Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Lyd og Mac

NYTT TEMA
Umulius
UmuliusInnlegg: 3451
15.08.17 21:28

Jeg har vært med på det meste når det gjelder lyd og pc - fra musikkproduksjon på Amiga 500 til moderne pc-er av i dag. Har også vært Windows-bruker siden 3.11. 

Etter å ha brukt iPhone og iPad med god lyd (abonnerer på Apple Match), tenkte jeg at jeg skulle emigrere til Mac, med alle de fordeler denne har når det gjelder lyd, bilde og video.

Jeg gikk til innkjøp av en imac 27" for to år siden, og gledet meg veldig til å få super lyd osv. fra denne, men stor er derfor min undring (og skuffelse) over at lyden er så ekstremt dårlig på tilkoblet utstyr via ut-pluggen bak på mac-en. Det være seg aktive høyttalere fra B&O til hodetelefoner av diverse merker. Jeg har også prøvd hodetelefoner med USB-tilkobling (tok meg ganske lang tid og noe googling for å finne ut av hvordan få disse til å virke), med samme dårlige resultat.

Lyden spraker veldig, og høres skikkelig dårlig ut. Skal nevnes at når jeg spiller de samme låtene på iphone/ipad (the beauty of Apple Match), låter det helt fint, uansett om det er tilkoblet høyttalere eller hodetelefoner.

Har googlet problemet, og det ser ut til at mange andre sliter med det samme, men jeg fnner ikke noen god løsning annet enn å oppdatere driverne som jeg har gjort for lenge siden. Apple er taus, så jeg luer på om det er noen som har en genial løsning her på forumet?

Jeg kan legge til at i Windows 10 Boot Camp er lyden om mulig, enda verre - der høres det ut som om jeg kun har koblet til diskant-høyttalere og ingenting annet.

hillebillys
hillebillysInnlegg: 9037
16.08.17 16:10

Trolig selve jack kontakten.
Det er jo lagd billig på en fabrikk i kina.

Og apple er jo vant med ut døra garanti.

Har du handlet i norsk butikk har du derimot 5 års reklamasjonsrett. 

Men da litt underlig att du har samme problem via usb...

Kona er apple frelst, men selv er jeg lite imponert over apples ytelser på lyd og bilde.  

Men bortsett fra att problemene også gjelder usb høyttalere, så kan slik spraking komme av dårlig plugg på hovedkortet.
 Normalt sett burde egentlig ikke det hatt betydning for usb utgangen. Men det avhenger av hvordan lydkortet og lyd overføring fra det på kortet er.

Sett noen (Ikke apple) Hvor det rett og slett var en tynn ledning med dårlige plugger fra lydkortet og ned til hovedkortet.

Umulius
19.08.17 23:17

Ja, jeg tenkte også at jack-kontakten var problemet, men det er som jeg skrev, problemer med usb-headsettet også. 

Musikk/radio via air play er heller ikke noe problem, fin lyd.

Jeg har i det siste prøvd noen spill, og der er lyden via jack-pluggen helt fin. 

Det kan virke som om det er musikken som er problemet fra iMac-en, hvilket også er veldig rart.

Umulius
19.08.17 23:19

Jeg må også si at lyd fra midi-instrumetner via jack-plugg låter enestående bra. Har sammenlignet med Win-pc, og her er mac-en i særklasse! 

hillebillys
hillebillysInnlegg: 9037
24.08.17 16:44
Umulius: Har sammenlignet med Win-pc

win-pc er ikke 1 lik maskin på alt da

lydkvaliteten har jo noe med lydkortet og gjøre

så en maskin med lydkort til 50 spenn er dårligere på lyd en mac med lydkort til 2000 spenn.

ikke veldig overaskende egentlig.

Stapper du highend lydkort i en maskin, og intalerer windows vil du også få god lyd.

Men fortsatt pc lyd da

Umulius
26.08.17 17:25

Jo, ser den - men det er akkurat det som jeg mener er problemet: Har en skitdyr iMac som låter dårligere enn en Win10 (jeg har også en slik)-maskin som koster brøkdelen. Antageligvis er det litt tilfeldig om det ene koster mer enn det andre, men Mac-en låter for j... og det er problemet.

I bootcamp på samme maskin får jeg virkelig elendig lyd i Win10, som beskrevet i åpningsinnlegget.

Det er mulig at det er noe feil med jack-pluggen, men det er jeg veldig tvilende til.

Umulius
26.08.17 18:28

Prøver nå med AirPlay, og det låter dårlig med Airport Express, men ok på anlegget tilkoblet Apple TV. Jeg blir sprø at dette! 

Som beskrevet før, i IOS låter alt bra, både hjemme og i bilen, frustrerende!

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg