Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Papir vs skjerm

NYTT TEMA
serk
serkInnlegg: 62
21.08.17 21:45

Skrev nettopp et innlegg under denne tittelen. Det forsvant plutselig. Poenget mitt i det innlegget var at vårt skriftspråk bygger på papir, og at papir antagelig er det beste formidlingsmediet for vårt skriftspråk. Skal man endre medium fra papir til skjerm, så bør også tegnene vi bruker i formidlingen, endres. Mitt hovedpoeng var at siden vi fortsatt holder oss med de samme tegnene vi brukte i historiens barndom, da vi preget våre tanker og meninger og ytringer i papirus, bør vi fortsette å bruke papir. Kunnskapssamfunnet, som vi liker å inkludere oss i, er i sin helhet bygd opp på kunnskap formidlet på papir. Det er derfor merkelig at vi vil kvitte oss med papirformidling, all den tid hele vår sivilisajon bygger på den. Er vi sikker på at e-skjermen virker like bra på vår evne til å tenke og formulere oss revolusjonært og nyskapende? Jeg tror det ikke! Mvh Lars, Trondheim!

serk
21.08.17 22:07

Hei! Mitt opprinnelige innlegg inneholdt en eureka-opplevelse av at å lese en bok på en e-plattform var som å se verden gjennom et periskop, altså u-båtens syn på verden...Det leder meg til et nytt spørsmål: Er alle innlegg i dette forumet, dømt til å bli slettet, hvis det ikke er godt nok? I såfall vil jeg ha muligheten til å beholde en kopi! Mvh Lars!

hillebillys
hillebillysInnlegg: 9141
22.08.17 11:21

krøller du sammen arket og kaster det på bålet så forsvinner også det.

Slette tekst på pc eller krølle papir og kaste på bålet har samme effekt.

Pass heller på og ikke slette det du skriver, mellomlagre gjerne. Så slipper du att ting forsvinner.

På samme måte som du passer på og ikke krølle sammen papiret og kaste det på bålet om det er noe du vil ta vare på.

Kopi bruker du ett halvt sekund på og lage selv...

serk
23.08.17 20:17

Hei, hillebillys! Takk for svaret! Jeg har et praktisk problem i VGD. Kanskje du kan forklare meg hvordan man kopierer hele eller deler av et innlegg man ønsker  å svare på, i en sånn gulfarget bakgrunn som jeg ser stadig vekk her. På forhånd takk for svar!

hillebillys
23.08.17 21:32
serk: Hei, hillebillys! Takk for svaret! Jeg har et praktisk problem i VGD. Kanskje du kan forklare meg hvordan man kopierer hele eller deler av et innlegg man ønsker  å svare på, i en sånn gulfarget bakgrunn som jeg ser stadig vekk her. På forhånd takk for svar!

Det jeg gjorde nå du tenker på?

Du merker teksten i innlegget mitt ved og trykke med venstre musetast, og dra over det du vil sitere/svare på.

Det du merker vises med en blå farge.

Når du slipper musetasten så kommer det opp en liten "boks" som det står "siter tekst"

Trykk på denne og du får da en gul boks med den teksten over der du skal skrive når du svarer.

hillebillys
23.08.17 21:34
serk: Er alle innlegg i dette forumet, dømt til å bli slettet, hvis det ikke er godt nok? I såfall vil jeg ha muligheten til å beholde en kopi!

Skriver du lange innlegg så kan det lønne seg og skrive det først i en editor lokalt, eks "Word"

Lagre underveis lokalt.

Så kopiere all tekst og lime inn i innlegget på VGD.

serk
30.08.17 23:15
hillebillys: Du merker teksten i innlegget mitt ved og trykke med venstre musetast, og dra over det du vil sitere/svare på. Det du merker vises med en blå farge. Når du slipper musetasten så kommer det opp en liten "boks" som det står "siter tekst" Trykk på denne og du får da en gul boks med den teksten over der du skal skrive når du svarer.

Takk for tipset! Når det gjelder sak, så er vi fortsatt uenige: Papir er best! Men det var ikke rare uenigheten. Jeg vil ikke skrive mer på dette emnet, da du har avklart alle uklarheter for meg! Hilsen Lars!

serk
01.11.17 22:37
hillebillys: Du merker teksten i innlegget mitt ved og trykke med venstre musetast, og dra over det du vil sitere/svare på. Det du merker vises med en blå farge.

Igjen: Takk for svar! Hvordan skal et normalt menneske, okkupert med normale ting, få tid til å sette seg inn i sånt? Mvh Lars!

fargerik
fargerikInnlegg: 46627
02.11.17 05:14
serk: Igjen: Takk for svar! Hvordan skal et normalt menneske, okkupert med normale ting, få tid til å sette seg inn i sånt? Mvh Lars!

Du løste det jo glimrende ved å spørre om hjelp :-)

(Innlegget ble redigert 02.11.17 05:15)

hillebillys
02.11.17 13:12
serk: Hvordan skal et normalt menneske, okkupert med normale ting, få tid til å sette seg inn i sånt? Mvh Lars!

Som fargerik sier.

Bare å spørre ;)

Torotto
TorottoInnlegg: 11943
02.11.17 16:35

Serk. 

Elektronisk er best.  Tilbake på 1960 tallet, var ofte nødvendig dokumentasjon på papir og ble oppbevart av mellomledere, som ofte brukte kunnskapen, til å gi seg selv makt og kunne fremstå som «ekspert».

Selv etter at kunnskap ble demokratisert, så medførte bruk av papir, hyllemeter med nødvendig dokumentasjon. På 1970 tallet var takten på nye produkter relativt lav og utstyr ble brukt uten særlig forandring i 5 til 10-år. 

I de senere år blir nye produkter innført med korte intervaller, samtidig som mye gammelt fortsatt er i bruk.  For å kunne gjøre en god og rasjonell jobb er digitalisering avgjørende. 

Sikring av historiske data ernspørsmål om flere typer lagring; hvor papir og film inngår. 

(Innlegget ble redigert 02.11.17 16:35)

serk
07.11.17 02:33

Torotto: Du har sikkert rett! Poenget mitt var dette med tenkning og skrift - at våre tanker først blir til ved å skrive dem ned.

Vi er sikkert tusen ganger bedre til å skrive i dag, enn vi var for noen år siden. Da burde en relativitets-teori eller en darwinistisk utviklings-teori eller en newtons fysikk-teori, droppe ned i postkassa hver uke! Faktum er at den aldri kommer, den er totalt fraværende!

Alt dette sprøytet om smart-teknologi og kunstig intelligens! Det handler bare om automatikk! Man kunne like gjerne si at bestemors gamle vekkerklokke var "smart"! Den var i alle fall like mye, eller lite, smart som dagens IPhone (eller hva fankern den heter)!

Torotto
07.11.17 13:57
serk: Vi er sikkert tusen ganger bedre til å skrive i dag, enn vi var for noen år siden. Da burde en relativitets-teori eller en darwinistisk utviklings-teori eller en newtons fysikk-teori, droppe ned i postkassa hver uke! Faktum er at den aldri kommer, den er totalt fraværende!

Slike store oppdagelser skjer sjeldent, men da utvikler deg seg nye teorier og oppdagelser på dette grunnlaget. Ikke sensasjonelle, men ting som skjer i det mer stille. På dette grunnlaget, kan det plutselig komme nye revolusjonære oppdagelser, som snur opp og ned på dagens. 

Du har rett i, at store epokegjørende teoretiske oppdagelser ikke er hverdagskost. Men kunnskap og teknologi gir oss stadig nye muligheter for å etterprøve og bevise teoriene.  De nye teleskopene, gir oss anledning via teknologi og se ting vi før ikke kunne. 

Torotto
07.11.17 14:06
serk: Alt dette sprøytet om smart-teknologi og kunstig intelligens! Det handler bare om automatikk!

Smart i denne sammenheng er i forhold til hva som var i utgangpunktet.

Telefon som man bare kunne ringe ifra og til dagens teknologiske avanserte produkter.  Altså smart (mer avanserte),  i forhold til går dagens produkter.

Mobiletelefoner som erstatter dyr sensorteknolgi og som gjør anvendligheten helt enorm. 

Her

Altså ikke smartere enn ett menneske, men smartere enn går dagens produkter. 

TomPadang
TomPadangInnlegg: 14107
07.11.17 15:59
hillebillys: Du merker teksten i innlegget mitt ved og trykke med venstre musetast, og dra over det du vil sitere/svare på. Det du merker vises med en blå farge. Når du slipper musetasten så kommer det opp en liten "boks" som det står "siter tekst" Trykk på denne og du får da en gul boks med den teksten over der du skal skrive når du svarer.

På samme måte kopierer du ditt eget skrevne innlegg til minnet, før du trykker "send inn".  Om innlegget blir borte, kopierer du bare inn ditt innlegg, så er det resturert.

serk
13.11.17 21:06
Torotto: Altså ikke smartere enn ett menneske, men smartere enn går dagens produkter.

Igjen er det interessant og kunnskapsfornyende, å kommunisere med deg! Smart-teknologi er "smartere" enn gårdagens teknologi, og får følgelig tittelen "smart" i konkurranse med annen teknologi!

Menneskets ånds-evner overgår imidlertid all kunstig etterlignelse i evnen til å tenke abstrakt. Og dette vil være situasjonen i all fremtid.

Men igjen: Har noen overgått bestemors vekkerklokke i presisjon og tilstedeværelse, da det gjaldt som mest? Tenk om disiplene i Getsemane hadde en vekkerklokke! Da måtte vi omskrive verdenshistorien! Og tenk på alle andre lignende situasjoner denne geniale konstruksjonen, vekkerklokka, har bidratt til å unngå!

Torotto
13.11.17 23:05
serk: Har noen overgått bestemors vekkerklokke i presisjon og tilstedeværelse, da det gjaldt som mest?

Bestemorsklokke er bare et element som utvider menneskets muligheter, samtidig vil menneske via denne teknologien, plutselig stå overfor en begrensing, som de med sine evner klarer å overkomme.  

Har drevet med data som hobby siden 1983 og har hele tiden fått kjenne på hvordan ideer ikke lot seg gjennomføre, med daværende teknologi. Etterhvert som datakraft og kompleksitet økte, de kreative muligheter større  osv.

serk
14.11.17 00:15

Tror ikke bare du trenger en vekkerklokke fra bestemor. Tror du i tillegg trenger noe mer. Kanskje har det noe med data å gjøre? Men kan du ikke bare sette hele data-hysteriet på båten, og glemme hele greia? Mvh Lars!

Torotto
14.11.17 00:28
serk: Kanskje har det noe med data å gjøre?

Kanskje det ! 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg