Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Gammel harddisk i ny maskin.

NYTT TEMA
TomPadang
TomPadangInnlegg: 14040
25.10.17 22:13

I min gamle stasjonære, står en SSD, (W7 OP) høvelig ny en.  I min nyinnkjøpte står også en SSD (W10 OP).  Tanken min er å kunne benytte gammeldisken i den nye maskinen, som lagerdisk.  Er det mye plunder, og hvordan settes dette opp i pc-systemet (oppstart m.m.), som sekundær lagerdisk?

InnocentBystander
InnocentBystanderInnlegg: 7247
26.10.17 10:06

Det er problemfritt.

Installer "gammeldisken" i den nye PCen og start opp.

W7 vil finna disken og tilordna bokstav (nortmalt D: dersom du har kun C:). Ingen manuelle oppsett.

Eg vil anbefala å formattera den gamle disken for å få bort det gamle OSet. Det har du ikkje bruk for, og det tar eindel plass.

TomPadang
26.10.17 20:14

Saken er at jeg skal ha tak i innholdet på gammeldisken, minus W7-OS.  Den skal altså monteres inn en en maskin med W10.

Etter å ha fått fatt i lagret innhold skal den gamle formateres.

RickiBK
RickiBKInnlegg: 62118
26.10.17 20:17

Hvorfor ikke koble den til med noe så enkelt som en kabel på SATA-kontakten på diske rett inn på USB-porten? 

Og en spenningsforsyning da, riktignok. 

eller rett og slett en slik: DINGS

joaruls_1
joaruls_1Innlegg: 4755
26.10.17 21:05

Det er som InnocentBystander sier helt problemfritt. Koble den til inne i kabinettet (strømledning er det ganske sikkert der allerede, du må muligens kjøpe deg en SATA-kabel, hvis du ikke kan ta fra gammel-PC-en). PC-en vil starte opp fra den disken den alltid starter fra, og disken du satte inn vil dukke opp som en ekstra stasjon. Da kan du kopiere alt du vil beholde over til PC-ens opprinnelige disk, og så kan du formatere disken du satte inn, slik at den blir helt "blank". Legg deretter filene du tok backup av tilbake på denne disken.

(Strengt tatt kan du bare bruke disken rett etter å ha satt den inn også. Bare slett Windows-mappa, Programfiler osv, til du sitter igjen med de mappene/filene du vil beholde. Men jeg ville foretrukket å ta backup, formatere, og legge tilbake filene. Det er ryddigere.)
Har du plass inne i kabinettet, er det bedre å ha disken der enn å ha den tilkoblet en USB-port utvendig. Du får nok bedre ytelse ved å ha disken inne i PC-en.

(Innlegget ble redigert 26.10.17 21:06)

TomPadang
26.10.17 23:04
joaruls_1: Har du plass inne i kabinettet, er det bedre å ha disken der enn å ha den tilkoblet en USB-port utvendig. Du får nok bedre ytelse ved å ha disken inne i PC-en.

Åpenbart.  Men så er det en sak med garanti på en ny maskin, da.  Hvis jeg åpner maskinen, faller garantien bort.  Så derfor er det ønskelig å kjøre den via usb-port så lenge garanti gjelder.

Problemet er å finne ut hvordan man velger rett tilkoblingskabel(er) og så er det det med strømforsyning til SSD-en.  Tips til hvordan dette kan gjøres?

(Innlegget ble redigert 26.10.17 23:05)

petterG
petterGInnlegg: 9366
26.10.17 23:08

Å åpne en stasjonær-PC bryter ikke med reklamasjonsretten. Den såkalte garantien er ikke verd særlig mye...

TomPadang
26.10.17 23:25
petterG: Å åpne en stasjonær-PC bryter ikke med reklamasjonsretten. Den såkalte garantien er ikke verd særlig mye...

Vel, det gir i alle fall forhandler et argumentgrunnlag ekstra, dersom jeg har fiklet innvendig i maskinen.  På grunn av helt ny PC velger jeg å ikke åpne den ennå på noen tid.  Løsningen er da SATA til USB, hvis jeg har forstått innleggene over riktig.  

Som man skjønner - jeg er ingen hardware-bygger.

_roffe_
_roffe_Innlegg: 6085
26.10.17 23:25

Bortfaller garantien hvis du åpner kabinettet på en stasjonær oc??

Det må være den mest idiotiske betingelsen jeg har lest på lenge..

Det kan nærmest sammenlignes med at nybilgarantien bortfaller dersom uatorisert personell åpner panseret på bilen.

Dette ville jeg ha sjekket grundigere opp om faktisk stemte.. I en pc samles det etterhvert endel støv pga luftgjennomstrømningen.. Dette må jo blåses bort en gang i blant..

_roffe_
_roffe_Innlegg: 6085
26.10.17 23:28

Hvis det ikke er noen form for "forseglingstape" på deksel eller skruer, så er det mest effektive å koble harddisk internt inni pc'en.. 2 ledninger sata + strøm..

petterG
petterGInnlegg: 9366
27.10.17 09:53
_roffe_: Bortfaller garantien hvis du åpner kabinettet på en stasjonær oc??

Det kan den faktisk gjøre, garanti er er en tilleggsytelse fra leverandør/produsent der de stort sett setter betingelsene selv.

Den norske reklamasjonsretten på fem år gjelder uansett.

TomPadang
27.10.17 12:06
petterG: Det kan den faktisk gjøre, garanti er er en tilleggsytelse fra leverandør/produsent der de stort sett setter betingelsene selv.

Det er denne jeg sikter til.  Grei å ha, den garantien også.

Fem år reklamasjonsrett gjelder for fabrikasjonsfeil i produktet.  Der må forhandler e.a. dokumentere at bruker har bidratt til feilen, for å toe sine hender.

Torotto
TorottoInnlegg: 11922
27.10.17 14:27
TomPadang: Løsningen er da SATA til USB,

En slik

TomPadang
27.10.17 18:45
Torotto: En slik

Denne putter man bare SSD-en i - og er i gang?  Ikke andre kabler?

--------------

Takk til alle som har bidratt til at jeg har fått mer innsikt i hardware.

Torotto
TorottoInnlegg: 11922
27.10.17 19:53
TomPadang: Denne putter man bare SSD-en i - og er i gang?  Ikke andre kabler?

Denne er bedre, så den jeg lenket til har fått dårlig omdømme for kvalitet på kabinett.

Den kommer med en ledning som gir dataoverføring USB3 + strøm.

Kort kabel, grunnet å sikre strøm til disk. 

TomPadang
31.10.17 18:31

Da er boksen ankommet og gammeldisken er aksessbar.  Takk til alle som tipset!  Det verdsettes.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg