Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Å slite med å bruke internett

NYTT TEMA
VilGranskeDette
VilGranskeDetteInnlegg: 1
27.02.17 16:36

Jeg kjenner en som virkelig sliter med å bruke internett.

Hen får problemer hver gang en nettside har endret seg litt. Hen klarer ikke å få oversikt over nettsiden, men trykker på rare steder slik at det blir krøll. Finnes det andre som sliter med dette? 

Torotto
TorottoInnlegg: 11716
27.02.17 17:36

Da er det sikkert en hen, med @

hillebillys
hillebillysInnlegg: 9076
27.02.17 17:57

Ja kjenner godt til dette problemet.

Det er lokalisert mellom stolen og bordet, og er umulig og gjøre noe med.

tinnyme
tinnymeInnlegg: 10499
27.02.17 22:11
VilGranskeDette: Jeg kjenner en som virkelig sliter med å bruke internett. Hen får problemer hver gang en nettside har endret seg litt. Hen klarer ikke å få oversikt over nettsiden, men trykker på rare steder slik at det blir krøll. Finnes det andre som sliter med dette?

Man lærer jo ikke spesielt mye av å spørre om det finnes andre som sliter, i tilfelle denne personen er deg selv, så spør heller om hjelp fra en som kan vise deg hvordan dette virker.

Man trenger ikke en egen lærer, vil tro at naboens oppvakte guttunge el jentunge kan gi deg en del tips.

Bitterman
BittermanInnlegg: 1127
28.02.17 13:07

Da må du lære vedkommende å tenke grunnleggende annerledes, for å få et minstemål av forståelse av hva som skjer.

Jeg hadde opplæring i et program for en ansatt en gang som overhodet ikke hadde peiling. Når jeg skulle lære henne menyer så prøvde jeg å få henne til å tenke over hva hun gjorde. Type når du skal åpne et dokument, så må du gå til filmenyen -> finne en knapp som heter åpne -> så må du lete frem dokumentet. Det skal generelt ikke mer til enn å gidde å faktisk lese innholdet på siden, og så resonere litt rundt det.

Hun noterte flittig ned; trykk på den første nedtrekksmenyen helt til venstre, deretter tell ned til valg nr. 5 i menyen, trykk på den, osv. osv. :)

Da blir det rot hvis det blir noen endringer i oppsettet. Etter hvert så begynte hun å tenke annerledes og fokuserte heller på hva hun faktisk skulle. Jo, jeg skal finne en fil, da er det naturlig at filmenyen er riktig, ja, jeg skal åpne et dokument, da leter jeg meg frem til åpne knappen. 

Da ble alt mye enklere. Kanskje ikke relevant i tråden overhodet :)

(Innlegget ble redigert 28.02.17 13:09)

hillebillys
28.02.17 20:28
Bitterman: Da blir det rot hvis det blir noen endringer i oppsettet. Etter hvert så begynte hun å tenke annerledes og fokuserte heller på hva hun faktisk skulle. Jo, jeg skal finne en fil, da er det naturlig at filmenyen er riktig, ja, jeg skal åpne et dokument, da leter jeg meg frem til åpne knappen.  Da ble alt mye enklere. Kanskje ikke relevant i tråden overhodet :)

Men personen må værra villig til og høre på andre.
Er ikke alle som er det. Og slik ts formulerte så kan det virke som noe av problemet. For bruker den gjelder blir tydeligvis forvirret om Vg har ny overskrift neste dag. Og dermed ikke vet hva han skal gjøre...

Kjenner godt til slike, for min mor blir veldig forvirra om det ikke er startsiden.no som kommer opp når hun åpner chrome, så da slår hun pc'n helt av, venter litt og slår den på. Åpner chrome og da er jo startsiden der, og gjør det hun skal. Skal hun f eks fra FB til Nettbanken sin, så går hun om startsiden.no......   Spett umulig og få hun til og gjørra noe annet, selv om jeg har lagt boksmerkelinje og har forklart hundrevis av ganger att det bare er og trykke på den bokmerken hun skal til. Trenger ikke og gå om startsiden.no

Med andre ord, som jeg skrev først.

Det er lokalisert mellom stolen og bordet, og er umulig og gjøre noe med.

(Innlegget ble redigert 28.02.17 20:29)

Bitterman
BittermanInnlegg: 1127
01.03.17 15:57

Du kan jo alltids fjerne startsiden.no, og når hun spør om hjelp så sier du bruk bokmerkeraden som ordentlige folk :P

hillebillys
01.03.17 17:23
Bitterman: Du kan jo alltids fjerne startsiden.no, og når hun spør om hjelp så sier du bruk bokmerkeraden som ordentlige folk :P

Slikt funker ikke på mutter ;)
For hun kommer til og mase konstant til startsiden.no er på plass..

Det rare er jo att når hun er på FB og skal til banken. Så går hun tilbake til startsiden.no

Og når hun er der, trykker hun på banken i bokmerkeraden!!!!

Når hun er ferdig i banken, går hun tilbake til startsiden.no og så trykker på bokmerkeraden ditt hun skal videre......

:O :O

Får a ikke vekk fra det der....

tinnyme
tinnymeInnlegg: 10499
01.03.17 23:17
hillebillys: Får a ikke vekk fra det der....

Jamen, så lenge det funker  for mutter, så er det da greit.  

Enkelte har bare sine egne rutiner og de er som oftest spikret fast. Blir bare tull hvis de skal avvike fra det vante som de har lært seg. Det beste er å la henne holde på:-)

RickiBK
RickiBKInnlegg: 60994
02.03.17 21:55

Hen burde bestemme seg, så skal du se at internettet ikke blir forvirra. 

Mr.Daddycool
Mr.DaddycoolInnlegg: 4423
03.03.17 17:29
VilGranskeDette: Jeg kjenner en som virkelig sliter med å bruke internett.

Jeg har det stikk motsatt, det er Internet som sliter med meg !

Torotto
TorottoInnlegg: 11716
03.03.17 19:03
Bitterman: Du kan jo alltids fjerne startsiden.no, og når hun spør om hjelp så sier du bruk bokmerkeraden som ordentlige folk :P

Det er jo ikke han eller hun som spør, men en hen! Så er det vel ingen sammenheng mellom kjønn og dataferdigheter?  Dessuten har jo TS glimret med sitt fravær. 

BeyondTheGame
BeyondTheGameInnlegg: 559
04.03.17 19:28

Hen he ikkje noko mellem era

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg