Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Zip filer

NYTT TEMA
Trab
TrabInnlegg: 2
12.04.17 18:24

Hei, jeg bruker Google foto, og når jeg skal flytte et album fra Google til min egen mappe lager den en Zip fil. Alt fungerer vel, men når jeg unzipper filen mister jeg rekkefølgen på bildene. Hvordan skal jeg unngå det, og beholde min opprinnelige rekkefølge på bildene.

Trab

hillebillys
hillebillysInnlegg: 9031
12.04.17 19:19

Det gjør den ikke hos meg..

Google foto ordner synking  fra tlf til drive, lager mapper der.

Så synker pc'n fra drive til goolge drive mappen på min hdd.

Men aldri i zip, alltid i bildeformat og original kvalitet og navn...
Ingen informasjon er borte, alt er likt..

Kan du ha satt innstillingene til "høy kvalitet" noe som faktisk reduserer bildekvaliteten, da får du ubegrenset plass i drive står det. Men trolig da komprimert. Dermed zip problemer?

Sjekk dette. Pas på att det står original.. og se hva som skjer.

Trab
TrabInnlegg: 2
15.04.17 16:19

Internt i Google foto fungerer alt ok, jeg kan vise bilder, lage album, sortere album for senere visning, og alt fungerer ok så lenge jeg opererer i Google. Det er først når jeg ønsker eksportere bildene fra Google foto til en annen mappe på PCèn at det skjer. 

hillebillys
hillebillysInnlegg: 9031
15.04.17 16:29
Trab: Det er først når jeg ønsker eksportere bildene fra Google foto til en annen mappe på PCèn at det skjer.

Forstår ikke helt hvordan det skjer...

Jeg flytter bilder hele tiden til rette mapper. Jeg lagrer jo på HDD som "sommer 2016" Jul 2016"  osv.

Lar google foto synke med drive fra tlf og til pc...
På pc'n flytter jeg da og lager mapper der.

Aldri Aldri opplevd att bildene har havnet som zip fil noen steder på vei under dette arbeidet. Fra tlf til pc går automatisk.

Men lage og sortere i mapper er jo selvsagt manuelt arbeid.

Att det ett eller annet sted plutselig skulle bli zip fil er helt uforståelig for meg. Kan ikke se hvor på veien dette skulle skje heller..

Google foto lager jo bare en mappe på drive, så overfører jpg filene ditt uten og gjøre noe med dem.

Så når pc'n slås på, så overfører drive dette til pcn's synk mappe, uten og gjøre endringer på jpg filene.

Så oppretter jeg mapper og navngir det jeg vill..  og flytter, og jeg gjør selvsagt ingen endringer på jpg filene...

Ett eller annet sted her så har du altså en komprimering....
Kan ikke se att dette gjøres automatisk uten att en innstilling ett eller annet sted er satt til att den skal gjøre det. Dette er ikke en default innstilling, jeg viste ikke att den fantes engang. Og har nå leitet men finner ingen slik innstilling.

Jeg ser heller ikke poenget med en slik komprimering... jpg bilder er jo allerede komprimert...

petterG
petterGInnlegg: 9297
15.04.17 19:40
hillebillys: Jeg ser heller ikke poenget med en slik komprimering... jpg bilder er jo allerede komprimert...

Korrekt. Det er (nesten)ingenting å hente på å zippe jpg-filer.

atomic_ant
atomic_antInnlegg: 2264
19.04.17 17:56
Trab: Det er først når jeg ønsker eksportere bildene fra Google foto til en annen mappe på PCèn at det skjer.

Antar du snakker om visningen i filutforsker? Er det ikke bare å klikke på kolonneoverskriftene for å få ønsket sortering/rekkefølge? F.eks sortere etter endringsdato, filnavn, filstørrelse osv.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg