Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Tilpasset reklame i hele nettverket?

NYTT TEMA
FjodorDVD
FjodorDVDInnlegg: 546
12.08.17 09:53

Om du googler hotell Stockholm eller robotgressklipper er du kjent med at nettleseren din tilpasser reklamen etterpå. Det overrasker ingen i disse dager.

I den senere tid har jeg også opplevd at mine søk har gitt tilpasset reklame på fruens android-mobil.

Altså, jeg søker på min pc etter hotell i Stockholm. Fruen får da tilpasset reklame på slike hoteller på sin mobil.

Nettverket er felles. Men brukerstasjonen er ikke den samme. Alle på nettverket får faktisk tilpasset reklame relatert til de andre sine søk. (Altibox over wi-fi)

Har noen andre erfart lignende?

Bitterman
BittermanInnlegg: 1151
12.08.17 19:55

Har dere seperate kontoer på hver enhet? Trodde det i hovedsak var styrt etter hvem som er pålogget på hvilken konto, eller cache.

Kan vel være altibox som selger reklame generelt på samme abb. men høres litt rart ut, blir ikke veldig målrettet da.

petterG
petterGInnlegg: 9367
12.08.17 22:33
FjodorDVD: Nettverket er felles. Men brukerstasjonen er ikke den samme. Alle på nettverket får faktisk tilpasset reklame relatert til de andre sine søk. (Altibox over wi-fi)

Høres pussig ut. Far i huset får Marcus&Martinus-reklame? Høres ut som dårlig butikk.

FjodorDVD
12.08.17 23:09
Bitterman: Har dere seperate kontoer på hver enhet?

Jeg har funnet et mulig bindeledd mellom brukerstasjonene og det er VG+ konto og Aftenposten digitalabonnement. Dermed også Finn siden det er SPiD. Og reklame på Finn har på fruens mobilenhet har vært relatert til aktivitet på min PC i tre tilfeller. Androidkontoene og Microsoftkontoene er separate.  Det er både merkelig og creepy men jeg tror det er forbindelsen.

petterG
12.08.17 23:48
FjodorDVD: Jeg har funnet et mulig bindeledd mellom brukerstasjonene og det er VG+ konto og Aftenposten digitalabonnement. Dermed også Finn siden det er SPiD

Høres meget sannsynlig ut!

Bitterman
14.08.17 22:59
FjodorDVD: Det er både merkelig og creepy men jeg tror det er forbindelsen.

Er ikke så creepy egentlig. Det følger kontoen og du er identifisert kun utifra hvilken konto som er i bruk.

Det som er creepy er når de går enda lengre og vet hvem du er :) Teknologien begynner å bli veldig avansert har jeg inntrykk av.

fargerik
fargerikInnlegg: 46602
15.08.17 05:53

Storebror ser nå alt vi gjør, og vet alltid hvor vi er.

petterG
15.08.17 16:54
fargerik: Storebror ser nå alt vi gjør, og vet alltid hvor vi er.

I vertfall den som alltid går rundt med GPS påslått på telefon, og i tillegg er pålogget FB, Google, +++++...

(Innlegget ble redigert 15.08.17 16:55)

hillebillys
hillebillysInnlegg: 9141
15.08.17 18:21
petterG: I vertfall den som alltid går rundt med GPS påslått på telefon, og i tillegg er pålogget FB, Google, +++++...

Jeg gjør det hehe..

Så slik sett så går vi som gjør dette rundt med selvlysende synlighetsdress og kubjelle rundt halsen...

For min del har jeg merket problemer om jeg logger av..
For da begynner ett hælvettes mas på hjemme tlf og jobb tlf.

Folk ringer meg og lurer på hva som har skjedd :O

Kan muligens tolke det som ett tegn på att jeg er for mye pålogget 

fargerik
fargerikInnlegg: 46602
15.08.17 20:15
petterG: I vertfall den som alltid går rundt med GPS påslått på telefon, og i tillegg er pålogget FB, Google, +++++...

Ja. Flere og flere gjør jo det. Jeg opererer alltid med data og wifi og location avslått, slår det bare på når jeg skal bruke det.

I stedet for å bruke telefonen til å høre på radio, bruker jeg en DAB+ lommeradio.

Ikke at jeg er paranoid, det er bare en vane.

Men de vet vel uansett hvor jeg er, så lenge telefonen ligger i lomma og et overvåkingskamera filmer meg eller jeg bruker busskortet eller handler med bankkortet.

(Innlegget ble redigert 15.08.17 20:17)

Bitterman
18.08.17 00:13

Jeg har sluttet å bry meg noe om det. Var veldig opptatt av det før. Men har lenge brukt Signal for å kryptere kommunikasjon, det er vel det aller viktigste.

madigan
madiganInnlegg: 9236
03.09.17 12:55
FjodorDVD: Altså, jeg søker på min pc etter hotell i Stockholm. Fruen får da tilpasset reklame på slike hoteller på sin mobil.

Du vet at du kan slette søkerloggen din hos google? Du må derimot ha en google konto for å kunne gjøre dette:))

(Innlegget ble redigert 03.09.17 13:05)

madigan
03.09.17 13:13
madigan: slette søkerloggen din hos google

For å utdype det litt bedre,på innstillinger hos google går du på rediger/edit søkerlogg,her kan du velge hva du vil slette,du kan slette enkelte søk slik som varer og tjenester (for å ungå tilpasset reklame) eller du kan slette etter tema,dager datoer etc,eller du kan velge og slette hele loggen,men gjør du det,har du radert absolutt alt,just saying:))

FjodorDVD
03.09.17 15:38
madigan: Du vet at du kan slette søkerloggen din hos google? Du må derimot ha en google konto for å kunne gjøre dette:))

Ja, det vet jeg. Surfing hos oss foregår vanligvis pålogget Chrome. Men det mistenkelige er at fruen og jeg naturligvis har hver vår google-konto. 

At vi allikevel skulle få slik kryss-bombardering av reklame gjorde at jeg ville finne forbindelsen. Og den er sannsynligvis at vi er begge pålogget SpID for e-Aftenposten og VG+.

Det kan være feberfantasier, men jeg finner absolutt ikke noen annen forklaring.

madigan
03.09.17 19:05

I såfall måtte jo begge slette søkerloggen samtidig= tungvindt:))

Det du kan gjøre når du søker etter varer og tjenester er å bruke Mozilla firefox i Ghost mode når du søker på akkurat dette,da er ingen som legger inn coockies eller som sporer IP nr ditt når man er på PC MM du skal bestille noe,da slepper man ikke unna,man MÅ logge inn,vet ikke om det går i Firefox Ghost (jeg tror det heter privat søkemodus eller noe sånt på norsk).

Bare sånn for sikkerhets skyld ville jeg ha sjekka søkerloggen på Google å slette det søket som gjelder varer og tjenester umiddelbart når man er ferdig:))

(Innlegget ble redigert 03.09.17 19:15)

madigan
03.09.17 19:50

Jeg sjonglerer stadig mellom Edge-FF og Crome med PC på nettet,og jeg vet om flere som også gjør det,ikke uvanlig:)))

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg