Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Windows 10 kontra Windows 7

NYTT TEMA
TomPadang
TomPadangInnlegg: 14040
05.10.17 09:30

Mange 7-brukere har gått over til Win. 10 etter hvert.  Selv har jeg kjøpt ny maskin som har W10 installert.  Etter å ha brukt det noen dager er mine tanker at dette har noe for seg å bruke i stedet for W7.  Dog er jeg ikke erfaren på  dette.

Derfor vil jeg gjerne høre hva andre mener om dette - og hvilke fordeler og bakdeler man vil fremheve med de to systemene.

fargerik
fargerikInnlegg: 46531
05.10.17 13:04
TomPadang: Mange 7-brukere har gått over til Win. 10 etter hvert. Selv har jeg kjøpt ny maskin som har W10 installert. Etter å ha brukt det noen dager er mine tanker at dette har noe for seg å bruke i stedet for W7. Dog er jeg ikke erfaren på dette. Derfor vil jeg gjerne høre hva andre mener om dette - og hvilke fordeler og bakdeler man vil fremheve med de to systemene.

Jeg har hatt dem alle sammen fra og med win 3.

Win 7 var jo veldig bra, syns jeg. Men XP ble vel den jeg beholdt lengst. Fungerte strålende, de to.

win 8-epoken vil jeg forbigå i stillhet, 2000 også.

Men nå syns jeg det er på stell igjen. Skiftet ut både stasjonær maskin og laptop i fjor, og begge har W.10.

Så langt har jeg ikke opplevd ett eneste problem med noe som helst med noen av de to maskinene.

Jeg holder en knapp på at W.10 er bedre enn 7. Raskere. Men samtidig er jo også nye maskiner raskere, da, så det er ikke godt å si.

Bytta forøvrig ut den gamle laptopen som hadde W. 8.1 på grunn av at den ikke taklet oppgradering, men fikk masse problemer når jeg klikket "ja" til tilbudet om å oppgradere til win 10.

(Innlegget ble redigert 05.10.17 13:05)

madigan
madiganInnlegg: 9236
05.10.17 14:02
TomPadang: Derfor vil jeg gjerne høre hva andre mener om dette - og hvilke fordeler og bakdeler man vil fremheve med de to systemene.

Bakdelen med å bruke win 7 nå,er seff at alle de nyeste tjenestene er tillpasset win 10,med tanke på ressursbruk,dvs at en maskin som ble produsert for å kjøre win 7,''kan'' slite litt når den bruker win 10 i cpu bruk, seff avhengig av hvor mye minne maskinene har alt i alt.

Et eksempel er at min gamle Dell kan bruke max 4 giga minne pga den har kun 4 slotts for en giga per rambrikke,vs HP maskinen jeg har nå har 12 giga minne (som standard) disse maskinene kunne sikkert ha blitt oppgradert,men ikke alle gjør dette,og derfor kan eldre maskiner slite litt,eller gå tregere rett og slett pga måten de er satt opp på (begge disse nevnte maskinene er stasjonære),og da ''kan'' det bli enda værre med laptoper fra samme periode.

Fordelen med å bruke win 10 er jo da at nyere maskiner er satt opp nettopp for å takle cpu bruk av de nyeste tjenestene som har vesentlig større bruk av cpu.

Selv merker jeg at Dell maskinen er mye tregere med win 10,enn den var med win 7,spesielt er dette med at nettlesere ikke svarer om man er for rask med å gi kommandoer,eller når man eksempevis har for mange ting oppe på samme tid.

Sånn sett er HP maskinen mye bedre.

hillebillys
hillebillysInnlegg: 9141
05.10.17 15:41
madigan: Selv merker jeg at Dell maskinen er mye tregere med win 10,enn den var med win 7,spesielt er dette med at nettlesere ikke svarer om man er for rask med å gi kommandoer,eller når man eksempevis har for mange ting oppe på samme tid.

Jeg ble positivt overasket av min selvbygde maskin, og bærbare fra Multicom uten vifter.

Spesielt den bærbare, for vifteløsmaskin har jo en ganske begrenset cpu. Men den blei faktisk bedre med W10
Samme med den jeg har bygd selv, men den skimpa jeg jo ikke med cpu så ikke fult så overraskende. Men den er jo til gjengjeld ganske gammel.

Synkronisering mellom pc'r , servere, telefoner syntes jeg funker bedre med W10, selv mot Android.
hjemme nettverk også noe mer stabilt, også mot tv Selv om jeg syntes tv'n er treg mot delt harddisk. Tv'n virker derimot veldig bra mot nett, spesielt youtube, netflix , spotify osv.

titan_sable
titan_sableInnlegg: 60441
05.10.17 15:49
fargerik: win 8-epoken vil jeg forbigå i stillhet, 2000 også.

Windows 2000 var vel bare en forbedring av Windows NT 4. Tror ikke det var mange som oppgraderte fra NT 4 til W2000 som opplevde store problemer.

madigan
05.10.17 15:55
hillebillys: Jeg ble positivt overasket av min selvbygde maskin, og bærbare fra Multicom uten vifter.

Ja,selvbygd kan være velbygd,i og med at man kan velge prossessorer,hovedkort,grafikk/videokort etc selv.

Det er ikke tillfelle med ferdigbygde maskiner,produsentene vil seff bruke såkalte standard innmat for å få ned prisene,og disse standard elementene trenger absolutt ikke å være noe heftig,de tar mål av og sette opp pc'ne for normal surfing,filmstreaming,dvs det er ikke akkurat noe ''gaming pc'r'' å velge fra laveste hylle liksom,ikke fra mitterste hylle heller for den saks skyld,skal man spille heftig spill går man for ''gaming pc'r eller enda bedre,bygger de selv med utvalgt innmat:)))

titan_sable
05.10.17 15:59

Bruker ikke så mye windows lenger, men har win 10 på et par maskiner og det ser ok ut.

To ting jeg ikke liker er at det er et helvete å få slått av automatiske oppdateringer samt mye styr med å kontrollere hvordan personlig data blir sendt til Microsoft.

Det jeg liker er at de har blitt bedre til å synke kontoen min mellom maskinene. Og hvis de får noe mer ut av denne app-storen sin så er det en fordel (denne er vel ikke tilgjengelig i win7).

madigan
05.10.17 16:03
hillebillys: Samme med den jeg har bygd selv, men den skimpa jeg jo ikke med cpu så ikke fult så overraskende. Men den er jo til gjengjeld ganske gammel.

Stasjonære pc'r har jo den fordelen at nesten alt kan byttes ut,men så er det med prisen på delelene man skal bytte,de er ikke akkurat gratis,vi snakker tusenlapper så det holder,slik at man må regne på det i forhold til kanskje det å satse på et helt nytt byggesett:))

Angående oppgraderinger av laptoper,da skal man være rimlig datakyndig og vite hva man holder på med,for det er pirkearbeid fra første skrue lizm:))

madigan
05.10.17 16:12
titan_sable: To ting jeg ikke liker er at det er et helvete å få slått av automatiske oppdateringer samt mye styr med å kontrollere hvordan personlig data blir sendt til Microsoft.

Det var en del av dealen ved å oppgradere fra tidligere windows systemer og opp til win 10 jfr vilkårene før oppgradering.

Det skal ikke gå an å skru av oppdateringer på win 10 mm man klarer å omgå det,og viss man har en oppgraderings utgave vil dette være brudd på vilkårene,fordi Microsoft ga bort windows 10 helt gratis mot bl-a ha oppdateringer som vilkår.

Oppdateringer er viktig for å beskytte pc'r mot smutthull som dukker opp,og de dukker jevnlig opp,og oppdateringe tetter dette.

Det oppdateres også andre ting som apper og programdrivere etc,evt oppdateringer man ikke vil ha kan man stoppe,evt avinnstallere:))

madigan
05.10.17 16:14
titan_sable: hvis de får noe mer ut av denne app-storen sin så er det en fordel (denne er vel ikke tilgjengelig i win7).

Nei,den kom vel med windows 8-8,1:))

titan_sable
05.10.17 16:37
madigan: Det var en del av dealen ved å oppgradere fra tidligere windows systemer og opp til win 10 jfr vilkårene før oppgradering.
Det skal ikke gå an å skru av oppdateringer på win 10 mm man klarer å omgå det,og viss man har en oppgraderings utgave vil dette være brudd på vilkårene,fordi Microsoft ga bort windows 10 helt gratis mot bl-a ha oppdateringer som vilkår.
Oppdateringer er viktig for å beskytte pc'r mot smutthull som dukker opp,og de dukker jevnlig opp,og oppdateringe tetter dette.
Det oppdateres også andre ting som apper og programdrivere etc,evt oppdateringer man ikke vil ha kan man stoppe,evt avinnstallere:))

Nå har jeg [relativt dyre] betalte lisenser fra MSDN for alle mine windows-maskiner, ikke den gratis-dritten som følger med diverse maskiner, så jeg bryter ingen villkår angående oppgraderinger. 

Og jeg installerer oppdateringer, jeg bare bestemmer selv når de skal lastes ned og installeres (og viktigere: når maskinene skal restartes).

hillebillys
05.10.17 20:45
madigan: Det er ikke tillfelle med ferdigbygde maskiner,produsentene vil seff bruke såkalte standard innmat for å få ned prisene,og disse standard elementene trenger absolutt ikke å være noe heftig,de tar mål av og sette opp pc'ne for normal surfing,filmstreaming,dvs det er ikke akkurat noe ''gaming pc'r'' å velge fra laveste hylle liksom,ikke fra mitterste hylle heller for den saks skyld,skal man spille heftig spill går man for ''gaming pc'r eller enda bedre,bygger de selv med utvalgt innmat:)))

Ja blir ofte litt mer skreddersydd. Men ikke alltid lett og finne hva som passer. seg selv ;)

Når jeg bygde denne var målet rimelig maskin, men samtidig kunne tåle mange år. Og det klarte jeg, men det er ingen rå spillmaskin da jeg ikke har noe spesielt skjermkort. Men så spiller jeg ikke lengre....

De gangene jeg har bygd så har jeg brukt lang tid for og plukke deler. Må jo gå igjennom fakta og egenskaper på ganske mange ting før en bestemmer seg.

hillebillys
05.10.17 20:47
madigan: Stasjonære pc'r har jo den fordelen at nesten alt kan byttes ut,men så er det med prisen på delelene man skal bytte,de er ikke akkurat gratis,vi snakker tusenlapper så det holder,slik at man må regne på det i forhold til kanskje det å satse på et helt nytt byggesett:))
Angående oppgraderinger av laptoper,da skal man være rimlig datakyndig og vite hva man holder på med,for det er pirkearbeid fra første skrue lizm:))

Ja kan fort bli penger, men det avhenger jo og litt av planlagte bruken.

Ser nå att priser har økt en god del.
Skulle jeg bygd nå så hadde det blitt vesentlig dyrere en den jeg har. Men så ville jeg jo og ha gått for PCIe SSD og da blir det fort dyrt.

Bærbare rører jeg ikke på den måten, valgte en surfe/nettbank maskin. og bruker den til det.
Positivt overasket att selv uten vifte så funker den også greit til Netflix og youtube + veldig enkel bildebehandling.  Men den er også utgått ser jeg så den drar på åra

(Innlegget ble redigert 05.10.17 20:49)

TomPadang
06.10.17 08:52

Og så skal man visst kunne kjøre et W7-"skall" utenpå grenesnittet til W 10, om man ønsker å gå tilbake til den layouten.  Har noen testet det ut?

Sevens7ar
Sevens7arInnlegg: 313
06.10.17 13:51

Jeg likte Windows 7 godt, men Windows 10 er bedre på nesten alle måter. Unntakene er bl.a. hvordan Windows håndterer oppdateringer, som rett nok aldri har vært spesielt bra, men utviklingen går i feil retning med Windows 10, og at man må bruke noen minutter på å rydde opp i og konfigurere Windows 10 selv.

Selv om dette er en enkel sak og fort gjort, er det uheldig at Microsoft leverer en så lite flatterende versjon av Windows 10 som de gjør med standardinnstillingene og layouten de har valgt. Det er mange som beholder Windows 10 slik de får det presentert etter installasjon, og da er det ikke rart de er misfornøyde med ett og annet.

Det skal ikke så mange minuttene med konfigurering til for å gjøre oppgavelinjen og Start-menyen til det klart beste og mest effektive Windows har levert så langt, enten man bruker tastatur eller mus, eller en kombinasjon.

På bærbare og eldre maskiner foretrekker jeg dog fremdeles en GNU/Linux-distribusjon over Windows.

TomPadang
06.10.17 14:09
Sevens7ar: Jeg likte Windows 7 godt, men Windows 10 er bedre på nesten alle måter. Unntakene er bl.a. hvordan Windows håndterer oppdateringer, som rett nok aldri har vært spesielt bra, men utviklingen går i feil retning med Windows 10, og at man må bruke noen minutter på å rydde opp i og konfigurere Windows 10 selv. Selv om dette er en enkel sak og fort gjort,

Fortell gjerne.  På forhånd takk.

Sevens7ar
Sevens7arInnlegg: 313
07.10.17 09:33
TomPadang: Fortell gjerne.  På forhånd takk.

Det blir et i overkant omfattende skrivearbeid å gå gjennom alt. Heldigvis er det mange som har tatt seg bryet med å gjøre dette allerede, så hvis du søker opp f.eks. "things to do after installing Windows 10", vil du finne mange artikler og YouTube-videoer med gode tips. Sjekk helst flere, da de gjerne tar for seg litt forskjellige ting.

Kort oppsummert handler det mye om å rydde opp, gå gjennom alle kategoriene under Windows-Innstillinger (Windows-tasten + i) og deaktivere diverse varsler, ikoner, tillatelser osv, og sette opp oppgavelinjen og startmenyen.

For øvrig er det en del av Windows-appene som ikke lar seg avinstallere på normal måte, men du kan gjøre det ved hjelp av PowerShell. Kommandoene for det kan du lese f.eks. her. 

En ting som jeg synes er veldig kjekt, men som de fleste ikke nevner, er å flytte oppgavelinjen over til høyre side av skjermen. (Høyreklikk på oppgavelinjen for å få opp Innstillinger for oppgavelinje.)

Du har mer plass i bredden enn i høyden så det er mer hensiktsmessig å legge oppgavelinjen vertikalt på siden av skjermen. Dessuten passer det bedre med hvordan nettsider og de fleste programmer er satt opp. Jeg foretrekker høyre side da det er der den fanger minst oppmerksomhet (samt at klokken da blir liggende i samme hjørne som du er vant til).

I Start-menyen fjerner jeg alle flisene som Windows har lagt der som standard, slår av "Vis mest brukte apper" og "Vis forslag av og til, og slår på "Vis applisten i Start-menyen".

De 10-12 programmene og mappene jeg bruker mest, fester jeg til oppgavelinjen. Apper som brukes noe mindre legger jeg som fliser i Start-menyen, og til venstre for flisene ligger altså den fullstendige applisten.

Som sagt: Det finnes en haug med artikler og videoer med gode tips så det er bare å søke.

(Innlegget ble redigert 07.10.17 09:36)

TomPadang
07.10.17 16:42

Takk, Sevens7ar.  Gode tips!

Ellers oppdager jeg stadig en del nye, bra ting med W10.  Tror neppe at jeg går tilbake til W7 mer.  Det er en tid for alt.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg