Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

En liten undersøkelse!

NYTT TEMA
Marreig1997
Marreig1997Innlegg: 21
16.12.16 10:31

Hei!

Vi har da et lite prosjekt akk nå, beklager hvis dette er innenfor feil tråd, men det jeg lurer på er hvor mange tror dere ser på youtube/streaming framfor TV her i Norge? Prosent kan bli gitt eller antall mennesker. Alle aldersgrupper fra ungdom til eldre.

Bitterman
BittermanInnlegg: 1135
16.12.16 11:54

Handler prosjektet om hva tilfeldige mennesker tror om andre menneskers internettbruk? :)

Marreig1997
Marreig1997Innlegg: 21
16.12.16 12:35

Egnt hva som helst, hva dere tror, om dere har fakta osv.

vif_support
vif_supportInnlegg: 4252
20.12.16 10:21

Undertegnede streamer på tv. Har koblet opp en pc som står fast mot TV med trådløs mus/tastatur. Jeg har både HBO og Netflix som jeg ser mye på, samt streamer gjerne opptak fra arkivet til NRK, og TV3 om jeg har gått glipp av noe.

Jeg har også en "boks" fra tv-selskapet hvor jeg kan ta opp programmer, starte et program forfra, og se ukesarkiv fra mange kanaler. Dette blir brukt hver dag. Den har jeg også youtube på.

Ellers blir det sef. endel streaming på pc, men den kan aldri erstatte tven :)
På sikt tror jeg "boksene" fra tv-selskapene blir mer og mer som pc, og jeg tror at det blir mer og mer streaming.

De eldre som sitter å ser "maling tørke minutt for minutt" på NRK streamer selvfølgelig ikke, mens yngre generasjoner vil ta i bruk teknologi for å utvide tilbudet.
Hvor mange blir fingern i været, men jeg tror det blir fler og fler

(Innlegget ble redigert 20.12.16 10:26)

Kero79
Kero79Innlegg: 3430
20.12.16 11:20

Jeg har en tv koblet opp mot en pc. Der går det oftes i Netflix. Blir ikke brukt daglig, mere periodisk når det er en serie som jeg vil se.

Tror også kona har HBO i perioder men der har jeg ikke sett noe særlig på.

Ellers har jeg get boks den blir brukt daglig.

Når det gjelder Youtube så blir det bare brukt til enkelt klipp og da på den bærbare pc som ikke er koblet opp mot tv.

Er litt gammeldags av meg så ser også endel serier på DVD/Blueray

Mr.Daddycool
Mr.DaddycoolInnlegg: 4423
22.12.16 07:01

Begge deler her hos meg, både streaming og TV. Men tv er på vei ut. Er så møkk lei all den reklamen som fyller opp sendetiden i større og større grad.

AccountsReceivable
AccountsReceivableInnlegg: 43
22.12.16 10:38

Jeg kjøpte en rapport for en tid tilbake som tok for seg noe av det samme, jeg kjøpte den i forbindelse med research jeg gjorde for en klient. Det var ca. 1 år siden så uten å love noe kan jeg se om jeg finner den slik at jeg kan peke deg i riktig retning.

For min del går det utelukkende i streamingtjenester. Fant ut for noen år siden at det ble for dumt å sitte å betale for all den reklamen som følger med mange av kanalene i dag. TV 2, TV Norge og liknende spyr ut mye søppel i disse tider og det har generelt vært lite nyskapende tv fra de mest kommersielle aktørene de siste årene. Se det enorme fallet i tv seere som TV 2 har hatt den siste tiden, 10 år med samme program er rett og slett for lenge. Streamingtjenester kommer nok til å ta helt over etterhvert som den eldre generasjonen forsvinner, dagens unge ønsker å kunne se hva de vil - når de vil, de gidder heller ikke lenger vente en uke på neste episode. Den kommende generasjonen har også et større krav vil når det kommer til flyten av nytt underholdningsmateriale, mange er faste følgere av langt flere tv-serier i dag enn hva som var normalt tidligere. The barrier to entry er lavere enn noe gang når det kommer til å få distribuert underholdningsmateriale, tilstedeværelsen av "independent underholdning" er mye mer tilgjengelig takket være streamingtjenester. Man kan jo i dag lage under holdning i sin egen stue for så å distribuere det gjennom YouTube. Vi vil nok se betraktelig høyere konkurranse mellom streamingtjenester i årene som kommer, Amazon Prime er i full utvikling for å ta igjen noen av de andre store og vil nok bli mer synlige etterhvert, vi skal heller ikke utelukke nye aktører.

Det blir spennende å se hva de neste årene vil bringe. TV vil oppleve det samme som musikken opplevde for noe år siden, en tvungen omveltning til det digitale markedet hvor massekonsum av underholdning sår i spissen... en omveltning som vil bli presset fram av forbrukerne og deres tilgang på ny og bedre teknologi.

FjodorDVD
FjodorDVDInnlegg: 492
22.12.16 14:44

Husstand med 5 medlemmer hvor foreldregenerasjonen ser litt på tradisjonelt tv. Nyheter, sport og en sjelden gang programmer som Lars Monsen. Mindre enn en time i snitt pr. dag. Nettbasert mediebruk er kanskje 2 timer pr. dag.

De yngre ser ikke ett sekund på tradisjonelt tv, eller hører på radio for den del. All mediebruk av de unge er over internett.

Alexxxx
AlexxxxInnlegg: 309
22.12.16 15:50

Enig reklame på TV er noe dritt. Blir mer og mer av det. Kan ikke engang se en episode i en serie på tyve minutter uten å bli avbrutt av reklame. Forbanna irriterende og grunnen til at jeg ser minst mulig på tv. Ser sport og nyheter og noen ganger konserter etc.

Men den reklamen. Hørte for lenge siden at amerikanske barn i skolen klarte kun å konsentrere seg i ca. ti min i strekk og det ble satt i sammenheng med at det var ti min med tv mellom reklamene. En psykolog skulle sett på hva det gjør med hodet til folk å få disse stadige avbrytelsene som reklamen gir. Da hadde det vel blitt ulovlig med så mye reklame.

tinnyme
tinnymeInnlegg: 10511
23.12.16 10:27
Alexxxx: En psykolog skulle sett på hva det gjør med hodet til folk å få disse stadige avbrytelsene som reklamen gir. Da hadde det vel blitt ulovlig med så mye reklame.

Hehe, litt av et forslag. Tror du resten av Norges befolkning er enig med deg mht betaling versus gratis TV?

Hvor mange TV lisenser er du villig til å betale?

Selv vil jeg nødig måtte betale ekstra for å se TV2, jeg synes det er utmerket slik det er.

Psykologen din vil nok helt sikkert finne en del som har problemer med å takle egen tålmodighet, men det kan da ikke styre resten av landet.

tinnyme
tinnymeInnlegg: 10511
23.12.16 10:36
FjodorDVD: De yngre ser ikke ett sekund på tradisjonelt tv, eller hører på radio for den del. All mediebruk av de unge er over internett.

Det gjør de nok det, selv om ikke du ser alle...

LANGEMANN-1968
LANGEMANN-1968Innlegg: 6930
23.12.16 13:26
vif_support: Jeg har også en "boks" fra tv-selskapet hvor jeg kan ta opp programmer, starte et program forfra, og se ukesarkiv fra mange kanaler. Dette blir brukt hver dag. Den har jeg også youtube på.

Jeg fikk nylig netflix på boksen. Har ikke abonnement og vet ikke om jeg skal skaffe meg, men kjekt å ha..

hillebillys
hillebillysInnlegg: 9077
23.12.16 15:41

Og en lurer på hvorfor statistikk basert på spørreundersøkelse så og si aldri gjenspeiler virkeligheten!!!

Torotto
TorottoInnlegg: 11718
23.12.16 17:14
tinnyme: Selv vil jeg nødig måtte betale ekstra for å se TV2, jeg synes det er utmerket slik det er.

Det er hovedårsaken til at jeg vurderer å kvitte meg med Kabel TV. 

TV2lLegger beslag på en rekke kanaler og sender gammal drit og programmer som har gått på andre kanaler før.

Bruker VPN og streamning av Svenske/Danske og Britiske kanal, samt Netflix og Viasat free.  

TV2 har jo klarte å grine seg til å bli en delvis statssubsidiert kanal og som fikk gjennom voldsom økning av avgift pr. bruker, via kulturdepartemenet, som grep inn i markedssystemet.

la1goa
la1goaInnlegg: 10539
23.12.16 23:35
Marreig1997: Hei! Vi har da et lite prosjekt akk nå, beklager hvis dette er innenfor feil tråd, men det jeg lurer på er hvor mange tror dere ser på youtube/streaming framfor TV her i Norge? Prosent kan bli gitt eller antall mennesker. Alle aldersgrupper fra ungdom til eldre.

Personlig syntes jeg rundt 10000 kroner pr. år er i overkant av hva jeg  har lyst til å betale for å se TV. I dag er vi fire stykker i familien som ser på det vi kaller tv. Men så viser det seg at ingen av oss ser på nrk, ja "overraskende" nok. nrk har overhode ingen programmer som interesserer familien. Herregud for en forgubba og innavla kanal. Nyheter ser vi på TV2 dersom ikke nettaviser allerede har vært sjekket. Personlig mener jeg TV2 viser en del mer reelle nyheter enn det statskanalen kan oppdrive.

Så sitter vi igjen med en del attpåkladd kanaler. Så spør jeg med selv, hvem i all verden er interessert i realityTV og ufoprogrammer på discovery? jeezzes.

I dag kan alt streames fra nett. Det man er interessert i kan streames. Det er fremtiden. Endelig kan jeg hente programmer som virkelig er av interesse til en brøkdel av de 10k jeg eller måtte betale. Men så langt må jeg også betale 10k ekstra til nrk (som forøvrig suger alt) og til kabel selskapet som suger resten.

Så, nei til lisens.... 

vif_support
vif_supportInnlegg: 4252
24.12.16 12:31
la1goa: Så sitter vi igjen med en del attpåkladd kanaler. Så spør jeg med selv, hvem i all verden er interessert i realityTV og ufoprogrammer på discovery? jeezzes.

Personlig ser jeg myyye på Discovery, Nat.geo, History channel. Går mye i populærvitenskap her i gården. 

NRK som almenkringkaster sender tv for de aller minst til de aller eldste, så de kan ikke treffe "alle" til enhver tid. Jeg prøver bla. å få med meg dagsnytt 18 hver dag. Så JA til lisens/avgift.  

(Innlegget ble redigert 24.12.16 12:31)

petterG
petterGInnlegg: 9320
24.12.16 15:12
la1goa: nrk har overhode ingen programmer som interesserer familien. Herregud for en forgubba og innavla kanal.

Herregud for et lavpanna og innsnevra innlegg.

hillebillys
24.12.16 15:23

Hva i allverden er det folk kjøper av kanalpakker når det er snakk om 10k i året :O :O :O :O

Selv når jeg tar med amazon prime og netflix så er jeg ett godt støkke unna ti lapper..  (Inkludert viasat og nrk lisensen)

(Innlegget ble redigert 24.12.16 15:27)

hillebillys
24.12.16 15:33
la1goa: Men så langt må jeg også betale 10k ekstra til nrk (som forøvrig suger alt) og til kabel selskapet som suger resten.

Hva slags kabelselskap er det du bruker og tydeligvis må bruke som koster over 600 i mnd?

Du er klar over att du ikke må velge absolutt alt dem har? Og att du til og med kan si "nei takk jeg skal ikke ha noe" til kabelselskapet.

nei fan om jeg hadde kasta penger på alle kanaler til ett av kabel/parabol selskapene...  

Men det var bre og si "nei, jeg skal ikke ha det" så slapp jeg det..

NRK kan en alltids diskutere, nå går det nok over slik att alle må betale, enten en har tv eller ikke. Men det er jo snakk om 230 kroner i mnd. Og om det havner på skatte seddelen, så vil den bli lavere for folk med lav lønn...

RickiBK
RickiBKInnlegg: 61219
24.12.16 15:35

Kabel? 

Er virkelig så 1900-talls 

Man kjører da 100% trådløst?  ;)

RickiBK
RickiBKInnlegg: 61219
24.12.16 15:38
la1goa: Personlig mener jeg TV2 viser en del mer reelle nyheter enn det statskanalen kan oppdrive.

Duverden. 

Sannelig godt vi har deg her til å gi oss ei rettesnor ja. 

Man skal trå varsomt på et slikt minefelt. 
En kommersiell kanal som formidler nyheter? . . . . . 

Takke meg til NRK på nyheter i alle tilfelle. 

TV2 er i beste fall en nødkanal om de skulle være helt tom for program på ALLE andre kanaler. 

la1goa
24.12.16 22:22
hillebillys: Hva slags kabelselskap er det du bruker og tydeligvis må bruke som koster over 600 i mnd?

rundt 3000 for å ha lov til å se på TV, innhold likegyldig.

+ rundt 3500 for å ha den billigste pakka.

+ rundt 4000 for å levere digitale signaler (kommer i tillegg uansett  pakke).

Ja, dette kjøtthuet her betaler rundt 10K for å se på TV.

Edit:

Ingenting av ovenfornevnte kostnader inkluderer internett.

(Innlegget ble redigert 24.12.16 22:25)

la1goa
24.12.16 22:34
RickiBK: Sannelig godt vi har deg her til å gi oss ei rettesnor ja.    Man skal trå varsomt på et slikt minefelt. 
En kommersiell kanal som formidler nyheter? . . . . .  Takke meg til NRK på nyheter i alle tilfelle.

Jeg personlig mener at det er absolutt kjempeflott at du har dine egne meninger slik at du kan ty til denne statskanalens korrekte nyhets opplesning slik at du alltid er opplyst uten at du lar deg forlede av suspekte personer som la1goa.

La nå oss håpe at du ikke er motstander av mitt synspunkt.

kytec
kytecInnlegg: 27548
24.12.16 22:44
RickiBK: Kabel?  Er virkelig så 1900-talls  Man kjører da 100% trådløst?  ;)

Tror egentlig vi for all framtid er dømt til å legge kabler. 

Gøy om det kunne blitt tråløst dog :-) 

la1goa
24.12.16 22:48
vif_support: Personlig ser jeg myyye på Discovery, Nat.geo, History channel. Går mye i populærvitenskap her i gården.  NRK som almenkringkaster sender tv for de aller minst til de aller eldste, så de kan ikke treffe "alle" til enhver tid. Jeg prøver bla. å få med meg dagsnytt 18 hver dag.

Det går riktignok mye i populærvitenskap. Men jeg er sterk motstander av monopolet slik det er bygget opp i dag. Hvorfor skal jeg støtte nrk når ingen ser på hva de produserer og at merittlisten deres bygger på det ytterste strøket i Norge og hva de muligens ser?

Jeg har for lengst hevet meg over Sidsel når hun synger julen inn og jeg ser absolutt ikke på et avdanket program som "noreg i kring". Give me a break. NRK er fullstendig out of date, enstemmig avgitt av en familie på fire. Jeg ønsker overhode ikke støtte denne formen for TV.

"Moderne TV" om vi skal kalle det, består av internett. Uten avbrekk fra myndigheter. Vi kan abonerere på det vi selv ønsker. Selvsagt ønsker vi å betale for bredbåndet og de feeder vi ønsker å se på. TV? over og ut.

hillebillys
25.12.16 09:51
la1goa: rundt 3000 for å ha lov til å se på TV, innhold likegyldig. + rundt 3500 for å ha den billigste pakka. + rundt 4000 for å levere digitale signaler (kommer i tillegg uansett  pakke).

over 330 bare for og få lov??  hva i allverden er det for noe??
Det er jo omtrent det jeg betaler totalt i mnd jo, og jeg som trudde Viasat var luringer.

muttern har kabel, men hun betaler ikke noe ekstra for kanaler eller pakker for det ingår i husleia, men hun leier pvr dekoder for 99 kroner.

Aldri Aldri hørt om noen som må betale mer en 330 i mnd bare for og ha kabelen inn i huset...

Skulle noen komme med ett slikt forslag så hadde jeg reist, kjøpt en mannevond rottweiler og sendt den etter selgeren.

du burde virkelig skifte leverandør...  jeg kødder ikke men hva som helst må da værra bedre en det. (Ok i det minste rimeligere)

(Innlegget ble redigert 25.12.16 09:53)

fargerik
fargerikInnlegg: 45765
25.12.16 10:00
Marreig1997: Egnt hva som helst, hva dere tror, om dere har fakta osv.

Fakta finnes det statistikker på, og jeg tror på det statistikkene viser, at kabel og parabol taper terreng og at internett vinner terreng.

Jeg har selv forlengst kvittet meg med parabol, og ser nå kun de TV-kanalene jeg er interessert i via bredbånd.

jeangabin
jeangabinInnlegg: 24134
25.12.16 22:58

Ser ikke på linært tv.

FrannyLee
FrannyLeeInnlegg: 7498
25.12.16 23:05
Mr.Daddycool: Begge deler her hos meg, både streaming og TV. Men tv er på vei ut. Er så møkk lei all den reklamen som fyller opp sendetiden i større og større grad.

De har nok skutt seg selv i foten der ja. Drep meg konge men ikke med graut.

la1goa
27.12.16 18:32
hillebillys: Aldri Aldri hørt om noen som må betale mer en 330 i mnd bare for og ha kabelen inn i huset..

Det er ikke kabelen. Det er avgiften som settes for for at du har lov til å eie en tv uansett om du ser på noe eller ikke. Denne avgiften bestemmes en gang i året av politikere. Denne avgiften er det rundt 4000 dødt kjøtt fra NRK som lever av. denne avgiften kommer i tillegg til alle andre ting. f.eks kabeltilknytning som Sugenor (de kaller seg riktignok for Canal Digital) driver inn. Når du har betalt alt dette så må du bestemme Kanalpakken som også Sugenor tjener på. Dermed blir det rundt 10000,- i året for å se på TV.

Som oftest er det borettslagene som står for disse pakkene, og da blir det meste av kabelavgift og kanalpakke revet inn i husleien (eks diktaturavgiften). Som medlem i et borettslag er det flertallet som bestemmer. Men jeg har sagt mitt på generalforsamling, og det var en del som våknet opp av betalingsdvalen. Neste gang er det ikke brått sikkert at avtalen blir fornyet. Flere og flere tenker nå etterhvert på å vippe tv i kontaineren, kjøpe monitor og streame fra nett som er langt billigere.

(Innlegget ble redigert 27.12.16 18:32)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg