Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Blir Firefox bare dårligere?

NYTT TEMA
FlGARO
FlGAROInnlegg: 1677
30.09.17 21:00

Har nesten alltid brukt Firefox, men det ser ut som dette forholdet ikke kommer til å vare evig lengre.

Er det bare hos meg det er mange bugs med nettleseren? Det siste stuntet de har kommet med er jeg må trykke to bekreftelser hver gang jeg skal se en video på TV2.no. På grunn av sikkerhet, skriver de. For noe forbanna tull.

Den husker aldri nye passord lengre. Endret jeg passord, fikk jeg spørsmål om jeg ville oppdatere dem. Trykke ja, men neste gang så lå det gamle passordet der igjen.

Gikk inn på innstillinger og "Personvern og sikkerhet". Der er "Husk brukernavn og passord for nettsider" utilgjengelig. Prøvde å se om jeg hadde huket av for et eller annet som gjorde at passord uansett ikke skulle huskes, men fant det ikke. Firefox har altså et valg som ikke er tilgjenglig. De kunne altså like gjerne hatt en knapp med "Trykk her for å få en million" og latt den være inaktiv.

Prøvde derfor å bruke et hovedpassord, men dette hadde ingen virkning i det hele tatt. Logget meg inn på en del sider, og lukket nettleseren. Neste gang måtte jeg skriver inn alle brukernavn og passord på nytt, ingen spørsmål overhodet om hovedpassord.

Den laster aldri Facebook-kommentarer under VGs artikler (de kan være underholdning i bestemte saker).

Spørsmålet blir hva slags nettleser jeg skal gå videre til. Chrome har tydeligvis det samme tullet om at bokmerkemenyen må inneholde noen forhåndsbestemte navn. Hvorfor kan de ikke la oss brukere være i fred. Vi klarer fint å lage en bokmerkemeny på venstre side fra scratch.

Vivaro har dette, men har istedenfor laget masse annet krøll ved siden av der.

hillebillys
hillebillysInnlegg: 9141
30.09.17 21:43
FlGARO: Chrome har tydeligvis det samme tullet om at bokmerkemenyen må inneholde noen forhåndsbestemte navn.

??? hvilken navn er dette?

Mine bokmerker i Chrome har ingen andre navn eller bokstaver en det bokmerket linker til.

FlGARO
30.09.17 21:49
hillebillys: hvilken navn er dette

Noe tvilsomt tastaturføring av meg i siste innlegg, og noe blingsing i selve Chrome også.

Jeg var tydeligvis inne på bokmerkebehandling og mente da navnet på de to mappene som dukker opp. "Bokmerkerad" og "Andre bokmerker" går det tydeligvis ikke å gjøre noe med.

Men, hvordan får man bokmerkene på venstre side i egen ramme i Chrome? Nå blir de stående på en linje øverst.

hillebillys
hillebillysInnlegg: 9141
05.10.17 17:36
FlGARO: Jeg var tydeligvis inne på bokmerkebehandling og mente da navnet på de to mappene som dukker opp. "Bokmerkerad" og "Andre bokmerker" går det tydeligvis ikke å gjøre noe med. Men, hvordan får man bokmerkene på venstre side i egen ramme i Chrome? Nå blir de stående på en linje øverst.

Da er jeg med ja.

Bokmerke raden er vel hentydet til den du kan ha opp under adresselinja, og med liten pil til høyre for og se resten.
Andre bokmerker er enten "vanlig bokmerker" eller Bokmerker fra feks iex eller ff som har blitt hentet under installasjon.

Jeg har i tillegg bokmerker for mobil ;)  fordi den er også logget inn. Så uansett hvilken enhet jeg lagrer ett bokmerke, så har jeg det på alle andre enheter..

Aldri forsøkt og få bokmerkeraden på sidene, liker ikke att slikt tar opp sideplass. Best da øverst eller helt borte. Så det kan jeg ikke hjelpe med

FlGARO
07.10.17 12:09
hillebillys: Best da øverst eller helt borte. Så det kan jeg ikke hjelpe med

Sikkert fint og flott om det er få bokmerker man har, men har man en liste med bokmerker, så er det en grunn til at alle verdens lister er vertikale, ikke horisontale ;)

Det er særdeles få nettsider som bruker bredden på en PC-skjerm fullt ut, derfor er det som regel mer enn god nok plass til å ha bokmerkene på siden.

Prøvde nå Opera, og de er omtrent like håpløs. Der kan man trykke på en knapp for å få frem bokmerkene på siden, men med en gang man går inn på et bokmerke, så forsvinner menyen igjen. I tillegg vises kun mappene, ikke bokmerkene som er i mappene.

Bare et eksempel: Jeg pleier å ta en sveip innom hovedsakene i VG, Dagbladet, Aftenposten, TV2 og NRK flere ganger i løpet av en dag, bare for å se hva som rører seg i verden. I Opera må jeg da enten skrive inn hver nettadresse, eller trykke på bokmerker, velge VG, trykke på bokmerker, velge Dagbladet, trykke på bokmerker, velge TV2, trykke på bokmerker, velge Aftenposten, trykke bokmerker og velge TV2.

Men bokmerkene hele tiden synlig i venstre ramme er det bare å klikke seg nedover listen med en gang.

Jeg finner det ytterst merkelig at det ikke er en eneste nettleser som har det jeg er på jakt etter.

Jeg ønsker en tom ramme på venstre side hvor jeg lagre mapper med bokmerker, som alltid er der og som i tillegg til mappene viser bokmerkene i hver mappe.

Jeg fatter ikke hvorfor de på død og liv skal ha sine egne løsninger på alt uten at brukeren faktisk kan starte med et tomt felt selv.

Firefox er det nærmeste jeg kommer, men selv de skal altså ha en overordnet mappe som heter "Bokmerkelinje", "Bokmerkemeny" og "Andre bokmerker" som man må bruke og ikke kan endre navn på. Jeg trenger ikke en egen mappe for å minne meg på at dette er bokmerker. Jeg får altså et nivå jeg ikke trenger.

Dessuten har Firefox blir helt ræva nå. Absolutt ingen ting fungerer. Opera var lynkjapt i forhold, men der var det altså andre problemer.

Har nå prøvd Firefox, Chrome, Vivaldi og Opera, og ingen av dem gir meg det oppsettet jeg selv ønsker. Er snart så desperat at jeg prøver å finne Netscape ;)

(Innlegget ble redigert 07.10.17 12:12)

return_of_drakkar
return_of_drakkarInnlegg: 15398
07.10.17 13:28
FlGARO: Chrome,

Bruker av "prinsipp" ikke denne, men kan denne saken hjelpe?

https://chrome.google.com/webstore/detail/bookmark-sidebar/jdbnofccmhefkmjbkkdkfiicjkgofkdh

Ctrl+b i Firefox og så på bokmerkemeny gir da en fast stående opplegg per sesjon.

(Innlegget ble redigert 07.10.17 13:30)

return_of_drakkar
07.10.17 13:42
return_of_drakkar: Ctrl+b i Firefox og så på bokmerkemeny gir da en fast stående opplegg per sesjon.

Ctrl+b i Firefox og så på bokmerkemeny gir da en fast stående opplegg per sesjon.

Har man tatt ctrl+B 1 + eventuelt bokmerkemeny 1 gang, så er det bare å ta ctrl+B for hver gang man åpner Firefox, så dukker den opp som du sist forlot den.

Må nesten takke deg for at du satte meg på sporet av dette.

Det er flust med ok lesere der ute, så andre kan sikkert ha dette som du søker.

FlGARO
07.10.17 13:55
return_of_drakkar: Ctrl+b i Firefox og så på bokmerkemeny gir da en fast stående opplegg per sesjon.

Ja, Firefox er det nærmeste, men som jeg nevnte, så skal de på død og liv ha tre overordnede bokmerker som man ikke blir kvitt. Man får et ledd ekstra som er totalt unødvendig i mappestrukten av bokmerkene. Men dette er det nærmeste jeg har kommet, så av den grunn er det Firefox jeg har brukt til nå. I det siste har derimot Firefox begynt å kødde til skikkelig. Bare det at jeg må bekrefte to ganger for å kjøre videoer på TV2.no gjør at jeg ser etter andre nettlesere. I tillegg er det nå forsinkelser på et par sekunder fra jeg trykker på linker til det skjer noe. I bunn og grunn har alt blitt bare tregt og tungvint.

(Innlegget ble redigert 07.10.17 13:56)

FlGARO
07.10.17 14:04
return_of_drakkar: Bruker av "prinsipp" ikke denne, men kan denne saken hjelpe?

Dessverre. Blir omtrent det samme som i Opera. Man må først klikke for å få frem bokmerkene, og deretter klikke på mappen og så bokmerket.

Slik jeg har det i Firefox nå, er bokmerkemenyen der hele tiden, med mappene nedover, med bokmerkene synlig under mappenavn igjen. Altså omtrent følgende struktur:

Nyheter (samlemappe)
- NRK
- VG
- TV2

Mye brukt
- Gmail
- Facebook
... og så videre.

Slik fortsetter det nesten hele veien ned, og de er synlige hele tiden. Enkelt og greit, og veldig lett tilgjengelig.

return_of_drakkar
07.10.17 18:09
FlGARO: Ja, Firefox er det nærmeste,

Hvilke lesere har du testet ut?
Altså prøvd noen utover FF, Chrome, Opera, Vivaldi?

RazorBoy
RazorBoyInnlegg: 2318
07.10.17 18:15

Hvis du har menylinjen vist øverst på skjermen kan du søke opp bokmerkene derfra (Alt B) uten å gå via undermapper. Med F11 kan du skjule menylinjen.

return_of_drakkar
07.10.17 18:20

Avant ultimate er en kool browser.
Om den dekker ønskene aner jeg ikke, men ellers fin.

ps: TV2-videoer synes jeg ofte bare gir et snurrende hjul og ikke noe mer...

Sevens7ar
Sevens7arInnlegg: 313
07.10.17 19:09

Det finnes sikkert noen utvidelser med den funksjonen du er ute etter. Til Opera kan du f.eks. sjekke om en av disse kan være noe:

https://addons.opera.com/nb/extensions/details/v7-bookmarks/?display=en

https://addons.opera.com/nb/extensions/details/bookmarks-by-the-side/?display=en

https://addons.opera.com/nb/extensions/details/simple-bookmark-sidebar/?display=en

Hvor mange bokmerker trenger du egentlig? Det er jo plass til minst 50 bokmerker på bokmerkelinjen i Opera (Innstillinger - Nettleser, bla ned til Brukergrensesnitt og hak av for Vis bokmerkelinjen). Når du er på en nettside som du vil ha på bokmerkelinjen, klikker du på + lengst til venstre på bokmerkelinjen. I boksen som kommer opp, sletter du først navnet og så klikker du lagre. Hvis du har bokmerker med navn liggende der fra får, kan du høyreklikke på dem og velge Rediger... - slett navnet på lenken så får du kun et lite ikon liggende på bokmerkelinjen. Alle nettsider har lett gjenkjennelige ikoner så du trenger jo ikke ha masse tekst der. Vips så har du plass til sikkert minst 50 nettsider liggende rett under adressefeltet hele tiden.

(Innlegget ble redigert 07.10.17 19:20)

FlGARO
07.10.17 19:33
Sevens7ar: Det finnes sikkert noen utvidelser med den funksjonen du er ute etter. Til Opera kan du f.eks. sjekke om en av disse kan være noe: https://addons.opera.com/nb/extensions/details/v7-bookmarks/?display=en

Tada! Den første var i grunn det jeg ville ha. Fortsatt noen forstyrrende ikoner som aldri vil vekk, men det skal jeg fint leve med.

Nettsidene detter inn med en gang nå, mens Firefox kunne bruke flere sekunder før den begynte å laste ned. Goodbye Firefox!

Sevens7ar
07.10.17 19:38
FlGARO: Goodbye Firefox!

Jeg sa det samme for en tid tilbake. Må si meg enig i at Firefox ikke har hengt helt med. Den har forsåvidt alltid vært ganske treg av seg, særlig hvis man legger til noen utvidelser.

Opera, derimot, har blitt veldig mye bedre de siste årene, og er min foretrukne nettleser nå.

return_of_drakkar
07.10.17 20:20

Det blir selvsagt en smakssak om nettlesere.
Det trenger heller ikke være rasjonelt.

Edge -ok den, men litt treig.
IE11 - veldig fin synes jeg (selv om den lekker info om det du skriver i url'n).

Chrome - liker ikke, selv om den jo er meget bra (gosh - alle vil ha chrome).
Opera   - Er ok, men den blir aldri mitt 1.valg
Firefox -  liker den
Waterfox - liker enda litt bedre
Avant - kool, men oppfører seg treigt for ofte
Vivaldi - er treig på min pc
Sea Monkey - en liten hemmelig kjærlighet den
K-Meleon - ok, fancy icon
Slim Browser - helt ok

Vel, så er lek med nettlesere en slags fetish, hjemme.
I det daglige ellers har jeg veldig lite bruk for en nettleser (bare i pausa).

Aller mest ville jeg ha en særs minimalistisk leser, men ofte klusser de for mye.

Chivas
ChivasInnlegg: 2192
09.10.17 11:27

Er det forresten noe krøll med Firefox og VG de siste månedene? Hver gang jeg klikker på en link, så vil den ikke åpnes uten at jeg tar reload i URL-feltet...?

petterG
petterGInnlegg: 9366
09.10.17 20:33
Chivas: Er det forresten noe krøll med Firefox og VG de siste månedene?

Ingen problemer her i gården...

return_of_drakkar
24.10.17 20:12

Firefox Quantum (57) skal visst være mye kjappere enn de andre leserne der ute. Den er bare i beta så langt, men skal legges ut for vanlig den 14.november.

TomPadang
TomPadangInnlegg: 14040
26.10.17 09:57
return_of_drakkar: Firefox Quantum (57) skal visst være mye kjappere enn de andre leserne der ute. Den er bare i beta så langt, men skal legges ut for vanlig den 14.november.

Kan bli spennende...

return_of_drakkar
27.10.17 14:56
TomPadang: Kan bli spennende...

Jeg prøver Beta (som dog bare er på 32-bit, ikke det nye 64-bit) og det går fint.

Et drawback skal være at en del utvidelser på den gamle FF ikke nødvendigvis vil funke på den nye. Årsaken er at de i så fall må skrives om til den nye teknologien.

FlGARO
29.10.17 11:57

Er godt fornøyd etter noen uker med Opera nå i hvert fall. Eneste er at når jeg klikker på Google-bokmerket, så satte Firefox automatisk fokus på søkelinjen, så av gammel vane klikker jeg på bokmerket og begynner å skrive, men Opera begynner da å søke i bokmerkene mine i steden for. Men akkurat det er en bagatell.

Er det Youtube selv eller Opera som har gjort om bokmerkene for Youtube? Lagret jeg et bokmerke fra Youtube tidligere, så ble tittelen automatisk navnet på bokmerket. Nå heter det bare Youtube. Så om du lagrer ti videoer, så heter nå alle Youtube og kun det.

Hvorfor i helvete skal de drive å gjøre om på slike ting hele tiden, og da alltid noe som er mer irriterende? Nå må jeg inn på hver bidige bokmerke og lime inn tittelen på videoen som navn på bokmerket. Hva tenkte de på da de endret dette? At folk flest kun lagret en film fra Youtube?

Sevens7ar
05.11.17 08:32
FlGARO: Er det Youtube selv eller Opera som har gjort om bokmerkene for Youtube? Lagret jeg et bokmerke fra Youtube tidligere, så ble tittelen automatisk navnet på bokmerket. Nå heter det bare Youtube. Så om du lagrer ti videoer, så heter nå alle Youtube og kun det.

Sjekket nå og for meg er det tittelen på videoen som er det automatiske navnevalget enten jeg lagrer bokmerket ved å klikke på + i bokmerkelinjen eller ved å klikke på hjertet i søkefeltet så det har nok ikke noe med verken Opera eller YouTube å gjøre. Jeg vet ikke hvorfor det er annerledes for deg.

Sevens7ar
16.11.17 15:54
return_of_drakkar: Firefox Quantum (57) skal visst være mye kjappere enn de andre leserne der ute. Den er bare i beta så langt, men skal legges ut for vanlig den 14.november.

Etter å ha testetet litt selv nå, og lest diverse andre tester, kan det nok fastslås at Firefox 57 ikke er raskere enn andre nettlesere, men at den i det minste er en stor forbedring i forhold til tidligere versjoner av Firefox og dermed et adekvat alternativ igjen.

Brukergrensesnitt, menyer o.l. er ryddigere og bedre enn i tidligere versjoner. Jeg savner fremdeles muligheten til å endre tema/utseende på en helhetlig måte inklusiv menyer, startside/tom fane-side osv og ikke bare fane- og verktøylinjene øverst i nettleseren.

Utover at startsiden (tom fane-side, om du vil) ikke kan endres utseendemessing, tilbyr den ikke i nærheten av samme funksjonalitet som Opera sin. Man begrenses til så lite som 12 "Top Sites", som de kaller det, og de øvrige alternativene "Highlights" og "Snippets" er bare tull i min bok.

Firefox faller fremdeles ikke helt i min smak, men nå virker den i det minste å være på par med Edge og Chrome på det grunnleggende igjen, så blir jo utseende og alt sånt en smakssak.

return_of_drakkar
16.11.17 19:38
Sevens7ar: Firefox faller fremdeles ikke helt i min smak, men nå virker den i det minste å være på par med Edge og Chrome på det grunnleggende igjen, så blir jo utseende og alt sånt en smakssak.

Jeg leker litt med Firefox Nightly om dagen.
Eller bruker den da.

Nå blir det med nettleser som man sier en smakssak.
Verken i jobb eller privat har jeg det helt store behovet for å ha flust opp med verken det ene eller det andre i leser.
Men synes mest det er moro å prøve ut forskjellige.

For øvrig er denne kommentaren skrevet i IE på Win 10.
Synes denne IE-utgaven er helt ok.

madigan
madiganInnlegg: 9236
17.11.17 18:13

Kan være enig i at det har vert litt av vert med Firefox det siste halvåret,men i går kom det en oppdatering litt utenom det vanlige,firefox har fornyet seg,i følge seg selv er den den raskeste og sikreste etc,joda den er rask,men jeg er ikke så helt sikker på sikkerheten,den er vel antaglig som den alltid har vert tenker jeg:))

Sevens7ar
17.11.17 19:39
madigan: jeg er ikke så helt sikker på sikkerheten,den er vel antaglig som den alltid har vert tenker jeg

Den er nok bedre enn den har vært, og så sikker som den behøver å være for vanlige folk, akkurat som Edge, Opera, Chrome osv.

De største sikkerhetshullene i nettlesere er gjerne i forbindelse med ad-ons/extensions/plugins og ikke minst flash. En flash player klarer de fleste seg helt fint uten, med mindre man er avhengig av slike småspill i nettleseren eller lignende, og er noe man med fordel kan la være å installere. Utvidelser er det også en fordel om man begrenser til det nødvendige hvis man er opptatt av å ha en så sikker nettleser som mulig.

Amatør_1
Amatør_1Innlegg: 5313
18.11.17 13:14
FlGARO: Har nesten alltid brukt Firefox, men det ser ut som dette forholdet ikke kommer til å vare evig lengre.

Har vært fornøyd firefox-bruker i årevis, men nå synes djevelen å ha tatt Mozilla. De har kuttet ut et plugin-system som virket med ett som ikke virker, noe som gjør at de jeg bruker ikke virker lengre. Fullstendig håpløst.

Har heldigvis funnet Waterfox som fungerer slik jeg forventer. Waterfox vil videreføre den plugin-arkutekturen som Firefox kaster overbord. Bl.a. "Classic Theme Restorer" fungerer fint med Waterfox.

En annen sak jeg var avhengig av var XMarks for synkronisering av bookmarks, men den "oppgraderte" versjonen er en total katastrofe og uten backup av bookmarks hadde jeg mistet alt. Jeg sloss med Xmarks i et par uker og ga så opp. Fant Eversync som gjør samme jobben på en fin måte.

Det blir Waterfox heretter.

return_of_drakkar
20.11.17 22:12
Sevens7ar: Opera

Helt siden jeg ble nødt til å ha hjemme-PC har jeg prøvd å like Opera (av prinsipp), men har aldri klart å binde meg til den.

Men man er jo forskjellige.
men Opera har vel heller aldri - tatt av?

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg