Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hjelp til ny bærbar PC

NYTT TEMA
TheUltimateSkiller
TheUltimateSkillerInnlegg: 864
20.06.17 23:07

Folkens, jeg er ute etter en ny bærbar laptop. Er nå ferdig på videregående skole, og har planer om å anskaffe en studiepc. Hun jeg snakket med på Power mente man nesten var nødt til å legge 4000+ for å ha en fungerende studiepc. Jeg skal ikke på universitet før om minimum 2 år, og det jeg da lurer på er om jeg bør legge litt i en pc nå, og satse på at den holder til høyere utdanning, eller kan jeg få en brukbar laptop til 2-3k nå, og heller muligens handle en ny en når den tid kommer? Jeg bruker kun pcen til nettsurfing, ingen spill, filmredigering, så trenger ikke noe beist av en pc. 

Noe rotete, men noen som har noe tips?

Hulkibulk
HulkibulkInnlegg: 1778
22.06.17 16:41

Kjenner ikke til hvor gode Laptopene under 5k er, men styr unna HP, verste driten som finnes innen pc verden. Asus er etter min erfaring det mest stabile merket med acer som nr.2(dette er bare min erfaring, ingen fasit). En bærbar skal uansett vare 2år+ så lenge man passer på å oppdatere det som skal oppdateres og ikke trykker inn på linker som forteller deg at du er besøkende 1.000.000 osv..

Er det kun nettsurfing og word osv, kan man like godt gå for noe billig nå, og kline til med en skikkelig pc når du starter på studie, avhengig av hvilket studie du tar. Du får hva du betaler for, så ikke forvent at du får en ferrari under 4k.

Jeg selv mener at man må opp i minimum 7000 for å få en ok pc(gjerne mer), men jeg bruker den til helt andre ting enn deg, som krever bedre grafikkort, prosessot osv.

Bare hold deg unna HP..

TheUltimateSkiller
TheUltimateSkillerInnlegg: 864
22.06.17 18:28
Hulkibulk: Er det kun nettsurfing og word osv, kan man like godt gå for noe billig nå, og kline til med en skikkelig pc når du starter på studie, avhengig av hvilket studie du tar. Du får hva du betaler for, så ikke forvent at du får en ferrari under 4k.

Takk for svar :) Tror jeg heller mot denne løsningen ja, bruker ikke pcen til stort nå uansett, men legger heller mer i det når jeg skal begynne å studere. 

Fjellvaaken
FjellvaakenInnlegg: 3764
22.06.17 18:32
TheUltimateSkiller: Jeg bruker kun pcen til nettsurfing, ingen spill, filmredigering, så trenger ikke noe beist av en pc.

Ikkeno problem med en maskin til 2-3000 når ikke spill.

Selv har jeg en Chromebook, men det er en sak for seg.

At HP er så dårlig er bare en myte på samme måte som at Norton er et elendig antivirusprogram - fordi det en gang i tiden gjorde maskina treg.

(Innlegget ble redigert 22.06.17 18:34)

Torotto
TorottoInnlegg: 11645
22.06.17 19:16
Fjellvaaken: At HP er så dårlig er bare en myte på samme måte som at Norton er et elendig antivirusprogram - fordi det en gang i tiden gjorde maskina treg.

Sjekk denne en god pris på en bra Laptop.    Demovare Lavest pris her

HP har jobbet mye med pc sine og dette er en elitebook. 

Test her

(Innlegget ble redigert 22.06.17 19:20)

Fjellvaaken
FjellvaakenInnlegg: 3764
22.06.17 21:08
Torotto: Sjekk denne

Bare  16GB SSD

Torotto
22.06.17 22:43

Beklager du hadde rett dessuten embedded Windows 7.

(Innlegget ble redigert 22.06.17 22:49)

Herinacius
HerinaciusInnlegg: 3146
23.06.17 12:57

kan sjekke denne siden

https://www.refurb.no/

her får du proffmaskiner (f.eks lenovo Thinkpad) som i noen tilfeller er flere klasser over det du får av nye billigmaskiner.

kommer med win10 og vanligvis ca 300 gb HD

(Innlegget ble redigert 23.06.17 13:05)

Herinacius
23.06.17 13:53

https://www.refurb.no/p/lenovo-thinkpad-t400/60562

dette er en god laptop til 2000.

Noen år gammel men yter bedre enn min Lenovo B50-45 (fra 2013).

Norsk tastatur koster noe i tillegg, men man kan på disse lett bytte om æ og å tast på det danske tastaturet.   (akkurat denne har visst ikke mulighet for annet tastatur)

Herinacius
23.06.17 14:07

jeg kjøpte meg billiglaptop i 2014, en lenovo B50-45. Virker som grunnen til at de solgte den modellen ut var at den var temmelig langsom med win8 og en treg vanlig HD. Fordeler: tynn og lett, stor skjerm, totalt lydløs, dette er viktig for meg.

installerte win7 som hjalp men ble likevel så irritert en gang at maskinen fikk seg en trøkk som ødela HD :)  hadde da Linux (Xubuntu) i dual boot med win7.

løsningen var da 128 gb SSD og en lettvekts Linux. Fordelen med Linux er at det kan skaleres ned i størrelse og systemkrav mens man stadig kan gjøre alt windows kan (minus spill)

Speciale
SpecialeInnlegg: 4988
25.06.17 14:42
Herinacius: https://www.refurb.no/p/lenovo-thinkpad-t400/60562
dette er en god laptop til 2000. Noen år gammel men yter bedre enn min Lenovo B50-45 (fra 2013). Norsk tastatur koster noe i tillegg, men man kan på disse lett bytte om æ og å tast på det danske tastaturet.   (akkurat denne har visst ikke mulighet for annet tastatur)

Nei, det er ikke en god laptop til 2k. Jeg la ut ønskes kjøpt på finn, i fjor høst, og fikk en 3 år gammel Dell XPS 13 for 1500 spenn. Det var også flere andre gode tilbud jeg fikk da. 

Å hevde at en 9 år gammel laptop til 2k er ett godt kjøp er temmelig på jordet, og du kan jo forsøke hvor godt Windows 10 kjører på 2 GB ram. Word oppe+pluss 2-3 faner i nettleseren, og den begynner å slite... 

Herinacius
25.06.17 21:27

Ja det er mulig. Glemte å se på specs. Jeg og min bror handlet flere Lenovo T 500 i såkalt C-kvalitet fra den siden før jul. En til ham +julegaver til nevø/søster. Disse var verdt det da de av en eller annen grunn solgte dem til 650,- danske kr. De var med 4gb. Dette var i Danmark hvor han bor - dette er jo et dansk firma og lettere å bruke der.

Så de har skrudd opp prisene noe jævlig..

Kan jo nevne at jeg bestilte en Thinkpad til Norge, den måtte jeg sende tilbake da den tydeligvis hadde fått seg en trøkk under transport.

Så det var nok en dårlig link men de har i5 maskiner til samme pris så jeg.

Min søster er blitt utstyrt med en C-kvalitets Lenovo T 500. Batteriet er vel halvgått, 2 riper i skjerm, men på siden, hun ser dem ikke. Selv om den er fra 2008 er GUI-respons forbløffende, den er rask. Dette med Linux Mint 18 og MATE som grafisk grensesnitt, altså et lettvekts OS.

2 GB holder jo ikke til noe, rart de selger det.

Refurb solgte alt i en pakke og returnerte hele beløpet samt betalte returporto gjennom en klistrelapp som fulgte med. Så de tok tapet.

(Innlegget ble redigert 25.06.17 21:27)

Herinacius
29.06.17 11:24

Lenovo Ideapad 310 til 4000,- hos Elkjøp nå. Ser da ok ut.

Torotto
29.06.17 13:22

Til Herinacius.

Det finnes også ett annet firma som selger brukte maskiner.

https://www.rubidata.no/

pusur44017
pusur44017Innlegg: 571
02.07.17 12:00
Fjellvaaken: At HP er så dårlig er bare en myte på samme måte som at Norton er et elendig antivirusprogram - fordi det en gang i tiden gjorde maskina treg.

Nå skal det sies at det er noen år siden jeg har benyttet Norton, men en gang ble dette brukt, fikk jeg internett delvis sperret av telenor. Hadde problemer i ukesvis med at jeg ikke fikk sent e-post mm, men kom jo inn på nettsider, så internett funket jo? Nei. Det var sperret uten beskjed fordi PCen visstnok sente virus. Der lå da tre trojanere. Norton ble hurtigt tatt ut av bruk, aldri siden hatt det problemet.

Det er ikke bare jeg som sterke reservasjoner mot Norton, og dette er ikke noe som går på ytelse. Vet at dette er urelatert til tråden ellers og beklager, men dersom noen skulle snuble over denne tråden i fremtiden er det viktig å vite at dette ikke er en helt usann myte.

-pusur 

ataak
ataakInnlegg: 104
02.07.17 13:16
Hulkibulk: styr unna HP, verste driten som finnes innen pc verden. Asus er etter min erfaring det mest stabile merket med acer som nr.2

For min del er det Toshiba, hadde en som tok fyr, så aldri mer av det merket.

Har hatt to Asus`er med mindre problemer, der i blant en rog som ssd`en røk på, og tre problemfrie acer`e som ble byttet ut fordi de var blitt for gamle.

petterG
petterGInnlegg: 9297
02.07.17 14:21
ataak: For min del er det Toshiba, hadde en som tok fyr, så aldri mer av det merket.

Jeg hadde en Ford der automatkassa havarerte, kosta meg over 40k.

Aldri mer Ford...

Torotto
02.07.17 16:00
petterG: Aldri mer Ford...

Var det en FeilOgReparasjonerDaglig?

petterG
petterGInnlegg: 9297
02.07.17 20:11
Torotto: Var det en FeilOgReparasjonerDaglig?

Bortimot. Men jeg vet selvsagt at ikke alt fra Ford er like ille - like lite som alt fra Toshiba er elendig!

ataak
ataakInnlegg: 104
03.07.17 01:13
petterG: like lite som alt fra Toshiba er elendig

Sant nok, men jeg tar ikke sjansen på at huset brenner ned bare fordi jeg trenger en billig pc.

Ford har jeg forresten hatt mange av, til og med første bilen min ... husker faktisk ikke at det var noe galt med noen av dem, men nå er det jo bevist at vi har mange falske minner, så hvem vet.

Godt vi er forskjellige og :]

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg