Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Gjøre mkv fil mindre?

NYTT TEMA
LSP-4445
LSP-4445Innlegg: 1023
14.10.17 17:34

Har en HD mkv fil på ca 31 gb som opprinnelig kommer fra video kamera opptak.
Har lyst å ta vare på denne familie filmen ved å brenne til en 25gb bluray plate men hvordan gjør jeg det?
Finnes det et enkelt program som kan krympe fila automatisk så den får plass på en 25gb plate?

dapre
dapreInnlegg: 1203
15.10.17 21:06

Rart at kameraet ditt lagrer direkte til MKV ? Hvis ikke er det også mulig å splitte opptakene i to deler/to blu-ray plater. MKV er bare et format som pakker alt i en fil. Feks som Winzip. Trodde ikke det komprimerte eller gjorde noe annet. Sånn sett kan du i så fall pakke opp igjen, og evnt splitte i to, eller bruke AVI/MPEG4 filene direkte i et gratis komprimeringsprogram. (mao redusere kvaliteten)

Litt skeptisk til den linken, siden overskriften sier "How to Compress MKV Files without Quality Loss", for å i neste setning beskrive hvordan man kan senke bitraten og oppløsningen - ergo MISTE kvalitet.

(Innlegget ble redigert 15.10.17 21:06)

Mikey666
Mikey666Innlegg: 633
16.10.17 08:10

Umulig å konvertere/komprimere videofiler så man kan få lest de av uten noe som helst tap av kvalitet. Men godt mulig å konvertere/komprimere og redusere de til en kvalitet du ikke evner å se forskjell på.

Det jeg vil anbefale er å konvertere med same quality men med VBR. Da vil bit-raten reduseres der den er overflødig og ha som source material der den ikke har behov for det. På en såpass stor fil vil man kunne redusere størrelsen ganske så betraktelig. 

PotetFlak
PotetFlakInnlegg: 424
16.10.17 18:10
dapre: Rart at kameraet ditt lagrer direkte til MKV ?

slettet,min feil

(Innlegget ble redigert 16.10.17 18:12)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg