Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hvordan indeksere og søke i PDF som er scannet?

NYTT TEMA
Rocky-Balboa
Rocky-BalboaInnlegg: 542
10.02.17 12:48

Hei!

Jeg har skannet ca 4-500 sider tekst for å digitalisere.

Nå kunne jeg tenke meg å gjøre dokumentene søkbare slik at jeg lett kan finne korrekt side.

Jeg har googlet litt, og testet også ved å sette inn sidene i MS OneNote. Da kan de søkes i, men OneNote fungerer ganske treigt når det er så mange sider der.

Ideelt sett kunne jeg tenke meg et program som "leser" alle PDF'er i en mappe(struktur), og deretter lager en index som gjør det mulig å søke opp dokumenter med de nøkkelordene jeg ønsker å finne, f eks et navn, telefonnummer eller lignende.

Er det noen her som vet om en bra programvare for dette? 

Bitterman
BittermanInnlegg: 1155
10.02.17 14:42

Scan til tekst og ikke til pdf løser vel hele problemet?

InnocentBystander
InnocentBystanderInnlegg: 7321
10.02.17 14:43
Rocky-Balboa: Er det noen her som vet om en bra programvare for dette?

Eg brukte fullversjonen av Adobe Acrobat for eindel år siden, og den hadde funksjonaliteten du ønskar.

Mikey666
Mikey666Innlegg: 663
13.02.17 17:51

Om alle sidene ligger i en PDF-fil så er det du ser etter OCR-funksjonalitet. Du kan enten laste ned prøveversjon/kjøpe Adobe Acrobat Pro DC, laste ned et av mange gratisversjoner av OCR-konvertere eller bruke en nettløsning (om det er sensitivt innhold vil jeg unngått sistnevnte).

Speciale
SpecialeInnlegg: 5127
15.02.17 23:36
Rocky-Balboa: Er det noen her som vet om en bra programvare for dette?

Hvis vi snakker engelsk språk, så er Abbyy Finereader det beste programmet for vanlig dødlige, for OCR. Hvis det er norsk, så aner jeg ikke. 

timez
timezInnlegg: 363
17.02.17 17:14

Om du har Evernote, så scanner Evernote alle PDFer automatisk. Da kan du søke i dem etterpå. 

https://help.evernote.com/hc/en-us/articles/208313388-Tips-for-searching-scanned-PDFs

Arbeidsflyten er genial: Slipp en haug med PDFer på ikonet til Evernote. Sync Evernote. Spis mat/se tv/sov. Åpne Evernote. Alle PDFer er nå søkbare.

Usikker på om dette er med i Evernotes gratisversjon, men det koster bare et par hundre for pro-versjon. 

Øyvind

(Innlegget ble redigert 17.02.17 17:15)

Klikk for å gå tilbake til toppen