Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hvor kjøper folk pc og programmer?

NYTT TEMA
Dimmi
DimmiInnlegg: 7604
20.05.17 19:22

Jeg skal kjøpe meg en ny laptop nå, og lurer på hvor jeg skal henvende meg.

Forrige laptop ble kjøpt på Elkjøp, men jeg ble ikke veldig fornøyd med resultatet.

PC'en skal brukes til vanlig nettsurfing, litt musikk- og film-redigering/lagring, og spille Football Manager. Og det er vel relativt få krav til sånt m.t.p. komponenter, er det ikke?

Men, kan det lønne seg å kjøpe en helt tom pc, og fylle på med operativsystem selv etterpå? Og hvor gjør man det, i så fall?

(Er sånn passe lei av å kjøpe pc'er som er stappa full av "gratisprogrammer" man aldri bruker)

hillebillys
hillebillysInnlegg: 9141
20.05.17 20:23

multicom.no og komplett.no er steder jeg handler.

Er flere norske nettbutikker som selger pc'r og programvare.

Jeg syntes det lønner seg og kjøpe en pc med rent OS fremfor "elkjøp sine stappfulle maskiner" Men folk som bruker mange av disse programmene som følger med, så lønner det seg sikkert og få dem med maskinen.

https://www.multicom.no/baerbar-pc-tilbehor/cat-l/c100475

De siste bærbare jeg har kjøpt er multicom sine, tror ikke jeg kommer og handle annen Laptop i fremtiden.  Dem har mye og velge i mellom. (også merka varer som Asus osv)

Multicom sine må du velge OS i tillegg, og du kan også velge ferdig installert...  Så du slipper og styre med det selv om du er usikker.

Mine som er noe eldre er lagd av Compal (Taipei) Om jeg ikke tar helt feil, så lager dem komponenter til flere pc merker. Og noen merker lisens lager dem komplette produkter for.

(Innlegget ble redigert 20.05.17 20:28)

Dimmi
20.05.17 20:29
hillebillys: De siste bærbare jeg har kjøpt er multicom sine, tror ikke jeg kommer og handle annen Laptop i fremtiden.

Bra tips.

Her skal det undersøkes litt videre.

Takk skal du ha!

Marchionni
MarchionniInnlegg: 6720
27.05.17 23:16

Med dine krav greier du deg sikkert med Linux. Altså, kjøp PC uten OS og installer Linux selv.

Bitterman
BittermanInnlegg: 1151
28.05.17 23:58
Marchionni: Med dine krav greier du deg sikkert med Linux. Altså, kjøp PC uten OS og installer Linux selv.

/facepalm

Marchionni
MarchionniInnlegg: 6720
30.05.17 10:59
Bitterman: /facepalm

Hva?

tofi
tofiInnlegg: 4554
30.05.17 17:27
Bitterman: /facepalm
Dimmi
21.06.17 14:10

For å gjøre en lang Multicom-historie kort :

Jeg endte opp med en pc som ble returnert samme kveld og en Office-pakke som til slutt kostet meg 4000,-

Anbefaler ingen å handle noe som helst hos Multicom.

pusur44017
pusur44017Innlegg: 571
21.06.17 17:53
Dimmi: For å gjøre en lang Multicom-historie kort : Jeg endte opp med en pc som ble returnert samme kveld og en Office-pakke som til slutt kostet meg 4000,-

Hva er den lange versjonen? Må bare få med meg hvordan man sitter med en Office pakke til 4000 på en kveld.

-pusur

Dimmi
21.06.17 18:35
pusur44017: Hva er den lange versjonen? Må bare få med meg hvordan man sitter med en Office pakke til 4000 på en kveld.

Bestilte skreddersydd pc med operativsystem og ei Office-pakke som ekstrautstyr.

Ble først litt overrasket når operativsystemet allerede var innstallert når jeg skrudde på pc'en for første gang.

Siden jeg ikke forventet noen problemer, så hadde jeg allerede tatt av plasten på Office-pakka.

Men, jeg merket kjapt at pc'en støyet noe enormt. Bare en tur på VG eller Aftenposten medførte et nær astmatisk anfall for pc'en.

Det var helt uaktuelt å beholde denne, så jeg bestemte meg da for å benytte meg av angreretten og returnere hele pc'en.

Det var i orden for Multicom, men Officepakka måtte jeg beholde side jeg hadde tatt av plasten. Greit nok.

Returnerte hele skiten, og regnet med å få refundert alt unntatt Office og litt porto.

Men, jeg får ikke refundert operativsystemet, og ei heller prisen for arbeid. De har alt på det tørre rent juridisk i.f.t. sine salgsvilkår, så det er nok ingen vits i å klage.

Så da sitter jeg igjen med ei Officepakke, og et solid minus på drøyt 4000,- for en dyrkjøpt erfaring hos Multicom.

petterG
petterGInnlegg: 9367
21.06.17 23:28
Dimmi: Men, jeg får ikke refundert operativsystemet, og ei heller prisen for arbeid. De har alt på det tørre rent juridisk i.f.t. sine salgsvilkår, så det er nok ingen vits i å klage.

Men spørsmålet er om de har sitt på det tørre i forhold til forbrukerkjøpsloven. En telefon eller epost til forbrukerrådet kan være lønnsomt!

Dimmi
22.06.17 10:14
petterG: Men spørsmålet er om de har sitt på det tørre i forhold til forbrukerkjøpsloven. En telefon eller epost til forbrukerrådet kan være lønnsomt!

Vurderer det.

Har muligens en sak i.o.m. at operativsystemet blir levert og fakturert som ekstrautstyr, men er samtidig installert på maskinen når jeg mottar den.

Det gjør jo at angrerett og reklamasjonsrett på det bortfaller når det er noe galt med selve maskinen.

Torotto
TorottoInnlegg: 11930
22.06.17 14:29
Dimmi: Har muligens en sak i.o.m. at operativsystemet blir levert og fakturert som ekstrautstyr, men er samtidig installert på maskinen når jeg mottar den. Det gjør jo at angrerett og reklamasjonsrett på det bortfaller når det er noe galt med selve maskinen.

Nå levere Multicom de fleste av sine maskiner uten Windows. 

Det vil jo si at du i utgangspunktet hadde følgende.

1) Office Home & Business Kr. 2399,00 

2) Windows 10 home         Kr.1120,00

Kr 3519,00 

Det vil si produkter du kjøpt og som kan brukes på annen PC.  Ikke fabrikk installert, som påvirke prisen på PC/Laptop. 

Så virker det som du blander angrerett og reklamasjonsrett?

Angrett er 14 dager og er ment for å kunne se og prøve produktet og hvor man normalt ikke kan ødelegge innpakking, men skal forsiktig ta opp utstyr og ikke fjerne ulike typer beskyttesle. 

Reklamasjonsrett jandler om å få utbedret feil og mangler ved produktet, som var der ved leveranse. 

Her skal butikk ha muligheter for å løse feil inntil 3 ganger, før handlen,kan bli kanselert og penger tilbake. 

I ditt tilfelle virker det som du har kjøpt 3 produkter og hvor 2 av de ikke omfattes av raklamsjonsretten. 

Spørsmålet er derfor om du brukte angreretten innen 14 dager og ikke åpnet Officepakke eller windows for å teste maskin maskinelt.  Vifter, tastatur etc. 

Hvis Office prisen var lavere, så kommer dette i tillegg. Windows/Office omfattes ikke av agrefristloven, hvis pakke er brutt eller er levert smed kode som er aktivert.

Tilvirkningskjøp:

Alle Multicom PC-er (både stasjonære og bærbare) samt konfigurerbare Asrock NetTop modeller produseres kun på bestilling og etter dine spesifikasjoner. Kjøp av disse produktene regnes derfor som tilvirkningskjøp jf. Angrerettslovens §16 første ledd. Butikken gis her rett til dekning av kostnadene påført for utført arbeid og medgåtte materialer dersom benyttet angreretten etter bestilt av disse produktene.

Kostnaden dekker produksjon, installasjon og testing før utsendelse fra Multicom samt demontering av PC-en etter den er kommet tilbake. Kostnad vil være mellom kr. 950,- og kr. 1.600,- inkl. mva. og trekkes normalt fra beløpet som blir utbetalt til kundens konto ved behandling av returen.

Sitat slutt.

(Innlegget ble redigert 22.06.17 14:38)

Herinacius
HerinaciusInnlegg: 3172
23.06.17 23:14

refurb.no leverer laptoper (brukte fra næringsliv) med win 10 Home uten tillegg.

(heller ikke billigere uten OS)

dette er et alternativ flere burde vite om, brukte businessklassemaskiner har langt høyere hardwarekvalitet og langt bedre tastatur og i noen tilfeller bedre ytelse enn nye billigmaskiner.

Herinacius
HerinaciusInnlegg: 3172
24.06.17 14:05
Marchionni: Altså, kjøp PC uten OS og installer Linux selv.

De fleste kjører vel dualboot. Jeg ødela HD på min laptop og valgte da 128 gb SSD, hev ut win8 og kjører linux. Budsjettmaskin. Savner så og si aldri windows, har win8 og win7 på lur på usb (Zoom videokonferanse kjører mer stabilt der).

Men det er bare slik at folk vil ikke installere et OS selv om Linux i de fleste tilfeller er lettere både å installere og vedlikeholde enn windows.

Dimmi
24.06.17 14:27
Torotto: I ditt tilfelle virker det som du har kjøpt 3 produkter og hvor 2 av de ikke omfattes av raklamsjonsretten.

Røyk på 950,- x 2 (både montering og demontering), Office og Win10.

Sitter igjen med Office.

Problemet var at støynivået på maskinen var alt for høyt i.f.t. å bruke den til jobb. Derfor brukte jeg angreretten.

Burde kanskje heller kjørt de på reklamasjon m.t.p. at støynivået var så høyt, men gjort er gjort.

Men, det er sure penger å tape når man bruker angreretten fordi produktet man har kjøpt ikke er i nærheten av å leve opp til forventningene.

Torotto
24.06.17 17:35

Til  Dimmi.

Skjønner det er sure penger.   Angreretten er jo til for å kompensere for manglende muligheter til å besikte varen (prøve ut.) 

Derfor er det viktig å sjekke uten å bryte segl. Ved bruk av garanti eller reklamasjonsrett, så ville du ved høy støy fra vifte( over spes) , kunne brukt dette for å heve kjøpet. 

Men ville gjort som deg og kuttet ut Multicom. De var jo lite imøtekommende ved å ta seg betalt i begge ender.  Men ettersom du har eiendomsretten til Windows 10, så kan du jo selge denne til kr 800,00 eller der omkring. 

Dimmi
25.06.17 21:55

Multicom kommer jeg aldri til å benytte meg av igjen, nei.

Man skulle tro at en skreddersydd maskin til 11.000,- , med alle komponenter anbefalt av Multicom, var både vesentlig raskere og mer stillegående enn min nå 8 år gamle Toshiba fra Elkjøp. 

Men den gang ei, gitt.

Og som toppen av kransekaka, så var vedkommende som jobbet på kundesenteret deres så potte sur og tverr at man helt mistet lysten til å ha noen som helst videre dialog her.

atomic_ant
atomic_antInnlegg: 2274
26.06.17 10:48

Angående office-pakken, den får du vel brukt på en annen maskin?

Torotto
01.07.17 00:57

Til Dimmi.

Her fanger Multicom opp sine kunder og tar seg betalt ved retur.

sitat:Maskinen leveres uten operativsystem som standard. Kjøper du Windows (ligger under tilbehør), blir dette installert uten ekstra kostnad. Vi installerer en ren Windows uten «søppelprogrammer» som ofte er til stor irritasjon. En installasjon gir oss også mulighet til å kjøre flere utvidede tester.

sitat slutt.  

Så de som kjøper bør be om at Windows sendes utenom. Da er Multicom PC ikke noe tilpasset, men hylle vare.

Corvus
CorvusInnlegg: 20344
02.07.17 23:13
Dimmi: Jeg skal kjøpe meg en ny laptop nå, og lurer på hvor jeg skal henvende meg.
Forrige laptop ble kjøpt på Elkjøp, men jeg ble ikke veldig fornøyd med resultatet.
PC'en skal brukes til vanlig nettsurfing, litt musikk- og film-redigering/lagring, og spille Football Manager. Og det er vel relativt få krav til sånt m.t.p. komponenter, er det ikke?
Men, kan det lønne seg å kjøpe en helt tom pc, og fylle på med operativsystem selv etterpå? Og hvor gjør man det, i så fall?
(Er sånn passe lei av å kjøpe pc'er som er stappa full av "gratisprogrammer" man aldri bruker)

Acer Swift.

Kraftig, god byggekvalitet, fri for alt drit av programmer man ikke trenger. Eneste dumme er at prisen ble økt med et par tusen nå i vår.

Torotto
02.07.17 23:35
Corvus: Kraftig, god byggekvalitet, fri for alt drit av programmer man ikke trenger. Eneste dumme er at prisen ble økt med et par tusen nå i vår.

Kjøpte en på tilbud på Lefdal i mai til kr.8000,00 for noen de er kjempe fornøyd.

i5 7200

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg