk for hjelp og info.

joaruls_1
28.11.16 21:04
Poke: Nå funker den. Men noen ting er forandret etter oppstart. Blant annet er en påminnelse fra Toshiba om å ta en backup av operativsystemet, forsvunnet, og opp kommer "Min Sky registrering" opp (har Min Sky. men har aldri brukt den). Er det slik at PC'n synger på siste verset, eller er dette "normalt"?

Har du gjort noen endringer da?

Det du nevner etterpå, med Toshiba-backup og Min Sky-registrering, handler om programvare inne i Windows. Det kan være påminnelser som kommer med ujevne mellomrom, så det har trolig ikke så mye med feilmeldingen å gjøre.

Gitt at PC-en fryser, i tillegg til feilmeldinga du fikk, tenker jeg fortsatt diskfeil. Det er ikke bra. Du bør absolutt sørge for at du har backup av alle filer, bilder, dokumenter som er viktig for deg. Deretter bør du kjøre en helsesjekk på harddisken. Enkelte PC-er har en slik mulighet i oppstarten. Ellers kan du boote fra en CD som har et slikt verktøy. Mulig det også finnes Windows-baserte verktøy.
Men sikkerhetskopi står altså øverst på lista di.

Poke
29.11.16 00:31
joaruls_1: Har du gjort noen endringer da? Det du nevner etterpå, med Toshiba-backup og Min Sky-registrering, handler om programvare inne i Windows. Det kan være påminnelser som kommer med ujevne mellomrom, så det har trolig ikke så mye med feilmeldingen å gjøre. Gitt at PC-en fryser, i tillegg til feilmeldinga du fikk, tenker jeg fortsatt diskfeil. Det er ikke bra. Du bør absolutt sørge for at du har backup av alle filer, bilder, dokumenter som er viktig for deg. Deretter bør du kjøre en helsesjekk på harddisken. Enkelte PC-er har en slik mulighet i oppstarten. Ellers kan du boote fra en CD som har et slikt verktøy. Mulig det også finnes Windows-baserte verktøy.
Men sikkerhetskopi står altså øverst på lista di.

Takker og bukker for all hjelp og gode råd. Godt å ha VGD i bakhånd når slike problemer dukker opp. Så mye ekspertise her inne.

Ja, jeg deaktiverte FDD, som du foreslo (hvis det var det du mente med endringer).

Da blir det backup i morgen, samt kjøre en helsesjekk på harddisken.

dinslask
dinslaskInnlegg: 1106
04.12.16 23:43

Sjekk først at du ikke har dytta inn ei 8-toms lefse.

(Innlegget ble redigert 04.12.16 23:44)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg