Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

W. Update funker ikke etter oppgradering til W 10

NYTT TEMA
merterje
merterjeInnlegg: 1096
06.03.17 18:46

Angående tema jeg har hatt et par ganger her inne, så kontaktet jeg Windows Forum, og om jeg ikke fikk løsningen, så fikk jeg svaret på problemet. Det er altså feil i Windows Update, slik at den har låst seg og ikke fungerer i det hele tatt. Hvis jeg foretar gjenoppretting på PCen, rettes det midlertidig, men så kommer samme feilen opp igjen. Etter min mening så må vel dette blokkere for andre oppdateringer i W. U. Svaret jeg fikk var at jeg har oppgradert Lenova PCen min fra W 8.1 til Windows 10, og maskinen er såpass gammel at det derfor har kommet feil i Windows Update. Forumet nevner at jeg må enten skifte eller reparere harddisken, etter det jeg kan tyde. Men kanskje noen kan vite opp en annen løsning ?

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 14876
06.03.17 19:28
merterje: Det er altså feil i Windows Update, slik at den har låst seg og ikke fungerer i det hele tatt.

Last ned Windows Update troubleshooter fra MS.

Velg riktig versjon!
Windows Update Troubleshooter

hillebillys
hillebillysInnlegg: 8752
06.03.17 19:38

For gammel?

Rart det opplyses som grunnen.
For jeg oppgraderte en gammel vista maskin, via W7 til W10 uten at det har skjedd krøll med winUpdate. Og flere gamle W7 maskiner, par tidlige W8 maskiner og par W8.1 maskiner.
Noen av maskinene hadde noen små problemer med drivere og annet i førsten. Men ikke noe ut i fra for gammelt, var heller bare og finne rette drivere. Og innstillinger.

Win Vista maskinen blei ikke uventet veldig mye bedre etter oppdateringen..

Trur nok det heller er noe annet, kanskje tilfeldig bug som har skjedd.

Uansett, troubleshooter bør hjelpe deg..

merterje
06.03.17 20:28

Jeg har kjørt  troubleshooter og det kommer opp etterpå at problemet er løst. Men når jeg går inn på Windows Update igjen, er det alt det samme. Den er låst så jeg kommer ikke videre. Men dette med driver som du nevner er interessant. Men her har jeg ingen kunnskaper. Fint om du kunne gi et hint hvis det er noe du mener jeg kan gjøre ??

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 14876
06.03.17 21:07
merterje: Men når jeg går inn på Windows Update igjen, er det alt det samme. Den er låst så jeg kommer ikke videre.

Hva mener du med dette? Ingen feilmeldinger?

hillebillys
hillebillysInnlegg: 8752
07.03.17 17:19
merterje: Men dette med driver som du nevner er interessant. Men her har jeg ingen kunnskaper. Fint om du kunne gi et hint hvis det er noe du mener jeg kan gjøre ??

Det  var litt om ting jeg hadde på de eldste maskinene.

Jeg har ingen utdannelse på dette, men drivere er vel i hovedsak til hw om jeg ikke tar feil.

Alts musepad, skjermkort, nettverkskort osv.

Ene maskinen var det krøll med driver til musepadden, og jeg styra litt med og finne en som funka. Produsenten var noe treg med og skaffe W10 driver. En annen  var det nettverkskortet.

Litt vanskelig og finne ut om det du sliter med er software, driver eller hw relatert.

Låse seg slik er noe underlig, og etter min erfaring utypisk for w10.
De gamle jeg trøbla meg låste seg aldri.

Men teoriseer litt:

Når du laster inn oppdateringer eller ser etter nye med win update. Så låser maskinen seg.

Har du testet annen nett bruk? Slik att du er sikker nett er ok med den maskinen? kan en feil med nettverket, eller driver til nettverkskortet skape problemet? Men hvis så, da bør du ha problemer med annen nettbruk også. 

Hvis det ikke er hW problem. (Eneste jeg kan tenke er nettverk på dette) 

Har du prøvd sikkermodus med nettverk? (obs nå husker jeg ikke i farta hvordan du går inn i sikkermodus med W10, (trolig via kontrollpanel og feilsøking)

merterje
10.03.17 17:31

Jeg er ikke helt sikker hva du henviser til, for jeg har nok for dårlig kunnskaper her. Men under Kontrollpanel finner jeg Enhetsbehandling. Her vises Lenovo-PC og mange underkategorier som : mus og andre pekeenheter, nettverkskort, programvareenheter, prosessorer, skjermer, skjermkort, systemenheter m.m. Når jeg taster og åpner hver av  disse, kommer det opp at : enheten fungerer som den skal. Men jeg kan også foreta oppdateringer, men det har jeg da ikke gjort. Kanskje jeg skal gjøre det ? Dessuten er det andre innstilling som kan gjøres også. Kanskje kan jeg foreta noe her ?

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg