Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

kjøpe Klokke på Ebay

NYTT TEMA
ilarserik
ilarserikInnlegg: 34
07.12.16 11:28

Hei, jeg har vært på Zalando og så en klokke til 2700kr. På Ebay selger de samme klokke til 1500kr, har noen erfaringer på å kjøpe klokker på ebay og liknende, eller går dere kun til en klokkebutikk i byen?

hillebillys
hillebillysInnlegg: 8839
07.12.16 19:48
ilarserik: Hei, jeg har vært på Zalando og så en klokke til 2700kr. På Ebay selger de samme klokke til 1500kr, har noen erfaringer på å kjøpe klokker på ebay og liknende, eller går dere kun til en klokkebutikk i byen?

Ebay så kjøper du av andre ebay brukere. (Selgere) Altså ebay er ikke en butikk, men en formidler. (Ala finn.no)

Men Ebay er visstnok ganske strenge om det rapporteres snusk fra selgere. Så påstanden er att en kan værra ganske trygg. 

Har selv handlet endel minnebrikker og småting, alt har stemt med infoen gitt.

Men husk, Ebay er utlandet. og det er da moms, toll og frakt en må regne med.  Posten tar mye i gebyr for og tolle for deg.

Jeg har kun kjøpt klokke i butikk, det fordi jeg alltid har kjøpt litt bedre klokker. Det vil si klokkene mine har holdt så lenge att jeg kun har byttet 3 ganger.

Men har nå nylig kjøpt en "fin" klokke som jeg ikke tar med på jobb....

Om du kjøper samme klokke på nett eller i butikk spiller vel liten rolle, bare du er sikker på hva du skal ha. og sjekker om det lønner seg, når en tar med frakt, toll og moms..

KingKongHalvor
KingKongHalvorInnlegg: 48297
07.12.16 19:51

I Norge er det ofte gode priser på finere klokker i butikk. Kjenner de som driver Urmaker Bjerke, og de sender ur over hele verden. Hvordan det er med rimeligere ur som det nevnes i TS vet jeg ikke. 

(Innlegget ble redigert 07.12.16 19:52)

Helena_M
Helena_MInnlegg: 9433
11.12.16 01:14

Jeg oppretter ikke en ny tråd for et enkelt spørsmål, så jeg spør her siden det nylig har vært litt aktivitet her.

Har tenkt å kjøpe noen t-skjorter fra samme selger, hvorfor må jeg da betale frakt for hvert eneste plagg?

Skulle trodd at 3 t-skjorter ble sendt i samme pakke og at jeg dermed betaler frakt for en pakke, men når jeg skal sjekke ut og betale betaler jeg frakt for alle t-skjortene. Som er fra samme selger.

Noe jeg ikke forstår eller har oversett?

petterG
petterGInnlegg: 9177
11.12.16 10:38
Helena_M: Noe jeg ikke forstår eller har oversett?

Kanskje det ville være lurt å spørre selger og ikke en haug med folk her inne som i beste fall kan leke blindebukk...?

KingKongHalvor
KingKongHalvorInnlegg: 48297
11.12.16 19:23
Helena_M: Skulle trodd at 3 t-skjorter ble sendt i samme pakke og at jeg dermed betaler frakt for en pakke, men når jeg skal sjekke ut og betale betaler jeg frakt for alle t-skjortene. Som er fra samme selger. Noe jeg ikke forstår eller har oversett?

Er ikke dette for å komme under tollgrensen på 500kr?

hillebillys
11.12.16 21:30
Helena_M: Har tenkt å kjøpe noen t-skjorter fra samme selger, hvorfor må jeg da betale frakt for hvert eneste plagg?

Som kingkonghalvor er inne på.

Mange selgere setter seg inn i tollreglene til de fleste land.
Ved og dele opp en sending, så kan dem sikre og komme under tollgrensene.

Og siden gebyrene posten tar for og fortelle er ganske stive, så vil i fleste tilfeller det fortsatt værra billigere selv om du må betale frakt 4 ganger.

Spesielt nå som det er 500 inkludert frakt som er grensa....
da vil jo 4 tskjorter a 150 kr  + frakt bety toll + postens gebyr...

petterG
petterGInnlegg: 9177
11.12.16 22:41
hillebillys: Spesielt nå som det er 500 inkludert frakt som er grensa....
Helena_M
11.12.16 23:53
KingKongHalvor: Er ikke dette for å komme under tollgrensen på 500kr?

.

(Innlegget ble redigert 11.12.16 23:54)

Helena_M
11.12.16 23:56

Er ikke den 350 kroner da?

Eksempel:

5 t-skjorter a 150 kr blir 750 kr. Frakten ligger på ca. 120 kroner.

5 pakker blir da 1350 (uten mva/toll). En enkel pakke blir 870 kroner.

Hvordan de regner seg frem til moms og toll er jeg usikker på. Satsene er jo hhv 25 og 10 prst, men regner de ut verdi+moms og tar toll ut i fra den nye verdien da?

Da blir det jo 820*1,25 (mva) = 1025. 

1025*1,10 (toll) = 1127,5. Med andre ord hadde jeg jo spart litt om det jeg tenker er riktig her?

Helena_M
12.12.16 13:49

Snakket uansett med kjøperen og han sa at det var en feil i systemet han ikke fikk gjort noe med. Dersom jeg betaler for mye i frakt skulle han refundere det.

tinnyme
tinnymeInnlegg: 10059
14.12.16 01:26
Helena_M: Har tenkt å kjøpe noen t-skjorter fra samme selger, hvorfor må jeg da betale frakt for hvert eneste plagg?

Det er da fordi selgeren forsøker å lure deg det.

Kjøp heller fra kineserne på eBay, det gjør jeg - hele tiden. De vil ikke ha en eneste krone i frakt på noe av det de sender.

De har dessuten sikkert de samme varene som alle andre land, billigere er de også, pluss pålitelige - de vil jo ikke bli kastet ut fra eBay, så de er seriøse nok.

Og "feil" i systemet er bare tull og noe selgeren sier når han blir "fersket".  Det er jo selgeren og ikke eBay som står bak innkrevingen av denne frakten, så han farer garantert med løgn. 

(Innlegget ble redigert 14.12.16 01:43)

hillebillys
14.12.16 20:51
petterG: Ikke 500,-, men 350,- inkludert frakt...

Mente noen snakka om 500 en gang.

350 er jo enda værre, for da er jo grensa i praksis senka fra før.

Men fortsatt, mange selgere på ebay veit dette, og deler opp sendingen slik att en omgår satsen

hillebillys
14.12.16 20:54
tinnyme: Og "feil" i systemet er bare tull og noe selgeren sier når han blir "fersket".  Det er jo selgeren og ikke eBay som står bak innkrevingen av denne frakten, så han farer garantert med løgn.

Er nok noen som prøver og lure, men dem er det bare og melde fra om 

Men det er også endel som deler opp slik att du skal unngå grensene.
Men dem har vel en tendens til og sende i flere kolli, men kunden betaler bare for en forsendelse. (Om alt er bestilt samtidig)

pusur44017
pusur44017Innlegg: 567
14.12.16 22:16
Helena_M: Er ikke den 350 kroner da?

Som tidligere sagt, grensen på 350 omfatter varen+frakt+forsikring om det skal betales også

Tollgrensen er på 1000 kr om den fortolles som "gift" (gave) men dette er bare mellom privatpersoner. Mange selgere sender pakker som gave uansett, men om dette er lovlig, eller om det gjelder ved fortolling, vet jeg ikke.

Om du er utenfor tollgrensene, kommer det selvfølgelig toll+moms. Det er ikke alle varer det er toll på, men dette er induviduellt fra vare til vare og bør sjekkes på tollvesenets sider.

Ved fortolling vil fraktselskap ta et gebyr for fortolling. Posten tar et gebyr på 146 på pakker med verdi under 3000 og 315 per oppdrag for pakker med verdi over 3000.

NB: Vær klar over at ulike fraktselskap tar ulike priser. Mener DHL tar 800, hvilket er helt håreisende. Noen pakker sendes med DHL, men overtas av Posten når de kommer til landet, hvilke frakprodukter som benyttes i dette tilfellet vet jeg ikke, og bør undersøkes med selger.

Gebyret som blir tatt med fortolling kan du unngå ved å fylle ut papirene selv, men dette vet jeg ikke noe om. Posten/tollvesenet kan være nok peke deg på rett spor.

Å handle med kinesere på ulike nettsider har i min erfaring alltid gått bra. Den kinesiske Ebay heter aliexpress og selgerne der har samme type system som Ebay hvor selgerne må ha 5 stjerner og best mulig anmeldelser. Det som er dumt er at det tar lang tid, og de europeiske postvesnene roter noe helt utrolig. (Fly fra kina til frankfurt, sent til tjekkia for å postlegges til norge.)

-pusur

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg