Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Bredbånd eller fiber?

NYTT TEMA
TheUnitedWay
TheUnitedWayInnlegg: 6443
05.06.17 05:23

Hei.

Skal flytte og må ordne et abonnement for internett i nye heimen.

Har dere noen tips, er det nødvendig med fibernett? Vi er to som skal bo sammen, begge bruker Netflix etc.

InnocentBystander
InnocentBystanderInnlegg: 7254
05.06.17 08:34
TheUnitedWay: Har dere noen tips, er det nødvendig med fibernett? Vi er to som skal bo sammen, begge bruker Netflix etc.

Fiber blir aldri feil.

RickiBK
RickiBKInnlegg: 62172
05.06.17 08:37

Bredbånd over fiber er da aldri feil. 

Eller mente du bredbånd levert via fiber kontra kobber? 

Avhengig av avstand til sentral, så fungerer kobbernett utmerket selv med flere aktive gamere og strømmere her i heimen. 

Du skal virkelig ha sterke behov om du mener du behøver fiber. 

Er jo et kostnadsspørsmål også. 

F.R.O.G
F.R.O.GInnlegg: 4415
05.06.17 09:36
RickiBK: Bredbånd over fiber er da aldri feil.  Eller mente du bredbånd levert via fiber kontra kobber?    Avhengig av avstand til sentral, så fungerer kobbernett utmerket selv med flere aktive gamere og strømmere her i heimen.  Du skal virkelig ha sterke behov om du mener du behøver fiber.  Er jo et kostnadsspørsmål også.

Avstand til sentralen har alt å si ja, men kunne jeg velge mellom fiber og kobbber hadde jeg valgt fiber, selv om det koster litt mer. Kobber er og blir ustabilt, og spesielt med streaming av store mengder data. Jeg har selv prøvd begge deler, og kobber var bare problemer. Så fikk jeg en fiberlinje, alle problemer borte. Jeg kan streame ekstreme datamengder hele tiden, og kan lett ha TV over fiberlinjen i tillegg. Så ikke nøl, velg fiber er mitt råd. Velger du kobber kommer du bare til å bytte til fiber etter noen irriterende mnd.

F.R.O.G
05.06.17 09:37
TheUnitedWay: Har dere noen tips, er det nødvendig med fibernett? Vi er to som skal bo sammen, begge bruker Netflix etc.

Fiber! Da kan du bare glemme tv kanaler, du kan streame det over fiberlinjen din, og da faktisk lett unngå Nrk lisens også.

RickiBK
05.06.17 12:39
F.R.O.G: Kobber er og blir ustabilt, og spesielt med streaming av store mengder data

Kjører glatt 70-75MB/s her uten så mye som en tieldedels prosent pakketap. 

Finnes ikke materiale som to skal dele på som krever i nærheten av dette engang. 

Aner ikke hvor du holder til, men her er nettet dønn stabilt. 

TheUnitedWay
05.06.17 15:26
RickiBK: Kjører glatt 70-75MB/s her uten så mye som en tieldedels prosent pakketap.

Så om en gamer FIFA online og en ser på Netflix er ikke dette noe problem? 

RickiBK
05.06.17 15:27
TheUnitedWay: Så om en gamer FIFA online og en ser på Netflix er ikke dette noe problem?

Aldri i verden. 

Selv ikke om du strømmer i full 4K

TheUnitedWay
05.06.17 15:38
RickiBK: Aldri i verden.

Hvilken leverandør har du og hva betaler du? 

RickiBK
05.06.17 15:41

Heter vel 70/20 fra Telenor. 

Rundt fem hundre i mpåneden eller noe. 

siIkshade
siIkshadeInnlegg: 753
05.06.17 17:14

Det som er deilig med fiber/full duplex er at du slipper spikes osv når andre bruker nettet.

Jeg har 100/100 og deler med flere andre, men opplever aldri lag eller spikes selv om det streames o.l av andre i huset samtidig.

Hvis du har valget mellom xDSL og fiber, og det ikke skiller mye på pris for samme ned-hastighet så bør du absolutt gå for fiber.

TheUnitedWay
05.06.17 17:50

Skjønner, takk for all hjelp så langt. 

Eneste problemet er at han jeg bor med er student (jobber selv) og han har ikke akkurat veldig god råd på stipend og litt jobb når husleie og busskort etc er unnagjort. 

Så om noen ser noen gode tilbud der ute så bare skrik ut! 

F.R.O.G
05.06.17 19:26
RickiBK: Kjører glatt 70-75MB/s her uten så mye som en tieldedels prosent pakketap.  Finnes ikke materiale som to skal dele på som krever i nærheten av dette engang.  Aner ikke hvor du holder til, men her er nettet dønn stabilt.

Kobber mange steder er langt ifra det, kommer helt an på hvor det er i landet, og ikke minst avstand til sentralen. Jo lengre jo lavere hastighet, og mange inn på samme kobberlinje da begynner problemene.

Torotto
TorottoInnlegg: 11943
05.06.17 19:32
F.R.O.G: Kobber mange steder er langt ifra det, kommer helt an på hvor det er i landet

Kvaliteten kan skjekkes med Kapaks.

RickiBK
05.06.17 22:17
F.R.O.G: Kobber mange steder er langt ifra det,

Og mange stede manlge fiber. 

Vinner man noe i denne konkurransen? 

Poenget: Er det noenlunde oppegående kobbernett der brukeren ønsker å koble seg på, så er kostnadene såpass mye lavere at det svært sjelden er noe å spekulere så alt for mye på. 

Aner ikke hvor denne personen holder til, men er han i et eller annet sted med mer enn ei husklynge, så har de nok et anstendig kobbernett også. 
Og på linja mi inn til sentralen er jeg alene, så flaskehalsen er den samme for kobber som for fiber i så måte. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg