Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Datatips

NYTT TEMA
TomPadang
TomPadangInnlegg: 14040
30.10.17 16:42

Tenkte det kunne være greit med en samletråd, der folket la inn sine tips de har fanget opp gjennom datalivet.

Jeg kan starte:  Er du en av de som ikke liker faner (faen).  Ok, da er jeg også en.  Google Chrome er kronisk i så måte, men den kan overstyres.  Det er en liten app som heter "Ny fane Nytt vindu".  Den starter nytt vindu i stedet for ny fane.  Du kan også velge plassering på vinduene (Windows 10).

Og ja, det finnes en app for å strupe reklame også....

Bitterman
BittermanInnlegg: 1150
01.11.17 11:46

Du trenger da ikke en app for å åpne ting i et nytt vindu. Høyreklikker du på en link får du to valg, ny fane eller nytt vindu.

Trykker du ctrl-n får du nytt blankt vindu.

TomPadang
01.11.17 14:52

Joda, vet det.  Men det lille programmet jeg nevner gjør dette hver gang.  Det er ikke alle som liker faner, vet du. 

Klikke gjør man nok ellers.

Ps:  Man kan få enkelavstand tvungent linjeskift her på VGD ved å holde inn Ctrl mens man taster linjeskift.

Sevens7ar
Sevens7arInnlegg: 313
05.11.17 07:33
TomPadang: Og ja, det finnes en app for å strupe reklame også....

Du trenger ingen app for dette, det kan veldig enkelt gjøres ved å legge inn de aktuelle adressene i Windows hosts-fil og sette IP-adressen de skal lete opp til 0.0.0.0 (alternativt 127.0.0.1).

Kjør Notepad som administrator, klikk Fil -> Åpne... og velg Alle filer i boksen som popper opp. Naviger deg frem til mappen "C:\Windows\System32\etc" og velg filen som heter hosts og klikk Åpne.

Skriver du inn eksempelvis...

0.0.0.0 www.vg.no

...vil nettleseren din ikke lenger finne vg.no.

Denne metoden kan brukes til å blokkere reklame- og analyse-servere, malware-sider eller som en "foreldrekontroll" ved å legge inn nettsteder du ikke ønsker at barna dine skal besøke.

Det finnes heldigvis mange som har laget lister over relevante adresser som du bare kan kopiere og lime inn. Søk f.eks. "hosts file block list". (En del nettsteder oppdaterer også disse listene med jevne mellomrom. For litt mer avanserte brukere går det an å lage et PowerShell-script som laster ned og oppdaterer blokkeringslisten din automatisk.)

Fordelene med hosts-fil over en adblocker-app er at det er en raskere metode som heller ikke bruker noe RAM eller prosessorressurser og at det virker på hele operativsystemet, ikke bare nettleseren.

Fordelene med en adblocker er jo at den er enklere å slå av og på, samt at enkeltelementer kan blokkeres uten å blokkere alt fra domenet.

(Innlegget ble redigert 05.11.17 07:33)

TomPadang
06.11.17 10:02

Sikkert fint, det derre. Å begynne å endre filer i Windows er det kanskje ikke alle som har lyst til?

Jeg gjør det som er lettest - legger inn Adblocker og NyfaneNyttvindu.  

Takk for tips.  Det skal jeg kikke nærmere på.

(Innlegget ble redigert 06.11.17 10:04)

GimleSag
GimleSagInnlegg: 2023
06.11.17 13:25

Hva er problemet med faner?

Sevens7ar
06.11.17 15:48
TomPadang: Sikkert fint, det derre. Å begynne å endre filer i Windows er det kanskje ikke alle som har lyst til?

Sikkert ikke, men det kan jo hende at det er noen som synes det er et godt alternativ når de blir oppmerksomme på mulighetene. Generelt er jo utvidelser til en nettleser en ineffektiv løsning på, ofte, veldig enkle oppgaver og sånn sett en fordel å unngå hvis mulig.

Jeg så du etterspurte en raskere nettleser i en annen tråd. Første tips i den sammenhengen er å kjøre en nettleser helt uten utvidelser. Chrome er rett nok en ressurssluker i seg selv så bytte av nettleser er også en god idé, men like fullt.

Selvsagt ingenting i veien med å velge å blokkere reklame gjennom en utvidelse i nettleseren dersom du ønsker det, men jeg vil nok anbefale deg å droppe Adblock i alle tilfeller.

Adblock ble nylig kjøpt opp av en hemmelig person/selskap og har etter det begynt å slippe gjennom reklame mot betaling. Åpenbart suspekt når Adblock nekter å opplyse hvem de nye eierne er og begynner å selge reklame gjennom produktet sitt som liksom skal være en blokkering av reklame. Sjekk heller ut uBlock Origin dersom du vil ha en adblocker-utvidelse.

For øvrig lurer jeg på det samme som GimleSag. Det er jo mer praktisk og oversiktlig med faner enn vinduer. Dessuten kan du kjapt bla gjennom faner med Ctrl+Tab. For å bla gjennom vinduer må du bruke Alt+Tab, men da blar du jo gjennom alle programmer du har kjørende så det er en ganske upraktisk måte å bla gjennom aktive nettsider på.

(Innlegget ble redigert 06.11.17 15:56)

TomPadang
06.11.17 16:50

Faner er greit til sitt bruk, sikkert.  Det er vel opp til smak og behag.

Jeg bruker en mus med tommelknapper (Logitech G5), der en av dem avslutter det man ikke bruker.  Slik sett er det lett å hive ut åpnede nettsider som er ferdig beskuet.  Det finnes kanskje en tilsvarende app for faner, men er man uheldig forsvinner alt, ikke bare den åpne fanen, ved bruk av tommelknappen.

(Innlegget ble redigert 06.11.17 16:57)

peraleks
peraleksInnlegg: 3639
07.11.17 14:02
Sevens7ar: Du trenger ingen app for dette, det kan veldig enkelt gjøres ved å legge inn de aktuelle adressene i Windows hosts-fil og sette IP-adressen de skal lete opp til 0.0.0.0 (alternativt 127.0.0.1). Kjør Notepad som administrator, klikk Fil -> Åpne... og velg Alle filer i boksen som popper opp. Naviger deg frem til mappen "C:\Windows\System32\etc" og velg filen som heter hosts og klikk Åpne. Skriver du inn eksempelvis... 0.0.0.0 www.vg.no ...vil nettleseren din ikke lenger finne vg.no. Denne metoden kan brukes til å blokkere reklame- og analyse-servere, malware-sider eller som en "foreldrekontroll" ved å legge inn nettsteder du ikke ønsker at barna dine skal besøke. Det finnes heldigvis mange som har laget lister over relevante adresser som du bare kan kopiere og lime inn. Søk f.eks. "hosts file block list". (En del nettsteder oppdaterer også disse listene med jevne mellomrom. For litt mer avanserte brukere går det an å lage et PowerShell-script som laster ned og oppdaterer blokkeringslisten din automatisk.) Fordelene med hosts-fil over en adblocker-app er at det er en raskere metode som heller ikke bruker noe RAM eller prosessorressurser og at det virker på hele operativsystemet, ikke bare nettleseren. Fordelene med en adblocker er jo at den er enklere å slå av og på, samt at enkeltelementer kan blokkeres uten å blokkere alt fra domenet.

Utrolig godt tips, tommel.

Bitterman
07.11.17 21:49
TomPadang: Jeg bruker en mus med tommelknapper (Logitech G5), der en av dem avslutter det man ikke bruker.  Slik sett er det lett å hive ut åpnede nettsider som er ferdig beskuet.  Det finnes kanskje en tilsvarende app for faner,

Du trenger ikke en app for alt, bare bruk programmet. Du kan selv bestemme hva museknappen gjør, om den skal stenge hele leseren eller bare aktiv fane.

Jeg er generelt veldig skeptisk til å bruke andre folks kode til å løse ting man kan ordne selv :)

atomic_ant
atomic_antInnlegg: 2274
07.11.17 22:27
Sevens7ar: Skriver du inn eksempelvis... 0.0.0.0 www.vg.no ...vil nettleseren din ikke lenger finne vg.no.

Men da kan man ikke besøke vg.no i det hele tatt? Dette er jo ikke det samme som en adblocker..

Sevens7ar
07.11.17 23:25
atomic_ant: Men da kan man ikke besøke vg.no i det hele tatt? Dette er jo ikke det samme som en adblocker.

Jeg brukte vg.no som et eksempel bare for å vise hvordan du skriver inn adresser i hosts-filen. Vil du blokkere reklame, legger du inn adressene til reklame-servere, f.eks. ad.doubleclick.net. Som nevnt finnes det mange lister man kan kopiere.

Dette er akkurat det samme som en adblocker gjør, og med akkurat de samme listene som man selv kan søke opp og legge i en hosts-fil, f.eks. EasyList eller EasyPrivacy.

En adblocker gjør det imidlertid på en maksimalt ineffektiv måte gjennom en utvidelse i nettleseren, som er både tregere og bruker systemressurser. Dessuten fungerer de kun i nettleseren. Metoden med hosts-fil virker på hele operativsystemet. Er du f.eks. så uheldig å få adware på maskinen din, vil den blokkeres fra å kommunisere ut hvis du har blokkert domenet (noe du sannsynligvis har hvis du kopierer en av de best oppdaterte listene).

atomic_ant
atomic_antInnlegg: 2274
08.11.17 15:14

Da henger jeg med i svingen. Takk for svar!

joaruls_1
joaruls_1Innlegg: 4755
08.11.17 20:46

Interessant dette med bruk av hosts-filen. Visste ikke at det fantes slike lister som man kan laste ned.

Et spørsmål dog: jeg bruker adblock, og den fjerner reklamer som avspilles før man får sett Youtube-filmen man klikket på. Vil hosts-filen håndtere dette?

TomPadang
08.11.17 22:45
Bitterman: Du trenger ikke en app for alt, bare bruk programmet. Du kan selv bestemme hva museknappen gjør, om den skal stenge hele leseren eller bare aktiv fane. Jeg er generelt veldig skeptisk til å bruke andre folks kode til å løse ting man kan ordne selv :)

Jo, jeg har programmerbar mus, og har programmert den slik jeg ønsker den. Jeg taster nok koder som det er, og som jeg har gjort.  Apper passer meg greit.

Men jeg ser at det er muligheter for de som vil mekke i Windows, Android e.a.

Torotto
TorottoInnlegg: 11922
08.11.17 23:00
TomPadang: Apper passer meg greit.

Men disse shortcuts, bør man nok lære seg og bruke!

Sevens7ar
09.11.17 06:33
joaruls_1: Et spørsmål dog: jeg bruker adblock, og den fjerner reklamer som avspilles før man får sett Youtube-filmen man klikket på. Vil hosts-filen håndtere dette?

Personlig velger jeg ikke å blokkere de korte snuttene som spilles av før YouTube-videoer i og med at de er inntektskilden til personer som lager innhold som er fritt tilgjengelig, så akkurat det har jeg ikke undersøkt nærmere. (Jeg blokkerer dog alt av analyse- og tracking som YouTube og Google bruker for å skreddersy reklamer.)

Jeg vet det iallfall har vært mulig tidligere, men YouTube gjør stadig endringer på hvordan de reklamevideoene leveres. Om det fremdeles er så enkelt som å oppdatere reklame-domenene de benytter seg av, er jeg ikke oppdatert på.

Du kan gjøre et kjapt søk på f.eks. "block youtube ads with host file". Hvis du ikke finner en kjapp og enkel løsning, kan dette være et tilfelle der det er bedre å bruke uBlock Origin eller tilsvarende utvidelse.

Jeg bruker denne som min host-fil, og der blokkeres iallfall ikke reklamesnuttene som spilles før YouTube-videoer. (Min intensjon med host-blokkering er primært å blokkere adware- og malware-sider, pop-ups osv, mens jeg forsøker å la reklame som ikke er for påtrengende og som er inntektskilden til gratis innhold som jeg benytter meg av, slippe gjennom. Dog ikke i skreddersydd form basert på sporing over nettet og innhenting av personlig data.)

TomPadang
09.11.17 20:19
Torotto: Men disse shortcuts, bør man nok lære seg og bruke!

Jojo...
Jeg kjøpte en gang et tastatur med dobbelt antall F-taster.  Kjekt å ha. Øverste paret er en del mediafunksjoner på, samt å sette pc i standby på, m.m.

En_ganske_snill_mann
En_ganske_snill_mannInnlegg: 4140
09.11.17 20:25

Jeg har et "datatips" til lærere, FAU-medlemmer, idrettsledere, borettslagsformenn etc.
Når dere har skrevet et brev eller lignende dokument dere ønsker å dele elektronisk, ikke send word-dokumentet men lag heller enn PDF. Da ser det greiere ut, går fortere å åpne, også på mobil og nettbrett og viktigst, man kan ikke komme til å redigere den ved et uhell.
Jeg er sikker på at flere her inne har gjort seg tanker om det samme!

Bitterman
09.11.17 23:16
TomPadang: Jojo...
Jeg kjøpte en gang et tastatur med dobbelt antall F-taster.  Kjekt å ha. Øverste paret er en del mediafunksjoner på, samt å sette pc i standby på, m.m.

Du trenger ikke doble f-taster, det er moderne tilleggsfunksjoner (som sikkert er effektivt hvis man trenger det).

Men å lære seg standard funksjonsknapper og kombinasjoner vil jeg si er bra for alle.

Det fungerer likt i alle seriøse programmer hvor det gir mening, og er jævla effektivt når man blir vant til å bruke dem.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg