Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Lenovo datamaskin - stasjonær

NYTT TEMA
TomPadang
TomPadangInnlegg: 14040
12.10.17 18:42

Dette merket er nytt for meg.  Forhandler sier at IBM står bak dette.  Er det riktig?

Selve maskinen er liten og støyfri, med SSD.  Den er nett og passer greit på toppen av ordet, i stedet for under.

Spørsmålet er - er Lenovo et bra/brukbart merke, selv om det åpenbart er et billigmerke?

Slikkepott
SlikkepottInnlegg: 6560
12.10.17 18:45

Lenovo (联想集团有限公司 Lenovo Group Limited), er Folkerepublikken Kinas største produsent av PCer. Selskapet ble grunnlagt i 1984 som Legend Holding, og ble børsnotert i Hong Kong i 1988. Selskapet er siden 2013 verdens største PC-produsent.[1] I 2005 kjøpte selskapet IBMs PC-produksjonsdel for 1,75 milliarder dollar; 650 millioner ble betalt med kontanter og resten med aksjer i selskapet, slik at IBM fikk 18,9 prosent av aksjene. I 2014 kjøpte de opp Motorola Mobility fra Google og gikk dermed inn mobiltelefonmarkedet. Lenovos hovedkontor ligger i Beijing.

TomPadang
12.10.17 19:20

Ok. Men kvalitet på PC?

petterG
petterGInnlegg: 9366
12.10.17 21:50

Brukes mye i bedriftsmarkedet, vanligvis topp kvalitet!

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 15457
12.10.17 22:13
petterG: Brukes mye i bedriftsmarkedet, vanligvis topp kvalitet!

Det som selges til bedriftsmarkedet og hjemmemarkedet er to helt forskjellige ting, og har svært lite felles.

Det gjelder Lenovo og det gjelder de andre store.

Torotto
TorottoInnlegg: 11922
12.10.17 22:52

TomPadang.

Helt greit merke på linje med Asus, Acer. 

_roffe_
_roffe_Innlegg: 6085
12.10.17 23:18

Personlig ville jeg ALDRI funnet på å kjøpe en stasjonær pc med disse såkallte "kjente merkene" som HP, Lenovo, acer, IBM, etc..

De er sikkert greie og brukbare, HELT TIL man skal f.eks oppdatere driversoftwaren.. Da har man ikke muligheten av å laste ned de aller nyeste softwaren direkte fra produsentene av komponentene inni pc'en... (skjermkort, hdd-kontrollere, brikkesett, etc...) men må altså gå via produsenten til merket som er stemplet på utsiden av pc'en.. Operativsystemene (Microsoft Windows) som er installert på disse pc'ene er som regel en dritt-versjon som er gjennomsyret av pc-produsentens drittsoftware..

Bygg selv / kjøp ferdigbygd en vanlig stasjonær pc og kjøp full-versjon av Windows..

Da slipper man en helvetes masse unødvendig drittprogrammer som allerede er installert og gjør pc'en treig som faen.. Disse kjente "merkevarene" fuller pc'ene sine opp med masse drittprogrammer og reklamefaen...

Dessverre så slipper man ikke så lett unna når det gjelder bærbare pc'er, her er man ofte prisgitt disse jævla "merkevarene" og de er som regel et helvete å oppgradere og oppdatere programvare.. 

(Innlegget ble redigert 12.10.17 23:21)

Sevens7ar
Sevens7arInnlegg: 313
12.10.17 23:32
TomPadang: Ok. Men kvalitet på PC?

Lenovo har et bra omdømme, omtrent på samme nivå som HP, Dell og ASUS, og det er ikke noe "billigmerke" selv om de har en del billige modeller. (Styr for all del langt unna Acer.)

Det sagt så er det mye blandet drops fra samtlige produsenter av ferdigbygde PC-er (kan hende med unntak av ASUS). Den ene modellen kan være helt topp og den andre kan være et evig styr med feil og reparasjoner.

Hvis du ikke blir skremt av tanken på å sette sammen en PC selv, vil jeg helst anbefale deg å gjøre det. (Kan du bygge Lego så kan du sette sammen en PC.)

Foretrekker du heller å kjøpe ferdig, så anbefaler jeg det å søke opp tester og vurderinger av den konkrete modellen det er snakk om.

(Innlegget ble redigert 12.10.17 23:42)

TomPadang
13.10.17 15:21

Nei, bygge maskin er ikke noe jeg har lyst til.  Takk for tips/vurderinger!

Torotto
13.10.17 21:35
TomPadang: Nei, bygge maskin er ikke noe jeg har lyst til.  Takk for tips/vurderinger!

Lenovo er en av de merkene med god support om produktet.

Så hvis du bare trenger en PC til vanlig bruk Internett, kontor etc. så er en ferdig PC faktisk OK å anbefale. 

Denne her har 3 års garanti og hvis du trenger å gjøre noen så har du manual som er meget god.

Drivere kan du hente ned hos Lenovo eller brikkefabrikant. 

Hjemmebygget er ikke bestandig lykken, hvis du får ett komponemt med en feil. 

Speciale
SpecialeInnlegg: 5113
16.10.17 21:22
_roffe_: De er sikkert greie og brukbare, HELT TIL man skal f.eks oppdatere driversoftwaren.. Da har man ikke muligheten av å laste ned de aller nyeste softwaren direkte fra produsentene av komponentene inni pc'en... (skjermkort, hdd-kontrollere, brikkesett, etc...) men må altså gå via produsenten til merket som er stemplet på utsiden av pc'en.. Operativsystemene (Microsoft Windows) som er installert på disse pc'ene er som regel en dritt-versjon som er gjennomsyret av pc-produsentens drittsoftware..

Med unntak av en Compaq-maskin for 19 år siden(Altså før HP kjøpte Compaq), så har jeg aldri opplevd vanlige stasjonære med proprietære deler, og jeg har fikset mange maskiner siden den tid.

Jeg har en Lenovo workstation, og nye drivere er like lette å oppdatere der, som på de selvbygde maskinene mine. Det er rett og slett fordi de færreste produsentene produserer deler selv. I maskinen min fra Lenovo, så er det Foxconn hovedkort og PSU, Samsung harddisk, Hynix(Hyundai) minne og Zotac GPU. Den maskinen er fra 2013(fikk den i fjor, fordi eieren måtte ha ny maskin, for den hadde blitt treg... En formatering og vips, så var den like rask som før).

Bloatware derimot fra "merkepcene" er som du sier irriterende(men en måte som gjør maskinene billigere). Nå er det langt fra like ille lenger det heller, men fortsatt ikke cleant. Det man gjør er at man laster ned en ISO med korrekt versjon som samsvarer med produktnøkkel, og installerer før man låser koden på maskinen man har kjøpt på den eksisterende installasjonen. Jeg har ikke opplevd siden XP at produktkoden til Windows har vært bundet opp til proprietære OEM-versjoner av Windows, dvs. at hadde man kjøpt en Acer maskin med XP, så måtte man få tak i ISO med XP fra Acer(eller Acer XP fra Pirate Bay). Slik er det heldigvis ikke lenger.

tofi
tofiInnlegg: 4554
17.10.17 02:36
TomPadang: Spørsmålet er - er Lenovo et bra/brukbart merke, selv om det åpenbart er et billigmerke?

Den er suveren. Kjøpte min for 5 mnd. siden og er kjempefornøyd!
Anbefaler deg å sette inn en gammel/ny harddisk eller ekstern HD.
Da kan du bruke disse til å lagre på.

TomPadang
17.10.17 23:01
tofi: Den er suveren. Kjøpte min for 5 mnd. siden og er kjempefornøyd!
Anbefaler deg å sette inn en gammel/ny harddisk eller ekstern HD.
Da kan du bruke disse til å lagre på.

Min er med SSD, så disken er god.  Jeg har selvsagt også eksterne HD-er.

5 mnd er relativt lite å vurdere en maskin på, synes jeg.  Men et visst inntrykk har man sikkert etter noen tid.

tofi
tofiInnlegg: 4554
17.10.17 23:26
TomPadang: 5 mnd er relativt lite å vurdere en maskin på, synes jeg. Men et visst inntrykk har man sikkert etter noen tid.

Sant nok, men jeg har hatt mange PCer opp gjennom årene.
Bla. Lenovo laptopper. Man får litt peiling etter hvert.
Som en kuriositet fikk jeg min første PC, en Fujitsu, i 1984. 
Før det, var det Atari som var sjefen.
Tilbake til Lenovo, med SSD fyrer den opp nesten før du trykker på startknappen.

Lykke til med kjøpet, samme hva det blir!

Bitterman
BittermanInnlegg: 1150
17.10.17 23:33
nometalhorse: Det som selges til bedriftsmarkedet og hjemmemarkedet er to helt forskjellige ting, og har svært lite felles. Det gjelder Lenovo og det gjelder de andre store.

Jeg skjønte ikke innholdet her.

En dude spør om generell info om Lenovo, får til svar fra petterG at det er anerkjente bedriftsmaskiner, og du svarer med en forelesning om at det er forskjell på privatmarked og bedriftsmarked i pc-bransjen.

Hvor kommer kritikken fra?

fargerik
fargerikInnlegg: 46531
18.10.17 04:04
TomPadang: Dette merket er nytt for meg. Forhandler sier at IBM står bak dette. Er det riktig? Selve maskinen er liten og støyfri, med SSD. Den er nett og passer greit på toppen av ordet, i stedet for under. Spørsmålet er - er Lenovo et bra/brukbart merke, selv om det åpenbart er et billigmerke?

Det vil vel vise seg.

Har du kjøpt, så har du kjøpt. Jeg kjøpte ny stasjonær maskin for nesten to år siden, og det ble Lenovo.

Den bare kræsja etter en uke. Leverte den til reparasjon, men de klarte merkelig nok ikke å reparere den.

Dermed fikk jeg bare beskjed om å hente meg en ny maskin i butikken. Fritt valg.

Dette var Elkjøp i Dikeveien, Fredrikstad. Grei service.

Men da tok jeg heller en Acer aspire, med tilsvarende spesifikasjoner.

Og den har fungert prikkfritt siden da.

(Innlegget ble redigert 18.10.17 04:37)

TomPadang
18.10.17 10:24
tofi: Tilbake til Lenovo, med SSD fyrer den opp nesten før du trykker på startknappen.

Ja, sammen med Windows 10, må jeg si at det fungerer godt.

TomPadang
18.10.17 10:27
fargerik: Har du kjøpt, så har du kjøpt. Jeg kjøpte ny stasjonær maskin for nesten to år siden, og det ble Lenovo. Den bare kræsja etter en uke. Leverte den til reparasjon, men de klarte merkelig nok ikke å reparere den. Dermed fikk jeg bare beskjed om å hente meg en ny maskin i butikken. Fritt valg. Dette var Elkjøp i Dikeveien, Fredrikstad. Grei service. Men da tok jeg heller en Acer aspire, med tilsvarende spesifikasjoner. Og den har fungert prikkfritt siden da.

Den som tok kvelden (med piping og styr) var nettopp en Acer.  Det var hovedkortfeil.

Maskinens navn er vel egentlig ikke så mye å se etter.  Maskiner i dag inneholder jo komponenter fra alskens leverandører.

Torotto
18.10.17 13:59
TomPadang: Maskinens navn er vel egentlig ikke så mye å se etter.  Maskiner i dag inneholder jo komponenter fra alskens leverandører.

Det har betydning hvis du skal gjøre noe med maskinen.

Enkelte som Lenovo og HP har gode supportsider. 

Med skisser over hvordan man skifter ut deler eller setter inn  nye.

TomPadang
18.10.17 18:44
Torotto: Enkelte som Lenovo og HP har gode supportsider.

Jepp.  Har Lenovo maskin og HP skjerm.

Og det må nevnes - Windows 10 gjør verden noe enklere for databrukere...

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg