Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Radio bredbånd "timer ut"!?

NYTT TEMA
Tonvi
TonviInnlegg: 17
22.02.17 18:34

Jeg har radiobredbånd og har vært greit fornøyd med det. Jeg synes hastigheten var litt treg og innkalte Romerike Bredbånd for at de skulle fikse på det. De kom og flyttet "antennen" for å få inn bedre signal. Da måtte vi også trekke ny kabel. Etter det har hastigheten vært bra, men som sagt går nettet og "timer ut". Hvis jeg gå i "cmd" og skriver "/ping vg.no -t" vil det etter vært begynne å komme "Request timed out". Man merker det utrolig godt i onlinespill og lignende. Kort fortalt kutter nettet i noen sekunder med jevne mellomrom. Jeg fikk Romerike Bredbånd til å se på det, men han påsto at alt var bra og at han ikke ville gjøre noe mer. Jeg hadde håpet at det var noen internetteksperter her som kunne hjulpet meg litt:P Takk på forhold!

Torotto
TorottoInnlegg: 10912
22.02.17 22:20

Brukt dette verktøyet for å analysere nette. 

http://nutsaboutnets.com/netsurveyor-wifi-scanner/

silas
silasInnlegg: 18796
23.02.17 10:23
Tonvi: Jeg hadde håpet at det var noen internetteksperter her som kunne hjulpet meg litt:P Takk på forhold!

Gå til www.pingtest.net og gi oss en tilbakemelding. Hvis signalene er svake, vil du kunne oppleve stor forskjell når det regner eller snør. Hvis du befinner deg i skogen, vil snø på trærne ha en del å si.

fargerik
fargerikInnlegg: 42979
23.02.17 10:23
Tonvi: Jeg har radiobredbånd og har vært greit fornøyd med det. Jeg synes hastigheten var litt treg og innkalte Romerike Bredbånd for at de skulle fikse på det. De kom og flyttet "antennen" for å få inn bedre signal. Da måtte vi også trekke ny kabel. Etter det har hastigheten vært bra, men som sagt går nettet og "timer ut". Hvis jeg gå i "cmd" og skriver "/ping vg.no -t" vil det etter vært begynne å komme "Request timed out". Man merker det utrolig godt i onlinespill og lignende. Kort fortalt kutter nettet i noen sekunder med jevne mellomrom. Jeg fikk Romerike Bredbånd til å se på det, men han påsto at alt var bra og at han ikke ville gjøre noe mer. Jeg hadde håpet at det var noen internetteksperter her som kunne hjulpet meg litt:P Takk på forhold!

Jeg hadde det der for ti-tolv år siden, og slet med det samme på grunn av at det ikke var 100% fri sikt fra antenna til senderen.

Det var en gren på et tre som innimellom viftet i vinden og forstyrret signalet.

Har du noe som kan skygge for signalet?

Tonvi
23.02.17 15:58

26 ping og 12ms jitter. Nettet er bra helt til det "timer ut".

Tonvi
23.02.17 15:59

Nett-fyren mente at det ikke var det men kan snakke med han å spørre. Jeg kan hvertfall sjekke her hjemme, men er ganske så sikker at det er fri sikt fra meg.

Tonvi
23.02.17 16:11

Dette ble resultatet

http://imgur.com/a/x3dcB

(Innlegget ble redigert 23.02.17 16:23)

Topguy
TopguyInnlegg: 7153
23.02.17 16:34

Du kan ikke legge ved bilder her på forumet. Du må laste opp bildet et sted og poste linken til bildet her.

Men det du trenger for å evt. overbevise leverandør om å ta deg seriøst er å bruke et program som du lar stå på et par dager som tester linja hvert minutt. da får du en oversikt over hvor ofte linja faktisk faller ut of hvor lenge.

Jeg kan ikke si at jeg vet om et bra program for dette, de jeg vet om blir fort veldig tekniske. Mulig noen du kan finne her: http://www.dslreports.com/tools som kan kjøre i en browser er passende for deg.

silas
23.02.17 17:14
Tonvi: vil det etter vært begynne å komme "Request timed out".

Gjelder dette problemet alle enheter i huset? Når det gjelder jitter på 12 ms, så er dette et mål på hvor mye ping varierer i gjennomsnitt fra gjennomsnittlig ping. Problemet ditt høres nesten ut som et modemproblem. Du har ikke tilfeldigvis noen i huset som bruker nettet til torrent?

(Innlegget ble redigert 23.02.17 17:17)

Tonvi
23.02.17 17:18

Ja dette gjelder alt! Har prøvd å koble kabel fra antenna rett inn i en pc og er fortsatt samme problem. Det er samme resultater med kabel fra antenna så det er ikke noe som kjører i bakrunn.

(Innlegget ble redigert 23.02.17 17:22)

Tonvi
23.02.17 17:19
Topguy: Men det du trenger for å evt. overbevise leverandør om å ta deg seriøst er å bruke et program som du lar stå på et par dager som tester linja hvert minutt. da får du en oversikt over hvor ofte linja faktisk faller ut of hvor lenge.

Takk for tipset, tror du at du kan legge ved et du vet om uansett? Finner nok ut av det selvom prog. er vanskelig. Er ganske god på pc ;)

(Innlegget ble redigert 23.02.17 17:26)

Tonvi
23.02.17 17:31
Tonvi: Takk for tipset, tror du at du kan legge ved et du vet om uansett? Finner nok ut av det selvom prog. er vanskelig. Er ganske god på pc ;)

Tror jeg fant et program som funker på siden du linket. (smokeping tool) Må jeg ha pcen på for at den skal gå å finne feilen?

silas
23.02.17 17:34
Tonvi: Ja dette gjelder alt! Har prøvd å koble kabel fra antenna rett inn i en pc og er fortsatt samme problem. Det er samme resultater med kabel fra antenna så det er ikke noe som kjører i bakrunn.

Kjør pingtest regelmessig og tar gjerne vare på screenshots av resultatet. Hvis du får svært høye jitter-verdier, har du dokumentasjon på dette. Hva heter modemet? Type?

(Innlegget ble redigert 23.02.17 17:35)

Tonvi
23.02.17 21:08
silas: Kjør pingtest regelmessig og tar gjerne vare på screenshots av resultatet. Hvis du får svært høye jitter-verdier, har du dokumentasjon på dette. Hva heter modemet? Type?

Siden vi har radio bredbånd tror jeg ikke at vi har noe modem, men vi har en slags kabel med splitt som gir strøm til selve antennen. Det kan jo hende at det er greiner i veien. Romerike BB sa de skulle se på det i morgen så skal tipse han denne siden.

silas
23.02.17 23:15
Tonvi: Siden vi har radio bredbånd tror jeg ikke at vi har noe modem

:-) Det er nok et modem, et radiomodem. Hvordan er dette modemet montert? Er det tildekket? Montert i et skap hvor med utilstrekkelig kjøling? Hør om du kan teste med et annet modem. PS: Ser av hjemmesiden at det er en modem fra Zyxel.

Du kan også prøve TP-test fra Bredbandskollen (ps: vanskelig å installere på win10):

https://www.bredbandskollen.se/tp-test

(Innlegget ble redigert 23.02.17 23:24)

Tonvi
24.02.17 09:43
silas: :-) Det er nok et modem, et radiomodem. Hvordan er dette modemet montert?

http://imgur.com/a/DLFUD

Dette er det eneste vi har. Det er en adapter som tar kabelen fra antenna inn i den største klossen med grønt lys. Den svarte kabelen er en strømkilde til antenna.

silas
24.02.17 12:05
Tonvi: http://imgur.com/a/DLFUD   Dette er det eneste vi har. Det er en adapter som tar kabelen fra antenna inn i den største klossen med grønt lys. Den svarte kabelen er en strømkilde til antenna.

Aha, skjønner. Kanskje dette hjelper:

1. Velg control panel -> network connections
2. Høyreklikk på nettverkskortet og velg properties
3. Trykk på Configure-knappen
4. Velg så Advanced
5. Scroll ned og velg Speed & Duplex
6. Sett til 100 mbp full duplex, trykk OK

Det høres ut som et driverproblem eller at strømforsyningen som gir strøm via PoE-adapteren ikke klarer å levere nok strøm til antenna.

(Innlegget ble redigert 24.02.17 12:08)

Tonvi
24.02.17 12:12
silas: Aha, skjønner. Kanskje dette hjelper: 1. Velg control panel -> network connections
2. Høyreklikk på nettverkskortet og velg properties
3. Trykk på Configure-knappen
4. Velg så Advanced
5. Scroll ned og velg Speed & Duplex
6. Sett til 100 mbp full duplex, trykk OK

http://imgur.com/a/JvT5B

Speed og duplex kommer ikke opp for meg?

silas
24.02.17 12:21
Tonvi: http://imgur.com/a/JvT5B   Speed og duplex kommer ikke opp for meg?

Det stemmer. Du har ikke dette valget når du bruker WiFi. Prøv heller å koble PCen med ethernetkabel og så endrer du Speed & Duplex til 100 mbits full duplex.

(Innlegget ble redigert 24.02.17 12:22)

Tonvi
24.02.17 12:51

Har ikke kablet rundt i huset så det blir vanskelig :P Har kanskje en reapeter liggende jeg kan bruke kabel fra, vil det funke?

silas
25.02.17 11:29
Tonvi: Har ikke kablet rundt i huset så det blir vanskelig :P Har kanskje en reapeter liggende jeg kan bruke kabel fra, vil det funke?

Jeg hadde et lignende problem en gang for lenge siden og det skyltes at jeg hadde en wifi-router (i router-mode) bak en annen router. 

Tonvi
03.04.17 15:56
silas: Jeg hadde et lignende problem en gang for lenge siden og det skyltes at jeg hadde en wifi-router (i router-mode) bak en annen router.

Er ikke det som er problemet, når jeg kobler modem inn i pcen er det samme problem. (uten noen kontakt i ruteren) Må være noe med sikt eller tårnet. Så med kikkert den retning antenna står, og det er helt fri sikt! Hvis det ikke er noe "på" tårnet vet ikke jeg hva det er...

silas
03.04.17 18:29
Tonvi: Er ikke det som er problemet, når jeg kobler modem inn i pcen er det samme problem. (uten noen kontakt i ruteren) Må være noe med sikt eller tårnet. Så med kikkert den retning antenna står, og det er helt fri sikt! Hvis det ikke er noe "på" tårnet vet ikke jeg hva det er...

Mulig at strømtilførselen er ustabil og det kan skape en del problemer. Antenna får strøm fra Mikrotik-adapteren (poe) og hvis strømtilførselen er ustabil, kan det føre til mye rart. Sjekk om du kan låne en adapter som fungerer.

Tonvi
09.04.17 11:53

Romerike BB mente han byttet den ut når han var her den første gangen å sjekket. Kan prøve å dra skjøteledning fra en annen kontakt hvis det er outlet fra veggen det er noe feil med.

Tonvi
09.04.17 12:00
Tonvi: Romerike BB mente han byttet den ut når han var her den første gangen å sjekket. Kan prøve å dra skjøteledning fra en annen kontakt hvis det er outlet fra veggen det er noe feil med.

Prøvde nå å bruke skjøteledning, men fikk samme problemet. Kan det være skade på kabelen fra antenna til "modemet" da? Går det evt ann å sjekke dette ved å bruke en liten ethernett ledning, modemet og en skjøteledning? Med det mener jeg å ikke bruke kabelen som går inn i huset.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg