Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hvordan få nettverk via kabel?

NYTT TEMA
Spectracon
SpectraconInnlegg: 106
13.09.17 18:41

Heisann! 

Vi har pussett opp en kjellerstue hvor det da blir både TV/Hjemmekino og diverse spillkonsoller. 

Spørsmålet: 

Siden det på sikt blir både Smart TV og diverse annet som trenger nettverk via kabel, hvordan blir det da lettest å ordne dette? Må man trekke kabel fra inntaket eller er det mulig å ordne dette på "trådløst" vis? Får man kjøpt repeater hvor man kan trekke kabel fra eller noe tilsvarende? 

Jeg er ikke ute etter maks hastighet. Selvfølgelig så god som, men så lenge ting fungerer som de skal. 

Siden det er i kjelleren og det er murvegger overalt, så vil jeg unødig dra frem slagborr-maskin. 

Takker for alle innspill! 

xpoolman
xpoolmanInnlegg: 4354
13.09.17 20:40

Etasjeskillet er vel av tre ?

Bor et hull fra etasjen over, tre i en kabel fra ruteren oppe, vips så har du nett nede også der du kan koble til en trådløs ruter.

Torotto
TorottoInnlegg: 11639
13.09.17 21:50
Spectracon: Takker for alle innspill!

Personlig ville jeg lagt kabel.  Jeg har inntak for bredbånd i kjeller og har derfra trukket kabel opp til hoved etg. hvor jeg bruker en router.

Men det finnes  Mesh nettverk.

petterG
petterGInnlegg: 9297
13.09.17 22:01

Legg kabel, så er du ferdig med det en gang for alle, og får en 100 % problemfri forbindelse.

Spectracon
14.09.17 18:41

Takker for innspill. 

Det kan se ut som det blir en kabel hele veien. Men denne kobles til en splitter? Slik at jeg kan trekke kabler fra den igjen?

F.R.O.G
F.R.O.GInnlegg: 3539
14.09.17 19:43
Spectracon: Takker for innspill.  Det kan se ut som det blir en kabel hele veien. Men denne kobles til en splitter? Slik at jeg kan trekke kabler fra den igjen?

Du må nok inn med en eller flere switcher, ellers får du ikke tildelt ip adresser til hver enehet, noe som er en forutsetning for at dette skal virke. En Router har begrenset med utganger bak, og du må da ha switc et eller annet sted på veien, og de fleste av disse må ha strøm for at de skal virke. Så her må du planlegge hele nettverket ditt før du går i gang med å strekke kabler.

Det kommer an på hvor mange enheter du har i hver etasje i huset ditt. Men strekker du kabel fra Router har du vel mulighet for 3-5 kabler derfra til hver etasje, så Switch der hvor du drar kabler fra den til hver enhet. Blir fort mange kabler for å få dette til i hvert rom i hver etasje, men det går med god planlegging og finne de beste veiene hvor du skal strekke og plassere kablene slik at det blir pent.

For de som bygger hus er dette noe man må tenke på fra dag en, og legge det skjult sammen med det elektriske anlegget. Det er en grunn til at mange av oss foretrekker trådløst nettverk, selv om det er litt tregere :) Men i murbygninger byr dette på problemer.

(Innlegget ble redigert 14.09.17 19:48)

Torotto
14.09.17 20:46
Spectracon: Takker for innspill.  Det kan se ut som det blir en kabel hele veien. Men denne kobles til en splitter? Slik at jeg kan trekke kabler fra den igjen?

Du kan sette opp en WiFi router i Kjeller koplet til Internett inngang og koble cat 6 kabel mellom etg. inn på lan port.  Da har du 3 porter ekstra + WiFI

Oppe kopler du en tilsvarende Router som du setter opp som Access point. det vil si disable DHCP server på denne.  Da har du i prinsippet 3 ledige Lan Porter + WiFI tilkopling. 

Skal du har mer enn det, sette du på en switch i en av portene. 

Ved å velge WiFi så kan du kolple til telefoner etc uten kabling. 

Her hvordan du velger Router/access point. 

( RT AC66U )

Torotto
Marchionni
MarchionniInnlegg: 6694
14.09.17 22:41

Du kan også bruke noe tilsvarende dette, som du kan putte i stikkontakten nede og deretter bruke en kabel fra den til TVen.

Spectracon
15.09.17 07:01

Jeg tror jeg behøver 3stk. uttak. En til TV, en til en evt. konsoll og en til PC (som kan i utgangspunktet bruke det trådløse nettverket) Så da er det nok en switch som må til?

Jeg har pr.d.d ikke smart TV, men på sikt så blir jo det dèt som kommer i hus både i hovedetasjen og i kjelleren. Kobler de seg på det trådløse nettverket eller er det lurest å kjøre kabel på den? Der blir jo det brukt diverse strømmetjenester osv. 

petterG
petterGInnlegg: 9297
15.09.17 09:38
Spectracon: Kobler de seg på det trådløse nettverket eller er det lurest å kjøre kabel på den?

Kabel er i hvert fall 100 % stabilt!

F.R.O.G
F.R.O.GInnlegg: 3539
15.09.17 19:04
Spectracon: Kobler de seg på det trådløse nettverket eller er det lurest å kjøre kabel på den? Der blir jo det brukt diverse strømmetjenester osv.

Kjør kabel på all streaming om du har mulighet til det, da har du 100% stabil hastiget, det beste du får ut av bredbåndet ditt levert i veggen.

Torotto
15.09.17 20:40
Spectracon: Jeg tror jeg behøver 3stk. uttak. En til TV, en til en evt. konsoll og en til PC (som kan i utgangspunktet bruke det trådløse nettverket) Så da er det nok en switch som må til? Jeg har pr.d.d ikke smart TV, men på sikt så blir jo det dèt som kommer i hus både i hovedetasjen og i kjelleren. Kobler de seg på det trådløse nettverket eller er det lurest å kjøre kabel på den? Der blir jo det brukt diverse strømmetjenester osv.

For å kunne svare på hva du skal kople opp, da må du fortelle hvem som leverer Internett og utstyr.

Eksempelvis er det leverandører som ikke deler ut ubegrenset antall IP adresser og da må du bruke Router ( med DCHP server) som delere ut Ip adresse,  opp mot eventuelt modem.

Noe har også skilt signaler for TV og LAN porter.  

Spectracon
17.09.17 08:35

Har fibernettverk fra Tafjord Mimer. Routeren er jeg usikker på. Er en hvit boks som henger på innsiden av veggen, står ingenting på den. Er fra Altibox. 

Torotto
17.09.17 12:08

Ser ut til at Altibox har TV/PC over lan.  De har også løsning med TV over wifi for flere rom og med PAD eller mobil kan du streame TV. 

De leverer ihvertfall hjemmesentral med 4 Ethernet lan porter. M2M + andre.

Denne boksen er med router og utvidelse av porter, kan skje vi switch, ettersom routeren har DHCP server. 

For 1 etg, forslår jeg en wifi router som kan koples i accessmode, via kabel mellom etg. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg