Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

cclenaer infisert

NYTT TEMA
return_of_drakkar
return_of_drakkarInnlegg: 15398
22.09.17 20:45

Noen har kanskje fått med seg dette?
http://itavisen.no/2017/09/18/ccleaner-kan-fortsatt-vaere-en-fare-for-deg-selv-om-du-har-oppdatert-slik-sikrer-du-deg/

..og som har gjort noe?

G0oner
G0onerInnlegg: 10478
22.09.17 20:49

Installerer Windows på ny med clean install nå 

hillebillys
hillebillysInnlegg: 9141
22.09.17 23:14

Er det så mange som bruker 32 bit versjonen da?

return_of_drakkar
23.09.17 07:09
hillebillys: Er det så mange som bruker 32 bit versjonen da?

Men du vil kunne få den likevel om du lastet ned 64-bit.
Men den vil etter all sannsynlighet ikke gjøre noe der.
Da vil man kunne finne den i karantene på Windows Defender.

Windowstast + r + regedit så vil man se en nøkkel som slutter på AMOGO om man har fått det.

Sevens7ar
Sevens7arInnlegg: 313
23.09.17 09:23

CCleaner er i alle tilfeller et av disse meningsløse programmene som man med fordel kan kvitte seg med. Folk bruker generelt alt for mange tulleprogrammer som i realiteten ikke har noen annen funksjon enn å gjøre maskinen tregere (og ofte mer sårbar), enten de heter CCleaner, Norton eller hva.

hillebillys
23.09.17 12:10
Sevens7ar: , enten de heter CCleaner, Norton eller hva.

Norton er da ett antivirusprogram, med endel ekstra.

Skal ikke si att Norton er min favoritt.
Men ser nesten ut som att du hentyder att antivirusprogrammer er tulleprogram.

Men ikke noe overraskende, er skremmende mange som kjører pc og mac uten noen som helst form for beskyttelse og med alle porter åpne. Annen felles ting med disse er att dem gjerne kjørere med programvare som har vært utdatert siden 2001 og med rekord åpne bakdører som resultat.

Men siden dem har det helt åpent mot nett så trengs jo ikke bakdørene, det er jo full tilgang.

Ikke rart andre finner endel skadelig programvare som sirkulerer.

Sevens7ar
23.09.17 14:19
hillebillys: Men ser nesten ut som att du hentyder att antivirusprogrammer er tulleprogram.

De er jo det. For det første er faren for virus sterkt overdrevet. Du skal være bra uforsiktig og dum for å infisere maskinen din, ærlig talt. Får du som privatperson virus på PC-en din, er det fordi du laster det ned selv på den ene eller andre måten. Da trenger du bedre PC-vett, ikke enda flere programmer som ikke beskytter deg noe mer enn ruteren og Windows Defender gjør. (For bedrifter og institusjoner som kan utsettes for direkte angrep, og som har store nettverk av maskiner, blir det noe annet.)

For det andre så er du beskyttet av det som medfølger ruteren din og Windows Defender. Å installere programmer utover det er i beste fall unødvendig - og gratisversjonene rettet mot privatpersoner er da også ofte mest for å pushe andre programmer og/eller reklame, og gjerne gi deg litt adware. Det finnes også eksempler på de som gjør verre ting.

return_of_drakkar
23.09.17 17:06

Windows Defender er blitt god nok.
Før var det så dårlig at det var mest til ugagn.
I tillegg er det lurt med Malwarebytes.

Å stole 100% på Micorsoft-produkter er vel heller tvilsomt.
Joda, nettvett er et meget viktig parameter, men det nå en gang slik at mange av oss ikke alltid handler etter det fornuftige.
Vi kan snu på det og mene at ingen av oss er alltid slik handlende at det ikke kan skje noe.
-Det hender ikke meg- kan likevel hende meg.

Man ser nå infeksjonen i Ccleaner har rammet mer enn 50 såkalte "goverment domains" (om det er verden over eller hvor vites ikke av meg), fordi det offentlige ofte henger etter pga, man skal spare. Her at man er på 32-bit.

Sevens7ar
23.09.17 21:38

Man kan ikke stole 100% på noen ting, men du gjør ikke systemet ditt sikrere ved å legge til en rekke unødvendige opprydnings- og sikkerhetsprogrammer.

Tvert om er det ekstremt mye større sjanse for at du introduserer et-eller-annet-slags-ware eller sårbarheter på maskinen din når du laster ned kode fra Internet og kjører den på maskinen din enn at disse ekstraprogrammene skal beskytte deg mot trusler som verken ruteren din, Windows Defender eller gode PC-vaner avverger. (Jeg har vært på Internet i 20 år uten å få virus.)

Skru på Windows Defender, hold maskinen oppdatert og unngå suspekte nettsteder/eposter/lenker og å laste ned programmer og filer helt ukritisk (og uten å verifisere hash), så er du stort sett trygg.

Klart, 100% sikker blir du aldri så lenge du er koblet til nettverk, men er det egentlig så farlig? Dersom du skulle være så uheldig at hjemme-PCen blir infisert av et eller annet, er det i de aller fleste tilfeller liten skade som skjer og forholdsvis trivielt å bli kvitt.

Har du et gjenopprettingsbilde av Windows med de instillingene/endringene du ønsker, samt backup på en ekstern harddisk e.l. av bilder, videoer og dokumener du ikke må miste, så er selv ikke de aller mest kritiske og usannsynlige tilfellene noe stort problem for en privatperson og dens hjemme-PC.

De som er av den over gjennomsnittlig engstelige typen, kan bytte ut Windows med en GNU/Linux-distribusjon. Windows 10 er et bra operativsystem, men for de aller fleste som ikke er avhengige av helt spesielle programmer eller spill som kun finnes i Windows-versjon, vil en eller annen Linux-distro være et mer brukervennlig, sikkert og effektivt OS.

hillebillys
24.09.17 00:31
Sevens7ar: De er jo det. For det første er faren for virus sterkt overdrevet. Du skal være bra uforsiktig og dum for å infisere maskinen din, ærlig talt. Får du som privatperson virus på PC-en din, er det fordi du laster det ned selv på den ene eller andre måten. Da trenger du bedre PC-vett, ikke enda flere programmer som ikke beskytter deg noe mer enn ruteren og Windows Defender gjør. (For bedrifter og institusjoner som kan utsettes for direkte angrep, og som har store nettverk av maskiner, blir det noe annet.) For det andre så er du beskyttet av det som medfølger ruteren din og Windows Defender. Å installere programmer utover det er i beste fall unødvendig - og gratisversjonene rettet mot privatpersoner er da også ofte mest for å pushe andre programmer og/eller reklame, og gjerne gi deg litt adware. Det finnes også eksempler på de som gjør verre ting.

Du snakker nå litt mot deg selv.

Du sier antivirus programmer er bare tull, fare for virus er overdrevet..  (Om en bare leser VG så er jeg enig)

Så trekker du frem Windows defender som er ett antivirusprogram med trjoan og "adware" register og dermed søker også etter programmer som ikke er direkte kategorisert som virus.

Kjøre flere antivirusprogrammer blir ofte krøll ja.
Men og bruke Windows sin er ikke det samme som og ikke ha antivirusprogram.

Kjøre fullstendig uten antivirus og med åpne porter i rutermodem vil jeg fortsatt påstå er uklokt i lengden om en gjør mer en og lese vg annenhver dag.

Det med forbehold om at folk forstår att Windows Defender faktisk er ett antivirusprogram.

Skal en bruke annet en Defender bør en jo selvsagt deaktivere Defender,

hillebillys
24.09.17 00:35
Sevens7ar: Jeg har vært på Internet i 20 år uten å få virus.

Ja det sa kollegaen min også....

Med en pc på nett uten antivirus og aldri scannet for noe som helst...

Han undret seg veldig over tregt net og pc....
Viste seg att maskinen hans var i bruk som host 24/7 med remote styring. Hans sin bruker var ikke lengre admin, og han hadde ingen admin rettigheter til pc'n.  Eneste han kunne gjøre var og surfe og bla i gamle bilder.

Så kjøre lenge uten antivirusprogram og aldri scanne betyr ikke att du garantert er fri. Det betyr egentlig bare att du ikke har mulighet for og sjekke.

(Innlegget ble redigert 24.09.17 00:35)

Sevens7ar
24.09.17 01:31
hillebillys: Du snakker nå litt mot deg selv.

På ingen måte. Det var jo snakk om alle disse ekstraprogrammene som mange laster ned og kjører i den tro at det liksom gjør PC-en deres ryddigere, raskere og sikrere. Det er ingen som har snakket om å kjøre uten antivirus, dekativere alt av ruterfunksjoner og aldri foreta et trusselsøk på PC-en. Jeg trodde budskapet var klart og tydelig og ikke til å misforstå, men der tok jeg visst feil...

return_of_drakkar
24.09.17 11:19
Sevens7ar: Man kan ikke stole 100% på noen ting, men du gjør ikke systemet ditt sikrere ved å legge til en rekke unødvendige opprydnings- og sikkerhetsprogrammer. Tvert om er det ekstremt mye større sjanse for at du introduserer et-eller-annet-slags-ware eller sårbarheter på maskinen din når du laster ned kode fra Internet og kjører den på maskinen din enn at disse ekstraprogrammene skal beskytte deg mot trusler som verken ruteren din, Windows Defender eller gode PC-vaner avverger. (Jeg har vært på Internet i 20 år uten å få virus.) Skru på Windows Defender, hold maskinen oppdatert og unngå suspekte nettsteder/eposter/lenker og å laste ned programmer og filer helt ukritisk (og uten å verifisere hash), så er du stort sett trygg. Klart, 100% sikker blir du aldri så lenge du er koblet til nettverk, men er det egentlig så farlig? Dersom du skulle være så uheldig at hjemme-PCen blir infisert av et eller annet, er det i de aller fleste tilfeller liten skade som skjer og forholdsvis trivielt å bli kvitt. Har du et gjenopprettingsbilde av Windows med de instillingene/endringene du ønsker, samt backup på en ekstern harddisk e.l. av bilder, videoer og dokumener du ikke må miste, så er selv ikke de aller mest kritiske og usannsynlige tilfellene noe stort problem for en privatperson og dens hjemme-PC. De som er av den over gjennomsnittlig engstelige typen, kan bytte ut Windows med en GNU/Linux-distribusjon. Windows 10 er et bra operativsystem, men for de aller fleste som ikke er avhengige av helt spesielle programmer eller spill som kun finnes i Windows-versjon, vil en eller annen Linux-distro være et mer brukervennlig, sikkert og effektivt OS.

Jeg vil si at dersom man skulle bytte ut Windows med Linux - så er man en som veldig godt klarer å styre og finne de gode gratisprogrammene.
Om ikke en annen installerer Linux da.

Gratisprogrammene installeres nok vanligvis av de med mer interesse enn bare å ha en PC til mail, bank og lese nyheter...
Og en del synes faktisk det er både moro og givende å eksperimentere litt med slikt.

Hvordan vet du at du aldri har hatt virus eller malware?
Det vil jeg gjerne høre, og jeg tror kanskje svaret inkluderer (direkte eller indirekte) at du har mer innsikt enn den store massen som har en PC med tilgang utad... :).

Så det er også snakk om bruk og brukers personlighet.

Det er ingen grunn til å kritisere de som har brukt eller bruker et slikt verktøy som Ccleaner.
Det meste kan hackes, og det har vel vært svakheter i selve Windows også gjennom årene?

A word on Linux - joda, treffer man de riktige distroene så er det ok. Men mesteparten av dem er jo ikke annet enn 'personlige eksperiment'. Har man en bra PC er etter mitt syn Linux Mint det virkelig eneste reelle alternativet for den vanlige brukeren. Men dett er da en annen debatt, slik sett.

(Innlegget ble redigert 24.09.17 11:30)

return_of_drakkar
24.09.17 11:22
hillebillys: Skal en bruke annet en Defender bør en jo selvsagt deaktivere Defender,

Jeg testet bare ut et annet (Emsisoft), og da ble Defender automatisk slått av, og kunne ikke aktiveres før den andre var avinstallert igjen.

return_of_drakkar
24.09.17 11:27

En liten kuriositet...
Jeg lastet ned for prøving Corel Office (Microsoft office er ikke aktuelt da slikt brukes forhodlsvis lite). Corel er vel det som før het Word Perfect (pluss regneark etc). Men også Corel er et kjøpsprogram jeg ikke da kjøper.

Avinstalleringen i Win 10 fikk ikke avinnstallert det.
Ccleaner klarte det på første forsøk.
Så kan sikkert andre utføre samme prosedyrer og Win 10 selv fikser det uten problem, men altså...

madigan
madiganInnlegg: 9236
27.09.17 16:41
return_of_drakkar: Noen har kanskje fått med seg dette?
http://itavisen.no/2017/09/18/ccleaner-kan-fortsatt-vaere-en-fare-for-deg-selv-om-du-har-oppdatert-slik-sikrer-du-deg/

Litt overdrevet skremselpropaganda fra Itavisen (og hva de heter alle samen) som har advart mot Ccleaner viruset-

Jeg kjører ''Trend-Micro'' som vaktbikkje på tre pc'r og den plukka dette viruset før det havna på pc'ne-dvs at den skanner alt som lastes ned,og finner på den måten ut om det er skadelig programvare på vei ned,viss så er tillfelle,blokkeres nedlastingen,i dette tilfellet ble oppdateringen misslykket.

Jeg kjørte derfor med en gammel ccleaner versjon inntil oppdateringene var safe,da slapp Trend Micro den igjennom,jeg betaler heller for et ordentlig antivirus program fremfor Deffender den har ikke disse egenskapene som eksempelvis trend micro har.

Trend Micro har også alle egenskapene som Malwarebytes har,den plukker alt,det finnes seff flere slike antivirusprogrammer der ute som også har disse egenskapene ''Kaspersky'' bl-a,men disse er forholdvis dyre,med trend Micro kan jeg bruke programmet på tre pc'r på samme lisens,(da synes jeg det er verdt det) i motsetning til Kasper hvor man har kun 1 pc pr lisens,disse to koster det samme,men de er meget bra programmer:))

(Innlegget ble redigert 27.09.17 16:47)

return_of_drakkar
27.09.17 17:43
madigan: Litt overdrevet skremselpropaganda fra Itavisen (og hva de heter alle samen) som har advart mot Ccleaner viruset- Jeg kjører ''Trend-Micro'' som vaktbikkje på tre pc'r og den plukka dette viruset før det havna på pc'ne-dvs at den skanner alt som lastes ned,og finner på den måten ut om det er skadelig programvare på vei ned,viss så er tillfelle,blokkeres nedlastingen,i dette tilfellet ble oppdateringen misslykket.

Jeg er enig, man skulle tro at dommedag var her ifølge enkelte.

Det siste om dette 'floxif' er at det ikke kan aktiveres på 64-bit, bare på 32-bit. Men det kan selvsagt komme inn på en 64-bit.

Windows Defender satte det i karantene, så jeg.
Så da kan det jo fjernes.

I tillegg kjører jeg nå og da
- Malwarebytes
-SuperAntiSpyware
-adwCleaner (fra malwarebytes)
-CyberReasonRansomFree (som står fast på).

Litt artig faktisk å kjøre disse sakene, om kanskje akkurat det høres rart ut.

return_of_drakkar
27.09.17 22:07
madigan: Kaspersky

er useriøst?!!!!

Lastet ned for teste: Kaspersky Software Updater...

Kanskje bra, men det er umulig å avinstallere den.

Klikker på den og trykker på avinstallere, men den vises ikke i noen liste verken fra Win 10 selv eller Ccleaner.

madigan
28.09.17 13:52
return_of_drakkar: Lastet ned for teste: Kaspersky Software Updater... Kanskje bra, men det er umulig å avinstallere den. Klikker på den og trykker på avinstallere, men den vises ikke i noen liste verken fra Win 10 selv eller Ccleaner.

Du må antaglig inn på oppgavebehandling først å stoppe den (kan ikke slette noe som er i bruk) deretter slette:))

return_of_drakkar
28.09.17 13:53
madigan: Du må antaglig inn på oppgavebehandling først å stoppe den (kan ikke slette noe som er i bruk) deretter slette:))

Nja, skal prøve i kveld.
Men den er satt opp til å kun sjekke ved manuell kjøring...

madigan
28.09.17 13:58

Det kan godt hende at de har forandret seg siden jeg hadde den,dvs i win 10 må du kansje slette den fra apper i stedet for programmer på valig måte,si fra om det går bra,litt nysjerrig på hvoran de funker i win 10:))

return_of_drakkar
28.09.17 15:42
madigan: Det kan godt hende at de har forandret seg siden jeg hadde den,dvs i win 10 må du kansje slette den fra apper i stedet for programmer på valig måte,si fra om det går bra,litt nysjerrig på hvoran de funker i win 10:))

Da er den fjernet.
Klikket desperat på Kaspersky-apper-navn og så dukket det opp et bilde med ...fjerne... med minipuuskrift nede i venste hjørne.
Klikket og så tok det noen sekunder før beskjed kom om at det var fikset.
Ingen intelligent forklaring av meg dette, men...

Ok - kanskje jeg legger den inn på nytt og prøver igjen :).

madigan
28.09.17 19:06
return_of_drakkar: Ok - kanskje jeg legger den inn på nytt og prøver igjen :).

Ha ha:))

return_of_drakkar
30.09.17 21:15
madigan: Ha ha:))

Se resultatet i den tråden hvor jeg konkret spurte om å fjerne :).

Vel, å sjekke sine softwares for versjoner krever nok flere.
Kaspersky fanget f.eks ikke opp noen som den til Filehoppo gjorde (Filehipp0 App Manager)... Så denne brukes ja :).

return_of_drakkar
07.10.17 20:23

Rart at ikke Kasperskys fanget opp Oracle Virtual Box, slik Filehippo gjorde.

En annen morsomhet som skjer nå og da.

Skanner jeg et nedlastet software med SuperAntiSpyware og Malwarebytes, så skannes dette.
Vanligvis skjer det samme om Win Def brukes, men noen ganger skanner likevel WinDef hele maskina selv om det bare i utgangspunktet er 1 input...

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg