Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hvordan endre filnavn fra .pdf til .jpg

NYTT TEMA
Poke
PokeInnlegg: 7500
05.12.16 17:33

Har kjøpt en Canon Pixma MG3052 multifunksjonsskriver.

Men når jeg scanner, kommer resultatet opp som en .pdf fil. (får ikke opp andre valg av filtype)

Har prøvd å åpne filen i Paint og Windows Fotovisning, for å forandre filtypen, men programmene støtter ikke filformatet.

Så hvordan får jeg forandret filnavnet fra .pdf til .jpg på en enkel og grei måte.

Bruker Windows 10 (hvis det har noe å si)

InnocentBystander
InnocentBystanderInnlegg: 6431
05.12.16 18:10
Poke: Så hvordan får jeg forandret filnavnet fra .pdf til .jpg på en enkel og grei måte

Last ned Foxit Reader. Den kal visa PDF filer.

Poke
05.12.16 18:20
InnocentBystander: Last ned Foxit Reader. Den kal visa PDF filer.

Takk for svar. Kan jeg forandre filnavn i Foxit Reader, Vil ha det som .jpg fil ikke .pdf.

hillebillys
hillebillysInnlegg: 8693
05.12.16 18:33
Poke: Takk for svar. Kan jeg forandre filnavn i Foxit Reader, Vil ha det som .jpg fil ikke .pdf.

Hvorfor ikke bare scanne som bilde i stede for dokument?

(Innlegget ble redigert 05.12.16 18:34)

Poke
05.12.16 18:39
hillebillys: Hvorfor ikke bare scanne som bilde i stede for dokument?

Får ikke opp noe valg ved scanning. Den scanner kun som dokument.

Poke
05.12.16 19:14

Måtte inn i et program (IJ Scan Utility), på PC og forandre manuelt til bilder og filnavn, da funket det. Tungvint, men sånn er det vel når det ikke finnes noen scanner knapp på skriveren.

Det burde gått an å venstreklikke på musen, når musepekeren er på scann og få opp et valg, men, nei.

Problemet løst.

Takker for hjelpen.

InnocentBystander
05.12.16 19:16
Poke: Får ikke opp noe valg ved scanning. Den scanner kun som dokument.

Eg har ein eldre Pixma, og der kan eg scanna til PDF og BMP. Sjekk om det er innstilling for å scanna som bilde.

...der var eg litt for sein... :-)

(Innlegget ble redigert 05.12.16 19:17)

Poke
05.12.16 20:19
InnocentBystander: Eg har ein eldre Pixma, og der kan eg scanna til PDF og BMP. Sjekk om det er innstilling for å scanna som bilde. ...der var eg litt for sein... :-)

Takk for svar og hjelp, om enn litt forsinket :o)

FlGARO
FlGAROInnlegg: 1310
06.12.16 09:35

Alternativt bør vel Paint fungere greit også. Åpne Paint, velg under den første menyen står det "From scanner or camera". Da får du scannerbilde rett inn i paint og kan lagre det som jpg.

(Innlegget ble redigert 06.12.16 09:35)

Trolljegern
TrolljegernInnlegg: 2502
07.12.16 13:35

Enkleste måten er vel å endre filendelsen...

hillebillys
07.12.16 19:41
Poke: Måtte inn i et program (IJ Scan Utility), på PC og forandre manuelt til bilder og filnavn, da funket det. Tungvint, men sånn er det vel når det ikke finnes noen scanner knapp på skriveren. Det burde gått an å venstreklikke på musen, når musepekeren er på scann og få opp et valg, men, nei. Problemet løst. Takker for hjelpen.

Jeg scanner alltid bilder fra ett bildeprogram.
Jeg syntes det er enklere, og ofte gir flere valgmuligheter og da ofte bedre resultat.

Da åpnes jo bildet rett opp, og du kan behandle bildet direkte i bildeprogrammet umiddelbart.

Og ja ofte er disse scanner tools greiene noe knotete når en ikke er vant med dem. Derfor jeg bruker bildeprogram til bilder, mye enklere  ;)

hillebillys
07.12.16 19:42
Trolljegern: Enkleste måten er vel å endre filendelsen...

da får du jo bare en pdf fil med feil endelse..

noe som nok ikke løser så veldig mye

RickiBK
RickiBKInnlegg: 53111
07.12.16 19:42
Trolljegern: Enkleste måten er vel å endre filendelsen...

Du tror et *doc dokument endrer seg til et adobe acrobat-dokument kun ved å endre filendelsen til .pdf?

Trolljegern
TrolljegernInnlegg: 2502
07.12.16 22:46

Et doc-dokument og et PDF-dokument er vidt forskjellige. En PDF er et bilde av et doc-dokument eller liknende. Jeg har ikke Mac'en min med meg akkurat nå, men jeg mener at jeg har gjort om PDF til JPG uten noe program tidligere! :-)

InnocentBystander
07.12.16 23:22
Trolljegern: En PDF er et bilde av et doc-dokument eller liknende.

Ei PDF fil er ein beskrivelse av dokumentet. PDF fila inneheld tekst, bilder og informasjon om skrifttypar, plassering osv. PDF er basert på skrivarstyringsspråket PostScript. For å visa innholdet må ein ha eit program som tolkar PDF filformatet, som for eksempel Adobe Reader (ikkje anbefalt) eller Foxit Reader (anbefalt). Enkelte nettlesarar har innebygd støtte for PDF formatet.

Om ein opnar ei PDF fil i Notepad, så vil ein se at dokumentet er ein blanding av forståelig tekst og uforståelige kodar. Det siste er binære elementer som for eksempel bilder, eller komprimerte deler av fila. 

PDF er meint som eit sluttresultat på same måten som ei utskrift. Difor er det i praksis umulig å konvertera PDF tilbake til utgangsdokumentet eller å redigera det (bortsett frå enkle endringar).

PDF definisjonen inneheld også støtte for kryptering og innholdsbeskyttelse. For eksempel kan ei pdf fil vera beskytta mot endring. Dette betyr at det er egna for å senda informasjon der mottakaren ikkje skal kunna endra dokumentet (for eksempel avtalar). 

Microsoft lanserte det konkurrerande formatet XPS som er basert på XML (på same måten som Microsoft sine moderne Office formater), men det har forsiktig sagt ikkje blitt noen suksess.

RickiBK
RickiBKInnlegg: 53111
08.12.16 20:31

Klart du kan. 

MEN du gjør det IKKE med å endre suffixen på filnavnet. 

En måte er å ta et såkalt "øyeblikkesbilde" av hele PDF-dokumentet, for så å benytte dette øyeblikksbildet som en bildefil i et annet dokument. 

Null problemer. 

Så lenge øyeblikksbilde ikke er blokkert av scannerprogram eller eier av pdf-dokumentet. 

Poke
09.12.16 15:37
hillebillys: Jeg scanner alltid bilder fra ett bildeprogram.
Jeg syntes det er enklere, og ofte gir flere valgmuligheter og da ofte bedre resultat. Da åpnes jo bildet rett opp, og du kan behandle bildet direkte i bildeprogrammet umiddelbart.   Og ja ofte er disse scanner tools greiene noe knotete når en ikke er vant med dem. Derfor jeg bruker bildeprogram til bilder, mye enklere  ;)

Takk for tipset. 

Sant nok, spesielt når man kun kan scanne fra PC på denne, i forhold til min tidligere HP fotoskriver, der man kunne velge scanne på skriveren. 

Men det er bare en vanesak.

Poke
09.12.16 15:41
FlGARO: Alternativt bør vel Paint fungere greit også. Åpne Paint, velg under den første menyen står det "From scanner or camera". Da får du scannerbilde rett inn i paint og kan lagre det som jpg.

Takk for tipset.

Ser nå at Paint har dette valget. Får teste det ut neste gang.

TomPadang
TomPadangInnlegg: 13105
09.12.16 20:53
Poke: Måtte inn i et program (IJ Scan Utility), på PC og forandre manuelt til bilder og filnavn, da funket det. Tungvint, men sånn er det vel når det ikke finnes noen scanner knapp på skriveren. Det burde gått an å venstreklikke på musen, når musepekeren er på scann og få opp et valg, men, nei. Problemet løst.

Det er flott når noen leser seg opp litt og forsøker finne ut av ting.  Slikt lærer man av.

EndOfGreatness
EndOfGreatnessInnlegg: 2182
10.12.16 12:08

Noen spesiell grunn til at du ønsker .jpg?

petterG
petterGInnlegg: 9131
10.12.16 15:48
EndOfGreatness: Noen spesiell grunn til at du ønsker .jpg?

Hvis han for eksempel scanner bilder er jo .pdf et ganske upraktisk format...

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg