Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Mange ting på PCen jeg ikke kan !

NYTT TEMA
merterje
merterjeInnlegg: 1125
14.03.17 18:55

Jeg har hatt PC over 10 år, og har foretatt mye forskjellig på den. Men når jeg ser på alle funksjoner og innstilling som i Kontrollpanel m.m., så har jeg kommet for kort. Jeg tror det bare er 10% av dette jeg behersker. Igrunn finner jeg flere plasser forklaring angående saker og ting som kanskje kan være en fordel å kunne og kanskje endre/fullføre. Men i de fleste tilfelle tørr jeg ikke gjøre det for å unngå at det oppstår ubehagelige feil på PCen. Jeg har også søkt en del på nettet i håp om å finne en perfekt "leksikon/ordbok", men jeg har ikke funnet det. I de fleste tilfeller trenger jeg mer grunnleggende forklaringer. Noen som har noen tips om dette ?? Jeg har Levovo G510 PC, og bruker Windows 10, har oppgradert fra Windows 8.1.

(Innlegget ble redigert 14.03.17 18:57)

gjespe
gjespeInnlegg: 14544
14.03.17 20:44
merterje: Jeg har også søkt en del på nettet i håp om å finne en perfekt "leksikon/ordbok", men jeg har ikke funnet det.

Du kan søke i win 10 kontrollpanel om alt du lurer på av innstillinger. Men hva vil du endre på - så lenge det ikke er noe som ikke fungerer eller noe du savner er det vel bare å bruke den som den er. 

hillebillys
hillebillysInnlegg: 8915
14.03.17 21:05

Vanligste måten og lære seg på er:

Når du har ett problem, søke etter det. Så via det søket, lære seg hvor i kontrollpanel akkurat det gjøres.

Etter lengre tid på denne måten, vil du jo automatisk sakte men sikkert lære mer og mer om div innstillinger i kontrollpanelet

Slik gjorde jeg i 96 på min Win95 maskin. Nyere versjoner inkludert W10 har jeg ikke behøvd og søke hjelp for dette til, da det er igrunn ikke så ulikt det 22 år gamle os't jeg fundret meg rundt i kontrollpanelet på..  Eneste er den andre veien på W10 og gå til disse app innstillingene...

tinnyme
tinnymeInnlegg: 10189
15.03.17 00:01
merterje: Jeg har også søkt en del på nettet i håp om å finne en perfekt "leksikon/ordbok",

Du trenger ikke annet leksikon enn Wikimedia, her får du svar på nesten alt. Registrer deg og send de en 50 eller 100 lapp i året som påskjønning for den fenomenale  nesten gratis-jobben de gjør. 

Men du "må" ikke registrere deg altså, det er frivillig.

Ordbok finner du her, både bokmål og nynorsk

Millionvis av bilder: Wikimedia Commons - Du kan og søke på de spesifikke land, Norge, Danmark, osv.

Wikimedia - Norge

Glemte visst selveste leksikonet - Wikipedia

(Innlegget ble redigert 15.03.17 00:10)

Fjellvaaken
FjellvaakenInnlegg: 3738
15.03.17 06:14

https://snl.no/ Store norske leksikon

http://ordbok.uib.no/

(Innlegget ble redigert 15.03.17 06:14)

dyratorium
dyratoriumInnlegg: 953
15.03.17 11:19
merterje: Jeg har også søkt en del på nettet i håp om å finne en perfekt "leksikon/ordbok", men jeg har ikke funnet det. I de fleste tilfeller trenger jeg mer grunnleggende forklaringer. Noen som har noen tips om dette ??

En må nok helst beherske engelsk for å finne det en trenger.

https://www.thurrott.com/windows/windows-10/5213/complete-guide-to-windows-10

Herinacius
HerinaciusInnlegg: 2992
15.03.17 16:30

Hvis du kan kun 10%   DA har du en gylden anledning til å skrote Windows og begynne med Linux først som sist!!!!  :D :D  så kan du lære det heller .. :)

pusur44017
pusur44017Innlegg: 570
16.03.17 20:03
dyratorium: En må nok helst beherske engelsk for å finne det en trenger.

SVÆRT viktig. Det er absolutt nødvendig å søke og lese på engelsk for å finne de svar man trenger.

Det er jo fint at du innser dine egne begrensninger, og når jeg snakker for meg selv, lærte (lærer) jeg data på måten foreslått av hillebillys. Om du har problemer med den engelske terminologien, bruk google oversetter for enkeltord og så vil du etterhvert huske ting.

Om du er redd for feil, er det jo å lære seg en regel for hva man skal gjøre dersom noe skjer:

endre instilling(er) tilbake til det opprinnelige.

Restart PC

Avinstaller og reinstaller program

(gjøres dersom det forestående ikke virket)

-pusur 

dyratorium
dyratoriumInnlegg: 953
16.03.17 22:18
pusur44017: Det er jo fint at du innser dine egne begrensninger, og når jeg snakker for meg selv, lærte (lærer) jeg data på måten foreslått av hillebillys. Om du har problemer med den engelske terminologien, bruk google oversetter for enkeltord og så vil du etterhvert huske ting.

Ja heldigvis er jeg god i engelsk etter å ha lest uhorvelig mange engelske bøker og tidligere bodd i utlandet i over 10 år.

Det er utrolig mye datakunnskaper som finnes på nettet om en tar seg tid til å lete. I diverse forum er det data-guruer  som besvarer de utroligste spørsmål.

Men har opplevd harddisk-krasj et par ganger, og da er det bra en har tatt back-up som en oppbevarer eksternt :) 

(Innlegget ble redigert 16.03.17 22:21)

fazz
fazzInnlegg: 17465
16.03.17 22:55
Herinacius: Hvis du kan kun 10%   DA har du en gylden anledning til å skrote Windows og begynne med Linux først som sist!!!!  :D :D  så kan du lære det heller .. :)

>>> Det som han bare kan 10% av windows så tyder det på at han er mer interessert i at ting funker greit til hans bruk og ikke sitte dag ut og dag inn for å få ett lydkort eller nettverkskort til å fungere i en av de ørten dullioner nye distroene som har kommet. 

(Innlegget ble redigert 16.03.17 22:55)

return_of_drakkar
return_of_drakkarInnlegg: 14045
17.03.17 17:41
merterje: Jeg har hatt PC over 10 år, og har foretatt mye forskjellig på den. Men når jeg ser på alle funksjoner og innstilling som i Kontrollpanel m.m., så har jeg kommet for kort.

Prøv denne.

Speciale
SpecialeInnlegg: 4752
18.03.17 04:03
Herinacius: Hvis du kan kun 10%   DA har du en gylden anledning til å skrote Windows og begynne med Linux først som sist!!!!  :D :D  så kan du lære det heller .. :)

Jeg tror ikke han kan 10%. Generelt så er det svært få pc-brukere som kan 10% av OS'et. Selv kan jeg ikke det, og jeg er den folk ringer til når de sitter fast, og blir muligens regnet som den største nerden i bygda. De aller aller fleste bruker det som det kommer ut av boksen, uten å bry seg om alt som skjer under skallet, og hvorfor skal de egentlig kunne mer? For mange, så vil det være mye feiling før man kan det, og med feiling, så kan en i utgangspunktet frisk maskin bli uhorvelig seig, eller i verste fall ubrukelig uten formatering, og har man ikke backup da, vel, da må jeg trå til...

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg